Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fluo hesjes - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fluo hesjes

Sephi schreef:
Martin E. van Doornik schreef:JIk fiets altijd zoveel mogelijk dicht langs de berm, gemiddeld 25 cm.
wat ik zelf meestal doe, en ook heb geleerd bij het motorrijden(waar auto's evengoed idioot langsrijden zo nu en dan), is gewoon een meter van de kant rijden, en pas op het laatst als het inderdaad nodig is opschuiven naar de berm kant. Als je aan het begin al krap rijd dan remmen ze ook niet/minder voor je. Rij je als een obstakel op de weg,dan moeten ze wel afremmen. Uiteraard geld hier: zorg dat je gezien wordt en zorg dat je weet tot hoever je zo een "spelletje" kan spelen.

het gaat er dus vooral om, om ook je eigen ruimte te claimen, (weliswaar op een veilige manier).

Edit: een van de redenen om niet dicht langs de berm te rijden is omdat je in zo een geval nergens meer naar toe kan uitwijken. neem je aan het begin veel ruimte kan je later altijd nog veilig opschuiven.
Op de snelweg in Peru ook veelvuldig toegepast nadat ik werd ingehaald door een bus, op 40cm afstand en hij met zo'n 100km/u met een tegenligger op een relatief smallen rijstrook (de rijstroken in Peru zijn een stuk smaller dan in Ecuador).
Werkt redelijk effectief, en ik denk dat het in NL (net als in Peru :wink:) nog niet erg gebruikelijk is. Risico is wel dat de automobilist die jou wil inhalen boos wordt, en tja, met het verkeer in NL weet je tegenwoordig nooit wat er dan gebeurt... Je wordt in (half) elkaar geslagen voor minder (yep, ervaring).

Fluoriserende hesjes hoeven van mij niet verplicht te worden. Het is toch ieder z'n eigen verantwoordelijkheid. Net zo min als men in NL, bijna als enige land in het "Westen", zonder helm fietst: men is het gewend. Als ik de grens over ga België in, dan merk ik al een verschil (of ik wil een verschil merken...?). Op zondagen wordt bij ons rustig gereden door automobilisten, maar daar, ho maar.

Ik heb zelf een felgeel regenjack aangeschaft van de zomer: zeer goed zichtbaar, maar niet zo lelijk fluoriserend. Tevens een felgeel fietsshirt met korte mouw: als het warm is minder warm aanvoelend als bijv. een zwarte, en toch redelijk zichtbaar. Behalve in de woestijn dan, dus wellicht toch ook nog een rode aanschaffen.

Er gaan nu in het parlement in België stemmen op om de fietser verplicht in fluo te kleden. Het antwoord van de minister zal me benieuwen.

De fietsersbond heeft al negatief gereageerd met als "argument" dat zo'n hesje moeilijker op te bergen is dan in een auto en dat het altijd en overal door de fietser moet worden "meegesleurd". (Datzelfde argument heeft de bond tegen het verplicht dragen van de fietshelm.)

Voor wat betreft het fluo hesje is dat een idiote (drog)reden. Een nylon hesje is in opgevouwde toestand nauwelijks volumineuzer dan een zakdoek en het weegt slecht enkele grammen. Je stop het zó in je zak of in een zadeltasje. Dat "meesleuren" valt dus wel mee, zeker als je het gewicht vergelijkt met andere dingen die je als fietser ook meeneemt, zoals fietspomp en slot, maar die je leven niet redden.

De belangrijkste reden waarom ik achter de verplichting sta is dat sommige mensen (vooral pubers) met geen mogelijkheid tot "inzicht" te bewegen zijn. Fluo is "belachelijk" en vooral niet "cool". Mijn antwoord is dan dat het in je graf, anderhalve meter onder de grond, pas echt "'cool" is.

m-gineering schreef:Je moet er ook een goeie text opzetten:
Afbeelding
Enig idee hoe duur de boete is als je hiermee wordt betrapt? Zeg maar niet dat er geen "politie" , maar "polite" staat. De rechtbank gaat ervan uit dat je verwarring sticht, ook daar staan straffen op.

Ook een "striping" op je auto, zodat hij op een politievoertuig gaat lijken is verboden.

Aan Berre, ik ben het absoluut niet met jou eens.
Ik ben zeker voor een goede zichtbaarheid, begrijp me goed, maar een hesje verplichten gaat me te ver.
Er is hier onlangs een meisje doodgereden, ze stak in het donker de weg over met haar fiets, het is een onoverzichtelijke weg, de automobilist kón niet eens meer remmen.. stel.. dat het hesje verplicht zou zijn, zouden we dan met zijn allen zeggen: had ze maar een hesje moeten dragen??!!
Je legt de verantwoording geheel bij de fietsers, 50km per uur is ook verplicht, hoe vaak wordt er te hard gereden? om maar niet te spreken over de 80km wegen.
In Haarlem zijn in korte tijd op klaarlichte dag 2 fietsers doodgereden, dat zegt heel veel over gevaarlijke verkeersituaties/ rijgedrag van automobilisten/ vrachtwagens, ook hier had een hesje niets geholpen, het was dag, in een dode hoek zie je zo'n hesje ook niet.
Ik ben heel blij dat de fietsersbond deze verplichting niet steunt.

verplichten vind ik inderdaad wat ver gaan, niettegenstaande dat ik het WEL aandoe.

Natuurlijk kan je niet alle ongevallen met een hesje vermijden. Was dat maar zo. Ik ken een fietser die tijdens stormweer een omgevallen boom op zijn hoofd heeft gekregen. Een hesje had hem niet kunnen redden. Maar daar gaat het niet om.

Als je een betweterige puber een hesje om krijgt "omdat het nu eenmaal verplicht is", kan zo'n wet levens redden. Op die leeftijd zijn ze, naar mijn mening, "wilsonbekwaam".

Het blijkt trouwens dat hesjes (die nooit defect gaan) beter opvallen dan de fietsverlichting (voor zover die al werkt). Dan kunnen we die verplichte verlichting misschien opgeven (?)

Ook bij dag helpt een fluo hesje. Ik merk het dagelijks dat ik veel beter wordt gezien door bijvoorbeeld autobestuurders die uit een zijstraat komen. Ze zien een gele vlek en rijden promt een metertje achteruit om baan te ruimen. Wie zegt dat die twee fietsers niet eerder hadden kunnen worden gezien in vol daglicht?

Jouw redenering kan ook worden omgekeerd, Marjan. Van iedere fietser die al werd aangereden zonder hesje kan je je afvragen of hij het zou hebben overleefd als hij er wel een had gedragen.

Ook denk ik aan het te levenslange schuldgevoel bij de automobilist die iemand aanrijdt omdat hij hem niet tijdig had gezien. Zelfs al is hij niet in de fout gegaan, hij zal zich schuldig voelen. Dat is ook het geval bij een treinbestuurder als een zelfdoder zich voor zijn trein werpt.

Op de site van m-genering staat een artikel over fietshelmen http://www.m-gineering.nl/techdex.htm.

In mijn eigen woorden samengevat:
Het verplicht stellen van een fietshelm leidt niet tot een vermindering van het aantal ongelukken met hersenletsel. Wel leidt de verplichting tot het dragen van een fietshelm tot een vermindering van het fietsgebruik. Dé facto is het fietsen gevaarlijker geworden.

In ananolgie hiermee zou ik verwachten dat een verplicht fluo hesje wel leidt tot minder fietsgebruik en als gevolg van minder fietsers op de weg tot automobilisten die minder bedacht zijn op fietsers. Het aantal ongelukken neemt niet af maar het fietsen wordt wel onveiliger voor diegene die doorgaan.

In Nederland draag ik meestal geen hesje, maar in het buitenland meestal wel. Je bent echt heel veel zichtbaarder, vooral in de schemering. Zelf heb ik ook een fluo windstopper jack, en dat ziet er vind ik wat minder opzichtig en nadrukkelijk uit dan zo'n hesje.
Van een fietsvakantie met mijn gezin herinner ik me dat we allemaal hesjes droegen, en dat dat ons vermoedelijk het leven gered heeft: op een landwegetje met heggen erlangs kwam een auto de hoek om gestoven, ruim over de middenlijn. Hij zag ons direct, maakte een snelle stuurbeweging, en miste mijn dochter maar net. Ik was er toen van opvertuigd dat de hesjes het verschil gemaakt hebben. Dat kun je niet zeker weten, maar het principe laat zich natuurlijk prima experimenteel onderzoeken.
In Engeland draagt men veel meer van dit soort spul, en ik weet nog maar al te goed dat als ik daar in de auto reed het heel veel uitmaakte in de zichtbaarheid. Ook de reflectiebanden die men daar draagt zie je in het donker al op honderden meters. Mijn kinderen mochten er de weg niet op zonder die banden en hesjes.
Wim
Wim

catemaron schreef:Op de site van m-genering staat een artikel over fietshelmen http://www.m-gineering.nl/techdex.htm.

In mijn eigen woorden samengevat:
Het verplicht stellen van een fietshelm leidt niet tot een vermindering van het aantal ongelukken met hersenletsel. Wel leidt de verplichting tot het dragen van een fietshelm tot een vermindering van het fietsgebruik. Dé facto is het fietsen gevaarlijker geworden.

In analogie hiermee zou ik verwachten dat een verplicht fluo hesje wel leidt tot minder fietsgebruik en als gevolg van minder fietsers op de weg tot automobilisten die minder bedacht zijn op fietsers. Het aantal ongelukken neemt niet af maar het fietsen wordt wel onveiliger voor diegene die doorgaan.
Naar "analogie" kan je dan concluderen dat je de verplichte fietsverlichting ook direct moet afschaffen. Zonder fietsverlichting krijg je meer fietsers op de weg, dat is alleen maar veiliger.

Een schaf gelijk maar alle beschermende maatregelen in het verkeer af. De autogordel en de helm voor motorrijders: weg ermee. Dit soort producten geven immers een onterecht veiligheidsgevoel. Men voelt zich onkwetsbaar met meer gevaarlijk gedrag en ongelukken tot gevolg.

Een scherpe op de bestuurder gerichte stalen punt midden op het stuurwiel doet vast wonderen om automobilisten tot voorzichtigheid te manen. En toch...