Op de snelweg in Peru ook veelvuldig toegepast nadat ik werd ingehaald door een bus, op 40cm afstand en hij met zo'n 100km/u met een tegenligger op een relatief smallen rijstrook (de rijstroken in Peru zijn een stuk smaller dan in Ecuador).Sephi schreef:wat ik zelf meestal doe, en ook heb geleerd bij het motorrijden(waar auto's evengoed idioot langsrijden zo nu en dan), is gewoon een meter van de kant rijden, en pas op het laatst als het inderdaad nodig is opschuiven naar de berm kant. Als je aan het begin al krap rijd dan remmen ze ook niet/minder voor je. Rij je als een obstakel op de weg,dan moeten ze wel afremmen. Uiteraard geld hier: zorg dat je gezien wordt en zorg dat je weet tot hoever je zo een "spelletje" kan spelen.Martin E. van Doornik schreef:JIk fiets altijd zoveel mogelijk dicht langs de berm, gemiddeld 25 cm.
het gaat er dus vooral om, om ook je eigen ruimte te claimen, (weliswaar op een veilige manier).
Edit: een van de redenen om niet dicht langs de berm te rijden is omdat je in zo een geval nergens meer naar toe kan uitwijken. neem je aan het begin veel ruimte kan je later altijd nog veilig opschuiven.
Werkt redelijk effectief, en ik denk dat het in NL (net als in Peru ) nog niet erg gebruikelijk is. Risico is wel dat de automobilist die jou wil inhalen boos wordt, en tja, met het verkeer in NL weet je tegenwoordig nooit wat er dan gebeurt... Je wordt in (half) elkaar geslagen voor minder (yep, ervaring).
Fluoriserende hesjes hoeven van mij niet verplicht te worden. Het is toch ieder z'n eigen verantwoordelijkheid. Net zo min als men in NL, bijna als enige land in het "Westen", zonder helm fietst: men is het gewend. Als ik de grens over ga België in, dan merk ik al een verschil (of ik wil een verschil merken...?). Op zondagen wordt bij ons rustig gereden door automobilisten, maar daar, ho maar.
Ik heb zelf een felgeel regenjack aangeschaft van de zomer: zeer goed zichtbaar, maar niet zo lelijk fluoriserend. Tevens een felgeel fietsshirt met korte mouw: als het warm is minder warm aanvoelend als bijv. een zwarte, en toch redelijk zichtbaar. Behalve in de woestijn dan, dus wellicht toch ook nog een rode aanschaffen.