Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat voor fiets voor wandelpaden? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat voor fiets voor wandelpaden?

Afbeelding

Doe gewoon de Hanzeroute onverharde paden zat en er loopt nooit iemand!

Willem Jongman schreef:Waar ze niet veel van moeten hebben is het ruige atb werk.
Mijn ervaring is dan ook dat de reacties van wandelaars niet alleen afhangen van je snelheid, maar ook van je uiterlijk. Op een neutraal uitziende fiets met onopvallende kleding zegt men je gedag. Als zuurstokkleurige reclamezuil op een mountainbike of racefiets beslist niet.
Ik zeg niet dat je je daarop zou moeten kleden, maar in voorkomende gevallen kún je er je voordeel mee doen.
Leon

Allereerst de discussie of ik al dan niet wandelpaden zou moeten fietsen.

Ik wandelde voorheen bijna elk weekend 80 km (en in bergen over de hele wereld) en zie deze fiets maar als een "rolstoel" om de paden op te gaan nu ik dat niet meer lopend kan. Ik ben niet van plan ruig of hard te fietsen en zal wandelaars zeker niet storen.

En voor de rest zie mijn vraag dan maar als een verzoek om mountainbikeroutes te kunnen fietsen, met vergunning...(ik wist niet dat je daar een vergunning voor nodig had trouwens).

Overigens in de buurt van de Veluwezoom loopt het knooppuntenstelsel over paden die ik wandelpaden noem en dan ook nog door heel mul zand en die voor mij niet te fietsen waren.

Ik heb Vittorio inmiddels een mail gestuurd. Die Duitse site zag er ook mooi uit maar een 1/2 uur ondersteuning vind ik te weinig. Wel heel leuk om te zien dat dit zo ontwikkeld wordt. Mijn been zal alleen maar achteruit gaan dus in de toekomst lukt fietsen misschien ook niet meer dan ga ik volledig gemotoriseerd :wink:

Grappig dat dit zelfs onzichtbaar is, ik zag jullie gezichten al voor mij als ik jullie voorbij zoefte met een big smile :D

Nog wat antwoorden op eerdere stukjes. Ik ga niet georganiseeerd fietsen of in hostels slapen maar wil volledige bepakking meenemen het liefst op de fiets en geen bob.

Ik twijfel tussen een mountainbike fiets die bredere wielen heeft en voorvering maar ik moet rechter zitten (nekklachten) dus andere stuurpen en stuur en wil bagage meenemen. En ik las dat zo'n voorvork om de 1500 km onderhoud nodig heeft, zie ik ook tegenop.

Of een hybridefiets. Maar dan moet hij bredere wielen en ik weet niet of dit kan. En ik vraag mij of of die voorvering niet nodig is.

En dan is er nog de vraag: is dit te maken op een willekeurige fiets, of kan ik beter zo'n fiets kopen die dit heeft en daar dragers of zo op maken en wielen verwisselen als dit al kan.

Vittorio kan brede banden, een relaxte zit en aanpassingen voor bagage maken. Wat vinden jullie van hun fietsen, iemand ervaring mee?

Je kan zo'n 80 km rijden op een accu, ik vraag mij wel af of dit bij de maximale ondersteuning is.

Hi,

zelf werk ik bij een fietsenmaker die ook een aardig assortiment fietsen met trapondrsteuning heeft. Er is bij mijn weten nog maar een fiets die 80+ km haalt, een Giant (maar die heeft wat troubles..) de rest haalt de 80 niet, eerder net 60 km. Das wel iets om over na te denken. Ook mag je de motortjes niet te zwaar belasten.... Valt tegen.

word een uitdaging.

bas

fiets-ster schreef: Ik twijfel tussen een mountainbike fiets die bredere wielen heeft en voorvering maar ik moet rechter zitten (nekklachten) dus andere stuurpen en stuur en wil bagage meenemen. En ik las dat zo'n voorvork om de 1500 km onderhoud nodig heeft, zie ik ook tegenop.

Of een hybridefiets. Maar dan moet hij bredere wielen en ik weet niet of dit kan. En ik vraag mij of of die voorvering niet nodig is.

En dan is er nog de vraag: is dit te maken op een willekeurige fiets, of kan ik beter zo'n fiets kopen die dit heeft en daar dragers of zo op maken en wielen verwisselen als dit al kan.
Je kunt een standaard electrofiets kopen of een fiets voorzien van electronaaf en accu's. De meeste electrofietsen zijn ellende met slechte fietsonderdelen, vage accu's of electronica die niet betrouwbaar is. Koga , Gazelle cs zal wel Ok zijn

Je kunt ook een aandrijving in een gewone fiets hangen, zoals gemaakt door Bion-X, Heinzman, Sram-sparc etc. Op heuvelige paden lijkt me voorwielaandrijving niet handig. Bij de achterwielaandrijvers moet je er op letten dat je voldoende versnellingen hebt om te kunnen fietsen

80 km actieradius lijkt me veel, zeker in heuvelachtig gebied. Het kan natuurlijk wel, maar hoe groter de actieradius met stroom, hoe kleiner de actieradius is als de accus eenmaal leeg zijn ;)

Mijn moeder heeft zo'n Giant, de actieradius van een accu is zo'n 60km, en er zitten er twee op de drager dus 120 km is mogelijk. Deze fiets lijkt me totaal ongeschikt voor off road gebruik, en helemaal niet met bepakking want standaard achtertassen passen niet op de drager. Bovendien is de fiets op zichzelf al erg zwaar door de twee accus dus erg veel schiet je er niet mee op.
Afbeelding

Hier een uitgebreide Duitse site met info over electrofietsen: http://www.extraenergy.org/main.phpelectro
Hier ook info over een electro snorfiets: http://www.swizzbee.com/
Wim

Willem Jongman schreef:Hier een uitgebreide Duitse site met info over electrofietsen: http://www.extraenergy.org/main.phpelectro
Hier ook info over een electro snorfiets: http://www.swizzbee.com/
Wim
Interessante test Willem, de fiets van mijn moeder komt er goed uit, is ook een van de minst lelijke electrobikes (over het algemeen zijn het zeer lelijke fietsen). Ik zie dat er zelfs een Challenge ligfiets met hulpmotor bestaat!
Afbeelding