Continental zegt dat een T de F renner bij 50km/u met 22 mm banden 392 Watt moet leveren. Met 19 mm banden wordt dat 374 Watt. Echter de hobby-racefietser (25-40 km/u) heeft vaak niet eens de helft van dit vermogen, komt op het vlakke nooit boven de 40 km/u en zou dus beter uit zijn met zelfs 'dikke' 25 mm banden .Leon schreef:Omdat ze in de tour zo hard rijden dat luchtweerstand veel uitmaakt. In de praktijk ligt de grens op zo'n 20 km/u.
Echter, hij wil op een T de F renner lijken en kiest daarom heel stoer en heel consequent voor de gebruikelijke T de F 23 mm band. Wie mooi wil zijn moet pijnlijden . Fietsen is sowieso pijnlijden dus dat kleine beetje (extra rolweerstand + minder comfort) kan er nog wel bij .
Het item band/wiel-gewicht wordt overtrokken omdat je niet zo heel snel accelereerd als bijvoorbeeld een auto. Volgens mensen die goed kunnen rekenen is het effect van zwaardere banden/wielen niet anders dan het effect van een zwaarder overig deel van een fiets. De bekende mythe 'gewicht wiel telt 2 x' zou niet kloppen dus . Zie deze specialisten:Leon schreef:Het gewicht van de banden is daarnaast ook nog eens dubbel belangrijk bij het accelereren. (doordenkertje. Hint: translatie en rotatie)
(1)
Link naar discussie in rec.bicycles.tech
(2)
http://www.charles.whitaker.name/wheels.html
In de literatuur kom je vaak tegen dat bij 25km/u de helft van je trapenergie naar de rolweerstand gaat (en een klein beetje naar de transmissie) en de andere helft naar het overwinnen van de luchtweerstand. Vermoedelijk is de rolweerstand nog hoger omdat pas recent er meer praktijkmetingen gedaan worden.
In het autobandenvak werden metingen gedaan op gladde berijfshalvloeren (uit praktische overweging). De ondergrond was eigenlijk niet zo heel belangrijk omdat het voornamelijk gaat om onderling vergelijken van verschillende (merken/type's/proto) banden. Recent is men meer op asfaltwegen gaan testen en ontdekte dat de praktijkrolweerstanden erg tegenvielen t.o.v. de gebruikelijke testvloeren.
De NL-ligfietsvereniging heeft recent op een bedrijfsvloer en daarna op een asfaltweg('fijne korrel' slijtlaag) proeven gedaan met verschillende banden/spanningen. Het bleek dat op de bedrijfshalvloer de rolweerstand gem. 20% lager was dan in de echte asfalt wereld .
Kortom: Rolweerstand valt in de praktijk behoorlijk tegen; maak, mede daarom, gebruik van de nieuwste uitontwikkelde, bewezen, technieken (dikke banden).
Dat is voor de toerder rolweerstand-technisch het gunstigste en toevallig ook het comfortabelste (of minst on-comfortabel) , tenzij je met 50 km/u achter de T de F wil aanrijden .
Moderated: lange link aangepast, om leesbaarheid van pagina op scherm 1024x768 te verbeteren