Additionally, paste this code immediately after the opening tag: super led licht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

super led licht

Ik ben juist de andere weg op gegaan. Ik merkte dat ik met name tijdens vakanties wat later in het seizoen vaak in het donker rij. En dan ook langere stukken. Daarom heb ik nu op m'n vakantiefiets even goede verlichting gemonteerd als op m'n langeafstandsfiets, SON & 2x E6.

willem.megens schreef:
Althans, dit topic gaat toch over fietsvakantiefietsverlichting?
Als je alleen in Juli fietst blijft het lekker lang licht. Maar ook dan kan het voorkomen dat je je finaal verrekent en het toch donker wordt. Of het wordt s'avonds eindelijk lekker koel en rustig op de weg ;) Hebben we het nog niet over die spijkerharde wereldfietsers die s'winters op pad gaan ;)

In die gevallen is een smak licht erg prettig en dat hoeft maar 325 gram extra te wegen. Klapstoelen, telelenzen, boeken, laptops, honkbalknuppels, fietspyama's, jeneverflessen, etc wegen allemaal meer. Of je dat belangrijk(er) vindt mag je helemaal zelf weten

m-gineering schreef:
willem.megens schreef:
Althans, dit topic gaat toch over fietsvakantiefietsverlichting?
Als je alleen in Juli fietst blijft het lekker lang licht. Maar ook dan kan het voorkomen dat je je finaal verrekent en het toch donker wordt. Of het wordt s'avonds eindelijk lekker koel en rustig op de weg ;) Hebben we het nog niet over die spijkerharde wereldfietsers die s'winters op pad gaan ;)
Een praktisch voorbeeld. Begin oktober reed ik aan de Dalmatische kust, lekker koel en rustig ;). Tegen het vallen van de avond was ik een kilometer of 30 voor de stad Split. Een stad die ik zeker wilde bezoeken, en niet alleen om een veerpont te nemen. Nu had ik de keuze om 30km voor Split een onderkomen te zoeken en in de ochtend naar Split te fietsen. Probleem is dan dat je in de ochtenduren een stad inrijdt, in dezelfde richting dus als de grote meute forenzen. Met het licht dat ik aan m'n fiets had hangen had ik de vrijheid om te kiezen voor het doorrijden. Nu kon ik Split inrijden terwijl de grote meute automobilisten me tegemoetkwam. Een heel wat prettigere wegsituatie.

Begrijp ik allemaal, en de argumentatie is terecht. Daarom gaf ik ook aan wat bij mijn fietsgedrag past.

Soms echter bekruipt me het gevoel dat mensen die voor het eerst een goede vakantiefiets gaan kopen en er geen wilde plannen mee hebben op het forum met de nieuwste technieken geconfronteerd worden die niet altijd nodig zijn.

willem.megens schreef:Soms echter bekruipt me het gevoel dat mensen die voor het eerst een goede vakantiefiets gaan kopen en er geen wilde plannen mee hebben op het forum met de nieuwste technieken geconfronteerd worden die niet altijd nodig zijn.
Van harte mee eens. Het begint wat weg te krijgen van het kopen een mobiele telefoon, waarmee je zou willen bellen.
Leon

Mag ik uit mijn eigen tekst citeren?

"Wie het gewoon een beetje goedkoop wil houden op een bestaande fiets kan ook simpel met een goede gewone dynamo en een B&M IQ Fly zonder automatische schakeling een zee van licht hebben met een mooie brede bundel, ook bij lage snelheden."

Een dynamo met dynamokoplamp weegt 300-400 gram, en kost 40-85 euro, afhankelijk van de koplamp die je kiest. De dynamoverlichting doet het altijd, en geeft ook met een halogenlamp als de B&M Lumotec meer licht, of met de IQ Fly zelfs een sloot meer licht. Of een naafdynamo zin heeft hangt vervolgens vooral af van je budget, en de frequentie waarmee je in het donker fietst. Het heeft gek genoeg wellicht dus meer zin op je stadsbarrel dan op je vakantiefiets.....
Wim

Ha ha Leon, goede grap!

Afgelopen vrijdag even in derde wereld gefietst.
Maasticht, Visé, Liège, Seraing, Flemalle, Chaudfontaine en terug. Bewolkt weer, ’s middags motregen, guur :? . Heerlijk, past bij deze melancholieke streek van het land van friet. De hele dag met licht aan gefietst :idea: . Gezien ik door mijn naafdynamo niet voelbaar zwaarder meen te moeten trappen en dit ding geruisloos functioneert, ben ik eerder geneigd mijn verlichting aan te zetten. Ik voel hier een stuk veiliger mee als ik me in vooroorlogse industrie terreinen begeef waar vrachtwagens langs me heen bulderen. Overigens is mijn randanneur ook mijn woonwerk-fiets, werk-fiets, bezoek-fiets en rondje-om-de-kerk-fiets. Wat ik wil zeggen is; doordat ik een naafdynamo bezit ik eerder geneigd ben het licht aan te doen. Ik ben er van overtuigt dat ik duidelijker gesignaleerd word door medewereldgebruikers. De huidige generatie led koplampen en achterlichten zijn zo fel dat ze ook bij donker weer overdag je goed van dienst kunnen zijn.
Trap ze,
Roger.

"Ik heb het licht gezien ". :D

Dit is natuurlijk voor meer uitleg vatbaar, maar ik blijf strikt "on topic" :!:

Woensdag bij Marten een IQ Fly gehaald. Uiteraard direct gemonteerd; wat een klein licht lampje............

WHOW wat een bak licht !!! :!: En wat ook erg plezierig is, de standlichtfunctie. Bij thuiskomst in het donker zo het sleutelgat van de achterdeur gevonden. Wat te denken van donkere kampeerterreinen, waar je 'savonds langzaam fietsend naar je tent moet zien te komen.

Helemaal tevreden, ondanks het toch best goede licht van de halogeen Oval senso die standaard op de fiets zat.

Dus wat mij betreft een aanrader.

Groet

Jans

Ik lees net op een Duits forum een bericht dat Schmidt zelf binnenkort ook met een superlamp gaat komen (ik neem aan met een led). Dat maakt natuurlijk helemaal nieuwsgierig.
Wim

Willem Jongman schreef:Ik lees net op een Duits forum een bericht dat Schmidt zelf binnenkort ook met een superlamp gaat komen (ik neem aan met een led). Dat maakt natuurlijk helemaal nieuwsgierig.
Wim
Waar heb je dat gevonden?

http://forum.bikefreaks.de/showflat.php ... rt=13&vc=1
Voor het geval de link niet gelijk naar de pagina gaat: op p13
Wim

Willem Jongman schreef:http://forum.bikefreaks.de/showflat.php ... rt=13&vc=1
Voor het geval de link niet gelijk naar de pagina gaat: op p13
Wim
Ow, op het 'Bretzellenkerforum'. Is wel een ordinair BUMM licht met Schmidt kabel. Da's in principe niks nieuws, zo'n kabel kun je er ook zelf opzetten.

Het lijkt erop dat de IQ Fly nog maar het begin is van wat er mogelijk is: http://joegross.net/2007/08/14/schmidt- ... led-light/
Gaan fietsers nu ook al een bijdrage leveren aan de lichtvervuiling?
Wim

Willem Jongman schreef:Het lijkt erop dat de IQ Fly nog maar het begin is van wat er mogelijk is: http://joegross.net/2007/08/14/schmidt- ... led-light/
Gaan fietsers nu ook al een bijdrage leveren aan de lichtvervuiling?
Ik heb al meerdere zelfbouwsystemen gezien. Maar deze is het mooist gebouwd, vooral vanwege het formaat.
Update: After 3 days of rain on PBP I can say without a doubt that they’re completely waterproof, which is more than I can say for just about every other part of the bike
Deze PBP was inderdaad een goede regentest. :D

De geruchtenmachine produceert steeds meer over de nieuwe Schmidt koplamp: http://forum.bikefreaks.de/showflat.php ... Board=bike
Ik heb geen idee of het allemaal waar is, maar de suggestie dat het een armatuur zou zijn met een dubbele led en gebruikmakend van B&M techniek zou wel eens kunnen kloppen als je deze publicatie van Andreas Oehler (van Schmidt) bekijkt: http://www.fahrradzukunft.de/fz-0704/0704-05.htm

Hier nog een link, waarin Andreas Oehler zelf ook participeert:
http://www.meinews.net/e3-t98935.html
Highlights: 80 lux bij 30 km (wow), sensorschakeling, en leverbaar vanaf april 2008.
Wim

Willem Jongman schreef:
Hier nog een link, waarin Andreas Oehler zelf ook participeert:
http://www.meinews.net/e3-t98935.html
Highlights: 80 lux bij 30 km (wow), sensorschakeling, en leverbaar vanaf april 2008.
Wim
Nee, dat is weer de link van zo'n bedrijf dat de informatie uit een usenet (de.rec.fahhrad) forum pikt

Het moderne gebrek aan respect voor intellectueel eigendom blijft mij toch ook elke keer weer verrassen. Wat me ook verrast is dat op de oorspronkelijke site de bijdragen van Andreas Oehler niet (meer?) te vinden zijn, maar nog wel de quotes naar zijn berichten. Ik moet er geloof ik nog veel bij leren.
Maar voor fietsverlichting wordt 2008 vast nog spannender dan 2007. Ik denk dat je dranghekken voor je boerderij moet gaan bestellen, Marten.
Wim

Willem Jongman schreef:hting wordt 2008 vast nog spannender dan 2007. Ik denk dat je dranghekken voor je boerderij moet gaan bestellen, Marten.
Wim
Met een paar ton ronde strobalen kun je ook al veel doen ;)

Inmiddels staat er een plaatje van de nieuwe Schmidt lamp op www.m-gineering.nl
W