door
idje » zo 19 aug, 2007 17:02
Leon schreef:idje schreef:gerardw schreef:Uiteindelijk zo lezen we bij de inleiding is het probleem naar tevredenheid opgelost door Rein Veenendaal in samenspraak met de ontwerper.
Helaas staat er niet bij wat uiteindelijk de boosdoener bleek te zijn en wat de oplossing was.
Was een fout in de naafdynamo!
En wat was dan wel de fout?
Leon
Ik meende dat iets niet goed was met de spoel. Dat veroorzaakte een shimmy die werd 'opgedekt' door een te lage bandenspanning.
De band is het zwakke schakel in een stijf geheel. Natuurlijk is een brede band met relatief weinig druk niet stijf zo stijf als een smalle met veel druk. Dan kan het frame nog zo stijf zijn (bv een idworx trekking frame heeft in de balhoofd meer dan 100 Nm per graad!).
Om de band weer stijver te maken kun je of het karkas stijver maken of de luchtdruk verhogen. Ik heb liever een brede, soepele band die met relatief weinig druk zeer comfortabel is en licht rolt.
Ik moet dan wel wanneer ik b.v. bagage meeneem de druk iets verhogen om het geheel weer stijver te maken. Je verliest dan wel weer een stukje comfort.
Net als bij een terrein auto waar je in het zand met weinig lucht een goede tractie hebt, maar dan met dezelfde druk op hard wegdek totaal geen wegligging meer hebt.
De shimmy heeft altijd een oorzaak, bv de naafdynamo maar het kan ook aan het wiel zelf liggen, zoals hier al vermeld. Een vriend van mij lijnt zijn wielen altijd uit door een klein gewichtje op de velg te plakken, zoadat na het ronddraaien het wiel niet steeds op dezelfde plaats blijft staan. Maar er kunnen meerdere oorzaken van de shimmy zijn op de fiets. Losse tassen, slappe dragers, etc.
Ook belangrijk is de gewichtsverdeling van de bagage: ca. 50:50 voor en achter en voor laag. Stuurtassen maar met max. 1 kg. Gewicht naar voren brengen reduceert het merkbaar worden van de shimmy duidelijk. En laag natuurlijk.
Veel randonneurs die in de Alpen onderweg zijn hebben de bagage hoofdzakelijk voor op de low-riders om de shimmy tegen te gaan.