Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe naven invetten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nieuwe naven invetten

Adagio schreef:Vraag me trouwens ook af of er een kwaliteitsverschil is in kogeltjes.
Ik heb er wel eens naar gezocht, maar niets gevonden. Maar er zal vast een bedrijfje zijn dat superkwaliteit koudgeperste kogels van Fair Trade Extra Vergine staal uit de heuvels van Oklahoma aanbiedt. :wink:
Met een bijzonder prijskaartje natuurlijk.
Leon

Waar het om gaat is dat we het dan hebben over wat in het engels een sealed bearing heet: een verzegeld wegwerp lager, en en geen cup en conus lager dat je zelf af en toe uit elkaar moet halen om het vet te vervangen etc.
Van zulke wegwerplagers zijn goede en slechte, dat is waar. Maar ook de beste zijn vrij goedkoop: http://www.philwood.com/Phil%20Spec'd%20Bearings.htm
Wim

Adagio schreef:Heb zelf 2 soorten lagervet. Het ene is het origineel lagervet van Shimano zelf, het andere is het klassieke 'dik' lagervet (merk Eurol). Vraagje voor de kenners, welk vet is nou eigenlijk het beste voor de naven ?
Vraag me trouwens ook af of er een kwaliteitsverschil is in kogeltjes. Shimano, Weltite, maakt het iets uit ?
kogels zijn er in diverse nauwkeurigheidsklassen. de betere zijn ronder en nauwkeuriger op maat geselecteerd. je moet verpakkingen dus ook niet mengen

Willem Jongman schreef:Waar het om gaat is dat we het dan hebben over wat in het engels een sealed bearing heet: een verzegeld wegwerp lager, en en geen cup en conus lager dat je zelf af en toe uit elkaar moet halen om het vet te vervangen etc.
Van zulke wegwerplagers zijn goede en slechte, dat is waar.
een lager is niet beter dan de manier waarmee het in de constructie is toegepast. Vooral met machinelagers worden de grootste zonden bedreven. Verkeerde passingen, scheefstelling, draaggetallen die nergens op slaan, axiale belastingen op radiaallagers, afdichingsfouten.........
Ik ben me aan het oriënteren op gereedschap en dacht ook aan conussleutels. Ik vroeg me alleen af welke maten ik nodig heb voor mijn Shimano XT naven (Giant Expedition 2009 versie)?
Van de pdf van Shimano wordt ik niet veel wijzer (Link).
Sowieso is me niet duidelijk hoe ik de naaf moet demonteren en waar ik precies het vet in moet spuiten/en smeren. Ik heb helaas nog geen duidelijke handleiding kunnen vinden.

Een andere optie is om ze maar gewoon met rust te laten, maar als ik hier op naven zoek, krijg ik toch wel het idee dat het "moet" om nieuwe naven bij te vetten en sowieso regelmatig van nieuw vet te voorzien.
JesseL schreef:Ik ben me aan het oriënteren op gereedschap en dacht ook aan conussleutels. Ik vroeg me alleen af welke maten ik nodig heb voor mijn Shimano XT naven (Giant Expedition 2009 versie)?
Van de pdf van Shimano wordt ik niet veel wijzer (Link).
Sowieso is me niet duidelijk hoe ik de naaf moet demonteren en waar ik precies het vet in moet spuiten/en smeren. Ik heb helaas nog geen duidelijke handleiding kunnen vinden.

Een andere optie is om ze maar gewoon met rust te laten, maar als ik hier op naven zoek, krijg ik toch wel het idee dat het "moet" om nieuwe naven bij te vetten en sowieso regelmatig van nieuw vet te voorzien.

met 13-14-15-16 & 17 heb je de meeste naven wel afgedekt

Je hoeft de naaf niet te demonteren, je schroeft alleen de conus een centimeter los en spuit wat vet naar binnen. Vervolgens weer nieuw afstellen

http://www.m-gineering.nl/tipsoud.htm
Bedankt voor de info en de link.

Ik moet alleen wel eerlijk bekennen dat het voor mij nog erg ingewikkeld er uit ziet en klinkt... :oops:
Sowieso heb ik geen bankschroef en ook niet zoveel extra sleutels, moeren etc.

Ik hoopte dat ik met bijvoorbeeld de Parktool DCW-1 (13 & 14mm) en de DCW-2 (15 en 16 mm) klaar was... Daar kan ik dus maar beter ook in ieder geval de DCW-3 (17 en 18 mm) bij doen?
Maar ik vroeg me inderdaad al af hoe je dan de naaf zelf tegen houdt als je aan de conus ga zitten draaien met de conussleutel...

Ik ben dus echt nog een beginner en wil het wel graag leren. Helaas zijn de fietsreparatiecursussen niet bij mij in de buurt... (goede fietsenmakers ook niet, dus ik moet het wel zelf leren...)
JesseL schreef:Ik hoopte dat ik met bijvoorbeeld de Parktool DCW-1 (13 & 14mm) en de DCW-2 (15 en 16 mm) klaar was... Daar kan ik dus maar beter ook in ieder geval de DCW-3 (17 en 18 mm) bij doen?
Maar ik vroeg me inderdaad al af hoe je dan de naaf zelf tegen houdt als je aan de conus ga zitten draaien met de conussleutel...
Het handigste is om met de wielen (met de fiets er aan vast :D ) naar de fietsenmaker te gaan, daar te vragen welke conussleutel je nodig hebt en het ter plekke te proberen. Grootste kans dat je met één sleutel (met twee kanten) klaar bent.
De naaf hoef je niet tegen te houden. (nb de naaf is dat ding waar de spaken in zitten)

{op het gevaar af dat Marten me terugfluit... :oops: }

Losmaken:
Haal de rubber afdichting eraf. Desnoods met een schroevendraaier.
Zet de conussleutel op de conus.
Draai dan de buitenste moer los met een steuk- of ringsleutel, bahco of onderweg desnoods een waterpomptang. Als de schroefdraad op de as niet beschadigd of verroest is, is een kwart slag is voldoende en kun je alles daarna met de vingers draaien; vieze vingers krijg je toch.
Daarna losdraaien tot je de kogeltjes ziet en je kunt er al vet bij doen.
Als je alles echt goed wilt schoonmaken dan moet je de as eruit trekken en de kogeltjes er uit laten vallen. Daarbij raak je er geheid ooit een paar kwijt, dus doe dat niet tijdens of vlak voor de vakantie als je niet hopeloos vast zit!
Vastzetten zie de instructie van m-gineering of doe het als volgt:
Smeer de as in met lagervet.
Draai de conus zachtjes terug op zijn plek en draai (diverse ringetjes ertussen in de oorspronkelijke volgorde) de buitenste moer er tegenaan. Draai de conus en de moer dmv. conussleutel en bahco (o.i.d.) matig tot stevig tegen elkaar aan. Dan moet er een minieme speling op de as zitten die bij zich gebruik van de snelspanner opheft.
Dmv trial and error kun je met een grote speling beginnen zodat je ook merk hoe het is als de as speling heeft terwijl het wiel in de fiets zit.
Bijstellen na een mislukte poging kan meestal door met de bahco de andere kant van de as (waarvan conus en moer niet gelost zijn) te pakken en de conussleutel op de werkkant te zetten. Als je pech hebt het je 2 ipv 1 bahco/steeksleutels nodig.
Meestal is 1/8 slag het criterium waar het om gaat.
Als je conussen versleten zijn lukt het niet om een positie te vinden waar de zaak spelingvrij én soepel draait. Voorwielen van stadsfietsen kunnen dat erchter nog jaren uithouden... :wink:
Leon
Ook bedankt voor deze uitgebreide beschrijving.

Naar de fietsenwinkel gaan is hier niet echt een optie. Ik ben bang dat er niets anders op zit dan alle gangbare maten kopen? (Waarom staan de maten niet in de pdf/site van Shimano??? of uberhaubt ergens (ik heb me rot gezocht op google))
JesseL schreef:Ook bedankt voor deze uitgebreide beschrijving.

Naar de fietsenwinkel gaan is hier niet echt een optie. Ik ben bang dat er niets anders op zit dan alle gangbare maten kopen? (Waarom staan de maten niet in de pdf/site van Shimano??? of uberhaubt ergens (ik heb me rot gezocht op google))
Ik heb hier zo'n simpele ouderwetse universele waar ik 13-14-15-16 mee aan kan. Niks voor als je iedere dag je naaf losdraait, maar voor die 1 keer per ... meer dan genoeg.
Leon schreef: Voorwielen van stadsfietsen kunnen dat erchter nog jaren uithouden...
Komt de buuf met stadsfiets klagen dat haar wiel zo slingert en of ik daar een sleutel voor heb. Nou is het een leuke buuf dus ik bood aan het wel even te doen. Wat denk je: geen kogeltje te bekennen, maar wel gewoon draaien! Stadsfietsen zijn fantastisch!
Bedankt!

Met al jullie hulp moet het zeker gaan lukken!
En anders kom je een keer naar de wereldfietser sleutelcursus.
Wim

Re:

fillemon schreef:dat is waar, maar ik wil eens zien hoeveel extra weerstand dat genereert.
dik vet, olie, of bijna droog.
Cijfers: http://www.bikeboosting.nl/index.php?lgr

Verkeerd vet kan een paar W kosten. Best veel dus. 3 W is een dag op je vakantie.

grtjs, Waltertje - ongesmeerd volkeramisch in het sneldraaiende voorwiel 8)
Ik ben wel gecharmeerd van de bicycle tutor: http://bicycletutor.com/part/grease/
De weerstand van naven is verwaarloosbaar. Je zult die weerstand vast wel omhoog kunnen krijgen door iets verkeerds te doen, maar het telt allemaal niet echt op. Op vlak terrein is de weerstand bij lagere snelheden bijna helemaal rolweerstand door de banden, bij hogere snelheden vooral luchtweerstand, en bij klimmen vooral het gewicht van fiets, berijder en bagage.
Wim
Wim schreef:En anders kom je een keer naar de wereldfietser sleutelcursus.
Wim
Zou ik graag willen, maar:
JesseL schreef:Ik ben dus echt nog een beginner en wil het wel graag leren. Helaas zijn de fietsreparatiecursussen niet bij mij in de buurt... (goede fietsenmakers ook niet, dus ik moet het wel zelf leren...)
Almere - Groningen is toch echt wel heel erg ver (en duur) voor even een cursusje. Maar ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden en, als de kans zich voordoet, deelnemen.
Almere - Groningen is toch echt wel heel erg ver (en duur) voor even een cursusje. Maar ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden en, als de kans zich voordoet, deelnemen.
Pardon, 'een cursusje'. Daar doe je Marten, en jezelf, ernstig mee tekort. Het is een weekendvullend programma, met een goedkope kampeermogelijkheid in de boomgaard.

Je kennis van fietsonderdelen en bijbehorende reparaties, maar vooral je zelfvertrouwen, zal enorm toenemen. Dat scheelt -op z'n minst- een hoop stress tijdens eeen fietsvakantie. En.... minder stress is meer genieten.
Een stevige dag fietsen heen en een stevige dag fietsen terug kan ook, als je de tijd hebt natuurlijk.
Wim
Wim schreef:De weerstand van naven is verwaarloosbaar. Je zult die weerstand vast wel omhoog kunnen krijgen door iets verkeerds te doen, maar het telt allemaal niet echt op. Op vlak terrein is de weerstand bij lagere snelheden bijna helemaal rolweerstand door de banden, bij hogere snelheden vooral luchtweerstand, en bij klimmen vooral het gewicht van fiets, berijder en bagage.
Wim
Procentje in je lagers, procentje in je naafdynamo, drie in je Rohloff, half barretje te weinig in je toch-maar-met-profiel-banden, een paar shirtjes meer mee dan nodig, tassen een maatje groter voor je-weet-nooit, combinatieschoenen ipv fietsschoenen...

Op die manier reduceer je met gemak je actieradius met een kwart of meer. Of heb je een kwart minder energie om te sight-seeën, fotograferen of voor mijn part zuipen in de kroeg.

Waltertje - hoort misschien niet thuis op dit forum