JesseL schreef:Ik hoopte dat ik met bijvoorbeeld de Parktool DCW-1 (13 & 14mm) en de DCW-2 (15 en 16 mm) klaar was... Daar kan ik dus maar beter ook in ieder geval de DCW-3 (17 en 18 mm) bij doen?
Maar ik vroeg me inderdaad al af hoe je dan de naaf zelf tegen houdt als je aan de conus ga zitten draaien met de conussleutel...
Het handigste is om met de wielen (met de fiets er aan vast
) naar de fietsenmaker te gaan, daar te vragen welke conussleutel je nodig hebt en het ter plekke te proberen. Grootste kans dat je met één sleutel (met twee kanten) klaar bent.
De naaf hoef je niet tegen te houden. (nb de naaf is dat ding waar de spaken in zitten)
{op het gevaar af dat Marten me terugfluit...
}
Losmaken:
Haal de rubber afdichting eraf. Desnoods met een schroevendraaier.
Zet de conussleutel op de conus.
Draai dan de buitenste moer los met een steuk- of ringsleutel, bahco of onderweg desnoods een waterpomptang. Als de schroefdraad op de as niet beschadigd of verroest is, is een kwart slag is voldoende en kun je alles daarna met de vingers draaien; vieze vingers krijg je toch.
Daarna losdraaien tot je de kogeltjes ziet en je kunt er al vet bij doen.
Als je alles echt goed wilt schoonmaken dan moet je de as eruit trekken en de kogeltjes er uit laten vallen. Daarbij raak je er geheid ooit een paar kwijt, dus doe dat niet tijdens of vlak voor de vakantie als je niet hopeloos vast zit!
Vastzetten zie de instructie van m-gineering of doe het als volgt:
Smeer de as in met lagervet.
Draai de conus zachtjes terug op zijn plek en draai (diverse ringetjes ertussen in de oorspronkelijke volgorde) de buitenste moer er tegenaan. Draai de conus en de moer dmv. conussleutel en bahco (o.i.d.) matig tot stevig tegen elkaar aan. Dan moet er een minieme speling op de as zitten die bij zich gebruik van de snelspanner opheft.
Dmv trial and error kun je met een grote speling beginnen zodat je ook merk hoe het is als de as speling heeft terwijl het wiel in de fiets zit.
Bijstellen na een mislukte poging kan meestal door met de bahco de andere kant van de as (waarvan conus en moer niet gelost zijn) te pakken en de conussleutel op de werkkant te zetten. Als je pech hebt het je 2 ipv 1 bahco/steeksleutels nodig.
Meestal is 1/8 slag het criterium waar het om gaat.
Als je conussen versleten zijn lukt het niet om een positie te vinden waar de zaak spelingvrij én soepel draait. Voorwielen van stadsfietsen kunnen dat erchter nog jaren uithouden...
Leon