Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is een 'commerciele route' beschermd ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Is een 'commerciele route' beschermd ?

eindgebruiker schreef:(Even terzijde: waarom schreeuw je zo?)
Schreeuwen, ik? Dan ken je mij niet! Gewoon 'n gezellig kleurtje! :wink:

eindgebruiker schreef:Michaël,
Goed beschouwd leveren die GPS-sites je een goede dienst. Zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen maken ze GPS-data voor jouw routes.

Ik zou zeggen: zet die GPS-bestanden op je eigen site, maak er flink veel publiciteit voor, trek zo meer bezoekers en overtuig ze ondertussen van de meerwaarde van je boekjes.

Of jij hebt gelijk, en die GPS-sites hebben geen poot om op te staan, of ik heb gelijk, en je kunt de data sowieso zelf overnemen :-)
Ik heb er persoonlijk geen moeite mee, mits ze de oorspronkelijke auteurs erbij vermelden en de datum van recording. Ook zouden ze de wijzigingen in een route moeten meenemen, maar de ervaring zal leren dat dit waarschijnlijk niet gebeurd en na een paar jaar staan er verouderde gegevens.

Overigens, kan ik (en bijvoorbeeld het FIS) die data natuurlijk gewoon op m'n site zetten, maar men verwacht dan eerder dat die data echt klopt en dat garandeer ik niet/nog niet.
T.z.t. zal dat wel gaan gebeuren. Deze ontwikkeling gaat z'n eigen weg.

Indigo is ook wel een vrolijk kleurtje :wink:

Auteursrecht en Auteurswet
- Auteursrecht is het recht dat makers van originele werken beschermt tegen plagiaat en ander misbruik.
In de in 1912 tot stand gekomen Auteurswet is vastgelegd dat uitsluitend de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of diens wettelijke erfgenamen, het recht hebben het werk openbaar te maken (te publiceren) of te verveelvoudigen (te reproduceren).
Als iemand anders dan de maker zelf het werk wil gebruiken, is de gebruiker wettelijk verplicht de maker hiervoor toestemming te vragen. Alleen de maker, of diens erven, kunnen die toestemming geven. Aan het gebruik kan de maker financiële voorwaarden verbinden.
- Auteursrecht verwerft u automatisch
- Auteursrecht hoeft u niet aan te vragen. U verwerft het automatisch bij de creatie van een werk

Reproductierecht
Het exclusieve recht van de maker van kunst om deze openbaar te maken en te reproduceren. Auteursrecht bestaat uit twee soorten rechten: reproductierecht en persoonlijkheidsrechten.
- Reproductierecht is een exclusief recht omdat dit recht uitsluitend de maker toebehoort. Anderen mogen het werk, in welke vorm dan ook, niet zonder toestemming van de maker reproduceren en publiceren.
- Reproductierecht is tegelijkertijd een verbodsrecht omdat de maker anderen kan verbieden zijn werk te exploiteren. Aan de andere kant biedt het de maker de gelegenheid aan toestemming financiële en andere voorwaarden te verbinden.

Persoonlijkheidsrechten Beschermen de naam of eer van de maker, zijn werk of de titel ervan
- Persoonlijkheidsrechten (ook wel integriteitsrechten of morele rechten genoemd) zijn rechten die alleen de maker van kunst toebehoren, net als bij het reproductierecht. Ze ontlenen hun naam aan de persoonlijke band die de maker met zijn werk heeft. Zij vormen een erkenning en bescherming van die persoonlijk band. De reputatie van de maker wordt erdoor beschermd.
- Persoonlijkheidsrechten bieden de maker in principe de mogelijkheid om zich te verzetten tegen openbaarmaking: zonder juiste naamsvermelding met vermelding van een andere naam of gewijzigde titel in gewijzigde vorm
Verder kan de kunstenaar zich verzetten tegen misvorming, verminking of aantasting van het werk, zodanig dat de reputatie van de kunstenaar wordt geschaad. Belangrijk is nog dat de persoonlijkheidsrechten ook gelden als de kunstenaar de auteursrechten op een kunstwerk heeft overgedragen.

Even een kleine aanvulling gehaald van http://www.beeldrecht.nl :wink: