Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietshelm - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietshelm

Zo te zien is het gevaarlijk om in Engeland te fietsen, ze zijn bij bosjes gevallen. Of kwam dat door de Engelse biertjes? :wink:

Ik zag op de foto's flink wat helmdragers, meer dan tijdens weekends in Nederland. Het is diverse keren voorgekomen dat ik de enige met een helm was. Hoe kan dat?

Die statistieken zeggen inderdaad niks, ik vrees dat het voor die dodelijke slachtoffers niet al te veel uitgemaakt zou hebben als ze wel een helm op gehad zouden hebben. Bij een aanrijding met een auto delf je als fietser toch het onderspit. Waar ik wel van overtuigd ben is dat een helm hoofdletsel kan voorkomen, dat heb ik zelf meegemaakt. Ik ging tijdens een afdaling onderuit in Toscane en had behalve schaafwonden en spierpijn zelf niks, maar ik kon mijn helm weggooien de schaal was helemaal doormidden.

Groetjes,
Frank

Frank schreef: ik kon mijn helm weggooien de schaal was helemaal doormidden.
[grammofoonplaat] Een helm moet energie absorberen door te vervormen. Helaas zijn fietshelmen bijzonder gammel en breken ze snel bij fietsongevallen. Want daar worden ze niet op getest ;)
Bij het scheuren wordt echter nauwelijks energie geabsorbeerd, Conclusie die helm heeft dus niet gewerkt. [/grammofoonplaat]

Hallo Marten,
m-gineering schreef:
Frank schreef: ik kon mijn helm weggooien de schaal was helemaal doormidden.
[grammofoonplaat] Een helm moet energie absorberen door te vervormen. Helaas zijn fietshelmen bijzonder gammel en breken ze snel bij fietsongevallen. Want daar worden ze niet op getest ;)
Bij het scheuren wordt echter nauwelijks energie geabsorbeerd, Conclusie die helm heeft dus niet gewerkt. [/grammofoonplaat]
Dat is we een hele boude uitspraak zonder de desbetreffende helm gezien te hebben, het piepschuimachtige materiaal was ook vervormd. In ieder geval kon ik mijn vakantie gewoon voortzetten, zonder hoofdwond of hersenschudding.

Groetjes,
Frank

Gezien de verhalen van de strekking "O kijk eens, mijn helm was helemaal stuk maar mijn hoofd nog heel" is het ondertussen wel duidelijk dat helmfabrikanten er alle baat bij hebben dat een helm er na een crash vreselijk uitziet.
Leon

Ik vraag me af of al die mensen die het NUT van een fietshelm in twijfel trekken zelf geloven in dat verhaaltje.

Iemand vraagt iets over een fietshelm en dan komen er op dit forum elke keer weer een aantal mensen met elke keer weer dezefde reactie: "Een helm is eigenlijk compleet onzinnig".
Als iemand een helm wil dragen is dat volgens mij gewoon heel slim, waarom ELKE KEER weer proberen om mensen van mening te doen veranderen ten aanzien van een helm.

Zoeken jullie misschien bevestiging?

De grammafoonplaat is al genoemd. Maar het gebrabbel wat we elke keer moeten aanhoren is wel afkomstig van een gammel ding. Elke keer dezelfde onzin!

ps. waarom dragen ze eigenlijk wel helmen in het wielrennen als ze toch zo onnuttig zijn?

giantus schreef: ps. waarom dragen ze eigenlijk wel helmen in het wielrennen als ze toch zo onnuttig zijn?
Die eis volgt uit het reglement van de UCI, en voorkomt al dat 'als hij maar een helm had gedragen" ge-emmer in de krant. Tijdrithelmen met een enorme staart zijn uiteraard prima. CYA dus. Over de onzin die af en toe in dat reglement staat kun je trouwens een heel topic in kletspraat vullen

DE grammafoon schiet weer aan :D

Maargoed, het is inderdaad ingesteld na de dood van Casartelli. Die viel met zijn hoofd op een stoepje en had het INDERDAAD zeer waarschijnlijk OVERLEEFD!

giantus schreef: Als iemand een helm wil dragen is dat volgens mij gewoon heel slim, waarom ELKE KEER weer proberen om mensen van mening te doen veranderen ten aanzien van een helm.
Het is erg logisch om je met een helm op extra veilig te voelen. Het rare is alleen dat helmdragers niet veiiger onderweg zijn dan niet-helmdragers. Kennelijk nemen ze of lopen ze meer risico's

dus
helm dragen is slim
helmGEDRAG is dom ;)

en ook zonder helm is fietsen een behoorlijk veilige vorm van vrijetijdsbesteding !

giantus schreef:DE grammafoon schiet weer aan :D

Maargoed, het is inderdaad ingesteld na de dood van Casartelli. Die viel met zijn hoofd op een stoepje en had het INDERDAAD zeer waarschijnlijk OVERLEEFD!
Hij raakte met zijn gezicht met 95 km/h een betonnen paal. Helmen zijn absoluut niet ontworpen op dat soort energieniveaus.

m-gineering schreef:
en ook zonder helm is fietsen een behoorlijk veilige vorm van vrijetijdsbesteding !
Goed, laten we het hier maar bij laten. Er is inderdaad in het verleden ook al over dit onderwerp gediscussieerd en de voor- en tegenstanders worden het toch niet eens. Sorry, dat ik me ook mee liet slepen.

Maw. een ieder moet het zelf weten of ie een helm of een petje draagt. De vraag over evt. helmplicht in Duitsland is beantwoord, daarom zet ik het onderwerp nu op slot.

Groetjes,
Frank