Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets?

162 berichten

Ik heb 'n tijdje 'n ligfiets (26/26 wielen) gehad; Gebruikte 'm alleen voor woon-werk-verkeer. En ja, in 't stadsverkeer voelde ik me wel onzeker; Ziet die auto-bestuurder me wel? Een vrachtwagen die staat te lossen. Mensen die zo en zo niet uitkijken met oversteken. De bekende mierenhoop. Dus ik verkocht 'm na 'n jaartje weer...

En toch kom ik nu weer biji de ligfiets terug, omdat ik op de laatste lange tochten (op m'n rechtop-fiets) last had van vermoeide ellebogen en handen. A.g.v. 'n verkeerde werkhouding ook 'n zeurende schouder. Dat bij elkaar; Bij lange tochten op de rechtop fiets, raakt 't genieten op 't eind 'n 'beetje' op.
En ja, nu heb ik natuurlijk spijt dat ik de ligfiets heb verkocht. Want 't fietste heel comfortabel. Van de andere kant: Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Eens zien wat er nog meer op de markt te koop is.

Verder: Ik vind 't wel leuk om 'n overzichtje te maken van wereldfietsers per ligfiets.
Luddo, Eindgebruiker, Minko / De Tovenaar (ofwel The Wizard of Ozz - woordgrapje hoor... :D :wink: - ); ik ben zo vrij geweest om jullie website's ook in onderstaand rijtje te zetten.

Nederlandstalig:
- The Condor and the Snail Eindgebruiker: Mexico, Cuba, en meer M. Amerikaanse landen,
- Minko's Reisverslagen van fietsvakanties: Alpen, Engeland/Ierland, Scandinavie, ZW Verenigde Staten, enz.
- Wiecher: Ligfietsen in Australie, USA Coast to coast,
- Ligfietsen rond de Wereld,
- Frank Cornet: Van Haarlem naar Santiago de Compostella.
- Cycling in the mountains Luddo: VS, Spanje, Gr. Britannie, Frankrijk, enz.

Niet-Nederlandstalig:
- Tim Cope journeys: 14 Months on a bicycle across Russia, Siberia, Mongolia and China.
- Au detour du monde: Van Mongolie naar Frankrijk,
- 14degrees: Rob John Thomson: 12.000 km op de ligfiets, van Japan naar Londen.

En als jullie nog 'n ligfiets-wereldfietser-website weten; Laat horen!

Marco :wink:

Mag ik nog wat onprofessionele vooroordelen te berde brengen?

1. Door het zitje op een ligfiets heb ik een veel groter oppervlak lijf waar de wind geen vrij spel op heeft (veel te zweterig, zo'n kuipje)
2. Door zo'n zittende houding krijg ik lang niet zo'n mooi doorstoofd bruine rug
3. Zo'n lang ligfietsgevaarte is veel lastiger te transporteren in trein, boot en vliegtuig
4. Met m'n "gewone" bepakte fiets ben ik al meer dan genoeg een bezienswaardigheid
5. Op mijn "gewone" fiets steek ik verder boven het maaiveld uit, en heb dus meer uitzicht op mooie landschappen.

Zijn er ligfietsgebruikers die deze vooroordelen kunnen ontkrachten? Dan laat ik me misschien toch nog eens overhalen, ondanks mijn wiebelige "dit is niet leuk" ervaring van twee keer een dagje een ligfiets lenen...

Ik vraag me trouwens ook nog steeds af waarom er geen competitie is voor racen met ligfietsen, terwijl die toch zo veel sneller zijn?

Groetjes,

Astrid

Er word wel geraced met ligfietsen, hoor. Kijk maar op 1 van de links in m'n onderschrift. En Drenthe/Groningen heeft ook 'n race forum/club: huneliggers.nl.

Verder wat betreft de Tour de France: Ik meen ergens in de jaren '30 dat ligfietsen van deelname werden uitgesloten. En dat geldt nu dus nog steeds; 'Gelijke monniken, gelijke kappen' zal de gedachte zijn geweest.

Groet, Marco

1. Er zijn vele zitjes net zoals er vele zadels zijn. Met een goed matje heb je geen last meer van een zweetrug. Met een bukfiets kan je ook aardig zweten :lol:

Het is juist een voordeel, minder luchtweerstand, dus in de winter minder koud (je kan langer doorfietsen dan op een bukfiets) en natuurlijk veel sneller, maar daar ging het niet om.

2. Een bruine rug krijg je alleen op het strand. Je gezicht wordt wel veel bruiner, net als je benen.

3. Transport is afhankelijk van het model. Lage racers zijn inderdaad lastig te vervoeren. Mijn M5 kon gewoon in een fietsdoos en een hurricane kan zelfs veel makkelijker vervoerd worden. Niet alle ligfietsen over een kam scheren svp

4. Bezienwaardigheid is tot daar aan toe, extra aanmoedigingen (heb ik meegemaakt in de USA) zijn juist motiverend. Je krijgt ook vaak hele leuke opmerkingen en wordt vaak op video gezet.

5. Wederom afhankelijk van het type fiets. Gewoon goed uitkijken en met beleid fietsen.

Dit zijn inderdaad onprofessionele vooroordelen. Ik raad je snel een goede proefrit aan op een fiets die past. Ik probeerde eerst ook een fiets (een hurricane) en vond inderdaad erg wiebelig. Daarna op een aantal andere geprobeerd en dat beviel veel beter.

Het enige echte nadeel vind ik dat je door de bijtgrage honden als een meer dan een lekker hapje wordt gezien. :(
Ze worden vaak wild als je langsfietst.

groet

Luddo

Wat verder niets met vakantiefietsen te maken heeft, maar wel leuk is om te laten zien; Op de Azub website staat 'n filmpje waar 'n ligfiets voor off road downhillen word gebruikt. In dit downhill-filmpje gaat het om 't speciaal hiervoor gebouwde Azub Hardcore model.

Marco

Avanher schreef: 3. Zo'n lang ligfietsgevaarte is veel lastiger te transporteren in trein, boot en vliegtuig
Mijn ligfiets is ongeveer even lang als een standaard toerfiets. Het in/uitladen uit een trein is idd wat lastiger tillen. Hoezo lastig qua lengte in de boot?
Avanher schreef: 4. Met m'n "gewone" bepakte fiets ben ik al meer dan genoeg een bezienswaardigheid
Klopt inderdaad en helaas gaat dat met name op voor honden. Maar zoals ene JC ooit een beweerde "elk nadeel heb zijn voordeel", je krijgt meer aanmoedigingen onderweg, auto's rijden met een enorme boog om je heen (denkende dat een invalide karretje vooor hen uit rijdt).
Avanher schreef: 5. Op mijn "gewone" fiets steek ik verder boven het maaiveld uit, en heb dus meer uitzicht op mooie landschappen.
Bij een maisveld zie je als bukfietser ook niets. En als je kromgebogen over je stuur jezelf een weg baant geniet je ook minder dan op de ligfiets ;-)

Er zijn diverse ligfietsen op de markt. Op de een rij je zo weg, op de ander vergt het wat evenwichtskunsten. Bij de meeste ligfietsen moet je opnieuw leren fietsen, je gebruikt totaal andere spieren.

Nog een laatste nadeel. Het is erg lastig om de juiste ligfiets te kiezen. Hoog/laag, kort of lange wielbasis, 2x20 inch wielen, 2x26, of 20/26 of een trike? En dan heb je het nog niet over de onderdelen, en de dichtsbijzijnde dealer ligt meestal niet vaak om de hoek.[/quote]

De tovenaar schreef:En dan heb je het nog niet over de onderdelen...
Zeker de 26/26 modellen Rainbow Lyra, Nazca Pioneer, Optima Orca/Condor, Azub Max zijn uit voornamelijk ATB-onderdelen opgebouwd. Dus bij elke ATB-fietsenboer in elke stad te krijgen.
Geveerde voorvorken buiten beschouwing gelaten dan. Maar ja vering op 26" wielen; dat is zoals algemeen bekend op dit forum beter op te lossen met wat lucht uit de (bij voorkeur) Big Apples te laten lopen.

Marco

luddo schreef:Nog een goede reclame voor de ligfiets is dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=F0FtLxxnRRs
Bij het nemen van de haarspeldbochten begon ik te denken: hoe wendbaar is de ligfiets? Ik heb het idee dat hij in die bochten heel erg terug gaat in snelheid...

Avanher schreef:Mag ik nog wat onprofessionele vooroordelen te berde brengen?
Altijd leuk
1. Door het zitje op een ligfiets heb ik een veel groter oppervlak lijf waar de wind geen vrij spel op heeft (veel te zweterig, zo'n kuipje)
Verschilt enorm per persoon. Ik mag denk ik wel praten met m'n zweetrug.
Ja, je hebt deels gelijk. Afhankelijk van de zitting en het kussen kan je echt een megakleffe rug krijgen. Echter....
Je hebt ook spanzittingen van gaas die welliswaar natuurlijk iets extra materiaal op je rug brengt maar door de meer horizontale houding van je rug heb je ook meer luchtstroom erlangs in vergelijking met rechtop fietsen.
Maar behavle spanzittingen heb je ook enorm mooie 'open' zittingen zoals van Challenge
Afbeelding
Leg daar een kussen op met zéér open structuur zoals Ventisit en je hebt er nagenoeg geen last van:
Afbeelding
2. Door zo'n zittende houding krijg ik lang niet zo'n mooi doorstoofd bruine rug
Goed punt.... als je tenminste met blote bast rijdt. Dat doe ik niet dus voor mij maakt dat niet uit. Voor racefietsers kan je natuurlijk hetzelfde zeggen over de buik.
3. Zo'n lang ligfietsgevaarte is veel lastiger te transporteren in trein, boot en vliegtuig
Een ligfiets is doorgaans veel lager wat daar weer ruimte kan besparen. Maar vergis je niet, de meeste ligfietsen zijn korter dan een normale fiets!
Lowracers zijn inderdaad vaak langer dan een normale fiets.
4. Met m'n "gewone" bepakte fiets ben ik al meer dan genoeg een bezienswaardigheid
Tja, dat is natuurlijk een kwestie van wat je wil/durft/accepteert/etc. Ik rijd geen ligfiets om 'bezienswaardigheid' te zijn hoewel je dat ongevraagd wel bent. Tja, daar moet je ook mee om kunnen gaan. Mensen zullen wat eerder op je afstappen om vragen te stellen.
5. Op mijn "gewone" fiets steek ik verder boven het maaiveld uit, en heb dus meer uitzicht op mooie landschappen.
Afhankelijk van je fiets ben ik het maar deels met je eens. Heb je het over een racefiets, dan ben ik het regelrecht met je oneens. Ik lig lekker achterover met m'n hoofd rechtop met voor mij een enorm breed panorama. Ben je op een 'opoefiets' (wel zo'n beetje het meest rechtop wat ik kan verzinnen), tja, dan zie je denk ik inderdaad meer. Je zit hoger én je hebt ook een fraai panorama. Totdat je moe begint te worden, dan zakt het hoofd vaak wat voorover en zit je alsnog naar de grond te staren. Vermoeidheid treedt bij gelijke snelheid minder snel op. Daarbij zal je hoofd niet verder naar voren zakken.
Als het je gaat om de hoogte, tja, soms heb je pech als lage ligfietser als de bermen niet gemaaid zijn en meer dan een meter hoog zijn. Maar goed, je hebt lage en hoge ligfietsen (ik heb alleen lage modellen)
Zijn er ligfietsgebruikers die deze vooroordelen kunnen ontkrachten? Dan laat ik me misschien toch nog eens overhalen, ondanks mijn wiebelige "dit is niet leuk" ervaring van twee keer een dagje een ligfiets lenen...
Ik laat aan jou of dingen ontkracht zijn of niet of genoeg ontkracht. Ik ben er niet opuit om iemand over te halen, iemand moet het zelf willen. Elke fiets heeft voordelen en nadelen. De ligfiets heeft dat, de rechtopfiets ook. Het ligt er maar net aan wat zwaarder weegt.
Ik vraag me trouwens ook nog steeds af waarom er geen competitie is voor racen met ligfietsen, terwijl die toch zo veel sneller zijn?
Ze zijn er wel hoor. Elke zomer op Cycle Vision. Verder zijn er nog veel meer wedstrijden.
De agenda voor de rest van het jaar:
http://ligfiets.net/agenda/index.php3?soort=Wedstrijd

Maar waarom je ze minder ziet? Niet zo heel moeilijk:
1) De ligfiets is nog lang niet doorgebroken. Minder ligfietser betekent minder wedstrijden.
2) De reden dat de ligfiets niet wil doorbreken ligt deels bij de UCI die de ligfiets niet wil accepteren als wedstrijdfiets, zelfs niet voor een eigen klassement.

Schlauch schreef:De bedragen die voor ligfietsen gevraagd worden staan niet in verhouding tot het fietsgehalte dat je er voor krijgt.
Je hebt me volgens mij niet helemaal begrepen of ik begrijp jou nu verkeerd, dat kan ook.

Ik geef dus aan dat de prijs dus vaak ook een drempel is waar mensen overheen moeten (hoewel dus bijvoorbeeld Koga-rijders een vergelijkbare drempel over zijn, die dus niet meegerekend)
Maar je opmerking de prijs en het fietsgehalte niet in verhouding staan is zeer persoonlijk.

Wat is duurder? Een Batavus Adagio van 800 euro die in 5 jaar tijd misschien 1000 kilometer in totaal gereden heeft. Of een Versatile velomobiel van 8000 euro die in 2 jaar tijd 16000 kilometer heeft gereden?

Voor mij is de keuze eenvoudig.... Mijn Versatile heeft een zeer mooie prijs/fietsgehalte-verhouding terwijl de Adagio die ik had juist een zeer beroerde verhouding had.
In 40% van de tijd heb ik 16 keer zoveel gereden.
Ik heb nu 50 cent per kilometer betaald voor m'n Versatile. Dat is 80 cent voor m'n Adagio. Dan heb ik de tijd in jaren nog niet eens meegenomen. Doe ik ook dat en ga ik uit van 5 jaar (net als de Adagio), dan zit ik aan 20 cent per kilometer.
Dan heb ik het nog niet gehad over m'n lichamelijke conditie die vééééél beter geworden is sinds ik 'dure ligfietsen' ben gaan rijden. Nee, de prijs/fietsgehalteverhouding ligt bij mij zeker 5x zo gunstig bij de ligfiets.
Bovendien kost het vaak ook nog al wat om de fiets compleet te maken. Verlichting, spatbordje.
Dat is inderdaad waar. Ligfietsen worden doorgaans vrij 'oncompleet' afgeleverd.
Maar ik ben daar helemaal niet rouwig om. Ik kan zelf m'n verlichting kiezen en maken zoals ik het wil. 3 koplampen die aan het stuur te bedienen zijn, achterlicht gaat direct mee aan etc.
Als het handjevol Nederlandse leveranciers zou beginnen met losse frames tegen een marktconforme prijs aan te bieden, dan zou het al aantrekkelijker worden om er een aan te schaffen.
Dat vind ik weer apart om te lezen. Aan de ene kant wel spreken over niet complete fietsen maar aan de andere kant wél vragen naar een volledig incomplete fiets.

Bedenk dat je bij ligfietsen de boel kan krijgen zoals je wil. Andere velgen? Geen probleem. Andere spaken? Andere dit? Andere dat? Ik heb geen ervaring met de échte merkfietsen maar voor zulke dingen hoef je niet zo snel bij normale Gazelles en Batavusfietsen te zijn.
In ligfietsland is véél mogelijk omdat de lijnen naar de fabrikant vaak vrij kort zijn of zelfs direct. We hebben het over allemaal afzonderlijke fietsen en niet 13-in-een-dozijn fietsen; ze worden stuk voor stuk met zorg gemonteerd door liefhebbers.
Wat het zwaartepunt betreft veronderstel ik dat een wat meer geoptimaliseerde wielbasis het rijgedrag gunstig zou beinvloeden.
Vaak zie je dat het voorwiel wat dichterbij staat, dan gewenst zou zijn.
Illustratief is dit bij ondersturen waar 'deze' afstand 'beperkt' wordt door de lengte van de indirecte sturing.
Tja, ieder wat wils. Ik ben juist dol op de wat 'agressievere' fietsen. In mijn 'buktijdperk' koos ik altijd voor fietsen waarvan de wielbasis zo kort mogelijk was en de voorvork zoveel mogelijk rechtop stond (de voorloop of naloop; weet niet meer welke term de juiste is maar in ieder geval zo klein mogelijk)

Torching Vark schreef:Bij het nemen van de haarspeldbochten begon ik te denken: hoe wendbaar is de ligfiets? Ik heb het idee dat hij in die bochten heel erg terug gaat in snelheid...
Ik vond juist dat hij de bochten erg snel neemt. Kan ook mogelijk komen door de camera op de helm, want hij maakt steeds een gekke zwaai.

Ook sommige bochten worden wel erg scherp genomen, zou ik persoonlijk niet durven met of zonder ligfiets. Het is een rustig weggetje maar hij pakt de hele wegbreedte.

De Baron waarop hij volgens mij rijd is iets minder wendbaar dan een kortere hogere fiets. Voor een lowracer nog wel opmerkelijk wendbaar en ook goed bruikbaar in normaal wegverkeer. Zelfs de draaicirkel is nog erg aanvaardbaar.

De bochten techniek is volgens mij erg afhankelijk van de persoon, veel minder van het soort fiets.

Prijspeil is altijd een discussie. Goede randonneurs zijn ook duur. Alles heeft zijn prijs, zeker met kleine series. Mijn oude M5 speedliner was erg goedkoop (1300 gulden), maar daar heb ik wel veel onderdelen moeten vervangen.

De 2de hands markt helpt wel, want daar worden nieuwe bijna ongebruikte fietsen aangeboden voor de helft van de prijs. Als je een fiets koopt zou ik hem wel eerst goed uitproberen omdat het karakter van de fietsen enorm verschilt.

groet

Luddo
Goede vraag! De kern van de zaak wordt ook in deze discusie m.i. niet geraakt. Zolang de gemiddelde ligfietser zijn medefietser, die in de regel op een standaard zitfiets rijdt, denigrerend benaderd en met uitdrukkingen als 'bukfietser' in de hoek zet, wordt het nooit wat met de ligfiets. Anderen bestoken met dit soort uitdrukkingen werkt in de regel als een boemerang. Het sociale aspect speelt in dit soort gevallen een veel grotere en niet te ondeschatten rol dan het puur technische. De ligfiets en zijn berijder, wordt door de meerderheid van de fietsers domweg niet geaccepteerd. Dat heeft in veel gevallen helemaal niets met prijs te maken, die ontloopt die van een goede toerfiets echt niet zoveel, maar alles met de houding ten opzichte van andere fietsers(in dubbele zin des woords). Ook de minderheidspositie die de ligfiets inneemt in fietsland is van minder groot belang dan vaak gedacht wordt, neem maar een voorbeeld aan de vouwfiets, die wordt in de regel wel breed geaccepteerd. Zolang de insteek van de ligfietser niet veranderd blijft het tobben. [/quote]

Schlauch schreef: Ik vind gewoon het algemene prijspeil te hoog. Dat is wat anders dan de prijs per kilometer.
Dat begrijp ik. Want als ik eerlijk ben: 1500 tot 2500 euro voor een normale ligfiets..... je hebt het dan over een flinke bak geld; we spreken dan over groottes die je kan vergelijken met complete maandsalarissen. Om dan nog maar niet te spreken over de prijs van mijn Versatile, daar heb ik een paar maandsalarissen voor neer moeten leggen.
Boel geld? Absoluut.

Ik probeer alleen aan te geven dat alles relatief is. Ik vind ligfietsen relatief goedkoop in vergelijking met een normale fiets; de uitleg heb ik gegeven en die is denk ik wel te volgen.

Opvallend vind ik nog altijd dat mensen spreken over 'duur'. Zodra we het over auto's hebben is het heel normaal om een veelvoud uit te geven aan een apparaat wat in complete series gemaakt wordt, vaak in lagere lonenlanden (uitgaande van de goedkopere merken; de duurdere merken zijn vaak al ruim een factor 20 duurder dan een doorsnee ligfiets). Bedenk dat ligfietsen vaak Nederlands handwerk zijn. Het zijn geen massaproducten. Dat zijn twéé redenen waarom ligfietsen 'duur' zijn (lees: beduidend meer geld kosten dan een normale fiets). Bij auto's (die na aanschaf een forse afschrijving hebben, wegenbelasting vragen, vaak flink wat kosten in onderhoud, idem in verzekering én ook nog eens de nodige litertjes brandstof wegstoken met niet te zuinige prijzen) hebben we als Nederlanders maar zelden het woord 'duur' in de mond.
Als ligfietsen incompleet worden afgeleverd is de prijs nooit vergelijkbaar.
Zeg je ook zoiets over racefietsen? Daar zitten ook geen spatborden op, geen bagagedrager, geen verlichting, geen.....
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je de fiets gaat gebruiken. Ik ben begonnen met een Optima Baron; een lowracer. Je kan die met een racefiets vergelijken. Ik heb dat ding bewust bagagedrager, spatborden en verlichting gegeven voor woonwerkverkeer. Er zijn ook mensen die dat doen met hun normale racefiets. Goed vergelijk dan toch?
Agressieve fietsen moeten ook veilig zijn. Dat betekent dat ze letterlijk en figuurlijk in balans moeten zijn.
Niet om het één of ander maar geen enkele tweewieler is in balans :P
Goed, da's wel waar maar ook flauw.

Ik voel mij op mijn ligfiets absoluut veilig. Hij is perfect in balans (voor zover je over balans kan spreken bij tweewielers omdat je constant met élke tweewieler aan het corrigeren bent), ik heb enorm goede controle over de fiets. Enig puntje is wel dat ik (nog) niet met losse handen kan rijden (m'n Baron had ik wel zover onder controle, m'n nieuwere Fujin nog niet). Maar goed, met losse handen rijden is niet toegestaan dus dat boeit verder ook niet. Ik kan relaxed rijden met hogere snelheid met één hand losjes aan het stuur. Rotondes met 30 km/h nemen is geen punt. Dus wél agressief maar niet overagressief.

Schlauch schreef: Ik vind gewoon het algemene prijspeil te hoog. Dat is wat anders dan de prijs per kilometer.
Dat begrijp ik. Want als ik eerlijk ben: 1500 tot 2500 euro voor een normale ligfiets..... je hebt het dan over een flinke bak geld; we spreken dan over groottes die je kan vergelijken met complete maandsalarissen. Om dan nog maar niet te spreken over de prijs van mijn Versatile, daar heb ik een paar maandsalarissen voor neer moeten leggen.
Boel geld? Absoluut.

Ik probeer alleen aan te geven dat alles relatief is. Ik vind ligfietsen relatief goedkoop in vergelijking met een normale fiets; de uitleg heb ik gegeven en die is denk ik wel te volgen.

Opvallend vind ik nog altijd dat mensen spreken over 'duur'. Zodra we het over auto's hebben is het heel normaal om een veelvoud uit te geven aan een apparaat wat in complete series gemaakt wordt, vaak in lagere lonenlanden (uitgaande van de goedkopere merken; de duurdere merken zijn vaak al ruim een factor 20 duurder dan een doorsnee ligfiets). Bedenk dat ligfietsen vaak Nederlands handwerk zijn. Het zijn geen massaproducten. Dat zijn twéé redenen waarom ligfietsen 'duur' zijn (lees: beduidend meer geld kosten dan een normale fiets). Bij auto's (die na aanschaf een forse afschrijving hebben, wegenbelasting vragen, vaak flink wat kosten in onderhoud, idem in verzekering én ook nog eens de nodige litertjes brandstof wegstoken met niet te zuinige prijzen) hebben we als Nederlanders maar zelden het woord 'duur' in de mond.
Als ligfietsen incompleet worden afgeleverd is de prijs nooit vergelijkbaar.
Zeg je ook zoiets over racefietsen? Daar zitten ook geen spatborden op, geen bagagedrager, geen verlichting, geen.....
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je de fiets gaat gebruiken. Ik ben begonnen met een Optima Baron; een lowracer. Je kan die met een racefiets vergelijken. Ik heb dat ding bewust bagagedrager, spatborden en verlichting gegeven voor woonwerkverkeer. Er zijn ook mensen die dat doen met hun normale racefiets. Goed vergelijk dan toch?
Agressieve fietsen moeten ook veilig zijn. Dat betekent dat ze letterlijk en figuurlijk in balans moeten zijn.
Niet om het één of ander maar geen enkele tweewieler is in balans :P
Goed, da's wel waar maar ook flauw.

Ik voel mij op mijn ligfiets absoluut veilig. Hij is perfect in balans (voor zover je over balans kan spreken bij tweewielers omdat je constant met élke tweewieler aan het corrigeren bent), ik heb enorm goede controle over de fiets. Enig puntje is wel dat ik (nog) niet met losse handen kan rijden (m'n Baron had ik wel zover onder controle, m'n nieuwere Fujin nog niet). Maar goed, met losse handen rijden is niet toegestaan dus dat boeit verder ook niet. Ik kan relaxed rijden met hogere snelheid met één hand losjes aan het stuur. Rotondes met 30 km/h nemen is geen punt. Dus wél agressief maar niet overagressief.

Zojuist even aandachtig de foto van de ligfiets met bagage bekeken.
Zo'n verhoogde ligfiets met veel bagage valt natuurlijk op in het openbare verkeer. :roll:

Ik probeer even je smilie te begrijpen. Alleen doen de rollende ogen mij een beetje denken aan dat je het niet serieus meent. Correct me if I'm wrong.

Even voor de duidelijkheid: die fiets heeft 26" wielen. Ik ben 1,78 m lang maar heb relatief korte benen. Ik kan met goed fatsoen niet op die fiets komen; die is voor mij véél te hoog. Een ligfietser op die fiets zit met z'n hoofd net zo hoog als een racefietser.

Schlauch schreef:@WFvN
Nee de vergelijking met een racefiets gaat niet op. Dan gooi je alles door elkaar. Bovendien is een aangeklede racefiets niet te vergelijken met een goede aangekelde randonneur.
Goed, hier ga je me veel te snel; niet jouw fout maar mijn gebrek aan kennis blijkbaar; voor mij is een racfiets hetzelfde als een radonneur maar zo te lezen ben ik nu mogelijk aan het vloeken?
De prijs van een volledig uitgeruste fiets is in de meeste gevallen competetief met de som der delen.
Ik doe m'n best om je te volgen maar dat lukt me niet echt.

Maar goed, maakt ook niet uit. Ik weet dat je ook van ligfietsen alleen losse frames kan kopen. Eergisteren nog een mooi voorbeeld gezien van een superlicht carbon frame waar de eigenaar zelf alle zut aan gemonteerd heeft.

WFvN schreef:
Schlauch schreef:@WFvN
Nee de vergelijking met een racefiets gaat niet op. Dan gooi je alles door elkaar. Bovendien is een aangeklede racefiets niet te vergelijken met een goede aangekelde randonneur.
Goed, hier ga je me veel te snel; niet jouw fout maar mijn gebrek aan kennis blijkbaar; voor mij is een racfiets hetzelfde als een radonneur maar zo te lezen ben ik nu mogelijk aan het vloeken?
Ja best wel. Een randonneur is bedoeld om lange afstanden over voornamelijk asfalt en eventueel een stukje gravel met enige bagage met een vrij hoge mate van comfort maar toch efficient af te leggen. Een randonneurframe zal daarom wat langer zijn dan een raceframe, wat luier van geometrie en ook nooit keihard. Het is dan ook logischer om een randonneur van staal te bouwen dan van aluminium.
Het efficient afleggen van lange afstanden, met tevens een aardige snelheid, heeft tot gevolg dat een randonneur meestal smalle banden heeft en een verzet dat wat zwaarder is dan de MTB-verzetten, maar wel lichter dan raceverzetten.
In de praktijk is een randonneur wel voorbehouden aan rijders die prettig met een krom stuur kunnen fietsen, want als er een ander stuur op zit dan een krom stuur spreken veel "kenners" niet meer van een randonneur.
Maar enige rek zit in definities natuurlijk altijd :wink:
Waar een racefiets voor dient veronderstel ik als bekend.
Groeten,
Leon

Okee, het wordt duidelijker :) (echt puur gebrek aan kennis; over ligfietsen kan je me heel wat meer dingen vragen ;) )

Maar goed, evenals racefietsen en radonneurs, kan je ook ligfietsen puur als frame kopen. Dan is het dus wel een stuk vergelijkbaarder. Blijft alleen nog het 'som der onderdelen'-verhaal over wat ik nog niet kan volgen.

Maar het maakt ook niet zoveel uit. Ieder z'n ding. De een een racefiets, de ander radonneur, weer een ander een sportfiets, nog een ander een omafiets. Dan heb je nog de bakfietsen, de ligfietsen (in diverse soorten en maten), de velomobielen en vast nog heel wat meer dan dat. We zijn in ieder geval allemaal gezond bezig 8)