Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke tent? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke tent?

Robertjan schreef:De pakmaat van tenten is vaak zeer eenvoudig te verkleinen.

De hoesjes worden gemaakt op minimaal de lengte van de stokken. Als je deze apart van de rest vervoert (bijv. in je slaapmatje rollen), kun je het pakvolume soms wel halveren, of in ieder geval sterk verkleinen!

Overigens de tent niet iedere keer op dezelfde plek strak opvouwen: de coating heeft dan na een aantal jaar erg te lijden van het vouwen en kan gaan breken.
Beter is om de tent in de hoes te proppen, zodat de vouwen iedere keer weer anders zijn.
Niets aan toe te voegen :)

Overigens geldt het proppen ook voor slaapzakken.
Robertjan schreef:Beter is om de tent in de hoes te proppen, zodat de vouwen iedere keer weer anders zijn.
Proppen zoals je met een slaapzak doet lijkt me wat overdreven, maar ik hou het op gewoon onzorgvuldig vouwen. Het is net als poetsen: als je het teveel doet slijt de zaak van het poetsen zelf.
Leon

M'n tip voor 2 personen is de Exped Venus II: Minimaal gewicht 2,8 kg.
Half tunnel, half koepel tent, en is daarmee zeer stormbestendig. 2 ingangen/luifelruimtes, en dus optimale ventilatie! Enige minpuntje: Om die luifelruimtes te gebruiken voor fietstassen, daar is wel wat krap voor. Maar het gaat.
Op de Exped-website zelf staan ook nog links naar Venus II - testen.

Voor 1 persoon, lijkt de Exped Vela I me 'n hele mooie tent. (Ik overweeg 'm zelf erbij te nemen.) Minimaal gewicht: 1,6 kg. Nou ja, op de fiets moet je hier misschien niet zo'n punt van maken.
Verder een echte hikers-tent. Want ik lees dat het tentdoek tegen je gezicht aankomt, ook als je 1m82 bent. Tsjah, alles heeft z'n prijs...
T.b.v. nog meer gewichtsbesparing heeft de tent geen ritssluiting. Maar 'n ander voordeel is dat het buitendoek over de boog omhoog geduwd kan worden. ==> Optimale ventilatie!! En hier staat ook nog 'n artikel over de Exped Vela I: Hiking-site.

Waarom ik persoonlijk zo'n fan ben van dit merk, is dat ik hun innovatieve oplossingen zo bewonder. Hun ventilatie-oplossingen. Maar ook het Exped down matje. Heerlijk; Nooit meer met rugpijn wakker worden. Maar dat is weer een heel ander onderwerp.

Succes met je keuze. :wink:

Gr. Marco

:D Ik heb erg lang gedacht en gezocht. We gaan soms met z'n twee-en maar vaak ga ik alleen. Mijn fiets moest er (als ik alleen ga) in het vooronder kunnen liggen, tegen diefstal, ook ben ik dan niet echt alleen.

De keus is de Fjallraven akka 3 geworden. 3,6 kg, mooi afgwerkt met degelijke spanbanden. vandaag voor proef opgezet: twee haringen aan voeteneinde, stokken aan binnenzijde (de drie stokken zijn even lang) er in en in stevige sok drukken na het inbrengen, overeidn trekken, daarna de ander hairngen en klaar. Echt ideaal, zo lijkt het. Nu moet ik nog echt gaan kamperen. Maar ik verwacht geen problemen. Niet goedkoop maar wel veel waar voor je geld.

Ik gebruik al jaren naar tevredenheid een Nallo 2 van Hilleberg. Heeft me toen een rib uit mijn lijf gekost (~fl 1200,-). Maar ondertussen ook al de halve wereld mee bereist.

Meest opvallende ervaring: s'Ochtends wakker worden na een stormachtige nacht om je vervolgens af te vragen waarom het grondzeil zo koud en zacht aanvoelt. Vervolgens ontdek je bij het openritsen van de binnentent dat er in (onder) je voorluifel 10 cm water staat én na openen buitenluifel te zien dat je veldje veranderd is in één grote plas water. Alles is overig keurig droog gebleven én de rest van camping stond in het toiletgebouw omdat ze weg waren gespoeld.

Gino

Mijn Wildebeast Tech Trek Manyoli 1 persoonstentje was na 3 jaar intensief gebruik nogal versleten (ritsen, naden en grondzeil). Nu heb ik de Vaude Hogan Ultralight I besteld, een anderhalf persoonstentje. Ik krijg dus iets meer ruimte en minder gewicht. En met de 35% procent korting die ik erop krijg wordt het nog aantrekkelijker.

Samuel