M'n tip voor 2 personen is de
Exped Venus II: Minimaal gewicht 2,8 kg.
Half tunnel, half koepel tent, en is daarmee zeer stormbestendig. 2 ingangen/luifelruimtes, en dus optimale ventilatie! Enige minpuntje: Om die luifelruimtes te gebruiken voor fietstassen, daar is wel wat krap voor. Maar het gaat.
Op de
Exped-website zelf staan ook nog links naar Venus II - testen.
Voor 1 persoon, lijkt de
Exped Vela I me 'n hele mooie tent. (Ik overweeg 'm zelf erbij te nemen.) Minimaal gewicht: 1,6 kg. Nou ja, op de fiets moet je hier misschien niet zo'n punt van maken.
Verder een echte hikers-tent. Want ik lees dat het tentdoek tegen je gezicht aankomt, ook als je 1m82 bent. Tsjah, alles heeft z'n prijs...
T.b.v. nog meer gewichtsbesparing heeft de tent geen ritssluiting. Maar 'n ander voordeel is dat het buitendoek over de boog omhoog geduwd kan worden. ==> Optimale ventilatie!! En hier staat ook nog 'n artikel over de Exped Vela I:
Hiking-site.
Waarom ik persoonlijk zo'n fan ben van dit merk, is dat ik hun innovatieve oplossingen zo bewonder. Hun ventilatie-oplossingen. Maar ook het Exped down matje. Heerlijk; Nooit meer met rugpijn wakker worden. Maar dat is weer een heel ander onderwerp.
Succes met je keuze.
Gr. Marco