door
Wim » za 31 mar, 2007 20:55
Dit is een interessant probleem, want rijk worden willen we allemaal wel. Stel dat je heel goed bent in het maken van een speciaal machientje. Stel dat iedereen daar veel voor wil betalen, want niemand anders kan zo iets moois maken. Stel dat dat masjientje wel gewoon met naaimasjienolie gesmeerd moet worden. Wat is handiger? Voor het masjientje veel vragen of voor olie die iedereen om de hoek kan kopen? Het probleem zo formuleren geeft het antwoord al, denk ik.
Als het gewone olie was zoals naaimachine, dan zou het toch gewoon veel handiger zijn om te zeggen: olie haalt U om de hoek bij de olieman, en val mij er niet mee lastig (ik moet masjientjes maken, en dat is een hele klus).
Kortom, er zijn twee mogelijheden: 1 het is tamelijk normale olie die iedereen elders ook te pakken kan krijgen, of 2 het is iets bijzonders (duur of niet), waar je anders niet zomaar aan kunt komen. Het eerste lijkt me onwaarschijnlijk want het is gewoon voor een masjientjesbouwer een hoop gezeur dit ook nog te moeten distribueren (voor hun naven hebben ze met veel iminder contacten te maken). Bovendien kunnen ze ooit door de mand vallen, en dan is hun reputatie toch wat aangetast. In het tweede geval kunnen ze niet anders, maar of ze er aan verdienen blijft nog de vraag. Stel dat de olie zelf gratis is. Van de detailhandelsprijs gaat 20% op aan btw. Verder gaat zeker 40 % op aan de winkelier (die hier desondanks ook niet echt wat aan verdient). Verder moet de groothandel nog eens 20 % hebben. En ja dan moet het ook nog verpakt worden, met een etiket erop, in dozen gedaan, geadministreerd worden etc. Er zijn meen ik enkele 10 duizenden naven verkocht, dus hoeveel keer maximaal 1 euro voor Rohloff? Dit schiet niet op. Als meneer Rohloff rijk wil worden (van mij mag hij) kan hij beter zijn naven een tientje duurder maken - dat levert hem meer op.
Wim