Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff olie onevenredig duur??? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff olie onevenredig duur???

Roger schreef:Nou, nou,
Zegt Marten ooks eens iets....
Lees eens even na wat je zelf geschreven hebt Roger, na dat éne woordje van Marten.
Ik ben het hier ook niet helemaal met Marten eens, maar ik probeer de conversatie wel te voeren met argumenten.
De hele discussie over de samenstelling van de olie is overigens vrij zinloos, omdat uitgerekend Marten de inkoop-literprijs al genoemd heeft.
Het verschil tussen de inkoop-literprijs en de uiteindelijke verkoopprijs vind ik desondanks nog interessant genoeg om een boompje over opgezet te hebben, maar we moeten er niet mee bezig blíjven. Vind ik dan.
Dus ik smeer hem maar even.

Leon

Een naaf van 800 eur kopen en vervolgens 12 eur veel geld vinden :lol: .
Het is toch vooral je fietsenmaker die >100% op de inkoopprijs doet.

€ 0,0024 p/km

Hoi Zuiz en GerdC,
Drie keer per 2 jaar € 12,00 uitgeven voor olie waar ik bijzonder veel fietsplezier aan beleefd is natuurlijk te verwaarlozen als ik naar al die prachtige tochten kijk die ik gefietst heb. Maar dit is mijn inziens niet relevant in deze discussie. Als je dit bedrag omrekent en je tot conclusie dat je voor deze transmissieolie € 240 per liter betaalt krijg je toch op mins gefronste wenkbrauwen.
Groetjes, Roger.

He Roger,

Maguras doen het ook prima met slaolie van 60 cent per liter, tegenover blueblood van 25 eur de liter.
Rohloff is geen Shell en heeft de olieen door anderen moeten laten ontwikkelen, door anderen laten produceren en door anderen laten verpakken. De importeur is ook geen filantropische instelling en de fietsenmaker heeft ook een hypotheek.

Rondstaal 1300 euro per ton (ex BTW)

Rohloff 15T kransje 42 gram, 27.30 euro
:D :lol:

Zuiz schreef:He Roger,

Maguras doen het ook prima met slaolie van 60 cent per liter, tegenover blueblood van 25 eur de liter
Slaolie is niet erg stabiel en zou ik zo spoedig mogelijk vervangen door een niet-natuurproduct. Naaimachineolie is een beter alternatief. Magura olie is LHM olie (wordt gebruikt in het Citroen veersysteem) en haal je dus voordelig (per liter) bij de automaterialenzaak. Trouwens nooit remvloeistof gebruiken in Magura's

m-gineering schreef:Rondstaal 1300 euro per ton (ex BTW)

Rohloff 15T kransje 42 gram, 27.30 euro
:D :lol:
Met andere woorden Rohloff past in hetzelfde rijtje als Rolls-Roys en Rolex? :lol:

Vergeleken met de prijs van inkt voor inktjet printers, vind ik het nog wel meevallen, HP vraagt rustig EUR 74 voor 130 ml voor sommige types. Vergeleken daarmee is Rohloff olie een koopje.

Roger schreef:Als je dit bedrag omrekent ...
Tja als we zo gaan rekenen...

Ff gezocht op internet:
Zwarte wintertruffels, extra kwaliteit 10/30 gr. Prijs p.kg. 3060,00
Eet er geen truffeltje (witte gaan tot 15000/kilo) minder om hoor ;)

Frank schreef: Met andere woorden Rohloff past in hetzelfde rijtje als Rolls-Roys en Rolex? :lol:
Een Rolex begint bij 30.000 euro/kilo, een Rolls Royce komt ondanks de hulp van het ministerie van financien maar op 219 euro/kg . De Rohloff doet op eigen kracht 470, dus dat met een warm superioriteitsgevoel geven bij het stoplicht :lol:

Ik denk dat het prijsverschil simpelweg te rechtvaardigen is door het feit dat iedereen blijkbaar 12 euro over heeft voor die flesjes...

Eerlijk is eerlijk, als je 800 euro voor een achternaaf van een fiets over hebt kan je die 12 e voor een flesje olie ook wel missen, ongeacht de samenstelling van die olie.

Als het je te duur lijkt, koop dan uit protest gewoon carterolie en kijk hoe lang die naaf het uithoudt :lol: Ik heb ook wel eens losse lagers met boter gesmeerd, ging voor een dagje best goed.... en goedkoper dan lagervet!

Alle gerenommeerde fabrikanten van dure producten, die exclusief gedistributeerd worden, rekenen onevenredige prijzen voor bijproducten in kleinverpakkingen. Ik denk dat je je niet hoeft af te vragen waarom Rohloff dit ook doet... :?

Dit is een interessant probleem, want rijk worden willen we allemaal wel. Stel dat je heel goed bent in het maken van een speciaal machientje. Stel dat iedereen daar veel voor wil betalen, want niemand anders kan zo iets moois maken. Stel dat dat masjientje wel gewoon met naaimasjienolie gesmeerd moet worden. Wat is handiger? Voor het masjientje veel vragen of voor olie die iedereen om de hoek kan kopen? Het probleem zo formuleren geeft het antwoord al, denk ik.
Als het gewone olie was zoals naaimachine, dan zou het toch gewoon veel handiger zijn om te zeggen: olie haalt U om de hoek bij de olieman, en val mij er niet mee lastig (ik moet masjientjes maken, en dat is een hele klus).
Kortom, er zijn twee mogelijheden: 1 het is tamelijk normale olie die iedereen elders ook te pakken kan krijgen, of 2 het is iets bijzonders (duur of niet), waar je anders niet zomaar aan kunt komen. Het eerste lijkt me onwaarschijnlijk want het is gewoon voor een masjientjesbouwer een hoop gezeur dit ook nog te moeten distribueren (voor hun naven hebben ze met veel iminder contacten te maken). Bovendien kunnen ze ooit door de mand vallen, en dan is hun reputatie toch wat aangetast. In het tweede geval kunnen ze niet anders, maar of ze er aan verdienen blijft nog de vraag. Stel dat de olie zelf gratis is. Van de detailhandelsprijs gaat 20% op aan btw. Verder gaat zeker 40 % op aan de winkelier (die hier desondanks ook niet echt wat aan verdient). Verder moet de groothandel nog eens 20 % hebben. En ja dan moet het ook nog verpakt worden, met een etiket erop, in dozen gedaan, geadministreerd worden etc. Er zijn meen ik enkele 10 duizenden naven verkocht, dus hoeveel keer maximaal 1 euro voor Rohloff? Dit schiet niet op. Als meneer Rohloff rijk wil worden (van mij mag hij) kan hij beter zijn naven een tientje duurder maken - dat levert hem meer op.
Wim

Hier nog een instructiefilm waar je kunt zien hoe je het kunt doen:
http://www.thorncycles.co.uk/rohloffhuboil.html

Iets goedkoper per ml

http://www.sjscycles.co.uk/product-Rohl ... -10978.htm

http://www.sjscycles.co.uk/product-Rohl ... -10979.htm

Een paar flesjes vullen en op e-bay gaan is misschien een leuke bijverdienste.

Ik noem de prijzen van Rohloff afroomprijzen.
Ze pakken waar ze mee weg kunnen komen.

Ook een lekkere marge> 16,50 voor een meetlatje??
http://www.roseversand.de/output/contro ... etail2=780

gvw schreef:Iets goedkoper per ml

Een paar flesjes vullen en op e-bay gaan is misschien een leuke bijverdienste.
Ik zou dit plan nog eens goed doorrekenen voor je gaat zitten kliederen ;)

Ik noem de prijzen van Rohloff afroomprijzen.
Ze pakken waar ze mee weg kunnen komen.
tja, zo werkt de handel. Maak je het te duur dan krijg je veel nieuwe toetreders op de markt die het voor minder kunnen, maak je het te goedkoop dan kun je beter gaan vissen.

Ook een lekkere marge> 16,50 voor een meetlatje??
http://www.roseversand.de/output/contro ... etail2=780
Er zijn ook hele treurige gestampte roofkopieen die minder moeten opbrengen. Die van Rohloff zijn allemaal geijkt, glad en zo schoon te vegen.
Shimano heeft er ook een die niet wezenlijk duurder is om te maken: 102 euro!

m-gineering schreef:
gvw schreef: tja, zo werkt de handel. Maak je het te duur dan krijg je veel nieuwe toetreders op de markt die het voor minder kunnen, maak je het te goedkoop dan kun je beter gaan vissen.
is dat niet de hele essentie van het verhaal?

Interessante discussie, 'k heb Rohloff eens gevraagd wat zij er van vonden, dit is hun antwoord.

Dear Wim

as you can also read in our technical manual or instructions, the hub owns inner plastic parts. These parts are very delicate ... If you use another (wrong oil) it can happen that the plastic parts will be damage (moisture expansion) and the hub runs extremly bad (feels stiff).
The price for the oil is higher because it is a special oil extra constructed for the hub. The year production ist nothing in sight of any other standard oils! That's the reason why our oil seems for the one or other user too high. At the end it follows the regular market economy.

Best regards

leeuw schreef:At the end it follows the regular market economy.
Dat betekent zoals ik al eerder uitlegde iets zoals dit:

Naaimachine/derailleur-olie:
Groothandelsprijs: 0,5 euro/100 ml
Tussenhandelsprijs: 0,8 euro/100 ml
Detaillistenprijs: 1,25 euro/100 ml
Consumentenprijs excl: 2,5 euro/100 ml
Consumentenprijs incl. BTW: 3 euro/100 ml

Rohloffolie
Groothandelsprijs: 2 euro/25 ml
Tussenhandelsprijs: 3,2 euro/25 ml
Detaillistenprijs: 5 euro/25 ml
Consumentenprijs ex: 10 euro/25 ml
Consumentenprijs incl. BTW: 12 euro/25 ml

Het is dus niet Rohloff die hier het meest aan verdient, maar de uiteindelijk rare manier van prijsberekening in de handel, die niet bepaald kwaliteit stimuleert.
Leon

Leon schreef:
leeuw schreef:At the end it follows the regular market economy.
Dat betekent zoals ik al eerder uitlegde iets zoals dit:


Rohloffolie
Groothandelsprijs: 2 euro/25 ml
Tussenhandelsprijs: 3,2 euro/25 ml
Detaillistenprijs: 5 euro/25 ml
Consumentenprijs ex: 10 euro/25 ml
Consumentenprijs incl. BTW: 12 euro/25 ml
Ha Leon, geef jij Rohloff nog even deze nieuwe inkoopsprijzen door, de detailhandel is er flink mee geholpen ;)
Het is dus niet Rohloff die hier het meest aan verdient, maar de uiteindelijk rare manier van prijsberekening in de handel, die niet bepaald kwaliteit stimuleert.
Hoe had je het anders gehad willen hebben? De handelaar moet er toch op een of andere manier inkomen mee kunnen verwerven. Een constant bedrag er boven op maakt klene dingen -te- duur en grote zaken misschien goedkoop in aanschaf. Maar kleine dingen zijn dan niet meer te betalen. Een taximeter laten lopen terwijl je door de fietsenmaker geholpen wordt lijkt me de relatie ook geen goed doen.