door
Stin001 » za 10 feb, 2007 00:36
Hoi Willem,
Tja, ik ben een voorstander van geveerd tour fietsen, want ik hou er van om onverharde wegen te rijden en dan is geveerd een stuk comfortabler, en dat is mijn hoofd reden en niet zoals Marco beschrijft het betere contact met de weg. (Mijn nieuwe fiets wordt een super lichte aluminium full suspension 29er met OMM dragers, of een full suspension Birdy 20" special met Cyclone aanhanger, of alle twee, Ghaa....
)
Ik heb in der tijd met Tubus gesproken en zij bekende dat de Swing lang niet voor elke vork geschikt is, helaas is dit niet in de documentatie terug te vinden. Ook de Fiav heeft duidelijke tekort koming maar daar heb ik wel +/- 4000 km mee gefiets, een voorbeeld daarvan dat verslijtbare onderdelen na 10.000km, vervangen moeten worden, wrijving op de vering, kwetsbaarheid, etc..
Ik heb op Tasmanie met een Delta gefietst, en tegen verwachting in vondt ik die erg lekker fiesten, en ik kon er zonder moeite meer gewicht aan hangen dan ik ooit aan de Swing en Fiav had gedaan. Hij had ook een goede balans, zonder handen fietsen geen probleem, wat bijvoorbeeld met de Swing niet mogelijk is. Dit was ook een metale drager, en dus robust.
Met betrekking to OMM drager, daar heb ik nog niet mee gefiets, het was een tick fout van mij om te suggeren dat ik daar "ervaring" mee had. Mijn excusses daarvoor. Ik noemde de OMM vanwegen het feit dat de Delta en de OMM allebij ongeveerd zijn en ik dat ook een interessante drager vindt.
Heb je mijn zelfgemaakt drager gezien? Die doet het erg goed, uitstekende balans. Maar voor een lange tocht buiten Europa kom ik wat ruimte te kort.
Dus, niets nieuws ben ik bang,
Groet,
Stijn