Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets/vliegtuig - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets/vliegtuig

Robertjan schreef: Een onderwerp zou gemaakt kunnen zoals de Landeninfo: Per maatschappij een topic, waar de regels van die maatschappij vermeld staan.
zoiets? http://www.bikeaccess.net/bikeaccess/Default.cfm?Index
m-gineering schreef:zoiets?
Niet precies.
Meer een alfabetisch overzicht van "alle" luchtvaartmaatschappijen, met
als eerste item de regels van die maatschappij specifiek voor fietsen.
Als tweede item de positieve ervaringen, en
Als derde item de negatieve ervaringen.

En met ervaringen bedoel ik niet subjectieve gevoelens, maar objectief de schade, en de afhandeling ervan.

Even een korte aanvulling op het lijstje van prijzen.

Met Croatian Airlines, mag op de economy class vluchten een totaalgewicht worden meegenomen van 20 kg. Een fiets valt daar gewoon onder. Dit houdt dus in dat je naast je fiets niet erg veel extra bagage mee kunt nemen. Extra bagage komt neer op € 7,- per kg.
Naast de 20 kg bagage in het ruim, mag men nog maximaal 8 kg meenemen. Beetje passen en meten moet dat dan dus mogelijk zijn.

Net even nagevraagd, Fietsmeeneemtareiven voor 2007, enekel reis.
Air Berlin € 20, -;
Martin Air, Europa € 60, - , buiten Europa € 80,-
Transavia, Europa € 40,- , buiten Europa € 80, -.

Avianca komt alleen in Europa op Madrid en Barcelona. Een Colombiaanse vliegmaatschappij maar fiets gratis!

www.avianca.com

Vueling (Spaanse maatschappij) vervoert gratis.
United Airlines, naar de VS, was ook gratis, althans enkele jaren geleden. Iberia, naar de VS, is ook gratis.
Verder geen ervaringen.
Marco68 schreef:Bij British Airways kun je vanaf 13 februari je fiets GRATIS meenemen!
De toeslagen voor vliegen via Britse luchthavens gaan wel fors omhoog.
Marco, ik zou dat maar eens even gaan navragen, voordat je boekingen gaat doen voor je klanten.

Nog een recente ervaring, met Emirates vanaf Düsseldorf naar Madras en terug vanaf Trivandrum naar Düsseldorf, beide met overstap in Dubai:

De fietsen mochten gratis mee, verpakt in hoes; we zaten met zijn tweeën inclusief fietsen een kilo of 3 boven de 40 kg ingecheckte bagage (limiet is 20 kg pp) maar dat was geen probleem.
Maar dan: de luchthaven van Dubai is momenteel een chaos door enorme verbouwingen en bagagetransfers zijn problematisch: de fietsen kwamen dan ook niet mee. Werden 2 dagen later gebracht naar ons hotel in Mammalapuram. Dat was dan wel weer goed geregeld.
Schade op heenweg: kapotte spaak, verbogen bagagedrager, vast gemonteerd achterlichtje verdwenen, standaard zwaar verbogen.
Schade op terugweg: achterwiel uit de as, rem verbogen.

Niet al te positief dus. We konden de fietsen wel rijklaar krijgen maar bij een dergelijke schade moet je toch wel conluderen dat er door de bagageafhandeling opzettelijk hard gesmeten wordt met de fietsen anders lukt het niet om dergelijke beschadigingen te veroorzaken. Alles wijst er op dat dit in Dubai is gebeurd.

Ik moet wel toegeven dat ik bij deze vlucht tegen de eigen principes in gehandeld heb door met een tussenstop te vliegen, maar Emirates was nu eenmaal de enige die dit retourtje (heen naar Madras, terug vanuit TRV) aanbood.

@Bert: een apart sub-album Fiets en Vliegtuig en dan bijv. per maatschappij 1 topic? Dat houdt het overzichtelijk, nieuwe informatie kan dan toegevoegd worden...

Ik zal eens een poll openen, kijken wat de lezers willen!
Ik heb gisteren geinformeert bij corendon of en hoe een fiets mee mag. Ik kreeg deze mail terug.

Geachte heer/mevrouw,


Helaas is het niet mogelijk om een fiets mee te nemen.

Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.


Met vriendelijke groet,


Gwendolyne

Corendon.com
Hoe zit het met de hier al eens (al dan niet serieus) door Marten geopperde optie om je fiets per koeriersdienst naar hotel/thuis te versturen? Ben je dan beter gevrijwaard van schade / kwijtraken van je fiets?

Re:

liz schreef:Probleemloos met British Airways naar Buenos Aires en terug gevlogen. 2 piece systeem (2x23kg). Geregeld via de fietsvakantiewinkel. Dat kost extra, maar scheelt een zorg.
Helaas, de fietsvakantiewinkel is gestopt met het verkopen van losse tickets. Je kunt alleen nog maar arrangementen boeken.

En de prijs voor fietsvervoer met Ryanair is verhoogd naar €40 voor een enkeltje
Fiets op het vliegtuig - het is allemaal nieuw voor mij.

Na al die verhalen gelezen te hebben over beschadigde fietsen tijdens het transport per vliegtuig begin ik schrik te krijgen.

Ben van plan mij een nieuwe reisfiets te kopen om dit jaar eens naar Santiago te fietsen en per vliegtuig terug te keren. Zou het erg vinden dat een nieuwe fiets op deze manier beschadigd wordt.

Zijn er vliegtuigmaatschappijen waar men enige garantie krijgt bij beschadiging tijdens het transport ?

Grtz

Re:

bert sitters schreef:Net even nagevraagd, Fietsmeeneemtareiven voor 2007, enekel reis.
Air Berlin € 20, -;
Martin Air, Europa € 60, - , buiten Europa € 80,-
Transavia, Europa € 40,- , buiten Europa € 80, -.
En Ryenair is m.i.v. 2010 duurder €40,= in Europa
Douglas schreef:Fiets op het vliegtuig - het is allemaal nieuw voor mij.

Na al die verhalen gelezen te hebben over beschadigde fietsen tijdens het transport per vliegtuig begin ik schrik te krijgen.

Ben van plan mij een nieuwe reisfiets te kopen om dit jaar eens naar Santiago te fietsen en per vliegtuig terug te keren. Zou het erg vinden dat een nieuwe fiets op deze manier beschadigd wordt.

Zijn er vliegtuigmaatschappijen waar men enige garantie krijgt bij beschadiging tijdens het transport ?

Grtz
Garantie krijg je niet. Als reisjournalist vlieg ik zeer veel met mijn fiets, maar eigenlijk gebeurd er weinig. Zorg dat de edele delen van je fiets goed zijn beschermd.
Je kunt wel je fiets extra bijzekeren bij en vakantieverzekering. Transportschade valt daaronder. Deze verzekering kun je o.a. afsluiten bij de ANWB, de Fietsvakantiewinkel en Asian Way of Life (AWOL)
Soetens kan jouw fiets met een vrachtwagen terug brengen uit Santiago de Compostela: een speciale service voor fietsende Santiago-gangers. Soetens is aanwezig in het pegrimspaviljoen van de Fiets en Wandelbeurs op 27 en 28 februari in de Amsterdam
bert sitters schreef:
Douglas schreef:Fiets op het vliegtuig - het is allemaal nieuw voor mij.

Na al die verhalen gelezen te hebben over beschadigde fietsen tijdens het transport per vliegtuig begin ik schrik te krijgen.

Ben van plan mij een nieuwe reisfiets te kopen om dit jaar eens naar Santiago te fietsen en per vliegtuig terug te keren. Zou het erg vinden dat een nieuwe fiets op deze manier beschadigd wordt.

Zijn er vliegtuigmaatschappijen waar men enige garantie krijgt bij beschadiging tijdens het transport ?

Grtz
Garantie krijg je niet. Als reisjournalist vlieg ik zeer veel met mijn fiets, maar eigenlijk gebeurd er weinig. Zorg dat de edele delen van je fiets goed zijn beschermd.
Je kunt wel je fiets extra bijzekeren bij een reisverzekering. Transportschade valt daaronder. Deze verzekering kun je o.a. afsluiten bij de ANWB, de Fietsvakantiewinkel en Asian Way of Life (AWOL)
Soetens kan jouw fiets met een vrachtwagen terug brengen uit Santiago de Compostela naar Nederland: een speciale service voor fietsende Santiago-gangers. Soetens is aanwezig in het pegrimspaviljoen van de Fiets en Wandelbeurs op 27 en 28 februari in de Amsterdam
Flauw en off topic
Als reisjournalist vlieg ik zeer veel met mijn fiets, maar eigenlijk gebeurd er weinig.
Oeps..

Moest wel lachen om het vliegen met je fiets..hi,hi. Ik gebruik meestal de bezemsteel. :D
Spinnetje schreef:Flauw en off topic
Als reisjournalist vlieg ik zeer veel met mijn fiets, maar eigenlijk gebeurt er weinig.
Oeps..

Moest wel lachen om het vliegen met je fiets..hi,hi. Ik gebruik meestal de bezemsteel. :D
Helaas is de kwaliteit van de bezemstelen de laatste jaren er op flink achteruit gegaan. Ik zie bij de bezemstelen-dealers weinig innovatie, ondanks de nieuwe modellen van carbon met vering en ingebouwde GPS.
Ik houd het maar bij mijn fiets. Helaas vlieg ik niet op mijn fiets, maar omdat mijn fiets in het zelfde vliegtuig zit, vlieg ik wel met mijn fiets.
Douglas schreef:Fiets op het vliegtuig - het is allemaal nieuw voor mij.

Na al die verhalen gelezen te hebben over beschadigde fietsen tijdens het transport per vliegtuig begin ik schrik te krijgen.

Ben van plan mij een nieuwe reisfiets te kopen om dit jaar eens naar Santiago te fietsen en per vliegtuig terug te keren. Zou het erg vinden dat een nieuwe fiets op deze manier beschadigd wordt.

Zijn er vliegtuigmaatschappijen waar men enige garantie krijgt bij beschadiging tijdens het transport ?

Grtz
Ik heb mijn fiets, inclusief alle tassen en spullen, door Soetens terug naar Nederland laten transporteren, en vond het een genoegen om een paar dagen alleen met een dagrugzakje door het prachtige Santiago te banjeren! Alles werd keurig netjes bij de voordeur afgeleverd!
Zie http://www.fiets-vervoer.nl/about.html

Gee
Op Vimeo zijn er video's van John en mij over je fiets inpakken voor een zo veilig mogelijk reis per vliegtuig:

http://vimeo.com/2943790
http://vimeo.com/5978804

Succes