Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelf reisfiets bouwen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zelf reisfiets bouwen

m-gineering schreef:
Haike schreef:Naven af fabriek staan te strak (wat ik eigenlijk schandelijk vindt
De fabriek doet dit echter express! Als de naaf speling heeft kun je het wiel niet centreren. Ze staan dus niet te strak, ze staan precies goed voor het wielbouwen. Dat iemand daarna misschien te belazerd is om de naaf losser te stellen kan de fabrikant niet helpen.
Marten ik snap dat niet helemaal, dat je geen wiel kunt bouwen met speling erop behoeft geen discussie, dat snap ik. Maar je kunt toch wel in een keer een naaf afleveren af fabriek die gewoon goed staat afgesteld? Want daar kun je wel een wiel mee bouwen. Daar komt bij dat ik het ook tegen kom op komplete nieuwe wielen, af fabriek. En dan vindt ik het wel verwijtbaar. Na het bouwen van het wiel moeten ze dan de naaf bijstellen en dat gebeurt niet. Of zijn de taken via afspraken tussen fietsenman en producent zodanig verdeeld dat die dat hoort te doen?
Robertjan schreef:Vrij goedkoop wellicht wel, maar totaal (incl. verzending) €60,95 t.o.v. de totaal (incl. verzending naar Nederland) €47,99 bij http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1419181036, blijft een verschil voor precies dezelfde cassettes. Alleen de (bij Wheelbuilders niet leverbare) 12-34 cassette kost 2 euro meer, en dus nog altijd goedkoper dan de goedkope cassetten bij Wheelbuilders.
Ik heb trouwens ook geen aandelen, maar een ervaren fietser was zo vriendelijk mij te wijzen op die website :wink:.
Hi RJ,

je kunt anders ook eens kijken in dit draadje staan een heleboel goejekopûh e-shops in...

Bas

Haike schreef:
m-gineering schreef:
Haike schreef:Naven af fabriek staan te strak (wat ik eigenlijk schandelijk vindt
De fabriek doet dit echter express! Als de naaf speling heeft kun je het wiel niet centreren. Ze staan dus niet te strak, ze staan precies goed voor het wielbouwen. Dat iemand daarna misschien te belazerd is om de naaf losser te stellen kan de fabrikant niet helpen.
Marten ik snap dat niet helemaal, dat je geen wiel kunt bouwen met speling erop behoeft geen discussie, dat snap ik. Maar je kunt toch wel in een keer een naaf afleveren af fabriek die gewoon goed staat afgesteld?
een goed afgestelde naaf heeft zonder de klemkracht van de snelspanner merkbaar speling. Over afspraken tussen leverancier en fietsenmaker weet ik niks, maar ik zou denken dat degene die de meeste centen pakt ook wel iets mag doen :roll:

m-gineering schreef:
Haike schreef:
m-gineering schreef:
Haike schreef:Naven af fabriek staan te strak (wat ik eigenlijk schandelijk vindt
De fabriek doet dit echter express! Als de naaf speling heeft kun je het wiel niet centreren. Ze staan dus niet te strak, ze staan precies goed voor het wielbouwen. Dat iemand daarna misschien te belazerd is om de naaf losser te stellen kan de fabrikant niet helpen.
Marten ik snap dat niet helemaal, dat je geen wiel kunt bouwen met speling erop behoeft geen discussie, dat snap ik. Maar je kunt toch wel in een keer een naaf afleveren af fabriek die gewoon goed staat afgesteld?
een goed afgestelde naaf heeft zonder de klemkracht van de snelspanner merkbaar speling.
Dan heb ik m'n hele leven lang naven verkeerd afgesteld
Over afspraken tussen leverancier en fietsenmaker weet ik niks
Ik ook niet, ik vroeg me gewoon af of daar een duidelijke richtlijn in is.
maar ik zou denken dat degene die de meeste centen pakt ook wel iets mag doen :roll:

Nou ik vraag me af hoeveel fietsenmakers dat doen, en hoeveel producenten laten weten dat ze wielen aanleveren met te strak afgestelde naven.

Hey,

ik heb ondertussen op marktplaats een '99 Giant Expedition met recente complete shimano LX groep. Enkel de voorste buitenband lijkt wat aan vervanging toe. Ik heb 'm kunnen kopen voor 150 euro, ik zal de foto's plaatsen. Alles schakelt nog soepel.

Zo te zien heb je dus nu bijna twee fietsen. Dan nog een tip voor die nieuwe buitenband. Standaard zitten op dat soort hybrides meestal 37 mm banden. Als er nog aardig wat ruimte over is kun je voor je nieuwe band denken aan een Schwalbe Marathon (nieuwe 2006 model) van 42 mm breed. Dat past meestal ook nog wel. Ik heb het laatst bij een oude hybride van mijn vrouw gedaan, en het resulaat was erg goed. Het rolde duidelijk lichter en tegelijk comfortabeler dan de oude 37 mm. Je hebt ook veel beter grip op onverharde weggetjes. En het kost niets meer dan een 37 mm.
Wim