Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 8 Premium naaf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nexus 8 Premium naaf

Het frame is in mijn ogen niet geschikt als vakantiefiets, daarvoor is het niet stijf genoeg.
Daarvoor heb ik hier nog een World Traveller staan :lol:
Even een reactie van mij over de sram naaf in mijn VSF T400

Zelf heb ik een sram 9 en daarmee nu 10.500km gereden,
Enkele weken geleden problemen met schakelen,

Er blijkt weinig ervaring te zijn met de (technische ) Levensduur van deze naaf,
De naaf bleek al behoorlijk wat slijtage te hebben waardoor deze niet meer wilde schakelen. Nu een enkel onderdeel vervangen (ik weet welke maar vraag mij niet hoe het heet :roll: )
Voor zover ik nu begrepen heb is VSF gestopt met het gebruik van de sram 9

Zelf ben ik nu benieuwd naar de nieuwe shimano 11 als alternatief voor een Rohlnoff.
Ik heb ook een SRAM 9 in een fiets. Gedurende de afgelopen 500 km heb ik ook een keer problemen gehad. Echter het was een kwestie van afstelling die heel makkelijk weer goed te krijgen was. Hoe heb je vastgesteld dat er sprake van slijtage was (naam van onderdeel is niet nodig, maar intern of extern, palletjes, veertjes, tandwielen, as?), ik ben erg benieuwd naar de duurzaamheid. Op dit moment ben ik aan het nadenken over een snellere fiets met de SRAM 9.
Hoi,

sedert eergsiteren ben ik de gelukkige eigenaar van een Koga CityLite Delgado.

Veel pro's:
loopt licht, en voelt ook licht aan tijdens het rijden.
de shifter heeft twee duimdrukknoppen, voor op- en af schakelen; eenvoudiger kan bijna niet.
Evt nadeel: versnellingen kunnen één per één worden geschakeld, terwijl je bij draaiers er meerdere kunt.
Geen "polsbrekers" draaischakelaars!
Mooi afgewerkt
Kettingkast is de zeer degelijk uitziende "Delgado". het klankkast effect valt reuze mee. Wel hoor je de ketting soms slaan wanneer je bv door put rijdt of boord van fietspad oprijdt.

Enkele bedenkingen:
voor een fiets die "City" in het vaandel voert is de afwezigheid van een slot een serieuze lacune.
ik heb 22euro extra gespendeerd voor een AXA Defender, zo kan ik de kettingkabel van mijn WT ook gebruiken.
Lekke band achteraan: zal geen sinecure zijn om dat te herstellen ergens onderweg.

De handleiding past absolut niet bij de fiets. Zo is er niks terug te vinden over de schakeldoos Nexus8!
Enkel algemeenheden worden vermeld: bv controleer of dat de remmen werken voorlaleer te vertrekken!
Dus handleiding zou beter op de specifieke fiets moeten afgestemd zijn.

Niettemin denk ik dat deze fiets me veel plezier zal verschaffen. DE hier eerder aangehaalde problemen met Nexus8: tja ik zal wel zien.
Vergelijken met Rohloff gaat m.i. niet echt op gelet op het prijsverschil vd fiets.

Gebruik van de fiets: boodschappen, stadsverkeer; woon- werk is 4km, tochtjes.
Omdat het frame stabiel aanvoelt ga ik toch eens de achtertassen vullen zoals ik dat zou doen voor weekje Nederland. Overnachten bij "Vrienden op de fiets", dus dat scheelt stukken in bagage en gewicht.

Twee jaar terug fietste ik de Zuiderzeeroute met mijn vouwer Dahon Vitesse (7-speed Nexus). dat is probleemloos verlopen, dus denk ik dat de CityLite dit ook moet aankunnen.
Zie: http://www.fietstoeren.be/Archief/Ned/z ... derzee.htm

mvg
Benie
ben in het gelukkige bezit van een koga silverace met deze naaf, schakelt goed en zeker en loopt fijn.
MAAR ik irriteer me dood aan het verschil in verzet tussen de 5 en 6.
5 is vaak net te licht en schakel je door naar 6 dan moet je doortrappen om een beetje lekker te kunnen fietsen.
alle andere stappen kloppen naar mijn gevoel en de belangrijkste (in nederland rijd je vlak volgens mij 90 % in zn 5 en 6) niet.
ga mn koga dealer er over bellen maar kun je dat veranderen?
Je kunt een groter of kleiner tandwiel plaatsen waardoor je niet meer constant tussen 5 en 6 moet schakelen, maar tussen 6 - 7 bijvoorbeeld. Aan de verhoudingen van de naaf zelf kun je niets veranderen.
Dan zou ik eerder kiezen voor een iets groter achtertandwiel. Je hebt meestal meer aan wat extra licht verzet dan aan extra zwaar.
Wim
robertg schreef:ben in het gelukkige bezit van een koga silverace met deze naaf, schakelt goed en zeker en loopt fijn.
MAAR ik irriteer me dood aan het verschil in verzet tussen de 5 en 6.
5 is vaak net te licht en schakel je door naar 6 dan moet je doortrappen om een beetje lekker te kunnen fietsen.
alle andere stappen kloppen naar mijn gevoel en de belangrijkste (in nederland rijd je vlak volgens mij 90 % in zn 5 en 6) niet.
ga mn koga dealer er over bellen maar kun je dat veranderen?
de Nexus8 heeft regelmatig gangsprongen van 16%. Daar doe je niks aan. Naven met significant kleinere sprongen zodat ze geschikt zouden zijn voor het Nederlandse woon werkverkeer vindt je niet, of je moet een flinke duik in het verleden doen. Het rendement van een Nexus neemt in de extremen wel af, misschien dat het prettiger rijdt met een 15% groter voortandwiel zodat je 4-5 rijdt ipv 5-6
Hoe je het wendt of keert, die stevige stap tussen 5 en 6 van de Premium 8 is niet te veranderen. Het verzet tussen 5 en 7 van de Premium komt redelijk in de buurt van het Rohloff verzet tussen 9 en 12. De meest gebruikte verzetten op de vlakke weg. Daar waar de Premium maar één tussenstap heeft, heeft Rohloff er twee.

Door het kettingwiel achter te vergroten, voor meer reductie, word je gedwongen meer gebruik te maken van de 6 en 7. Daarmee schakel je het gebruik van de 5 of de directe aandrijving vaker uit. De stand waarbij het kettingwiel achter rechtstreeks aan de naaf wordt gekoppeld. De lichtst draaiende stand, zonder tussenkomst van tandwieltjes in de naaf. Dat maakt het verschil tussen de 5 (“prise direct”) en de grote stap naar 6, met ingeschakeld versnellingsnaaf, gevoelsmatig extra groot of zwaar.

Ik zou als meest gebruikte versnelling bij een Shimano Premium toch de 5 aanhouden.
Hallo

Ik rij sinds 4 jaar een KTM Veneto 8 light met een nexus 8 premium naaf.
Zelf heb ik daar een Hebie opgezet om de ketting dicht te hebben voor de winter.

Vorig jaar is de naaf uit elkaar geweest ( na meer dan 12.000 km) volgens de fietsen maker was er pekel in gekomen maar dat was allemaal te herstellen.

Sinds die beurt loopt alles weer soepel en prima.
Totaal aantal km 16.000 .
Ik heb geen problemen met het afstellen van kabels, de naaf schakelt prima mits de ketting soepel loopt. Voordat de Hebie erop zat had ik wel eens dat het moeilijk schakelen was , maar dat betekende dat de ketting gesmeerd moest worden.

Ik zou iedereen deze naaf adviseren die "gewoon" binnen Nederland rijd .
Ondertussen zijn we al een paar maanden verder en heb ik al redelijk wat afgebold met mijn CityLite.
Ik rij er dolgraag mee, nog geen moment spijt gehad van deze aankoop.
De nexus rijdt lekker, maar er is inderdaad een flinke sprong van 5 naar 6.
Als je in de 5 voelt dat het best nog een tandje zwaarder kan, dus als je al flink aan het trappen bent en je schakelt naar de 6 heb ik er geen probleem mee.

De SRAM naafdynamo doet uitstekend zijn werk.
Achterlicht werkt er ook op. Dit wordt opgeladen en blijft branden bij stilstand.

Een minpunt:
op oneffenheden hoor je de ketting slaan tegen de kettingkast.
ik heb nl de "Delgado" versie. Dat is een wat meer steviger kettingkast ivg met de Chainglider.
Het lijkt ook een hele klus om deze af te nemen.

Maar zoals Han963 zegt: ik kan deze naaf adviseren voor gewoon gebruik en tochtjes. Fietsvakanties in Nederland ook.

Trouwens deze naaf is niet bedoeld voor het extreme werk.
Vergelijking met Rohloff gaat mi niet helemaal op.
:D hoi ik ben onlangs in het bezit van deze naaf in mijn Giant centro 0
Schakelt erg licht en direct.
Zelfs onder pedaaldruk pakt hij mooi op?
Echter wie weet hoe lang deze kan km deze meegaat en hoe lang de ketting tandwielset?

De fietsemaker zegt.....gaat heel lang mee en is opgebpuwd mert naaldlagers.
Echter als je het achterwiel vrij laat draaien ,is het net of deze aanloopt,je voelt wat wrijving...?
Hoezo loopt lichter als een 7 speed nexus, deze loopt 20 slagen rond met een draai?

Wie weet hier antwoorden op?
Het klopt wanneer je zegt dat de naaf na korte tijd in vrijloop ermee ophoudt.
Aan de andere kant vind ik niet die zwaar loopt.

ik heb een Dahon vouwfiets met Nexus7 en die rijdt evengoed.

De tijd zal het uitwijzen.
Ik had een Batavus stadsfiets met normale shimano-8 naaf, die er na 20.000 km (vier jaar) woon-werk en tochtjes mee ophield. Versleten, zei de fietsenboer.

De Gazelle stadsfiets die ik nu heb, heeft een premium-naaf. Ik vind hem duidelijk lichter fietsen dan de Batavus, maar dat hoeft natuurlijk niet aan de naaf (alleen) te liggen. De fietsenboer zegt dat deze door de bouw duidelijk langer mee zou moeten gaan.

Verder aan het sparen voor een echte vakantiefiets, maar dat moeten er dan twee worden, om mijn vrouw tevreden te houden, en als we niet ieder twee fietsen willen, dan moeten het ook nog eens fietsen met naaf (dus rohloff of misschien Alfine 11) worden. Dat gaat wat kosten...
Ik heb enige tijd terug een batavus met een Nexus 7 tweedehands gekocht. Zit wat speling op het achterwiel zei de verkoper, moet je even de rollerbrake er af halen en de stelschroef aanhalen dan zit het weer goed.

Resultaat: Of je draait het zo vast dat het wiel heel stroef loopt, of er blijft speling op zitten. De boel een paar keer in en uit elkaar gehaald, een gebroken kogeltje gevonden en vervangen maar het werd er niet beter op. Uiteindelijk heb ik bij het in elkaar zetten een heel teer veertje gebroken waardoor er allemaal gerammel uit komt als je rijdt. Dus naar de FM. Die zegt dat de naaf versleten is en wil er een nieuw binnenwerk in zetten.

Mij lijkt dat als de speling het probleem is (schakelen ging prima), de lagers, danwel de kasten van de lagers versleten zijn. Lagers kosten haast niks, als het aan de kasten ligt kan je net zo goed een nieuwe naaf kopen. Mijn FM is een oude man en hij weet veel maar het klonk voor mij gewoon niet logisch dat het aan het binnenwerk zou liggen.

Resultaat: de naaf in de hoek gegooid en singlespeed gaan rijden in afwachting van betere ideeen.

Vraag: iemand hier ervaring met lastige speling op het wiel bij een nexus naaf?

Advies: Als je speling op je wiel krijgt, wacht dan niet met het aanpakken ervan, als je te lang doorrijdt kan het mogelijk niet meer hersteld worden.

Wat betreft het rendement van Nexus naven. Ik heb in oostenrijk 500km op een nexus 7 huurfiets gedaan. Beetje weerstand maar niet verkeerd. Laatst op de fietsbeurs in de Rai heb ik de Alfine 11 fiets getest maar de weerstand is toch wel duidelijk voelbaar. Misschien omdat de fiets erg nieuw was maar ik vond het nogal tegenvallen.

Merlijn.
Echter wie weet hoe lang deze naaf meegaat en hoe lang de ketting tandwielset?

Hierover kan ik wel wat zeggen. Hou er met een vakantie-(lig)fiets rekening mee dat je na maximaal 1000 km in de bergen met 20 kg bepakking het achter-tandwiel moet vervangen. Het wisselen van een tandwiel neemt ongeveer evenveel tijd in beslag als het plakken van een band. Neem de tandwielen vanuit NL mee. Vaak heb je een tandwiel nodig met een ‘bolle opsteek’ en die zijn, afgezien van Duitsland, moeilijk te krijgen. Neem ook een paar originele borgveren mee (vierkant), wel zo handig.

Ik heb op mijn vakantie-ligfiets een Nexus 8 (R36) met een Sram 24 tands en voor 22-32-42 en hiermee kom ik goed door elk terrein. Ik gebruik KMC-RB kettingen en ben hier meer dan tevreden over

De fietsemaker zegt.....gaat heel lang mee en is opgebouwd met naaldlagers.

Klop, maar bij intensief gebruik (5000 km) heeft de naaf wel een oliebad nodig.
Ik gebruik hiervoor ‘normale’ synthetische (auto) versnellingsbakolie omdat ik de olie van Shimano veel te duur vindt. Wel krijg je bij de olie van Shimano een ‘maatbeker’. Ik gebruik deze maatbeker niet omdat ik de naaf gedeeltelijk demonteer. Hiervoor heb je wel het speciale gereedschap TL-8S20 en TL-8S11 nodig. Zo kun je ook het ‘binnenste lager’ opnieuw van vet voorzien.

Voor wat betreft de Alfine 11 nog even het volgende. Shimano laat het ‘publiek’ testen. E.e.a. hebben we nu wel gezien bij de Nexus 8. Dus wacht een jaar of vijf met de aanschaf van een Alfine 11. Dan zijn, hopelijk, alle kinderziektes eruit.

Ik vind de nexus 7 speed ook een betere naaf. Ik heb deze naaf al 10 jaar op mijn need-for-speed ligfiets en ben hier uiterst tevreden over. Maar ik ben bang dat deze naaf minder geschikt is voor een zwaar bepakte vakantie-(lig)fiets. Hierbij merk ik wel op dat mijn naaf wel jaarlijks zijn oliebad krijgt. Deze naaf kun je NIET demonteren dus voor een oliebad wel de Shimano maatbeker gebruiken of er zelf een maken (d=100mm/h=130-150mm met een maatstreep op de 90mm e.e.a moet je wel even nakijken of het klopt).
Ik heb het geloof ik al eens eerder gezegd, maar volgens mij heb je in het vlakke Nederland eigenlijk helemaal niet zoveel versnellingen nodig. De fietsersbond heeft laatst onderzocht hoe je een slome stadsfiets lichter kunt laten lopen, en daaruit bleek dat zo'n 8 en vooral 7 speed versnellingsnaaf toch best wat interne weerstand heeft. Zie http://media.fietsersbond.nl.s3.amazona ... anuari.pdf En ze gaan zo blijkt niet erg lang mee. Ikzelf heb gewoon een fiets met terugtraprem en voor mijn - toegegeven - korte ritten is dat prima. Wie iets meer wil is volgens mij prima uit met een ouderwets simpele 3 speed.
Wil je er ook mee op vakantie dan is 7-8 speed toch niet genoeg, en heb je bij een wat bescheidener budget een derailleur fiets nodig (of anders een Rohloff). Als ik het zo hoor met al die Nexus naven die na eigenlijk toch wel korte tijd al problemen geven dan kun je als je echt flink wat versnellingen wilt hebben en geen Rohloff naaf wilt ook voor het forensen werk beter een derailleur fiets kopen (en een oud barrel achter de hand houden voor als er pekel ligt). Zoveel kosten een cassette en een ketting nu ook weer niet, en zelf vervangen is niet veel werk.
Wim
Ik ben het niet helemaal met Wim eens dat je met een 8 speed naafversnelling niet op vakantie kunt. Je kunt er niet mee de bergen in, maar er zijn zat fietsroutes (misschien wel meer dan de helft) die de bergen toch links laten liggen.

Voor woon werk verkeer rijd ik ook overtuigd singlespeed. Goedkoop, makkelijk, onderhoudsarm en licht. Eerst 12,5km enkele reis voor anderhalf jaar, en nu heb ik lekker werk om de hoek dus fiets ik meer in het weekend. Een drieversnellingsnaaf vind ik maar een beetje onzin. Veel kosten, schade's, reparaties en nog weerstand op de koop toe en wat krijg je er nou helemaal voor terug. Ok bruggetje op hoef je wat minder hard te trappen maar ik doe op de singlespeed de Erasmusbrug met vrouwlief achterop. Kost wat zweetdruppels, dat wel maar wat zou dat? Ik ben alleen een beetje teleurgesteld in de Shimano trugtrapremnaaf. Hij rijdt nog prima maar na ongeveer 1000km is er aan een kant al aardig wat vet uitgeperst. Ik hoop maar dat er genoeg overblijft.

Een derailleurfiets is op zich prima, maar dan moet je er ook wel af en toe naar omkijken. Ik zie elke dag weer figuren met een mountainbike met totaal verroestte kettingen door de maastunnel ploegen. Sommige mensen hebben die dichte kettingkast gewoon nodig.

Merlijn
Ik ben het niet helemaal met Wim en Marlijn eens.

Hij rijdt nog prima maar na ongeveer 1000km is er aan een kant al aardig wat vet uitgeperst. Ik hoop maar dat er genoeg overblijft.

Als jij denkt dat het niet goed gaat moet je hier wel iets aan doen. Doorrijden is niet erg verstandig.

Je kunt wel met een Nexus 8 speed op vakantie. Je moet dan wel de Nexus 8R36 nemen met voor 22/32/40 en achter een z.g. ‘long cage’ derailleur om de ketting op spanning te houden. Maar dan heb je wel 3x8=24 echte versnellingen. En als je dan een 26” wiel hebt met achter een 23 of 24 tands kom je ELKE berg op en door, bijna, elk zandpad.

Naar het zich laat aanzien is de 8R36 gewoon een goede naaf. Ik heb deze naaf in z’n geheel gedemonteerd en ik moet zeggen het ziet er GOED uit. Ik heb deze naaf pas 5000km op mijn vakantie-(lig)fiets zitten dus ik hou nog wel even een slag om de arm. Jammer dat het ruim 5 jaar heeft geduurd voordat de Nexus 8 , naar ik mag hopen, een volwaardige naaf is geworden.

Ik heb alle ‘plussen’ en ‘minnen’ op een rijtje gezet en dan zijn er, ten opzichte van een derailleurversnelling, toch meer ‘plussen’. Vooral bij een wat oudere derailleurversnelling is het stellen van een diagnose bij slijtageproblemen vaak erg moeilijk. Eerst de ketting vervangen,….het probleem is er nog steeds…, dan maar de derailleur vervangen,… ook niet…., dan de tandwielcassette…ook niet… en als laatste de shifter. Kosten….ruim over de €200,00

En ‘last but not least’…de kosten van een 8R36. Bij Rose (Duitsland) http://www.roseversand.de/search/find/?q=nexus+8+speed kost deze naaf, inclusief shifter kabels en tandwiel €119,00 en compleet met spaken en velg €182,00 alles inclusief dus ook verzendkosten. En bij problemen kun je het gehele binnenwerk binnen 30 minuten vervangen zonder speciaal gereedschap.

Dus je hebt 7 stuks Nexus 8 tegen één Rohloff. En met drie tandwielen voor heb je wel 24 versnellingen. Tja…iets om over na te denken!
Maar hoe zit het dan met de kettinglijn?

Mario