Hoi,
sedert eergsiteren ben ik de gelukkige eigenaar van een Koga CityLite Delgado.
Veel pro's:
loopt licht, en voelt ook licht aan tijdens het rijden.
de shifter heeft twee duimdrukknoppen, voor op- en af schakelen; eenvoudiger kan bijna niet.
Evt nadeel: versnellingen kunnen één per één worden geschakeld, terwijl je bij draaiers er meerdere kunt.
Geen "polsbrekers" draaischakelaars!
Mooi afgewerkt
Kettingkast is de zeer degelijk uitziende "Delgado". het klankkast effect valt reuze mee. Wel hoor je de ketting soms slaan wanneer je bv door put rijdt of boord van fietspad oprijdt.
Enkele bedenkingen:
voor een fiets die "City" in het vaandel voert is de afwezigheid van een slot een serieuze lacune.
ik heb 22euro extra gespendeerd voor een AXA Defender, zo kan ik de kettingkabel van mijn WT ook gebruiken.
Lekke band achteraan: zal geen sinecure zijn om dat te herstellen ergens onderweg.
De handleiding past absolut niet bij de fiets. Zo is er niks terug te vinden over de schakeldoos Nexus8!
Enkel algemeenheden worden vermeld: bv controleer of dat de remmen werken voorlaleer te vertrekken!
Dus handleiding zou beter op de specifieke fiets moeten afgestemd zijn.
Niettemin denk ik dat deze fiets me veel plezier zal verschaffen. DE hier eerder aangehaalde problemen met Nexus8: tja ik zal wel zien.
Vergelijken met Rohloff gaat m.i. niet echt op gelet op het prijsverschil vd fiets.
Gebruik van de fiets: boodschappen, stadsverkeer; woon- werk is 4km, tochtjes.
Omdat het frame stabiel aanvoelt ga ik toch eens de achtertassen vullen zoals ik dat zou doen voor weekje Nederland. Overnachten bij "Vrienden op de fiets", dus dat scheelt stukken in bagage en gewicht.
Twee jaar terug fietste ik de Zuiderzeeroute met mijn vouwer Dahon Vitesse (7-speed Nexus). dat is probleemloos verlopen, dus denk ik dat de CityLite dit ook moet aankunnen.
Zie:
http://www.fietstoeren.be/Archief/Ned/z ... derzee.htm
mvg
Benie