Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil in NM tussen Bosch en Neodrive - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verschil in NM tussen Bosch en Neodrive

RianGeenen schreef:
zo 23 nov, 2025 12:19
Oververhitting heeft dan weer met materiaalgebruik en bouwkwaliteit te maken. Op de Babboe die ik niet meer heb zat een GWA achterwielmotor, 1 km windkracht 5 tegen was genoeg, dan ging die al uit. Tegenwind hier in de polder is dan ook geen grap.
Het is inherent aan een naafmotor en het geringe aantal omwentelingen die we maken als fietser,

Ik overdrijf niet als ik stel dat de Neodrive Z20 eigenlijk de eerste naafmotor op de markt is die bergop niet tegen de limiet aanloopt. Go-Swiss, Neodrive 15, allemaal (vrij simpel) over de zeik te krijgen.

In jouw geval zit je soweiso al heel snel in het gevarengebied: Bakfiets met kids, tegenwind waardoor je veel kracht zet en weinig toeren maakt.. dat is martelen van een electromotor. En dan ga je inderdaad veel blijer worden met een Bosch of Yamaha middenmotor. ook omdat je dan met schakelen de motor in een gunstiger bereik kan krijgen (dat kan niet bij een naafmotor, die zit achter de overbrenging)
... maar aan de andere kant lijkt mij dat de slijtage op de aandrijving bij een achterwielmotor toch weer lager ligt dan bij een middenmotor.
Elk nadeel heb z'n voordeel ;)
Over het aantal omwentelingen had ik nog helemaal niet stilgestaan, maar dat is eigenlijk de meest eenvoudig te begrijpen reden waarom je een middenmotor wilt.
Als fietsers weten we dat alles (mens en fiets) langer meegaat als je wat hoger in de toeren en meer op souplesse rijd.
Zelfedit: een pendix is direct maar profiteert wel van het rijden in licht verzet. Dus dat gaat dan meer op souplesse dan een achterwielmotor.

Ik vind alleen een middenmotor zo overduidelijk ebike, zo'n puist bij de trapas. Met een naafmotor kan de heilige driehoek van een klassieke fiets nog in ere worden gehouden, voor zover dat nog gedaan wordt met hydroformed oversized aluminium buizen. Ik moet de eerste ebike die ik mooi vind nog tegenkomen, terwijl ik stiekem wel team ebike ben.
Storm schreef:
za 20 dec, 2025 10:50
... maar aan de andere kant lijkt mij dat de slijtage op de aandrijving bij een achterwielmotor toch weer lager ligt dan bij een middenmotor.
Elk nadeel heb z'n voordeel ;)
Ja, het is absoluut Cruyfiaans :)

Daarom wil je bij een S-pedelec ALTIJD een naafmotor. De krachten op je aandrijving zijn dan echt een probleem. Dat is weer niet een geval van veel vermogen op weinig toeren, maar nog meer vermogen op relatief veel toeren. Door de rijwind is oververhitting ook minder een issue.