Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel / geen visum nodig voor USA - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wel / geen visum nodig voor USA

Als je zeker wilt weten of een geldig visum in een verlopen paspoort mag staan, moet je bij het consulaat of de ambassade van het betreffende land zijn. Daar kunnen ze uitsluitsel geven.
peter de rijk schreef:Als je zeker wilt weten of een geldig visum in een verlopen paspoort mag staan, moet je bij het consulaat of de ambassade van het betreffende land zijn. Daar kunnen ze uitsluitsel geven.
Dat klopt, maar helaas zijn er daar maar een paar van in dit of een ander land en die liggen meestal niet naast de deur, tenzij je nabij de Vijverberg/Korte Voorhout in Den Haag voor de ambassade en Amsterdam voor het consulaat woont.
Ik heb ook nog ergens een oud paspoort liggen met een levenslang geldig visum voor de USA. Volgens mij is dat visum nog steeds geldig, hoewel ik het niet nodig heb, omdat de visumplicht is afgeschaft.

Gerd
Gijs M schreef:Weet iemand hoe je dit mee kan nemen naar een volgend paspoort over een paar jaar?

Toen ik een nieuw paspoort (moest) aanvragen, heb ik het oude, met het visum, ook weer meegekregen. Alle bladzijden van het oude paspoort zijn dan ongeldig gemaakt, behalve die waar het visum op staat. Dit visum is dan, samen met je nieuwe paspoort, gewoon geldig voor de tijd die op het visum staat (10 jaar).
Deze informatie is mij verstrekt door de gemeente Rotterdam.

Gijs
Klopt precies met de website van het consulaat, zie punt 5: http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_validity.html
Zo zie je maar, de gemeente-ambtenaar uit Rotterdam die mij voorlichtte, wist in dit geval heel goed waarover hij sprak, en dat terwijl hij hier op dit forum al zonder meer afgeserveerd was en geen gelijk kon hebben volgens sommigen.

Ik ben in elk geval blij dat ik nog heel veel jaren met dit visum naar de USA kan, elk jaar weer een half jaar. Super fietsland.

Gijs
Van een collega, die veel backpackwereldreist, hoor ik zojuist dat je voor de meeste landen, waarvoor je een visum aanvraagt, als voorwaarde een minstens 6 maanden geldige paspoort moet kunnen overhandigen om in aanmerking te komen voor een visum. Of dat ook voor de VS geldt, wist hij niet te vertellen, maar wel voor de meeste landen van de wereld, zegt hij. Hij reist al 30 jaar over de hele wereld.
Dat is bijna altijd zo, en in principe ook voor de VS, al is het daar vanwege het visa waiver program net iets anders in de praktijk. Zie de site van het consulaat. Het staat er echt gewoon allemaal helder op.
Wim
Ik beschik over een speciale visum voor the United States, levenslang te gebruiken. Staat nog wel in mijn oude paspoort gestempeld, deze samen met mijn huidige paspoort meenemen, no problem!
Dit klopt helaas niet meer (zie consulaire site):
How long is a visa good for?
You may use your visa to travel to the United States until the date it expires. However, if your visa says that it is valid indefinitely, you should apply for a new visa, or travel under the Visa Waiver Program (VWP) if eligible as all "indefinitely-valid" visas are now obsolete. See further down this page.
Wim
Martin E. van Doornik schreef:Ik beschik over een speciale visum voor the United States, levenslang te gebruiken. Staat nog wel in mijn oude paspoort gestempeld, deze samen met mijn huidige paspoort meenemen, no problem!
Vreemdelingenwetgeving, m.n. voor visa wijzigt regelmatig. Dit vooral omdat een land ook controle wil houden welke vreemde snuiters een ander land toelaat. Met name de VS is hier sterk in, kreeg ik gisteren te horen van een bevriende advocaat in het vreemdelingenrecht, gestationeerd in het opvang in het asielzoekerscentrum Ter Apel. De VS wil m.n. niet afhankelijk zijn van tolerante inreisvreemdelingenrecht van de Europese landen. In het vreemdelingenrecht geldt zeer beperkt overgangsrecht, d.w.z. bij een wets- of KBwijziging dient het oude recht meestal als vervallen worden beschouwd. Of dat in jouw geval ook zo is, durf ik niet te zeggen.
Ookal heb je een visum of mag je reizen onder het visa waiver programme, de CBP (Customs Border Patrol) officer heeft het laatste woord. Hij/zij bepaalt of je wordt toegelaten tot de VS.
Hier is mijn Amerikaanse visum, gestempeld in mijn nu oude paspoort en afgegeven op 28 april 1982. De Amerikanen waren onder indruk van mijn vele fietstochten door Amerika, met dit als resultaat.
In 2001 heb ik hem nog gebruikt, samen met mijn in die tijd geldige paspoort en op JFK-Airport was een blik van de "customs" voldoende en ik werd gewoon doorgelaten. Dus "no problem".
Er staat duidelijk INDEFINITELY op vermeld, wat volgens het woordenboek onbeperkt, onbegrensd betekent. Klaar. Punt. Uit. :D

Afbeelding
Er is sinds 11 sept 2001 een hoop veranderd. Maar goed, als de CBP meerdere stempels (Amerikaanse) zien in je paspoort ben je en stuk sneller door de ondervraging heen :-). Zolang je geen visa van 'schurken staten' in je paspoort hebt hoef je je niet zo'n zorgen te maken.
Ik wil iedereen nogmaals dringtend adviseren gewoon te kijken op de consulaire site, en niet in verhalen van andere of jezelf te geloven. Het staat er gewoon allemaal klip en klaar.
Wim
Ik heb dezelfde ervaring als Gijs, ik had ook een visum in mijn oude paspoort staan. Toen ik een nieuwe kreeg is de oude ongeldig gemaakt muv het visum en is er in het nieuwe paspoort een verwijzing in gezet. Je moet dan wel altijd de 2 paspoorten meenemen!

gr Fred
Ja mensen maar wat een Nederlandse gemeenteambtenaar doet zal de VS worst zijn. Die oude visas zijn niet meer geldig. Niet dat het allemaal zo'n probleem is want je komt er als tourist ook zonder wel in - [b]mits je je zelf tevoren online aanmeldt (en daarvoor betaalt.[/b] Ook dat is nieuw, en zonder dat kom je het vliegtuig niet eens in.
Wim
Over dat van tevoren aanmelden: dat hoeft dus niet als je over land binnenkomt, i.i.g. niet via Canada. Voor Canada moet je in het vliegtuig een papiertje invullen en dan ben je binnen, om vervolgens bij de grens Canada-VS een Visa Waiver ding te moeten kopen voor 15 dollar ofzo. Wij hadden ons netjes vooraf vanuit NL aangemeld, maar dat was weggegooid geld. Daar werd niet naar gekeken en we moesten gewoon nogmaals afrekenen.