Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheur in een crank - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Scheur in een crank

Keezx schreef:
ma 22 sep, 2025 20:54
Ik stuur hem op tegen verzendkosten...
Dat vind ik een prachtig aanbod! Ik stuur je een Privébericht met mijn adres.
Intussen zit de crank weer op zijn plaats, zonder afbreken. Ik ga er morgen ook een kort rondje mee rijden.
Shrek schreef: :roll: :roll: :roll: :roll:
Als je een weloverwogen standpunt hebt over een risico, vind ik het gezond om het ook uit te testen. Skin in the game noemen ze dat in het Engels.
Zitten we nu serieus te bediscussiëren of het wel of niet verstandig is om met een doorgescheurde crank (jeweetwel, een veiligheidskritisch onderdeel dat bij aanzetten of bij een gat in de weg méér dan je volle lichaamsgewicht te dragen krijgt) te gaan fietsen? :|
Ik heb ooit een crank gebroken op een spinningbike. Dat was al een wat pijnlijke ervaring en de spinningbike viel bijna om door het ineens verplaatste lichaamsgewicht, laat staan als dat op een rijdende fiets gebeurt.
Zolang Math geen anderen in gevaar brengt, is er denk ik geen probleem.
Ik vind het een interessant expiriment en hoop te vernemen hoe het afloopt... (vooral wegens het mogelijke faalmechanisme)
al lang voordat de crank eraf valt zal het vrij onaangenaam worden,
Bij staal zou ik dit snappen, aluminium heeft de neiging in een keer af te breken. Het is mij totaal onduidelijk waarom je het risico op een doodsmak of het in gevaar brengen van anderen wilt nemen.
Of dat voor een crank ook geld vraag ik me af. Er kunnen voor aluminium legeringen zijn die deze eigenschap voorkomen.
Zelf met een trapper een paaltje geraakt. De crank was opvallend ver verbogen.
WimB schreef:
di 23 sep, 2025 10:13
Of dat voor een crank ook geld vraag ik me af. Er kunnen voor aluminium legeringen zijn die deze eigenschap voorkomen.
Zelf met een trapper een paaltje geraakt. De crank was bij kop opvallend ver verdraaid.
Aluminium is in zuivere vorm heel erg "ductiel" , makkelijk plastisch vervormbaar, maar kan d.m.v. legeren , smeden en warmtebehandelingen totaal andere eigenschappen krijgen al naar gelang de eisen voor het gebruik...
Een rijwielcrank is wegens de gewenste sterkte aan de brosse kant, maar bij de goedkopere is vaak wel wat vervorming mogelijk zonder meteen te breken (breekrek van enkel procenten is gebruikelijk)
"ik fiets in China en moet nog 231km naar Kashgar waar ik hopelijk een nieuwe cranck kan vinden"
dan zou ik de vraag begrijpen. Maar nu? Waarom zou je? Vervangen is toch onvermijdelijk.
Er zijn mensen die nogal eens niet doen wat de grote meerderheid wel zou doen, ik ben er zelf ook zo een....
Different people, different attitudes.
Keezx schreef:
di 23 sep, 2025 10:27
Aluminium is in zuivere vorm heel erg "ductiel" , makkelijk plastisch vervormbaar, maar kan d.m.v. legeren , smeden en warmtebehandelingen totaal andere eigenschappen krijgen al naar gelang de eisen voor het gebruik...
Een rijwielcrank is wegens de gewenste sterkte aan de brosse kant, maar bij de goedkopere is vaak wel wat vervorming mogelijk zonder meteen te breken (breekrek van enkel procenten is gebruikelijk)
Geen idee wat of hoe je het moet noemen. In mijn werk heb ik ervaren dat de onderste sport van een professionele aluminium ladder spontaan knapte. Ik zette mijn rechtervoet op de onderste sport om vervolgens mijn gewicht en de last naar de tweede sport te tillen.
Een professionele aluminium ladder is ook zeer zeker geen puur aluminium , maar een constructie van gewalste en gelegeerde profielen, waar van alles mee kan gebeuren in zijn zware bestaan.
Valt niks uit te concluderen zonder uitgebreid onderzoek.