Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheur in een crank - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Scheur in een crank

Keezx schreef:
ma 22 sep, 2025 20:54
Ik stuur hem op tegen verzendkosten...
Dat vind ik een prachtig aanbod! Ik stuur je een Privébericht met mijn adres.
Intussen zit de crank weer op zijn plaats, zonder afbreken. Ik ga er morgen ook een kort rondje mee rijden.
Shrek schreef: :roll: :roll: :roll: :roll:
Als je een weloverwogen standpunt hebt over een risico, vind ik het gezond om het ook uit te testen. Skin in the game noemen ze dat in het Engels.
Zitten we nu serieus te bediscussiëren of het wel of niet verstandig is om met een doorgescheurde crank (jeweetwel, een veiligheidskritisch onderdeel dat bij aanzetten of bij een gat in de weg méér dan je volle lichaamsgewicht te dragen krijgt) te gaan fietsen? :|
Ik heb ooit een crank gebroken op een spinningbike. Dat was al een wat pijnlijke ervaring en de spinningbike viel bijna om door het ineens verplaatste lichaamsgewicht, laat staan als dat op een rijdende fiets gebeurt.
Zolang Math geen anderen in gevaar brengt, is er denk ik geen probleem.
Ik vind het een interessant expiriment en hoop te vernemen hoe het afloopt... (vooral wegens het mogelijke faalmechanisme)
al lang voordat de crank eraf valt zal het vrij onaangenaam worden,
Bij staal zou ik dit snappen, aluminium heeft de neiging in een keer af te breken. Het is mij totaal onduidelijk waarom je het risico op een doodsmak of het in gevaar brengen van anderen wilt nemen.
Of dat voor een crank ook geld vraag ik me af. Er kunnen voor aluminium legeringen zijn die deze eigenschap voorkomen.
Zelf met een trapper een paaltje geraakt. De crank was opvallend ver verbogen.
WimB schreef:
di 23 sep, 2025 10:13
Of dat voor een crank ook geld vraag ik me af. Er kunnen voor aluminium legeringen zijn die deze eigenschap voorkomen.
Zelf met een trapper een paaltje geraakt. De crank was bij kop opvallend ver verdraaid.
Aluminium is in zuivere vorm heel erg "ductiel" , makkelijk plastisch vervormbaar, maar kan d.m.v. legeren , smeden en warmtebehandelingen totaal andere eigenschappen krijgen al naar gelang de eisen voor het gebruik...
Een rijwielcrank is wegens de gewenste sterkte aan de brosse kant, maar bij de goedkopere is vaak wel wat vervorming mogelijk zonder meteen te breken (breekrek van enkel procenten is gebruikelijk)
"ik fiets in China en moet nog 231km naar Kashgar waar ik hopelijk een nieuwe cranck kan vinden"
dan zou ik de vraag begrijpen. Maar nu? Waarom zou je? Vervangen is toch onvermijdelijk.
Er zijn mensen die nogal eens niet doen wat de grote meerderheid wel zou doen, ik ben er zelf ook zo een....
Different people, different attitudes.
Keezx schreef:
di 23 sep, 2025 10:27
Aluminium is in zuivere vorm heel erg "ductiel" , makkelijk plastisch vervormbaar, maar kan d.m.v. legeren , smeden en warmtebehandelingen totaal andere eigenschappen krijgen al naar gelang de eisen voor het gebruik...
Een rijwielcrank is wegens de gewenste sterkte aan de brosse kant, maar bij de goedkopere is vaak wel wat vervorming mogelijk zonder meteen te breken (breekrek van enkel procenten is gebruikelijk)
Geen idee wat of hoe je het moet noemen. In mijn werk heb ik ervaren dat de onderste sport van een professionele aluminium ladder spontaan knapte. Ik zette mijn rechtervoet op de onderste sport om vervolgens mijn gewicht en de last naar de tweede sport te tillen.
Een professionele aluminium ladder is ook zeer zeker geen puur aluminium , maar een constructie van gewalste en gelegeerde profielen, waar van alles mee kan gebeuren in zijn zware bestaan.
Valt niks uit te concluderen zonder uitgebreid onderzoek.
En, hoe lang heeft de crank het nog gehouden?
Die gescheurde crank zit nog steeds op de fiets.

Ik ben begonnen met een rondje in de buurt van ca. 15 km, waarbij ik wist dat als de crank zou breken, ik niet meer dan een uurtje zou hoeven lopen. Maar met alle opmerkzaamheid die ik toen had door de wetenschap van de breuk, kon ik geen verschil in geluid of speling vaststellen.

Waar ik natuurlijk wel over nagedacht heb tijdens dat ritje was hoe een plotselinge breuk zou aanvoelen. Ik kwam tot de conclusie : zolang je op het zadel zit kan er weinig gebeuren! Het voelt waarschijnlijk als een vrij plotseling trap in de leegte. Dat komt ook door de vermogensmeter op deze fiets. Daardoor heb ik een beter gevoel wat een vermogen van 200W in kracht op het pedaal betekent. Commentaren als "je volle gewicht op het pedaal" weten niet waar ze het over hebben. Reken maar eens uit hoeveel gemiddeld 200W in maximaal uitgeoefende kracht is.

Een commentaar als "Het is mij totaal onduidelijk waarom je het risico op een doodsmak of het in gevaar brengen van anderen wilt nemen" vind ik totaal overdreven.

Ik heb daarna nog graveltochten van ca. 70 km gereden, waarbij ik wist dat lopen naar een trein- of busstation me sneller thuis zou brengen dan lopen naar huis. Zonder probleem.

Het tijdelijk vervangen van deze crank door een andere crank voor een vierkante as bleek praktisch onmogelijk omdat bij verreweg de meeste cranks van dit type het vierkante gat met de diagonaal parallel loopt aan de crankas. Bij mijn crank staat het gat met twee zijden evenwijdig en met twee zijden loodrecht op de crankas. Ik heb nog geprobeerd te achterhalen waarom dit verschil, maar daar ben ik niet achter gekomen. Het diagonaal geplaatste vierkant lijkt me mechanisch beter, maar je moet in de sterkte-mechanica thuis zijn om dat te beredeneren.

Ik rijd er dus nog mee, maar ik kijk uit naar een vervangend crankstel voor een vierkante as. Mijn voorkeur is blank aluminium. Ik wil er niet veel geld aan kwijt, dus allerlei esoterische Engelse en Amerikaanse merken vallen af. Het zal dus wel Stronglight worden. Maar haast doet het voor mij niet.
Diagonaal of evenwijdig vierkant gat maakt toch niet uit aangezien je bij een crankset doorgaans beide cranks vervangt?
Het ging om het provisorisch vervangen van de gescheurde crank. Keezx had nog een losse linkercrank liggen, maar dat vriendelijke aanbod was voor mij onbruikbaar omdat het vierkante gat daarin diagonaal stond.
math schreef:
zo 26 okt, 2025 21:40
Waar ik natuurlijk wel over nagedacht heb tijdens dat ritje was hoe een plotselinge breuk zou aanvoelen. Ik kwam tot de conclusie : zolang je op het zadel zit kan er weinig gebeuren! Het voelt waarschijnlijk als een vrij plotseling trap in de leegte. Dat komt ook door de vermogensmeter op deze fiets. Daardoor heb ik een beter gevoel wat een vermogen van 200W in kracht op het pedaal betekent. Commentaren als "je volle gewicht op het pedaal" weten niet waar ze het over hebben. Reken maar eens uit hoeveel gemiddeld 200W in maximaal uitgeoefende kracht is.
200W trap ik in Z2 maar als ik een viaductje tegenkom mag ik toch graag even de 1200W aantikken. :lol:

Maar fijn dat de Duitse Degelijkheid ook mét scheur 200W aan kan :D
Shrek schreef:
ma 27 okt, 2025 12:26
200W trap ik in Z2 maar als ik een viaductje tegenkom mag ik toch graag even de 1200W aantikken. :lol:
Dat is mooi voor jou. Ik kom niet meer boven de 300W. Dat kan die gescheurde crank vermoedelijk nog wel even hebben.

Maar wat maakt je zo zeker dat je even de 1200W kunt aantikken? Als je dit overzicht doorkijkt, zie je dat 1200 W zelfs maar gedurende 1 seconde serieus veel is voor profs.
math schreef:
ma 27 okt, 2025 13:36
Maar wat maakt je zo zeker dat je even de 1200W kunt aantikken?
Vermogensmeter :idea: :wink: