door
math » zo 26 okt, 2025 21:40
Die gescheurde crank zit nog steeds op de fiets.
Ik ben begonnen met een rondje in de buurt van ca. 15 km, waarbij ik wist dat als de crank zou breken, ik niet meer dan een uurtje zou hoeven lopen. Maar met alle opmerkzaamheid die ik toen had door de wetenschap van de breuk, kon ik geen verschil in geluid of speling vaststellen.
Waar ik natuurlijk wel over nagedacht heb tijdens dat ritje was hoe een plotselinge breuk zou aanvoelen. Ik kwam tot de conclusie : zolang je op het zadel zit kan er weinig gebeuren! Het voelt waarschijnlijk als een vrij plotseling trap in de leegte. Dat komt ook door de vermogensmeter op deze fiets. Daardoor heb ik een beter gevoel wat een vermogen van 200W in kracht op het pedaal betekent. Commentaren als "je volle gewicht op het pedaal" weten niet waar ze het over hebben. Reken maar eens uit hoeveel gemiddeld 200W in maximaal uitgeoefende kracht is.
Een commentaar als "Het is mij totaal onduidelijk waarom je het risico op een doodsmak of het in gevaar brengen van anderen wilt nemen" vind ik totaal overdreven.
Ik heb daarna nog graveltochten van ca. 70 km gereden, waarbij ik wist dat lopen naar een trein- of busstation me sneller thuis zou brengen dan lopen naar huis. Zonder probleem.
Het tijdelijk vervangen van deze crank door een andere crank voor een vierkante as bleek praktisch onmogelijk omdat bij verreweg de meeste cranks van dit type het vierkante gat met de diagonaal parallel loopt aan de crankas. Bij mijn crank staat het gat met twee zijden evenwijdig en met twee zijden loodrecht op de crankas. Ik heb nog geprobeerd te achterhalen waarom dit verschil, maar daar ben ik niet achter gekomen. Het diagonaal geplaatste vierkant lijkt me mechanisch beter, maar je moet in de sterkte-mechanica thuis zijn om dat te beredeneren.
Ik rijd er dus nog mee, maar ik kijk uit naar een vervangend crankstel voor een vierkante as. Mijn voorkeur is blank aluminium. Ik wil er niet veel geld aan kwijt, dus allerlei esoterische Engelse en Amerikaanse merken vallen af. Het zal dus wel Stronglight worden. Maar haast doet het voor mij niet.