Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff

gerr schreef:
di 09 sep, 2025 19:29
Mogelijk ben je net iets te eerlijk geweest. Je had ze ook gewoon kunnen zeggen voor die scherp geprijsde Avaghon te komen, maar dat te willen combineren met een bikefit, om zeker te zijn van een goede houding op wat mogelijk je nieuwe fiets zal worden, enz. Dat die ietsjes boven budget is kunnen ze niet aan je zien - tenzij ze natuurlijk dit topic intussen met interesse volgen. Geheel terzijde zou ik het zelf tamelijk ambetant vinden om zelfs bij een eerste bezoek, bij voorkeur, een afspraak te hebben.
Ach, als je kijkt hoeveel tijd en moeite het voor een goede winkel kost... dan is het niet zo gek dat men het fijn vindt als je daar een afspraak voor maakt. De desbetreffende medewerker ben je zo een uur tot twee uur kwijt om zo'n afspraak met alle ervaring en kunde te begeleiden. En met het vragen om een afspraak te maken zijn ze bij B4T niet uniek, ik zie meer fietsvakantiespecialisten met een afspraak mogelijkheid.

En andersom werkt het natuurlijk ook, niet iedereen kan op een rustige dinsdagochtend tussen half tien en half twaalf. Best leuk als je komt op je vrije dag met al je reistijd... dat er dan ook daadwerkelijk tijd voor je is op dat moment. En je niet dan alsnog gevraagd wordt om op een later moment terug te komen of eerst zes klanten voor je hebt staan die komen voor binnenband tot fietstas...
Ik probeer iedereen te antwoorden, maar ieder zal wel even moeten zoeken naar waar ik wie beantwoord waarschijnlijk ;)
Storm schreef:
di 09 sep, 2025 07:37
[heb ik al beantwoord]

Ik zou wachten, in het najaar zullen er vast wat showroommodellen her en der de deur uit gaan. Misschien kun je dan je slag slaan. Of anders via marktplaats iets leuks proberen te vinden. Kijk ook eens bij phelocycle.
Is phelocycle betrouwbaar? Met hoeveel fietsen erop staan heb ik die een beetje overgeslagen bij het rondkijken tot nu toe.
Jurr schreef:
di 09 sep, 2025 09:08
Denk dat 'ie om die 26" wielen nog niet verkocht is. 'k Zou ook niet adviseren de hoofdprijs voor te betalen voor een fiets met 26 inch wielen, tenzij je zelf klein bent of iets bijzonders koopt zoals bijvoorbeeld cargobike of tandem. Maar tweedehands of met flinke korting kun je dan echt een leuke fiets kopen voor vaak veel leukere bedragen dan de fietsen met grotere wielen.

'k Zou zelf de bandbreedte als prioriteit boven de wieldiameter zetten, voor mij liever een 26" fiets waar 50mm brede banden in passen dan een 28" exemplaar waar maar 37mm brede banden in passen. Wat bij die gelinkte gebruikte Rohnins wellicht wel een probleem is, eerdere series daarvan konden geen brede banden kwijt.

[...]
[linkjes]
[...]

Voor en achter kun je kiezen uit vele opties qua tandwielmaat. Rohloff heeft daarvoor een limiet gesteld, die is als ik me goed herinner als je het aantal tanden aan de voorkant deelt door het aantal aan de achterkant met als resultaat minimaal 1.9. Tenzij een fietser boven de 100kg of tandemgebruik.

Met kettingaandrijving zijn deze tandwielen makkelijk en relatief goedkoop aan te passen, met riemaandrijving is het naast een stuk prijziger ook afhankelijk van de beschikbare riemlengtes en tandwielmaten. En bij een gebruikte fiets zeker voor een leek vaak lastig te zien hoeveel leven er nog in die riemaandrijving zit. En de klassieke CDC riem wordt niet meer nieuw gemaakt....

Vaak zijn fietsen erg hoog vertand, waar je tijdens een proefrit in het vlakke Nederland zonder bagage weinig van merkt. Maar vol bepakt in een klim in het buitenland zou je misschien na de eerste versnelling wel eens terug willen schakelen naar 0, -1 of zelfs -2.

Met 26" wielen vaak minder een probleem. Maar monteer maar eens 29x3.0 banden, dan zul je best vaak het laagst mogelijke verzet willen kiezen om maar zo min mogelijk te moeten lopen (-:

Er zijn allerlei 'gear ratio calculators' die dat in droge getallen inzichtelijk kunnen maken, maar het echte verschil ga je pas merken in de praktijk in een klim. Zelf heb ik mijn Rohloff zo laag mogelijk vertand, ik fiets liever zo lang mogelijk door in een klim in plaats van zo lang mogelijk mee trappen bij een afdaling. Bij 35kmh houdt dat nu op voor mij, daar kan ik best mee leven.

Mocht je een nog groter bereik willen, kijk dan eens naar een Pinion versnellingsbak in plaats van een Rohloff. Vaak gebruikt nog nog best betaalbaar als je geen Koga, Santos of idworx neemt maar bijvoorbeeld een Gudereit, Kalkhoff of VSF. Wel dan ook weer op de ruimte qua bandbreedte letten, geen verende voorvork nemen en een 12 speed of 18 speed variant kiezen.
Ik heb je bericht even iets ingekort, omdat mijn post anders wel erg lang wordt ;)
Minimaal 50mm brede banden vind ik inderdaad belangrijker dan wieldiameter, dus ik schrijf de 26" nog niet meteen af. Maar handelen die kleinere wielen niet anders dan, laten we zeggen, 28" wielen? Als in: ga ik geen verschil merken in snelheid en hoe makkelijk-ie hobbels neemt, zeker op het asfalt?

Je linkjes had ik inderdaad al gevonden en gelezen in een ander topic waarin je reageerde, die waren erg nuttig!

Ah, dan zie ik dat ik inderdaad goed moet gaan letten op het aantal tandjes. Is er wel een manier om enigszins te zien hoeveel kilometers de riem nog meekan? Ik ben inderdaad een leek, maar ik ben bereid te leren :P

De gear ratio calculator(s) heb ik inderdaad gebruikt om eens te kijken op wat voor bereik ik ongeveer uitkwam met mijn derailleur vs een Rohloff. 35 km/h lijkt mij ook hard zat, ik trap toch amper mee op een afdaling op onbekend terrein. Ik ben veel te bang dat ik dan een klein stuurfoutje maak en een mooie schuiver maak. Is nooit gebeurd, maar toch. Dat is ook de reden waarom ik niet verder ben gegaan met echt mountainbiken, haha.

Ik vergeet elke keer dat Pinion bestaat, ook omdat je het niet zoveel ziet. Ik hou 'm in de gaten! De 'tire clearance' check ik inderdaad bij elk model dat ik tegenkom.

Wat betreft je tweede reactie: ook die reactie van jou heb ik al eerder doorgelezen (ik verwees blijkbaar ook naar jou in mijn openingspost toen ik het had over de Marktplaatspraktijken van handelaren), maar alsnog bedankt voor het opzoeken!

En betreffende je derde reactie: Daar zou ik dan eens voor rond moeten mailen, bedankt voor de tip. Die grote zaak gaat het waarschijnlijk niet doen, want die hebben het jaarrond druk.
De beurs heb ik inderdaad in de agenda staan! De launch party ga ik helaas niet redden vanwege werk.

@RianGeenen: De maat is nu stap 1 denk ik ja!

@Bert van Sprang: Ik houd de Avaghon inderdaad in gedachten. Dank voor de informatie voor de Rohnin, dan kan ik die praktisch van mijn lijstje strepen.
Grandonneur schreef:
di 09 sep, 2025 16:34
Met die rode avaghon koop je véél fiets voor je geld. Ze moet natuurlijk wel goed passen. Dat is één. Ze is mooi! Dat is twee.

Enerzijds anderzijds. De fiets kun je gedateerd vinden, vanwege 559 wielmaat, velgremmen, draad balhoofd, qr assen. Het klopt, er is tegenwoordig minder keuze in banden en velgen en stuurpennen etc.

Maar! Als de fiets je past doe je er gerust járen mee. Probleemloos. De techniek is goed. Koop je over een paar jaar een luxe titanium disc fiets, bouw je deze lekker licht om naar 1x12 derri 8)

Maatvoering is wel een dingetje, met je backsweep stuur kom je aardig kort te zitten. Check een voldoende lange stuurpen, of in elk geval de mogelijkheid daartoe. Groot voordeel van draad balhoofd is de verstelbaarheid verticaal.

Rohloffnaaf heeft voldoende bereik voor je geschetste doel denk ik. Dus je kunt hem zo vertanden dat je op je prettige kruissnelheid in de 11 terecht komt. Groot voordeel van ketting: cheap aanpassen van vertanding.

Een geliefde fiets van mij (1.90m) heeft 50-559 banden. Rijd ik gravelachtige dingen mee. Is echt helemaal niks mee, heerlijke fiets.
Daar heb je gelijk in, maar ergens hoop ik toch nog wel een beetje toekomstbestendig te zijn. Ik ben niet van plan om over een paar jaar die luxe fiets te kopen, zeg maar :P
Tip over de maatvoering staat genoteerd!
Ja, daarom vind ik die naaf ook zo'n goede uitvinding. Geen gezeur, maar toch een goed bereik!

@gerr: Ja, vermoedelijk ben ik inderdaad te eerlijk geweest. Het voelde zo oneerlijk om 1,5 uur van de tijd van die mensen af te snoepen, in een zaak die niet bedoeld is om zo even binnen te lopen, terwijl ik niets kom kopen. Ik vind het dan ook niet gek dat ze nee zeggen. En joh, ze zijn de enige fietsenwinkel niet, het was me alleen mooi uitgekomen. Ik verlies er niets mee, zij winnen twee uur aan arbeid.
Dank voor de link. Ik denk inderdaad dat deze te klein + te duur voor me is ;)
Wat betreft je tweede reactie: Dat is inderdaad een mooie fiets, dank voor de link en voor je waardevolle constateringen

Volgens mij heb ik zo iedereen gehad. Zo niet, lees ik dat wel. In ieder geval iedereen bedankt voor het reageren, dat waardeer ik zeer!
Even een reactie op de vraag over 26 inch wielen.

Ik ben het met Jurr eens dat de breedte van de banden belangrijker is dan de wielmaat, als je zou moeten kiezen.

Zelf (1m90) heb ik vijftien jaar op een Avaghon met 26 inch wielen gefietst, over asfalt, gravel, zand en stenen. Dagetappes waren vaak 100 km of langer, met flinke uitschieters. Het ging allemaal prima.

Het verschil in snelheid met 28 inch heb ik nooit zo ervaren. 26 inch vond ik ook wel prettig sturen op steile onverharde hellingen.

Toegegeven, in een groot frame (zoals dat van mij) zien 26 inch wielen er wat klein uit, maar in een kleiner frame (jij bent 1m72) lijkt me de verhouding prima.

Men zegt dat de mindere verkrijgbaarheid van banden een nadeel aan 26 inch wielen zou zijn. Dat klopt denk ik wel; sommige bandtypes brengt men niet in 26 inch uit.
FluffyFox schreef:
di 09 sep, 2025 20:55

Is phelocycle betrouwbaar? Met hoeveel fietsen erop staan heb ik die een beetje overgeslagen bij het rondkijken tot nu toe.
Die zijn van de genoemde sticker over de deuk in het frame (-:
FluffyFox schreef:
di 09 sep, 2025 20:55
Minimaal 50mm brede banden vind ik inderdaad belangrijker dan wieldiameter, dus ik schrijf de 26" nog niet meteen af. Maar handelen die kleinere wielen niet anders dan, laten we zeggen, 28" wielen? Als in: ga ik geen verschil merken in snelheid en hoe makkelijk-ie hobbels neemt, zeker op het asfalt?
Natuurlijk ga je in een 1 op 1 vergelijk verschil merken als je alle andere variabelen wegstreept, maar als de framemaat goed is kun je met allebei prima de wereld rond. Voor mij was vooral de toename in bandbreedte het grootste verschil, maar als je het zelf wil ervaren rest denk ik vooral het uitproberen.
FluffyFox schreef:
di 09 sep, 2025 20:55

Ah, dan zie ik dat ik inderdaad goed moet gaan letten op het aantal tandjes. Is er wel een manier om enigszins te zien hoeveel kilometers de riem nog meekan? Ik ben inderdaad een leek, maar ik ben bereid te leren :P
Erg lastig om te zien, wanneer een riem breekt is ook lastig te zeggen. Je ziet het materiaal waarvan de tandwielbladen gemaakt zijn dunner worden waar de 'tanden' van de riem in vallen na verloop van tijd. Idealiter bij een gebruikte riemfiets kopen met een te hoog vertand setje tandwielen en/of het niet meer verkrijgbare CDC en de honderden euro's die vervanging kost incalculeren bij aanschaf. Vergeet ook de reserveriem niet ;)
FluffyFox schreef:
di 09 sep, 2025 20:55
35 km/h lijkt mij ook hard zat, ik trap toch amper mee op een afdaling op onbekend terrein. Ik ben veel te bang dat ik dan een klein stuurfoutje maak en een mooie schuiver maak. Is nooit gebeurd, maar toch. Dat is ook de reden waarom ik niet verder ben gegaan met echt mountainbiken, haha.
Boek eens een mountainbike clinic, ook met vrienden en/of vriendinnen op een stel huurfietsen hartstikke leuk. Daar ga je een stuk meer geoefend van op een fiets zitten, wat voor iedereen een aanrader zou zijn. Met of zonder bagage, met of zonder vakantie.
FluffyFox schreef:
di 09 sep, 2025 20:55

Ik vergeet elke keer dat Pinion bestaat, ook omdat je het niet zoveel ziet. Ik hou 'm in de gaten! De 'tire clearance' check ik inderdaad bij elk model dat ik tegenkom.
Erg mooi systeem dat Pinion, zeker eens mee gaan rijden als je ook Rohloff overweegt. Tweedehands ook wat minder gezocht en wat minder aangeboden, maar mede daardoor ook soms echt wel leuke dingen in te vinden.
FluffyFox schreef:
di 09 sep, 2025 20:55

Dank voor de informatie voor de Rohnin, dan kan ik die praktisch van mijn lijstje strepen.
De oudere modellen wellicht, de recentere zouden een prima optie kunnen zijn. Wanneer die omslag kwam bij JJ heb ik dan weer geen idee van, maar ach... als er meer dan 40mm breed aan banden in gemonteerd is, dan is het vast een recentere ;)
FluffyFox schreef:
di 09 sep, 2025 20:55

Daar heb je gelijk in, maar ergens hoop ik toch nog wel een beetje toekomstbestendig te zijn. Ik ben niet van plan om over een paar jaar die luxe fiets te kopen, zeg maar :P
Niet zwichten voor de marketing maar dan lekker blijven rijden wat je hebt ;) Een setje Schwalbe Big Apple of iets soortgelijks zul je echt nog wel jarenlang kunnen kopen in 26 inch, en daar kun je prima de wereld mee rond. Natuurlijk is het jammer dat de Schwalbe Almotion in 26 inch niet meer gemaakt wordt en de Marathon Efficiency nooit gemaakt is in die maat, maar ook zonder die moderne ontwikkelingen kun je prima met bepakking de wereld rond fietsen.

Natuurlijk zijn sommige dingen elders lastig te verkrijgen... dat is met een Rohloff naaf zo, dat is met velgrem-velgen in een fatsoenlijke kwaliteit zo, en dat is met 26 inch banden in een fijne kwaliteit ook zo. Zorg dat je met een fiets tiptop in orde vertrekt. En daarna kan creativiteit je vaak prima redden, en anders even wat geduld met een rappe wereldwijde verzender. Weet niet meer precies hoe lang het nou laatst duurde om het achterwiel voor een tandem vanuit Nederland diep in Afrika te krijgen, maar Facebook stond er vol mee. Volgens mij waren ze binnen een week weer op pad (-:

Wat wellicht ook nog een optie zou kunnen zijn in de aanschaf van een nieuwe fiets is om de woon-werk component weg te nemen bij de vakantiefiets. En zo voor woon-werkverkeer een degelijke Hollandse stadsfiets te nemen met 1/3/5/8/11 versnellingsnaaf en daarnaast voor een vakantiefiets met derailleurs te kiezen. Twee fietsen is niet iets waar iedereen ruimte voor heeft, maar afhankelijk van de woon-werkafstand en de stallingsruimte thuis wellicht nog wel een mogelijkheid?
stelvio73 schreef:
di 09 sep, 2025 21:43
Toegegeven, in een groot frame (zoals dat van mij) zien 26 inch wielen er wat klein uit,
Dan krijg je zoiets hè.
IMG_3972.jpeg
Niet verkeerd toch :wink:
Die fiets ziet er echt superstoer uit!

En ook een fraai voorbeeld van een fool-proof fiets.
@Stelvio: Die ervaring neem ik mee, dank!
Ik denk dat deze specifieke Avaghon qua framemaat (52) te klein voor me is. Ik heb 'm natuurlijk niet gepast, maar als ik eens rondkijk zie ik dat de mensen die erop fietsen ca. 1.60 zijn, en dat de bovenbuislengte kleiner is dan van mijn (te kleine) mtb én van mijn wel goed passende stadsfiets (waar ik meer rechtop op zit dan op de beoogde fiets). Ik ben ongeveer 1.72 en rijd bij Gazelle op een maatje 57 (in theorie vanaf 1.73). Zegt allemaal niets natuurlijk, die framematen, ik heb de linkjes gelezen, maar alles bij elkaar is dat wat ik denk ;)
Jurr schreef:
di 09 sep, 2025 21:45
FluffyFox schreef:
di 09 sep, 2025 20:55

Is phelocycle betrouwbaar? Met hoeveel fietsen erop staan heb ik die een beetje overgeslagen bij het rondkijken tot nu toe.
Die zijn van de genoemde sticker over de deuk in het frame (-:
Duidelijk :D
Jurr schreef:
di 09 sep, 2025 21:45
FluffyFox schreef:
di 09 sep, 2025 20:55
Minimaal 50mm brede banden vind ik inderdaad belangrijker dan wieldiameter, dus ik schrijf de 26" nog niet meteen af. Maar handelen die kleinere wielen niet anders dan, laten we zeggen, 28" wielen? Als in: ga ik geen verschil merken in snelheid en hoe makkelijk-ie hobbels neemt, zeker op het asfalt?
Natuurlijk ga je in een 1 op 1 vergelijk verschil merken als je alle andere variabelen wegstreept, maar als de framemaat goed is kun je met allebei prima de wereld rond. Voor mij was vooral de toename in bandbreedte het grootste verschil, maar als je het zelf wil ervaren rest denk ik vooral het uitproberen.
Ik was inderdaad ook verbaasd over het verschil dat bandbreedte maakt, maar op de mtb zat ik dan wel alweer een stukje breder. Ik ging met mijn nieuwe achterband van 50 naar 57, van het standaard Decathlon bandje naar de Vittoria Mezcal - denk niet dat die in die maat in veel frames gaat passen, maar wat smaller wellicht wel. Het profiel van de Mezcal zal ook meegeholpen hebben, maar het liet me echt vliegen over gravel, haha. En, gek genoeg, ben ik met mijn achterband bijna niet meer weggeslipt in mul zand, dit jaar. De voorband was duidelijk de beperkende factor, terwijl ik vorig jaar met mijn (zwaarder belaste) achterband juist niet wegkwam. Maar zoals ik al zeg, dat zal waarschijnlijk meer te maken hebben met het profiel dan met de breedte.
Jurr schreef:
di 09 sep, 2025 21:45
FluffyFox schreef:
di 09 sep, 2025 20:55

Ah, dan zie ik dat ik inderdaad goed moet gaan letten op het aantal tandjes. Is er wel een manier om enigszins te zien hoeveel kilometers de riem nog meekan? Ik ben inderdaad een leek, maar ik ben bereid te leren :P
Erg lastig om te zien, wanneer een riem breekt is ook lastig te zeggen. Je ziet het materiaal waarvan de tandwielbladen gemaakt zijn dunner worden waar de 'tanden' van de riem in vallen na verloop van tijd. Idealiter bij een gebruikte riemfiets kopen met een te hoog vertand setje tandwielen en/of het niet meer verkrijgbare CDC en de honderden euro's die vervanging kost incalculeren bij aanschaf. Vergeet ook de reserveriem niet ;)
Hm, dat lijkt me echt iets wat je gezien moet hebben om te herkennen, inderdaad. De reserveriem, inclusief blik die ze hier en daar verkopen volgens mij, staat al op het mentale lijstje in het geval van een riemfiets.
Jurr schreef:
di 09 sep, 2025 21:45
FluffyFox schreef:
di 09 sep, 2025 20:55
35 km/h lijkt mij ook hard zat, ik trap toch amper mee op een afdaling op onbekend terrein. Ik ben veel te bang dat ik dan een klein stuurfoutje maak en een mooie schuiver maak. Is nooit gebeurd, maar toch. Dat is ook de reden waarom ik niet verder ben gegaan met echt mountainbiken, haha.
Boek eens een mountainbike clinic, ook met vrienden en/of vriendinnen op een stel huurfietsen hartstikke leuk. Daar ga je een stuk meer geoefend van op een fiets zitten, wat voor iedereen een aanrader zou zijn. Met of zonder bagage, met of zonder vakantie.
Het leuke is, dat heb ik enkele jaren terug al gedaan! Ik heb ook talloze filmpjes op YouTube zitten kijken over het onderwerp destijds, dus ik ken de theorie, maar ik ben altijd al bang geweest om te vallen, in welke sport dan ook. Op fietsvakantie heb ik er alleen op hoge snelheid in een afdaling last van, voor de rest rag ik 'm overal doorheen. Met 15 km/h vallen in het zand met volle fietstassen geeft alleen schade aan je ego, want die tassen houden je fiets van je lijf en het zand geeft je een mooi laagje natuurlijke glitter, geen schaafwonden :lol:
Jurr schreef:
di 09 sep, 2025 21:45
FluffyFox schreef:
di 09 sep, 2025 20:55

Ik vergeet elke keer dat Pinion bestaat, ook omdat je het niet zoveel ziet. Ik hou 'm in de gaten! De 'tire clearance' check ik inderdaad bij elk model dat ik tegenkom.
Erg mooi systeem dat Pinion, zeker eens mee gaan rijden als je ook Rohloff overweegt. Tweedehands ook wat minder gezocht en wat minder aangeboden, maar mede daardoor ook soms echt wel leuke dingen in te vinden.
Ik lees wel veel over een soort van basisweerstand die mensen ondervinden met het systeem + een wijdere as/trappers die verder uit elkaar staan. Kunnen dat nadelen zijn?
Jurr schreef:
di 09 sep, 2025 21:45
FluffyFox schreef:
di 09 sep, 2025 20:55

Dank voor de informatie voor de Rohnin, dan kan ik die praktisch van mijn lijstje strepen.
De oudere modellen wellicht, de recentere zouden een prima optie kunnen zijn. Wanneer die omslag kwam bij JJ heb ik dan weer geen idee van, maar ach... als er meer dan 40mm breed aan banden in gemonteerd is, dan is het vast een recentere ;)
Ah, dan verklaart dat waarom ik meende wel een Rohnin gezien te hebben met bredere banden (:
Jurr schreef:
di 09 sep, 2025 21:45
FluffyFox schreef:
di 09 sep, 2025 20:55

Daar heb je gelijk in, maar ergens hoop ik toch nog wel een beetje toekomstbestendig te zijn. Ik ben niet van plan om over een paar jaar die luxe fiets te kopen, zeg maar :P
Niet zwichten voor de marketing maar dan lekker blijven rijden wat je hebt ;) Een setje Schwalbe Big Apple of iets soortgelijks zul je echt nog wel jarenlang kunnen kopen in 26 inch, en daar kun je prima de wereld mee rond. Natuurlijk is het jammer dat de Schwalbe Almotion in 26 inch niet meer gemaakt wordt en de Marathon Efficiency nooit gemaakt is in die maat, maar ook zonder die moderne ontwikkelingen kun je prima met bepakking de wereld rond fietsen.

Natuurlijk zijn sommige dingen elders lastig te verkrijgen... dat is met een Rohloff naaf zo, dat is met velgrem-velgen in een fatsoenlijke kwaliteit zo, en dat is met 26 inch banden in een fijne kwaliteit ook zo. Zorg dat je met een fiets tiptop in orde vertrekt. En daarna kan creativiteit je vaak prima redden, en anders even wat geduld met een rappe wereldwijde verzender. Weet niet meer precies hoe lang het nou laatst duurde om het achterwiel voor een tandem vanuit Nederland diep in Afrika te krijgen, maar Facebook stond er vol mee. Volgens mij waren ze binnen een week weer op pad (-:

Wat wellicht ook nog een optie zou kunnen zijn in de aanschaf van een nieuwe fiets is om de woon-werk component weg te nemen bij de vakantiefiets. En zo voor woon-werkverkeer een degelijke Hollandse stadsfiets te nemen met 1/3/5/8/11 versnellingsnaaf en daarnaast voor een vakantiefiets met derailleurs te kiezen. Twee fietsen is niet iets waar iedereen ruimte voor heeft, maar afhankelijk van de woon-werkafstand en de stallingsruimte thuis wellicht nog wel een mogelijkheid?
De Vittoria Mezcal wordt nog wel gemaakt in die maat, maar is slecht verkrijgbaar, zag ik al. Maar dat zijn gelukkig niet de enige goede banden.

Ha, hoe snel dat gaat tegenwoordig!

Daar heb ik ook aan zitten denken. Het lastige op dit moment is dat ik nog niet weet hoe de toekomst er precies uitziet. Ik woon nu nog thuis en heb nog geen 'volwassen' baan (;)). Ik hoop het aankomende jaar die baan te vinden en daarna ook uit huis te gaan, maar met de markt van tegenwoordig heb ik geen idee waar ik dan terecht kom. Mijn stadsfiets heeft 7 versnellingen, en hoewel ik er jarenlang 25 km per dag mee heb gefietst, voelt hij, vergeleken met mijn mtb, log en zwaar. Ik weet niet precies waardoor dat komt - misschien door de Nexusnaaf, misschien door de geometrie (damesframe; gewicht lijkt me sterk, want gek genoeg voelde mijn mtb zelfs bepakt nog beter) - maar ik zou er niet iedere dag 40 kilometer op willen fietsen, bijvoorbeeld. Dan zou ik voor iets lichters willen gaan, iets sportievers, met een Alfine- of wellicht een Rohloffnaaf en... Je ziet het, er is dan nog maar weinig verschil met mijn ideale vakantiefiets.
Maar ja, het kan ook dat ik straks 40 km van mijn baan af woon en de auto/het OV moet pakken. Of dat ik op 3 km afstand woon en het inderdaad zelfs op het oude barrel dat ik op het station durf te parkeren kan doen. Weet ik nu nog allemaal niet, zal ik waarschijnlijk ook niet binnen een jaar weten, maar ik wil wel binnen een jaar een fiets hebben waar ik het buitenland mee in kan, heuveltje op, heuveltje af.

Wat twee fietsen wel zou oplossen is het 'probleem' (als dat het al is) dat ik regelmatig een rok draag en ook zal dragen op werk. Een herenframe is dan wellicht niet ideaal. Een damesframe met lage instap is naar wat ik lees minder stevig en stabiel, maar een mixed frame lijkt me dan wel een goede optie. Helaas zie ik die zeer weinig voorbijkomen in de tweedehandse markt voor mijn budget, tot nu toe :S

@Grandonneur: Dat is een stijlvol wagentje inderdaad!

Wat werkt dit forum heerlijk trouwens (en wat is iedereen behulpzaam!). Ik vroeg me af of ik bovenstaande wel correct had gedaan (bbcodes kopiëren en zelf typen, ben ik van andere fora gewend gelukkig), en er is gewoon een voorbeeldfunctie! Wat een uitvinding :D
Nu kan ik nergens de geometrie of de effectieve lengte van de bovenbuis van een Avaghon vinden, wat is die lengte dan?

Ik heb het idee dat je graag wat comfortabel zit, dan is een Gaastra Fyts een optie.
Gaastra Fyts 4.11. Maat 56 cm dames trekkingfiets. Nieuw!
€ 1.799,00
https://link.marktplaats.nl/m2293702945
Dan zou je op de creatieve tour kunnen gaan en Markplaats in de gaten kunnen houden voor een (fiets met) Rohloff naaf en die later in kunnen spaken of het hele wiel overzetten. Dan heb je ook een nette fiets om in nette kleding naar werk te gaan.
Een mixed frame van Avaghon is stabiel. Je kan er met een rok/jurk op en met bepakking kan je er ( zoals je zelf zegt omdat je niet goed durft) met 50 km per uur afdalen zonder zwabberen.
En dan trap ik niet eens mee!

Het nadeel van de S28 serie is dat er niet zulke brede banden onder passen ( voor max 47).
De Atlas is hier meer geschikt voor. Maar die wordt 2e hands nog weinig aangeboden.
Je zou je eens moeten laten opmeten om te kijken welke geometrie bij je past.
Groetjes Anja.

Nog een kleine aanvulling, met een kleiner tandwiel voor ( 46) en daardoor wel een andere riemlengte, kan je de meeste stijgingen goed aan!
Hoi Pak is een duimstok en meet de afstand van het hart van de trapas tot de bovenkant van het zadel.
Bij mij zelf, man 1,79 m, staat het zadel op 779 mm op een 57 cm frame.
Zie de foto. De voet op het pedaal. De bal van de voet staat niet boven de trapas. Zo te zien mogen jouw benen meer uitslag hebben. De knie moet wel licht gebogen blijven.
Zoek hier de vraag Bike Fitting Velodroom op. Daar kan je zien hoe benen rond draaien.
Let op alles is persoonlijk en door ervaring geoptimaliseerd.
FluffyFox schreef:
wo 10 sep, 2025 23:15
Zegt allemaal niets natuurlijk, die framematen, ik heb de linkjes gelezen, maar alles bij elkaar is dat wat ik denk ;)
En frames met lage instap zijn vaak ook nog korter dan hetzelfde herenframe in dezelfde hoogte maat. Goed blijven opletten dus, en vooral een rolmaat meenemen bij je proefritten.
FluffyFox schreef:
wo 10 sep, 2025 23:15
Ik was inderdaad ook verbaasd over het verschil dat bandbreedte maakt, maar op de mtb zat ik dan wel alweer een stukje breder. Ik ging met mijn nieuwe achterband van 50 naar 57, van het standaard Decathlon bandje naar de Vittoria Mezcal - denk niet dat die in die maat in veel frames gaat passen, maar wat smaller wellicht wel. Het profiel van de Mezcal zal ook meegeholpen hebben, maar het liet me echt vliegen over gravel, haha. En, gek genoeg, ben ik met mijn achterband bijna niet meer weggeslipt in mul zand, dit jaar. De voorband was duidelijk de beperkende factor, terwijl ik vorig jaar met mijn (zwaarder belaste) achterband juist niet wegkwam. Maar zoals ik al zeg, dat zal waarschijnlijk meer te maken hebben met het profiel dan met de breedte.
Ook de kwaliteit van de band zal best hebben uitgemaakt, op zo'n budget MTB pak je met kwaliteitsbanden vaak al een erg grote stap voorwaarts. Met een Mezcal heb je trouwens ook wel een erg fijne allround band te pakken, ik rij er zelf ook mee.

Je zou je nieuwe fiets ook meer de bikepacking/adventure mountainbike kant op kunnen kiezen. Dan kun je afhankelijk van merk en type tot wel 75mm brede banden kwijt. Kijk dan bijvoorbeeld eens naar een Surly KarateMonkey of ECR, een Kona Unit, een Avaghon X29, een Vittorio ATB, een Baobab Moja, een idworx RohlerBLT/RockNrohler of Santos AdventureLite/CrossLite/4.29
FluffyFox schreef:
wo 10 sep, 2025 23:15
Hm, dat lijkt me echt iets wat je gezien moet hebben om te herkennen, inderdaad.
Een fietsenwinkel die veel met riemaandrijving doet zal je wel wat voorbeelden kunnen laten zien, als die tandwielen tenminste niet recent nog zijn opgehaald om richting de metaalrecycling te gaan.
FluffyFox schreef:
wo 10 sep, 2025 23:15
Het leuke is, dat heb ik enkele jaren terug al gedaan! Ik heb ook talloze filmpjes op YouTube zitten kijken over het onderwerp destijds, dus ik ken de theorie, maar ik ben altijd al bang geweest om te vallen, in welke sport dan ook. Op fietsvakantie heb ik er alleen op hoge snelheid in een afdaling last van, voor de rest rag ik 'm overal doorheen. Met 15 km/h vallen in het zand met volle fietstassen geeft alleen schade aan je ego, want die tassen houden je fiets van je lijf en het zand geeft je een mooi laagje natuurlijke glitter, geen schaafwonden :lol:
Mooi, dan zit het begin van de techniek van het mountainbiken er in elk geval in (-: En qua afdaling, lekker doen waar je je fijn bij voelt. Bij de een is dat 30kmh, bij de ander 2x30kmh en bij weer een ander 3x30kmh ;-)
FluffyFox schreef:
wo 10 sep, 2025 23:15
Ik lees wel veel over een soort van basisweerstand die mensen ondervinden met het systeem + een wijdere as/trappers die verder uit elkaar staan. Kunnen dat nadelen zijn?
Beide inderdaad dingen die ervaren kunnen worden, net als de grote vrije slag van vrijloop tot aandrijving. Voor mij geen dingen die mij stoorden in mijn Pinion tijd, die ik eigenlijk vooral beëindigde omdat de fiets om de Pinion versnellingsbak heen me niet beviel ;-) Zelf eens mee proefrijden zou ik adviseren, zodat jij voor jezelf kunt bepalen hoe groot die minpunten zijn voor jou.
FluffyFox schreef:
wo 10 sep, 2025 23:15
Mijn stadsfiets heeft 7 versnellingen, en hoewel ik er jarenlang 25 km per dag mee heb gefietst, voelt hij, vergeleken met mijn mtb, log en zwaar. Ik weet niet precies waardoor dat komt - misschien door de Nexusnaaf, misschien door de geometrie (damesframe; gewicht lijkt me sterk, want gek genoeg voelde mijn mtb zelfs bepakt nog beter) - maar ik zou er niet iedere dag 40 kilometer op willen fietsen, bijvoorbeeld. Dan zou ik voor iets lichters willen gaan, iets sportievers, met een Alfine- of wellicht een Rohloffnaaf en... Je ziet het, er is dan nog maar weinig verschil met mijn ideale vakantiefiets.
Trakteer die stadsfiets eens op nieuwe banden. Pak bijvoorbeeld een Schwalbe Marathon (zonder Plus, Mondial, of andere toevoegingen) in de breedste maat die nog tussen je spatborden past. 37mm? 40mm? 42mm? Een Gazelle Orange blijft een flink zware stads-tank maar ook daar zul je met fijne banden best verschil moeten kunnen merken. Nog fijner wordt het als je een lichtere fiets neemt voor in de stad zonder poespas als een verende voorvork en verende zadelpen. Tip: Cube Travel Pro of iets soortgelijks voor als je een baan met fietsenplan treft
dijken63 schreef:
do 11 sep, 2025 09:29

Het nadeel van de S28 serie is dat er niet zulke brede banden onder passen ( voor max 47).
De Atlas is hier meer geschikt voor. Maar die wordt 2e hands nog weinig aangeboden.
Mijn S26 kon voorop 55mm kwijt met spatbord, achterop 50mm met spatbord.

M'n S28 50mm voor en achter met spatborden.

Dan wel de millimeters van de Schwalbe breedte aanduiding op de band, nooit nagemeten wat daar in werkelijkheid van over bleef. Op 19mm interne breedte velgen trouwens.

De Atlas en X29 zijn wel weer een fraaie stap verder in het Avaghon gamma inderdaad.
Jurr schreef:
do 11 sep, 2025 17:33
dijken63 schreef:
do 11 sep, 2025 09:29

Het nadeel van de S28 serie is dat er niet zulke brede banden onder passen ( voor max 47).
De Atlas is hier meer geschikt voor. Maar die wordt 2e hands nog weinig aangeboden.
Mijn S26 kon voorop 55mm kwijt met spatbord, achterop 50mm met spatbord.

M'n S28 50mm voor en achter met spatborden.

Dan wel de millimeters van de Schwalbe breedte aanduiding op de band, nooit nagemeten wat daar in werkelijkheid van over bleef. Op 19mm interne breedte velgen trouwens.

De Atlas en X29 zijn wel weer een fraaie stap verder in het Avaghon gamma inderdaad.
Die 50 is niet gelukt op het voorwiel. Elmar heeft zijn best gedaan.
In april moesten we de spatborden eraf slopen toen we in de prut reden in Spanje…..
62F47FC4-6960-430B-85B0-F2B18C37F0E4.jpeg
Nb foto is van de X29
@RianGeenen: zie hier, bijna onderaan: https://avaghon.nl/avaghon-s26/
De Gaastra ga ik onthouden. Ik ben echter niet van plan om zelf de Rohloff in te bouwen, dat is me iets te veel gevraagd, dus dan zou ik het al laten doen.

@dijken63: Dank! Nee, 50mm banden zijn inderdaad geen goed idee daarin, gezien de foto vlak hierboven :lol:

@WimB: Die afstand is bij mij 68 cm, dat heb ik gelukkig allemaal opgemeten voor ik de fiets uit elkaar haalde.
Ik weet dat het zadel iets hoger zou kunnen, maar op de te kleine fiets had ik dan te veel druk op mijn handen (waardoor ik last kreeg van de nervus ulnaris). Ik heb het zadel daarom expres iets lager gezet. Ik heb geen last van mijn knieën gehad, gelukkig.
Ik zal wat je noemt eens bekijken, dank.

@Jurr: dat is een goede, had ik nog niet aan gedacht, dank.
Yep, die Mezcal is inderdaad een goede band! Mijn Decathlonachterband was na 1500km versleten, terwijl de Mezcal na 700km net de eerste haren begint te verliezen.
Zijn die fietsen wel voorbereid op veel gewicht op een bagagedrager? Aangezien bikepacking vaak met lichter materiaal werkt...
De grote vrije slag bij de Pinion zou bij mij wel een punt van ergernis worden, denk ik :p Ieder zo z'n ding!
De stangen van mijn spatborden hebben misschien 3 mm over ten opzichte van de zijkant van mijn band, dus ik zit al op z'n breedst. Er zitten nu Continental Ride City banden op, niets bijzonders dus. Bedankt voor de tips!
FluffyFox schreef:
do 11 sep, 2025 23:27
De Gaastra ga ik onthouden. Ik ben echter niet van plan om zelf de Rohloff in te bouwen, dat is me iets te veel gevraagd, dus dan zou ik het al laten doen.
Is geen rocketscience als de naaf al ingespaakt is in de juiste velg en de fiets ook in een andere uitvoering met Rohloff is geleverd. Zoals bijvoorbeeld bij Gaastra het geval is, maar ook bij Avaghon, een Travelmaster2+/3+ en zo nog wel meer (-:

Zie hier een recent voorbeeld met Gaastra:

viewtopic.php?t=40731
FluffyFox schreef:
do 11 sep, 2025 23:27

Zijn die fietsen wel voorbereid op veel gewicht op een bagagedrager? Aangezien bikepacking vaak met lichter materiaal werkt...
Het bovengenoemde lijstje vaak wel, Surly en Kona willen wel eens wat meer de lichtgewicht mountainbike-kant op gaan in afmontage. Daar hebben dan vooral de wielen onder te lijden. En natuurlijk is het ook afhankelijk van wat precies geldt als 'veel gewicht', daar zijn hier op het forum allerlei interpretaties van ;-)
Eigenlijk weet je vrij goed wat je wilt. Alleen de maat van de fiets is wellicht de vraag. Er verschijnen genoeg fietsen op marktplaats van mensen die overstappen op elektrisch of om een andere reden wegdoen. Kies voor een echte vakantiefiets, dan heb je ook alle bevestigingspunten op je frame. Je wilt een van de betere merken, of het dan een Santos, Koga etc wordt maakt niet echt uit. Gazelle en Giant, laat die maar afvallen.
Geen haast, rustig kijken en als er wat langskomt wat het is, snel zijn en een goed bod doen. Betaal echter ook niet de hoofdprijs, vaak zul je toch wat kosten hebben voor een ander zadel of zo.
Volgens mij zijn we op een punt aangekomen dat fluffy (geweldige naam) te veel theoretische kennis verkrijgt en vergeet te fietsen.

Koop een aantrekkelijke optie en lekker rijden met dat ding 8)
Grandonneur schreef:
vr 12 sep, 2025 21:49
...fluffy (geweldige naam)
...Koop een aantrekkelijke optie
Voor omgerekend 119 euro excl. verzendkosten koop je een Fluffy Bike:
WhatsApp-Image-2024-04-20-at-00.56.35-2-1201x800.jpeg
https://magmabikes.in/product/fluffy-20x2-40/
Jurr schreef:
di 09 sep, 2025 09:59
RianGeenen schreef:
di 09 sep, 2025 09:47

En over handelaren, ik zie op Marktplaats dat Michiel van Saint Christopher ook tweede hands fietsen verhandelt. Ik zou niet alle tweedehands handelaren aan de kant zetten, maar goed opletten.
Michiel lijkt er aardig transparant in over wat het bij hem kost om een fiets te laten verkopen en wat hij eraan verdient ja. En hij verkoopt soortgelijke fietsen ook nieuw, dus die weet prima wat voor onderdelen je er wel en vooral ook niet op moet monteren. Daar ga je geen koopje scoren maar wel een prima fiets in prima staat voor minder geld dan een nieuwe.
Ja, ik ben daar transparant in. Vijftien procent met een minimum van €500,-
Ik koop ze niet zelf in, maar verkoop ze in opdracht van de eigenaar (m/v). Meer info: https://saintchristopher.bike/santos/tw ... s-fietsen/

Daarvoor lever ik een fiets die technisch is nagekeken en indien nodig gerepareerd met originele onderdelen. Niet de goedkoopste, wel gewoon goed. Met 6 maanden garantie.
Bij verkoop wordt er aandacht besteed aan het realiseren van de juiste zithouding met indien nodig een ander zadel en stuur. Als blijkt dat de fiets qua soort, maat en zithouding niet goed is, zal ik dat eerlijk zeggen.

Gebruikte Santossen, Idworxen, e.d. met Rohloff-naaf zijn gewild en vaak snel weg. Soms halen de fietsen Marktplaats niet eens, omdat ik een telefoonlijst heb met potentiële kopers.
FluffyFox schreef:
zo 07 sep, 2025 21:41
EISEN EN VOORKEUREN + uitleg
- Rohloffnaaf + riem/ketting met gesloten kettingkast: Met de hoeveelheid vuil waar ik afgelopen zomers doorheen gebaggerd heb, lijkt een derailleur mij niet de juiste keuze. En misschien ligt het aan het goedkope spul dat ik had, maar voor mijn gevoel was ik constant bezig met stellen en smeren. In de toekomst krijgt het systeem ook te maken met de Nederlandse winters, met zout en nattigheid. En ik kan nu wel braaf zeggen dat ik elke week het geheel ga smeren, maar ik ken mezelf - dat ga ik verwaarlozen. Vandaar dat ik op zoek ben naar een zoveel mogelijk onderhoudsvrij systeem.
Overigens, met een enigzins kwalitatieve aandrijflijn, lees Shimano Cues of iets vergelijkbaars, nieuwe fiets vanaf 1000 euro, hoef je niet elke week te stellen en smeren. Om het netjes te houden, vooral in de winter, is om de week een beetje poetsen en smeren wel fijn, maar ik ken er genoeg die de hele winter doorfietsen zonder er aandacht aan te geven. Als je dan juist een niet te dure groep hebt, vervang je gewoon elk voorjaar, als de pekel weg is, ketting en cassette.

Ter overweging, met jouw budget kan je kiezen uit veel gave (nieuwe) fietsen met derailleur, terwijl met Rohloff en zeker met riem het ergens een compromis wordt.