@Stelvio: Die ervaring neem ik mee, dank!
Ik denk dat deze specifieke Avaghon qua framemaat (52) te klein voor me is. Ik heb 'm natuurlijk niet gepast, maar als ik eens rondkijk zie ik dat de mensen die erop fietsen ca. 1.60 zijn, en dat de bovenbuislengte kleiner is dan van mijn (te kleine) mtb én van mijn wel goed passende stadsfiets (waar ik meer rechtop op zit dan op de beoogde fiets). Ik ben ongeveer 1.72 en rijd bij Gazelle op een maatje 57 (in theorie vanaf 1.73). Zegt allemaal niets natuurlijk, die framematen, ik heb de linkjes gelezen, maar alles bij elkaar is dat wat ik denk
Jurr schreef: ↑di 09 sep, 2025 21:45
FluffyFox schreef: ↑di 09 sep, 2025 20:55
Is phelocycle betrouwbaar? Met hoeveel fietsen erop staan heb ik die een beetje overgeslagen bij het rondkijken tot nu toe.
Die zijn van de genoemde sticker over de deuk in het frame (-:
Duidelijk
Minimaal 50mm brede banden vind ik inderdaad belangrijker dan wieldiameter, dus ik schrijf de 26" nog niet meteen af. Maar handelen die kleinere wielen niet anders dan, laten we zeggen, 28" wielen? Als in: ga ik geen verschil merken in snelheid en hoe makkelijk-ie hobbels neemt, zeker op het asfalt?
Natuurlijk ga je in een 1 op 1 vergelijk verschil merken als je alle andere variabelen wegstreept, maar als de framemaat goed is kun je met allebei prima de wereld rond. Voor mij was vooral de toename in bandbreedte het grootste verschil, maar als je het zelf wil ervaren rest denk ik vooral het uitproberen.
Ik was inderdaad ook verbaasd over het verschil dat bandbreedte maakt, maar op de mtb zat ik dan wel alweer een stukje breder. Ik ging met mijn nieuwe achterband van 50 naar 57, van het standaard Decathlon bandje naar de Vittoria Mezcal - denk niet dat die in die maat in veel frames gaat passen, maar wat smaller wellicht wel. Het profiel van de Mezcal zal ook meegeholpen hebben, maar het liet me echt vliegen over gravel, haha. En, gek genoeg, ben ik met mijn achterband bijna niet meer weggeslipt in mul zand, dit jaar. De voorband was duidelijk de beperkende factor, terwijl ik vorig jaar met mijn (zwaarder belaste) achterband juist niet wegkwam. Maar zoals ik al zeg, dat zal waarschijnlijk meer te maken hebben met het profiel dan met de breedte.
Ah, dan zie ik dat ik inderdaad goed moet gaan letten op het aantal tandjes. Is er wel een manier om enigszins te zien hoeveel kilometers de riem nog meekan? Ik ben inderdaad een leek, maar ik ben bereid te leren
Erg lastig om te zien, wanneer een riem breekt is ook lastig te zeggen. Je ziet het materiaal waarvan de tandwielbladen gemaakt zijn dunner worden waar de 'tanden' van de riem in vallen na verloop van tijd. Idealiter bij een gebruikte riemfiets kopen met een te hoog vertand setje tandwielen en/of het niet meer verkrijgbare CDC en de honderden euro's die vervanging kost incalculeren bij aanschaf. Vergeet ook de reserveriem niet
Hm, dat lijkt me echt iets wat je gezien moet hebben om te herkennen, inderdaad. De reserveriem, inclusief blik die ze hier en daar verkopen volgens mij, staat al op het mentale lijstje in het geval van een riemfiets.
35 km/h lijkt mij ook hard zat, ik trap toch amper mee op een afdaling op onbekend terrein. Ik ben veel te bang dat ik dan een klein stuurfoutje maak en een mooie schuiver maak. Is nooit gebeurd, maar toch. Dat is ook de reden waarom ik niet verder ben gegaan met echt mountainbiken, haha.
Boek eens een mountainbike clinic, ook met vrienden en/of vriendinnen op een stel huurfietsen hartstikke leuk. Daar ga je een stuk meer geoefend van op een fiets zitten, wat voor iedereen een aanrader zou zijn. Met of zonder bagage, met of zonder vakantie.
Het leuke is, dat heb ik enkele jaren terug al gedaan! Ik heb ook talloze filmpjes op YouTube zitten kijken over het onderwerp destijds, dus ik ken de theorie, maar ik ben altijd al bang geweest om te vallen, in welke sport dan ook. Op fietsvakantie heb ik er alleen op hoge snelheid in een afdaling last van, voor de rest rag ik 'm overal doorheen. Met 15 km/h vallen in het zand met volle fietstassen geeft alleen schade aan je ego, want die tassen houden je fiets van je lijf en het zand geeft je een mooi laagje natuurlijke glitter, geen schaafwonden
Ik vergeet elke keer dat Pinion bestaat, ook omdat je het niet zoveel ziet. Ik hou 'm in de gaten! De 'tire clearance' check ik inderdaad bij elk model dat ik tegenkom.
Erg mooi systeem dat Pinion, zeker eens mee gaan rijden als je ook Rohloff overweegt. Tweedehands ook wat minder gezocht en wat minder aangeboden, maar mede daardoor ook soms echt wel leuke dingen in te vinden.
Ik lees wel veel over een soort van basisweerstand die mensen ondervinden met het systeem + een wijdere as/trappers die verder uit elkaar staan. Kunnen dat nadelen zijn?
Dank voor de informatie voor de Rohnin, dan kan ik die praktisch van mijn lijstje strepen.
De oudere modellen wellicht, de recentere zouden een prima optie kunnen zijn. Wanneer die omslag kwam bij JJ heb ik dan weer geen idee van, maar ach... als er meer dan 40mm breed aan banden in gemonteerd is, dan is het vast een recentere
Ah, dan verklaart dat waarom ik meende wel een Rohnin gezien te hebben met bredere banden (:
Daar heb je gelijk in, maar ergens hoop ik toch nog wel een beetje toekomstbestendig te zijn. Ik ben niet van plan om over een paar jaar die luxe fiets te kopen, zeg maar
Niet zwichten voor de marketing maar dan lekker blijven rijden wat je hebt

Een setje Schwalbe Big Apple of iets soortgelijks zul je echt nog wel jarenlang kunnen kopen in 26 inch, en daar kun je prima de wereld mee rond. Natuurlijk is het jammer dat de Schwalbe Almotion in 26 inch niet meer gemaakt wordt en de Marathon Efficiency nooit gemaakt is in die maat, maar ook zonder die moderne ontwikkelingen kun je prima met bepakking de wereld rond fietsen.
Natuurlijk zijn sommige dingen elders lastig te verkrijgen... dat is met een Rohloff naaf zo, dat is met velgrem-velgen in een fatsoenlijke kwaliteit zo, en dat is met 26 inch banden in een fijne kwaliteit ook zo. Zorg dat je met een fiets tiptop in orde vertrekt. En daarna kan creativiteit je vaak prima redden, en anders even wat geduld met een rappe wereldwijde verzender. Weet niet meer precies hoe lang het nou laatst duurde om het achterwiel voor een tandem vanuit Nederland diep in Afrika te krijgen, maar Facebook stond er vol mee. Volgens mij waren ze binnen een week weer op pad (-:
Wat wellicht ook nog een optie zou kunnen zijn in de aanschaf van een nieuwe fiets is om de woon-werk component weg te nemen bij de vakantiefiets. En zo voor woon-werkverkeer een degelijke Hollandse stadsfiets te nemen met 1/3/5/8/11 versnellingsnaaf en daarnaast voor een vakantiefiets met derailleurs te kiezen. Twee fietsen is niet iets waar iedereen ruimte voor heeft, maar afhankelijk van de woon-werkafstand en de stallingsruimte thuis wellicht nog wel een mogelijkheid?
De Vittoria Mezcal wordt nog wel gemaakt in die maat, maar is slecht verkrijgbaar, zag ik al. Maar dat zijn gelukkig niet de enige goede banden.
Ha, hoe snel dat gaat tegenwoordig!
Daar heb ik ook aan zitten denken. Het lastige op dit moment is dat ik nog niet weet hoe de toekomst er precies uitziet. Ik woon nu nog thuis en heb nog geen 'volwassen' baan (;)). Ik hoop het aankomende jaar die baan te vinden en daarna ook uit huis te gaan, maar met de markt van tegenwoordig heb ik geen idee waar ik dan terecht kom. Mijn stadsfiets heeft 7 versnellingen, en hoewel ik er jarenlang 25 km per dag mee heb gefietst, voelt hij, vergeleken met mijn mtb, log en zwaar. Ik weet niet precies waardoor dat komt - misschien door de Nexusnaaf, misschien door de geometrie (damesframe; gewicht lijkt me sterk, want gek genoeg voelde mijn mtb zelfs bepakt nog beter) - maar ik zou er niet iedere dag 40 kilometer op willen fietsen, bijvoorbeeld. Dan zou ik voor iets lichters willen gaan, iets sportievers, met een Alfine- of wellicht een Rohloffnaaf en... Je ziet het, er is dan nog maar weinig verschil met mijn ideale vakantiefiets.
Maar ja, het kan ook dat ik straks 40 km van mijn baan af woon en de auto/het OV moet pakken. Of dat ik op 3 km afstand woon en het inderdaad zelfs op het oude barrel dat ik op het station durf te parkeren kan doen. Weet ik nu nog allemaal niet, zal ik waarschijnlijk ook niet binnen een jaar weten, maar ik wil wel binnen een jaar een fiets hebben waar ik het buitenland mee in kan, heuveltje op, heuveltje af.
Wat twee fietsen wel zou oplossen is het 'probleem' (als dat het al is) dat ik regelmatig een rok draag en ook zal dragen op werk. Een herenframe is dan wellicht niet ideaal. Een damesframe met lage instap is naar wat ik lees minder stevig en stabiel, maar een mixed frame lijkt me dan wel een goede optie. Helaas zie ik die zeer weinig voorbijkomen in de tweedehandse markt voor mijn budget, tot nu toe :S
@Grandonneur: Dat is een stijlvol wagentje inderdaad!
Wat werkt dit forum heerlijk trouwens (en wat is iedereen behulpzaam!). Ik vroeg me af of ik bovenstaande wel correct had gedaan (bbcodes kopiëren en zelf typen, ben ik van andere fora gewend gelukkig), en er is gewoon een voorbeeldfunctie! Wat een uitvinding