Doen we ook niet hoor. Maar een zekere mate van bescheidenheid is wel aanwezig.RianGeenen schreef: ↑zo 10 aug, 2025 13:40Vooral doen waar je zelf blij van wordt en je daar niet voor schamen.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Doen we ook niet hoor. Maar een zekere mate van bescheidenheid is wel aanwezig.RianGeenen schreef: ↑zo 10 aug, 2025 13:40Vooral doen waar je zelf blij van wordt en je daar niet voor schamen.
Haal je voorwiel eens helemaal uit je fiets, net als dat je bij een lekke band zou doen. Met het achterwiel doe je precies hetzelfde. Het restant laat je in de schuur hangen aan frame met voorvork en Pendix, dragers, spatborden etc etc.dijken63 schreef: ↑zo 10 aug, 2025 13:20
Wielen eruit en in andere fiets zetten, lijkt mij geen optie, maar ik ben niet zo technisch. We hebben Rohloff naven en dan zet je zo’n wiel toch niet in een derailleur fiets?
Of bedoel je een andere fiets met Rohloff? Daar hangt dan weer een gewicht en een prijskaartje aan.
Dank voor de reactie.M276 schreef: ↑zo 10 aug, 2025 15:28Ik zelf ben fan van Sensa.
Ik heb zelf de Sensa Travel lite (vaste voorvork)
En een Sensa Cross. (verende voorvork)
Beide fietsen prima. Ik gebruik ze vooral in NL met een hoop boodschappen. En
zijn dan prima niet zwabberend.
En zijn echt niet duur.
just my two cents
Ik kijk even naar dit model.eer schreef: ↑zo 10 aug, 2025 15:55Grappig!
Ik zat met eenzelfde 'probleem'.
Via marktplaats een Koga f3 2.0 op de kop getikt voor 500 euro en als ik eerlijk ben, de fijnste fiets ooit, voor mij.
Heerlijk licht, strak sturend en soepel schakelend, wat wil een fietser nog meer.
Ik heb (ook) een Avaghon gehad, op enig moment Pendix laten monteren, prima fiets, maar lastig om de schuur, trein, enz in te krijgen door het gewicht.
Ik ben nu zo enthousiast over dit fietsje dat ik al al aan het kijken ben naar zijn opvolger..... de koga f3 9.0, titanium met shimano Cues.....wat een beauty!
Een wereldreis zul je er niet op kunnen maken, maar een rondje Santiago de Compostela zal best lukken, denk ik.
Eer
Eric op de Fiets schreef: ↑zo 10 aug, 2025 21:05Verkijk je niet alleen op het gewicht van de fiets, ook je zithouding en de rolweerstand van je banden maar ook de versnelling/naaf bepalen hoe ‘licht’ je fiets, fietst. Zo kan een iets gewichtiger fiets, wel lichter ervaren.
Alu frame, alu dragers en smalle soepele lichte banden zonder spatborden of smalle spatborden met een sportieve houding en juiste verzet zijn ook vaak lichter om mee te fietsen. Ja, dat is tegen de huidige trend in van zeer brede anti-lek banden, stevig breed frame (anders passen de banden niet) en zware Rohloff en dynamo naven met een comfortabele rechte zit en dan vergat ik de stalen tubes dragers.
Oja, niet alle gewichten worden correct opgegeven. Vaak zonder de pedalen en/of standaard of zonder ‘opties’ als de dragers, bel, verlichting etc. Zelf even nawegen als dat kan geeft je echte info. Er eerst op rijden bepaald of jij het als echt een lichte fiets ervaart. Succes met je keuze. Ik ben benieuwd.
Ps, Misschien kan Marco of Elmar een lichte passende fiets in je budget voor je samenstellen.
Grandonneur schreef: ↑zo 10 aug, 2025 22:43Zonder naven is wel heel rigide hoor..![]()
![]()
![]()
Eens; een fijne lichte fiets bereik je vooral door zaken achterwege te laten. Neem een goed solide frame als basis, carbon vork erin (scheelt veel!), lichte banden (40mm kom je overal in Europa), 1x11 versnellingen, kijk kritisch naar je stuur, voorbouw, handvatten, drager(s), zelfs bidonhouders etc.
Dan kun je een heerlijke reisfiets hebben rond de 13kg (mét spatborden).