Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies voor een ‘lichte fiets voor erbij’.

dijken63 schreef:
zo 10 aug, 2025 13:20
Dus eigenlijk is er een soort ‘fietsschaamte’ :wink:
Vooral doen waar je zelf blij van wordt en je daar niet voor schamen.
RianGeenen schreef:
zo 10 aug, 2025 13:40
dijken63 schreef:
zo 10 aug, 2025 13:20
Dus eigenlijk is er een soort ‘fietsschaamte’ :wink:
Vooral doen waar je zelf blij van wordt en je daar niet voor schamen.
Doen we ook niet hoor. Maar een zekere mate van bescheidenheid is wel aanwezig.
dijken63 schreef:
zo 10 aug, 2025 13:20

Wielen eruit en in andere fiets zetten, lijkt mij geen optie, maar ik ben niet zo technisch. We hebben Rohloff naven en dan zet je zo’n wiel toch niet in een derailleur fiets?
Of bedoel je een andere fiets met Rohloff? Daar hangt dan weer een gewicht en een prijskaartje aan.
Haal je voorwiel eens helemaal uit je fiets, net als dat je bij een lekke band zou doen. Met het achterwiel doe je precies hetzelfde. Het restant laat je in de schuur hangen aan frame met voorvork en Pendix, dragers, spatborden etc etc.

En dan vervolgens met die twee complete wielen met banden naar bijvoorbeeld B4T en op basis daarvan een lichtere fiets op laten bouwen. Een X29 met carbon vork en carbon afmontage bijvoorbeeld. En zo kun je met 1 wielset twee relatief verschillende fietsen rijden, en wordt het kostentechnisch ook wat leuker. Je moet dan alleen per keer beslissen in welk frame je wielset ingaat, maar ach... je kunt in je eentje toch niet op twee fietsen tegelijk rijden ;)
Ik zelf ben fan van Sensa.
Ik heb zelf de Sensa Travel lite (vaste voorvork)
En een Sensa Cross. (verende voorvork)
Beide fietsen prima. Ik gebruik ze vooral in NL met een hoop boodschappen. En
zijn dan prima niet zwabberend.

En zijn echt niet duur.

just my two cents
Grappig!
Ik zat met eenzelfde 'probleem'.
Via marktplaats een Koga f3 2.0 op de kop getikt voor 500 euro en als ik eerlijk ben, de fijnste fiets ooit, voor mij.
Heerlijk licht, strak sturend en soepel schakelend, wat wil een fietser nog meer.
Ik heb (ook) een Avaghon gehad, op enig moment Pendix laten monteren, prima fiets, maar lastig om de schuur, trein, enz in te krijgen door het gewicht.
Ik ben nu zo enthousiast over dit fietsje dat ik al al aan het kijken ben naar zijn opvolger..... de koga f3 9.0, titanium met shimano Cues.....wat een beauty!
Een wereldreis zul je er niet op kunnen maken, maar een rondje Santiago de Compostela zal best lukken, denk ik.

Eer
Verkijk je niet alleen op het gewicht van de fiets, ook je zithouding en de rolweerstand van je banden maar ook de versnelling/naaf bepalen hoe ‘licht’ je fiets, fietst. Zo kan een iets gewichtiger fiets, wel lichter ervaren.

Alu frame, alu dragers en smalle soepele lichte banden zonder spatborden of smalle spatborden met een sportieve houding en juiste verzet zijn ook vaak lichter om mee te fietsen. Ja, dat is tegen de huidige trend in van zeer brede anti-lek banden, stevig breed frame (anders passen de banden niet) en zware Rohloff en dynamo naven met een comfortabele rechte zit en dan vergat ik de stalen tubes dragers.

Oja, niet alle gewichten worden correct opgegeven. Vaak zonder de pedalen en/of standaard of zonder ‘opties’ als de dragers, bel, verlichting etc. Zelf even nawegen als dat kan geeft je echte info. Er eerst op rijden bepaald of jij het als echt een lichte fiets ervaart. Succes met je keuze. Ik ben benieuwd.

Ps, Misschien kan Marco of Elmar een lichte passende fiets in je budget voor je samenstellen.
M276 schreef:
zo 10 aug, 2025 15:28
Ik zelf ben fan van Sensa.
Ik heb zelf de Sensa Travel lite (vaste voorvork)
En een Sensa Cross. (verende voorvork)
Beide fietsen prima. Ik gebruik ze vooral in NL met een hoop boodschappen. En
zijn dan prima niet zwabberend.

En zijn echt niet duur.

just my two cents
Dank voor de reactie.
eer schreef:
zo 10 aug, 2025 15:55
Grappig!
Ik zat met eenzelfde 'probleem'.
Via marktplaats een Koga f3 2.0 op de kop getikt voor 500 euro en als ik eerlijk ben, de fijnste fiets ooit, voor mij.
Heerlijk licht, strak sturend en soepel schakelend, wat wil een fietser nog meer.
Ik heb (ook) een Avaghon gehad, op enig moment Pendix laten monteren, prima fiets, maar lastig om de schuur, trein, enz in te krijgen door het gewicht.
Ik ben nu zo enthousiast over dit fietsje dat ik al al aan het kijken ben naar zijn opvolger..... de koga f3 9.0, titanium met shimano Cues.....wat een beauty!
Een wereldreis zul je er niet op kunnen maken, maar een rondje Santiago de Compostela zal best lukken, denk ik.

Eer
Ik kijk even naar dit model.
Avaghon zonder Pendix is geen probleem voor ons in trein of schuur. Maar met …….zeker als de lift het niet doet.
SdeC heb ik al gedaan op mijn oude Koga Miyata randonneur. Die had ik eigenlijk niet moeten verkopen denk ik nu na 8 jaar.
Maar ja……
Eric op de Fiets schreef:
zo 10 aug, 2025 21:05
Verkijk je niet alleen op het gewicht van de fiets, ook je zithouding en de rolweerstand van je banden maar ook de versnelling/naaf bepalen hoe ‘licht’ je fiets, fietst. Zo kan een iets gewichtiger fiets, wel lichter ervaren.

Alu frame, alu dragers en smalle soepele lichte banden zonder spatborden of smalle spatborden met een sportieve houding en juiste verzet zijn ook vaak lichter om mee te fietsen. Ja, dat is tegen de huidige trend in van zeer brede anti-lek banden, stevig breed frame (anders passen de banden niet) en zware Rohloff en dynamo naven met een comfortabele rechte zit en dan vergat ik de stalen tubes dragers.

Oja, niet alle gewichten worden correct opgegeven. Vaak zonder de pedalen en/of standaard of zonder ‘opties’ als de dragers, bel, verlichting etc. Zelf even nawegen als dat kan geeft je echte info. Er eerst op rijden bepaald of jij het als echt een lichte fiets ervaart. Succes met je keuze. Ik ben benieuwd.

Ps, Misschien kan Marco of Elmar een lichte passende fiets in je budget voor je samenstellen.

We hadden zelf ook al bedacht dat de ‘2e fiets’ zonder naven, standaard, sloten etc kan.
Spatborden is wel handig bij regen.
We gaan eens goed nadenken en er zitten toch handige tips tussen.
Wie weet gaan ze bij B4T nog eens in 2e hands fietsen doen.
Zonder naven is wel heel rigide hoor.. :wink:

Eens; een fijne lichte fiets bereik je vooral door zaken achterwege te laten. Neem een goed solide frame als basis, carbon vork erin (scheelt veel!), lichte banden (40mm kom je overal in Europa), 1x11 versnellingen, kijk kritisch naar je stuur, voorbouw, handvatten, drager(s), zelfs bidonhouders etc.

Dan kun je een heerlijke reisfiets hebben rond de 13kg (mét spatborden).
Grandonneur schreef:
zo 10 aug, 2025 22:43
Zonder naven is wel heel rigide hoor.. :wink:
:oops: :oops:
Eens; een fijne lichte fiets bereik je vooral door zaken achterwege te laten. Neem een goed solide frame als basis, carbon vork erin (scheelt veel!), lichte banden (40mm kom je overal in Europa), 1x11 versnellingen, kijk kritisch naar je stuur, voorbouw, handvatten, drager(s), zelfs bidonhouders etc.

Dan kun je een heerlijke reisfiets hebben rond de 13kg (mét spatborden).
Onderschat de kwaliteit van het fietsfabriekje in Enschede niet. Gespecialiseerd in race, maar met enkele super lichte (12,5 kg) trackingfietsen daarvan afgeleid. Duurder hoeft niet. Sensa.
Mic schreef:
ma 11 aug, 2025 13:39
Onderschat de kwaliteit van het fietsfabriekje in Enschede niet. Gespecialiseerd in race, maar met enkele super lichte (12,5 kg) trackingfietsen daarvan afgeleid. Duurder hoeft niet. Sensa.
Dat is de Sensa fabriek, begrijp ik dat goed?
Update;

Na het bezoek aan diverse ‘betere’ fietsenwinkels en daar wat rondneuzen, advies vragen, speuren op internet etc zijn we tot de aanschaf van een Trek FX 3 overgegaan.
Superlicht, zit goed, en het oog wil ook wat, betere looks dan een Stevens of de Sensa.
Er kan bagage op, er kunnen nog bredere banden of tubeless banden onder en ze wegen 10 kg minder dan onze huidige Avaghons ( met Pendix motor en zonder batterij)
Manlief had een lichte voorkeur voor een Trek Checkpoint, maar die werden pas in januari/februari geleverd. Afbeelding

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Groet Anja en Jaap.

Bijlagen

Mooi!

Achterdragertje en standaard erop schroeven zou ik zeggen, en lekker rijden ermee.

Ben tegenwoordig erg te spreken over de basic frames van bijvoorbeeld trek en cannondale etc. Solide, fraai en veelzijdig, veel waar voor je geld.
Leuk! Deze heeft een carbon voorvork toch?
Ik heb jaren op het oudere broertje uit 2011? rondgereden, met klikspatborden en verder niks, parkeren tegen een paal/boom, heerlijk licht inderdaad. Veel plezier ermee.
Da's een leuk setje fietsen zo. Fraai ook om al die montageopties op zo'n frame te zien. En toch flink wat anders dan de Avaghons die jullie al hadden.

Op termijn zou met bagage het achterwiel wellicht kandidaat kunnen zijn om eens te vervangen voor iets degelijkers maar daar kan een reisfietsspecialist als bijvoorbeeld B4T je tegen die tijd natuurlijk prima bij helpen.
Jurr schreef:
wo 03 sep, 2025 07:15
Da's een leuk setje fietsen zo. Fraai ook om al die montageopties op zo'n frame te zien. En toch flink wat anders dan de Avaghons die jullie al hadden.

Op termijn zou met bagage het achterwiel wellicht kandidaat kunnen zijn om eens te vervangen voor iets degelijkers maar daar kan een reisfietsspecialist als bijvoorbeeld B4T je tegen die tijd natuurlijk prima bij helpen.
Blij mee, makkelijk mee in ons busje om tochtjes te maken, week kamperen etc. Met lichte bagage zou dit moeten kunnen. T.z.t. lichtere matjes en tentje voor dat doel. Opties genoeg, bredere banden kunnen ook nog. En dat is ook de bedoeling. Voor langere tochten hebben we de Avaghons.
Gr Anja
RianGeenen schreef:
di 02 sep, 2025 07:21
Leuk! Deze heeft een carbon voorvork toch?
Ik heb jaren op het oudere broertje uit 2011? rondgereden, met klikspatborden en verder niks, parkeren tegen een paal/boom, heerlijk licht inderdaad. Veel plezier ermee.
Met Carbon voorvork inderdaad, er kan wel lichte bagage aan. Mooie compacte fietsen ( vertelde de Trek dealer) en dat voelt ook zo.
De spatborden komen nog.

Nu nog op zoek naar een goed slot voor als we ze onderweg voor een café oid laten staan. Of in de stalling in de stad.
Wat zijn die krengen zwaar.
Gr Anja
Grandonneur schreef:
ma 01 sep, 2025 23:37
Mooi!

Achterdragertje en standaard erop schroeven zou ik zeggen, en lekker rijden ermee.

Ben tegenwoordig erg te spreken over de basic frames van bijvoorbeeld trek en cannondale etc. Solide, fraai en veelzijdig, veel waar voor je geld.
Voelt goed inderdaad, nu nog in de praktijk brengen. Het weekend eropuit!
En wie weet nog een nachtje erbij in een mooie nazomer.
En kijken hoeveel bagage er mee kan. Het dwingt ons ook om weer het minimale mee te nemen, terwijl we al een compacte paklijst hebben.
Anja