Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking: bidon - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bikepacking: bidon

Soms kun je met een soort cage shifter (of hoe dat ook mogen heten) de bevestigingspunten van je bidonhouder wat naar beneden verplaatsen (niet echt natuurlijk, maar je kunt je bidon hierdoor wel lager bevestigen). Hierdoor heb je misschien en de ruimte voor een frametas, en ook nog ruimte voor een bidon.
Zie bijv:
https://www.bergfreunde.nl/topeak-alt-p ... donhouder/

Daarnaast heb je ook aparte opties om nog extra bidonhouders op je fiets te plaatsen, zie bijv.:

https://www.mantel.com/bbb-cycling-haulermount-bbc-111
Wel even apart een bidonhouder op bevestigen. Hieronder zie je dat die onder de onderbuis zit (bijvoorkeur wel een stevige bidonhouder, zodat de bidon er niet uitvalt, en meestal zal ook alleen een kleine bidon passen omdat je anders zit met de beweegruimte van je voorwiel). Ik vind het zelf geen super-oplossing, omdat de houder met klittenband nog wel eens naar beneden wil 'zakken', maar doordat het aan het onderste stuk van de onderbuis zit, heb ik daar nooit last van.
fietsopstelling in trein.jpg
jwkeij schreef: Waarom zou er geen 2e snackpack links kunnen op de foto uit de openingspost?
Kan toch gewoon? Ik zie het probleem niet zo.
Gewoon doen ja. Heb op al m'n fietsen 2 feedbags, zou niet meer zonder willen want ze zijn erg handig. Je kunt er van alles inproppen en tis altijd voor 't grijpen. Ik stop er alleen geen bidons in maar petflesjes. Die zijn lichter, makkelijker te vullen in bv een klein wasbakje en ik gebruik ze ook om water te filteren (schroef er een filter op en klaar).

Afbeelding
Met 2 feedbags, een bovenbuistasje en een Moloko stuurtje kun je heel wat zooi kwijt

Afbeelding

Kan makkelijk een 2 liter petfles op, of rijstewafels, komkommer, handschoentjes, jasje etc

Afbeelding

Ook de racer heeft 2 feedbags.

Afbeelding

Die frametas kan 't hele frame vullen dmv een rits, maar dat doe ik nooit want ik wil er graag 2 bidonhouders onder. Eentje voor een bivybag en de ander voor een kleine (afgeknipte) bidon waar gereedschap etc in zit. Voor grote bidons is dan geen ruimte, maar met een racer over asfalt ben je snel bij drinkwater dus ik heb geen extra waterflessen nodig.

Polariteit schreef: Fles onder de onderbuis zou ik overigens alleen doen als je die fles hermetisch af kan sluiten. Je wilt niet weten wat daar op komt :roll:
Ben er ook geen liefhebber van. Vooral offroad waar veel koeien, schapen etc vrij rondlopen kan de fles poepbruin worden.

Afbeelding
Van modder word je ook niet vrolijk maar liever modder dan poep! :)
Evert_ schreef:
wo 30 apr, 2025 12:13
Daarnaast heb je ook aparte opties om nog extra bidonhouders op je fiets te plaatsen, zie bijv.:

https://www.mantel.com/bbb-cycling-haulermount-bbc-111
Wel even apart een bidonhouder op bevestigen. Hieronder zie je dat die onder de onderbuis zit (bijvoorkeur wel een stevige bidonhouder, zodat de bidon er niet uitvalt, en meestal zal ook alleen een kleine bidon passen omdat je anders zit met de beweegruimte van je voorwiel). Ik vind het zelf geen super-oplossing, omdat de houder met klittenband nog wel eens naar beneden wil 'zakken', maar doordat het aan het onderste stuk van de onderbuis zit, heb ik daar nooit last van.
Mooi dat het bij jou werkt!
Heb zelf verschillende systemen/bevestigingen op de onderbuis gehad. Sommige waren echt waardeloos en vielen eraf bij de eerste serieuze hobbel. Weer andere zaten steeds scheef, ook erg irritant. Eén brak halverwege in tweeën en een ander had van die bandjes met een pinnetje (restraps oid) zodat een fles altijd een bepaalde dikte moet hebben anders zat ie niet goed vast. Die bandjes vertrouwde ik ook niet echt omdat ze hard werden bij minus erg koud dus was bang dat ze zouden breken.
Ben uiteindelijk weer terug gegaan naar bidonhouders die gewoon de fles vastklemmen en die met boutjes, tyraps, slangenklemmen oid aan 't frame zitten.

Afbeelding

Kan ff zo snel geen betere foto vinden, maar hier op de onderbuis zie je een stukje van één van die ondingen die altijd scheef zat. Geen idee wat de naam was. Mogelijk dat 't wel goed werkt bij asfaltfietsers?
Dat wat boven die fles zit (ook op de onderbuis) is een binnenband in een zelfgenaaid zakje. 26x4 is een grote lap rubber, kun je ook gebruiken als hangmat of opgepompt als reddingsboei :wink:

Afbeelding
In een bovenbuistasje kan trouwens ook een flesje of een halve liter blik.

Afbeelding

Na een dag worstelen in de bergen is een mooi tentplekje en een welverdiend kanonnetje een mooie afsluiting :)
Meneer Zwijn schreef:
di 22 apr, 2025 08:52
Steek een kleine bidon in je snackzak, en vul deze aan uit grotere bidons die je aan je voorvork bevestigd. of vooraan op de onderbuis.
Zo doe ik het ook, gewoon de kleine vullen met de grotere flessen.

Heb zelf 4 (alles)houders aan de voorvork. De alleshouders kunnen per stuk 5kg hebben dus er kan flink wat liters mee. Op de onderbuis zit de brandstof maar kan die ook vervangen voor water mocht dat nodig zijn. Bovenop de zadeltas kan een 2L petfles, zo ook op 't (Moloko) stuur. Samen met de 2 flessen in de feedbags zijn dat vele liters. In afgelegen droge gebieden, bij extreme warmte of bij vuurverbod zodat je geen buitenwater kan koken, zeul ik soms rond met iets van 15liter. Niet echt geweldig maar toch leuk dat 't kan, en van levensbelang :)

Afbeelding

Vier houders (2 alleshouders en 2 bidons) aan de voorvork. Die groenzwarte zooi op 't dragertje is niet een dikke tent maar een packraft :)

Afbeelding
Alles zit stevig en rammelt nooit los. Ook handig als je lui bent bij 't bikeraften want dan leg je de hele fiets met bagage en flessen en al gewoon plat op 't bootje. Moet je wel zeker weten dat er geen stroomversnelling of erger om de hoek ligt :wink:

Mr. Z schreef:
di 22 apr, 2025 00:01
Bikepacking? Dat is ... instabiel .. onhandig .. wiebelig .. smalle openingen .. niet waterdicht .. je bent lang bezig met bevestigen en in/uitpakken .. minder stabiel .. de oudere generatie heeft een sterkere fiets, ruimere tent, kleding mee die van koud, nat naar warm en droog gaat en kan prima en makkelijk wat lekkers koken en makkelijk water en boodschappen meenemen.
Haha! Wordt tijd dat je je een beetje inleest wat bikepacking is want dit zijn toch wel errug achterhaalde onzin-argumenten. :D Ik ga er maar niet verder op in want TS vraagt om drinkwater tips voor z'n bikepacking setup en niet om een discussie bikepacking vs klassieke tassen. :wink:
Wil wel tas en drinkfles op de voorvork rechts/links. Echter mijn voorvork is niet rond maar eerder driehoekig en dan werk zo'n adapter splitter niet. Enige optie dan met straps/bandjes te gaan werken maar dat zakt natuurlijk als snel naar beneden denk ik.
20250504_133659.jpg
KmbHcHY.jpeg
m-wave-ada-two-adapter-voor-2-bidonhouders.jpg
m-wave-ada-two-adapter-voor-2-bidonhouders.jpg (14.24 KiB) 195 keer bekeken