Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS-bestanden - stijging en daling verschiilen per app - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GPS-bestanden - stijging en daling verschiilen per app

In mei 2024 ben ik van Banyoles (bij Girona) naar San Sebastian gereden door het Ebro dal en vervolgens van San Sebastian terug naar Banyoles door de Spaanse Pyreneeën.
RouteCrazyGuy.png
Van de 12 etappes op de terugweg heb ik een vergelijking gemaakt tussen wat mijn Sigma fietscomputer met hoogtemeter (barometer) meette en wat Ride-with-GPS voor die etappe aangaf. De grafiek laat zien dat RWGPS ongeveer 20% meer hoogtemeters berekende dan de Sigma meting.
Dat vind ik bruikbaar genoeg om de zwaarte van een etappe in te schatten. Er zitten weinig tunnels in het traject. Ik vermoed dat dat in bergachtig terrein de grootste foutenbron is van zo'n app.
Elevation gain.png
Geen idee welke engine er achter de webinterface van Hammerhead zit maar al naar gelang de gekozen weg bestraat, gravel of off-road zit er al een verschil in van 400m. van 2217 tot 2644 stijging. Als ik de track nateken dan krijg ik dezelfde waarden, en dan maakt het hierbij niet uit of ik de OpenCycleMap of satelliet als basiskaart gebruik. Wat me wel opvalt is dat de satelliet kaart niet overeenkomt met de OCM, (of andersom) de wegen overlappen elkaar namelijk niet altijd.
WillemT schreef:
di 25 feb, 2025 19:56
Bij mijn Garmin is het volgens mij omgedraaid. Er zit een barometrische hoogtemeter in en die wordt op weersveranderingen gecorrigeerd door de GPS-satellieten. Dat is een heel langzaam proces dus primair heeft de luchtdruk het voor het zeggen.

Ik meen dat er in een iPhone een barometrische hoogtemeter zit en mogelijk in de Xiaomi niet. Daarom lijkt me de iPhone wat de hoogte aangaat nauwkeuriger dan de Xiaomi.
Vanmiddag liet de iPhone het afweten, de track raakte op drift en belandde in de grindplas bij Maarn.
De hoogtedata in zijn val meesleurend :shock: Kennelijk geeft de iphone de voorkeur aan de gps hoogtedata boven zijn barometer (zit er vlgs de specs wel in).
Iphone.jpg
De Garmin had ik voor deze ene keer ook maar weer eens meegenomen (ligt anders in een la)
Dat zag er beter uit:
Garmin.jpg
Pluspunt dus voor de garmin, maar als die weer eens uitvalt heb ik liever onbetrouwbare data dan helemaal geen :)
De tovenaar schreef:
wo 26 feb, 2025 15:02
Vanmiddag liet de iPhone het afweten, de track raakte op drift en belandde in de grindplas bij Maarn.
De hoogtedata in zijn val meesleurend :shock: Kennelijk geeft de iphone de voorkeur aan de gps hoogtedata boven zijn barometer (zit er vlgs de specs wel in).
Dat komt denk ik omdat er een "strakke" koppeling zit tussen hoogte info uit de GPS-satellieten en die uit de barometer. Bij mijn Garmin duurt zo'n correctie een uur.
math schreef:
di 25 feb, 2025 22:42
Ik zie bij Ride-with-GPS nog steeds dat als ik een fietspad langs een kanaal zonder sluizen volg, dus in principe waterpas rijdt, dat het hoogteprofiel een sprong van ca. 8 meter maakt als ik een bosgebiedje in rijdt en weer 8 meter daalt als ik daar uit rijdt. Dat zijn 'fake' hoogtemeters op basis van satellietkaarten.
Ik gebruik Judise en die laat langs het Wilhelminakanaal een redelijk rechte lijn zien, ondanks een stukje bos onderweg. Overigens vermoed ik dat het probleem ligt in de data die wij (laten) raadplegen: consumentenniveau :D
judise.jpg
Ken dat fietspad langs het Wilhelminakanaal goed ; kom er vaak.
Dit is wat RWGPS er van maakt : laagste punt 15 m ; hoogste punt 22 m ; 22 m stijgen van Haghorst naar Oirschot en 24 m dalen.
Haghorst naar Oirschot .png
Als ik een andere kaart als ondergrond neem, bv. OSM-Fietsen, krijg ik dezelfde getallen.
De track in Noorwegen laat weer heel wat anders zien :oops: Komt mogelijk door de tunnel op 8 km, 25 km en 50 km. Judise haalt er andere hoogte info bij (anders dan die uit de track).
noorwegen.jpg
Wat je in het middelste hoogteprofiel (RWGPS?) goed kunt zien is dat de scherpe pieken er uitgefilterd zijn (tunnels?). Dat scheelt op dit traject enorm veel hoogtemeters.
math schreef:
wo 26 feb, 2025 16:30
Wat je in het middelste hoogteprofiel (RWGPS?) goed kunt zien is dat de scherpe pieken er uitgefilterd zijn (tunnels?). Dat scheelt op dit traject enorm veel hoogtemeters.
Ja, dat is RWGPS, ik heb plaatje even aangepast ter verduidelijking. Judise leest kennelijk niet hoogte info uit track maar haalt die van extern en dat gaat mis met de tunnels. GPXSee (applicatie op PC) leest wel track uit (maar kan ook DEM data gebruiken, is in te stellen).
Referentie voor mijn opmerking over hoe Strava probeer hoogtemeters te bepalen en waarom ze dat zo doen:

https://support.strava.com/hc/en-us/art ... -Elevation
Een willekeurig klimmetje in Zwitserland (Oberriet - Eggerstanden) zonder tunnels en door bos + open terrein. Track gemaakt in Judise, daarna geïmporteerd in Ride with GPS en GPXSee. Replace Elevantion Data in RWGPS maakte niet uit.
ch.jpg
robhuls schreef:
wo 26 feb, 2025 16:49
Referentie voor mijn opmerking over hoe Strava probeer hoogtemeters te bepalen
Interessant! Maar ook "the elevation gain for an activity is an estimate"
Overigens valt er in GPXSee nog wel wat te sleutelen aan de wijze waarop er met de data omgegaan wordt (de mate van smooting zal veel uitmaken) en ook mijn GPS biedt nog wat fine tuning (hoewel ik e.e.a. op default heb staan).
gps-data.jpg
Dit is wat ridewithgps ervan bakt als je een route via de (OSM) kaart plant:
ridewithgps.jpg
1610 hm is al heel wat beter dan die eerder genoemde 3000 hm, kennelijk wordt er bij de routeberekening wel rekening gehouden met tunnels*). Helemaal vloeiend is de grafiek niet, meestal haal ik er nog 20% ruis af van wat ridewithgps berekend en dan kom ik aardig in de buurt met de gemeten data.

*) Het eerste piekje zijn een aantal korte tunnels, kennelijk ziet ridewitgps ze over het hoofd.
g.wiegers schreef:
di 25 feb, 2025 15:05
Polariteit schreef:
di 25 feb, 2025 06:40
Er is geen applicatie die ze 'betrouwbaar' berekent. Wel zullen ze doorgaans wel consequent zijn, dus ik houd 1 applicatie als 'baseline' aan om te bepalen hoeveel hoogtemeters ik op een rit kan verwachten (en die ik dan ook afzet tegen wat ik zelf aankan en nog leuk vind om te fietsen op een dag).
Dank jullie voor de reacties en de verwijzing naar eerdere info hierover op het forum
Ik had natuurlijk graag gehoord dat er een bepaalde app superieur is in het meten van hoogte. Maar zo simpel is het dus niet.
Bovenstaande reactie van Polariteit is voor mij dan de goede samenvatting.
Een apparaat op je fiets meet, maar een applicatie op je computer rekent. Die meet niets.