Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brander - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brander

Christos schreef:
za 08 feb, 2025 16:41
Ik gebruik de Primus Omnilite Ti. Een kostbaar apparaatje, maar je kunt er bijna alles op branden: gas, wasbenzine, gewone benzine, diesel of kerosine.
Na een vakantie in Frankrijk een week naar gasflesjes gezocht te hebben (bij de Decathlon waren alle flesjes op) neem ik nooit meer anders mee. Bij voorkeur vul ik hem met wasbenzine, en koop ik dat onderweg bij een bouwmarkt. Maar als dat er niet is, dan is er altijd wel een tankstation. Nog nooit last gehad van een verplichte minimale afname.
Ik gebruik er een demper bij die je online kunt vinden, daarmee maakt hij een stuk minder lawaai en brand hij rustiger.

Helemaal juist, sinds 30 jaar een wisperlite van MSR is gebruik. Oerdegelijk.

Er is een model dat op benzine EN gas werkt de Universal

Benzine is OVERAL te krijgen, wasbenzine brandt nog mooier. Er is ook een expeditie model dat ook op diesel brandt.

Benzinebrander werkt ook op grotere hoogte en in de kou.

Gas is iets makkelijker aansteken maar Er zijn verschillende gas systemen en ze moeten maar net op voorraad zijn,. Inderdaad in de zomer kan de voorraad een probleem zijn.
Eens gaat het kriebelen en dan heb je een benzine-brander nodig ; de wereldnorm. Maar ik ken ook mensen bij wie het niet is gaan kriebelen. Ik moet niet denken aan het zoeken naar gas en spiritus , al is het een stuk prettiger koken. Heel dicht bij huis dus een Trangia , o.k. een imitatie.
Pier.
Afbeelding

Vond het wel leuk om dit ook te delen, omdat het kan en omdat het dus bestaat.
Dit is de URL: https://www.neotrekk.com/
Wij zijn erg blij met deze Primus gasbrander. Hier kun je alle ventielgasblikken op aan sluiten. Ook de campinggaz.

https://www.primusshop.nl/primus-essent ... 51140.html

Wij combineren deze met de MSR XGK-EX Brander. Deze kun je combineren met bijna alle brandbare vloeistoffen.

https://www.bever.nl/p/msr-xgk-ex-brand ... olour=5806

Zo zijn we altijd verzekerd van een 1 brander met brandstof en kunnen we met 2 pitten uitgebreider koken als we dat willen. We mogen ook met fietsvakantie graag lekker en uitgebreid eten voor zover dat lukt.
In Europa kan je vrij makkelijk aan gasflesjes komen en is vind ik het makkelijkst. Mijn MSR Whisperlite is leuk maar daar wil je om alles niet snel te laten vervuilen toch het liefst wasbenzine/colemanfuel in hebben en houd dan rekening met verpakkingen van minimaal een liter. Je kan er natuurlijk ook gewone benzine mee tanken en dan veel schoonmaken, maar veel tankstations hebben weer een minimumafname.
Dan is zo'n Optimus (omnifuel) toch wel fijn, helemaal te demonteren en door een magneetje maak je de sproeikop weer schoon (die beweegt een naald op en neer)
Ik lees hier met herhaling over tankstations die een minimum afname zouden eisen. Ik heb nu meer dan 10 jaar ervaring en nog maar 1 keer meegemaakt dat ik meer moest betalen dan ik nodig had. Je tankt voor ongeveer een euro, dit maakt mij elke keer weer vrolijk. 8)
Reinder schreef:
do 20 feb, 2025 04:59
Ik lees hier met herhaling over tankstations die een minimum afname zouden eisen. Ik heb nu meer dan 10 jaar ervaring en nog maar 1 keer meegemaakt dat ik meer moest betalen dan ik nodig had. Je tankt voor ongeveer een euro, dit maakt mij elke keer weer vrolijk. 8)
Je hebt denk ik gelijk, het is gewoon mijn ervaring (n=1) in Nederland waar het me soms opvalt dat er staat vermeld dat er een minimumafname is. Of ze je dat in de praktijk ook in rekening brengen geen idee en in het buitenland is dat misschien al helemaal niet aan de orde.
windinderugfietser schreef:
wo 19 feb, 2025 19:43
Je kan er natuurlijk ook gewone benzine mee tanken en dan veel schoonmaken
Bij de apotheek een klein flesje alcohol kopen om mee voor te verwarmen scheelt een hoop schoonmaken (doe ik overigens alleen als ik toevallig een Apotheek zie, eindeloze zoektochten naar de juiste brandstof doe ik niet meer aan) .

Inmiddels heb ik alle soorten branders wel geprobeerd maar weer terug bij benzine ivm verkrijgbaarheid.
Reinder schreef:
do 20 feb, 2025 04:59
Precies en in zuid-oostelijk Europa willen ze soms zelfs niet eens dat je zelf tankt (10 jaar geleden niet tenminste) en dan geef je ze gewoon een fooi, iedereen blij.