Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brander - Forum Wereldfietser

Brander

Als je voornamelijk in Europa fietst, welke brander zou je dan aanschaffen en waarom? Eerste bestemming wordt Spanje dit jaar. Zat zelf aan een benzinebrander te denken, maar enlight me zou ik zeggen.
Mijn keuze zou een gasbrander zijn.
Deze zijn bedrijfszeker en hoef je nooit schoon te maken. Ze zijn bovendien veel stiller dan benzinebranders.

In Europa is er altijd wel een buitensportzaak, bouwmarkt of hengelsportwinkel op de route waar je gasblikjes kunt kopen. Coleman-blikjes (of vergelijkbaar) vind je overal.

Tip voor een gasbrander: Kovea Spider.
https://threepointsofthecompass.com/202 ... ea-spider/

De Spider is zeer compact en stabiel, en de regeling van het gas is subliem.

Ik zou altijd een brander met pootjes nemen, en niet zo'n brander die je bovenop een tankje schroeft, want dat is minder stabiel.

Koop in elk geval geen Campingaz, want dan ben je afhankelijk van hun blikjes. Of je moet dan weer een adapter kopen. Onhandig dus.

(Ik had ooit een benzinebrander, maar die vertoonde in Verweggistan onderweg kuren waardoor we niet meer konden koken. Met een gasbrander was dat nooit gebeurd.)
https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... gasbrander

https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... ster-stand

Ik heb deze met de optimus gastankjes, geen idee of in Spanje deze tankjes ook verkrijgbaar zijn, het zijn geen doorprik tankjes dus kan je gewoon weer loskoppelen na gebruik.

Ik was sceptisch met zo’n klein brandertje maar een kop kokend thee is binnen een minuut gezet! Echt top.

Maar mijn ervaring hoeft de jouwe niet te zijn..dus of dit de keuze is voor jouw reis dat weet ik niet…

Gr ej
In de Spaanse Decathlons kun je gasblikjes met standaard schroefdraad kopen.
Tsja, de charme van de camping om 6 uur wakker maken met een benzinebrander heeft toch wel wat. Reden voor mij om die te hebben is dat gasblikjes net leeg gaan op het moment dat het niet uitkomt en je toen nog niet de boel compact op kon bergen wat onvermijdelijk een keer tot lekkage (en dus een leeg blikje heeft geleid). Overigens is het schoonmaken geen issue als je schone brandstof gebruikt en zelfs met benzine valt dat best mee, in ieder geval na de vakantie en misschien een keer tussendoor in het geval van mijn Optimus Allesbrander, tegenwoordig dus de Vega of anders de Polaris , die kan zowel gasblikjes als vloeibare brandstof aan.
_Peter_ schreef:
do 06 feb, 2025 22:20
Tsja, de charme van de camping om 6 uur wakker maken met een benzinebrander heeft toch wel wat.
Ah was jij dat :evil:
Ik geef ook de voorkeur aan gasblikjes. Is naar mijn idee toch het meest compact, want ik gebruik een inklapbaar brandertje dat ik op het blikje kan schroeven. Ik heb daarbij overigens nog nooit last gehad van instabiliteit, kwestie van de juiste ondergrond kiezen; maar dat geldt met een staandertje ook :lol:

Verkrijgbaarheid in Europa is iig goed, wat dat betreft zie ik geen reden om iets anders te gebruiken. In bijvoorbeeld Frankrijk struikel je letterlijk over de Decathlons waar ze die schroefblikjes ook gewoon verkopen. Voordeel is dat Decathlon zo'n beetje in heel Europa zit...

2 jaar terug ook een reis gemaakt met een spiritusbrandertje. is op zich ook wel ok; verkrijgbaarheid van brandbare alcohol is iets beter dan die gasblikjes.
Na soms lang zoeken naar gasblikjes inmiddels al weer jaren fan van een spiritusbrander. Door de snelle uitbreiding van Decathlon is de verkrijgbaarheid van gasblikjes volgens mij inmiddels wel verbeterd.
Ik heb een tijd een benzinebrander gehad (Coleman). Daar ging best vaak iets aan kapot en reserveonderdelen waren soms moeilijk te krijgen. Maar misschien is dat inmiddels verbeterd of zijn andere merken betrouwbaarder.
Wat ik ook een nadeel vond van benzine was dat het best vaak gedoe opleverde als je met de fiets bij een benzinestation aankomt en 1 liter tankt.

Inmiddels gebruik ik al een hele tijd een Trangia spiritusbrander, daar ben ik heel tevreden over. Er kan bijna niks aan kapot en spiritus is over het algemeen makkelijk verkrijgbaar.
Kijk eens naar Trangia. Wil niks anders meer. Ik gebruik de versie met gasbrander. Voor Europa dikke prima. Mooi degelijk spul. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Ik kool meestal op Spiritus/ontsmettingsalcohol, tot nu toe overal in Europa makkelijk te vinden.

Met gasblikjes kan dat, afhankelijk van het land, nogal eens gezoek zijn.

Groetjes, Marloes
DosSantos schreef:
do 06 feb, 2025 19:50
Als je voornamelijk in Europa fietst, welke brander zou je dan aanschaffen en waarom? Eerste bestemming wordt Spanje dit jaar. Zat zelf aan een benzinebrander te denken, maar enlight me zou ik zeggen.
In Europa is eigenlijk alles wel goed te krijgen, of je nu benzine, gas of alcohol gebruikt. Het is echt geen probleem. Wat betreft gas, het klopt dat die blikjes op ongewenste momenten leeg kunnen zijn, maar er zijn ook vulsystemen beschikbaar. Zo kun je altijd met een vol klein blikje op pad gaan en het grote blik thuis laten. Benzine maakt wel veel herrie, maar het is makkelijk om iedere keer een flesje wasbenzine te kopen, en je doet er best lang mee. Soms is het moeilijk om aan te steken. Ik heb wel eens verhalen gehoord van mensen die een liter benzine wilden kopen bij een tankstation maar 5 liter moesten afrekenen omdat dat de minimum afname was.

Om eerlijk te zijn gebruik ik alle drie:

Een Firemaple G3 met een titanium brander en klein gastankje. Dit is de lichtste en compactste optie die ik bezit. Geschikt om water te koken voor thee, koffie en gedroogde maaltijden. (Ik drink dan ook uit het potje). Alles bij elkaar, inclusief aansteker, weegt minder dan 500 gram. Dit neem ik mee als ik ga paragliden met kampeerspullen.

Een alcoholbrander van Trangia met twee potjes en een pan/deksel. Dit is het eerste brandertje dat ik heb gekocht. Het setje is heel veelzijdig en geschikt voor normaal kookwerk. Het brandt op alles waar alcohol in zit, desnoods sterke drank. (Stil, heel stil, rustgevend stil!) Alles bij elkaar weegt iets meer dan 1000 gram. Dit neem ik mee op fietstochten.

Een benzinebrander van Coleman met twee pitten. Ik heb geen idee wat het weegt (meerdere kilogrammen), maar het is een complete koffer en hij staat permanent in de camper. Soms best moeilijk om aan te krijgen.

Met andere woorden, koop iets waar jij je goed bij voelt. Uiteindelijk hebben de meeste mensen meerdere dingen geprobeerd en zijn ze uitgekomen op iets waar zij gelukkig van worden. Dat is voor iedere persoon anders.
Ik zou ook voor gas of spiritus kiezen binnen Europa. Het voordeel van gas is een snellere kooktijd, als je even snel wat kokend water wil is dat in een minuut geregeld: kraantje open, vuur erbij en het werkt. Met een alcoholbrander moet je wat meer plannen, omdat het gewoon een paar minuten duurt voordat het water kookt en je de hoeveelheid alcohol moet aanpassen aan de hoeveelheid eten/water. Brandende spiritus gooi je ook niet even snel terug in de fles, ik gebruik altijd nét iets te veel en laat de boel dan leegbranden, maar je kan het vuur ook doven en de brander laten afkoelen. Of de brander dichtschroeven, dat kan bij de Trangia branders.
Ook zit er nog een flink verschil in de energie per kilo tussen gas en alcohol, die is grofweg 2x zo groot bij gas. Dat maakt als solo-fietser niet zo veel uit, een fles spiritus of twee blikjes gas wegen ongeveer hetzelfde, maar als je voor je hele gezin wil koken en genoeg wil meenemen voor een week, zullen de gasblikjes lichter en kleiner zijn. Dat is ook het omslagpunt waar benzine aantrekkelijk wordt, dat brand hard en snel, maar heeft weer wat andere nadelen, zoals het geluid, de geur en en het voorverwarmen, het is iets meer gedoe dan een gasbrander. De prijs en het makkelijke navullen zijn weer grote pluspunten voor benzine.
Ook is het handig om na te denken over de opslag van brandstof, een fles alcohol of benzine kan je in een bidonhouder stoppen, gasblikjes gaan (bij mij) in een tas. Dus dat wil je ook van te voren een beetje plannen, zodat je niet opeens een fles benzine in je tas met eten hoeft te bewaren.
De meeste zo niet alle benzine flessen sluiten hermetisch af dus van geurtjes geen last, mij niet opgevallen tenminste, daarnaast heb je denk meer dan 1 tas bij je. Voor wat kooktijden betreft die ontlopen elkaar niet zo veel, wil je sudderen dan is benzine in het voordeel die kan heel makkelijk op een lage stand branden.
Wat wel een uitdaging kan zijn is als je onverhoopt met het vliegtuig naar huis moet (of wil) een benzinebrander is dan niet het probleem maar wel de fles waar de brandstof in zit, die moet leeg en mag er zelfs niet naar ruiken anders ben je hem kwijt.
"wil je sudderen dan is benzine in het voordeel die kan heel makkelijk op een lage stand branden."

Met een goede gasbrander gaat dat net zo goed. Dus dat is geen voordeel.
stelvio73 schreef:
do 06 feb, 2025 20:01
Ik zou altijd een brander met pootjes nemen, en niet zo'n brander die je bovenop een tankje schroeft, want dat is minder stabiel.
Ook daar zijn weer onderzetters voor (met een goede ondergrond niet nodig). Had vroeger een driepoot maar die is echt een stuk zwaarder (en grotere pakmaat) dan een opschroefbrander.
Dan heb je dus een extra item nodig. En dan nog steeds is dat volgens de wetten van de zwaartekracht minder stabiel dan een driepoot direct op de grond, zoals met de (zeer lichte en compacte) Spider of een benzinebrander.

Maar goed, ik denk dat mensen in dit topic de argumenten geven die bij de eigen voorkeur passen. Ik heb mijn plasje gedaan. Laat de vragensteller maar bepalen wat hij/zij zelf het fijnste vindt.
In Europa zou ik zeggen een gasbrander met een adapter voor prikblikjes.
Welke brander maakt niet veel uit buiten de wintermaanden (maar vermijd Campingaz - dat is alleen in Frankrijk handig).
Trangia. Wil niet meer anders.
Ik gebruik de Primus Omnilite Ti. Een kostbaar apparaatje, maar je kunt er bijna alles op branden: gas, wasbenzine, gewone benzine, diesel of kerosine.
Na een vakantie in Frankrijk een week naar gasflesjes gezocht te hebben (bij de Decathlon waren alle flesjes op) neem ik nooit meer anders mee. Bij voorkeur vul ik hem met wasbenzine, en koop ik dat onderweg bij een bouwmarkt. Maar als dat er niet is, dan is er altijd wel een tankstation. Nog nooit last gehad van een verplichte minimale afname.
Ik gebruik er een demper bij die je online kunt vinden, daarmee maakt hij een stuk minder lawaai en brand hij rustiger.