Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil Santos Travelmaster 3+ en Travel lite - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verschil Santos Travelmaster 3+ en Travel lite

Idworx met neodrive? Lichter dan santos?
hoeksie schreef:
zo 26 jan, 2025 18:41
...derailleur... goedkoper en meer mogelijkheden om cassette/voorbladen aan te passen.
Een derailleur is zeker goedkoper in aanschaf, maar weer niet in onderhoud.
Met een Rohloff versnelling heb ik geen ervaring, maar voor een Pinion geldt dat de range zo groot is dat er geen reden is om verdere aanpassingen te wensen.
Flix heb jij een pinion 18 of 12?
In andere draadje genoemd: een Pinion P1.18
Bij een e-bike adviseren ze meestal een P of C 1.12 of kleiner, geloof ik.
Heb ik gedaan omdat ik mijn eigen kracht, en niet de Neodrives ondersteuning, leidend wilde laten zijn. En als ik nu met ondersteuning uit wil rijden, of de ondersteuning er helemaal uit haal (ander achterwiel), heb ik de fijnste versnelling.
Flix schreef:
za 01 feb, 2025 11:22
hoeksie schreef:
zo 26 jan, 2025 18:41
...derailleur... goedkoper en meer mogelijkheden om cassette/voorbladen aan te passen.
Een derailleur is zeker goedkoper in aanschaf, maar weer niet in onderhoud.
Met een Rohloff versnelling heb ik geen ervaring, maar voor een Pinion geldt dat de range zo groot is dat er geen reden is om verdere aanpassingen te wensen.
Staar je niet blind op de onderhoudskosten... Toen ik mijn TM3 kocht (2020) was het prijsverschil derailleur 3x10 vs rohloff +- 1000 euro; en volgens mij is dat prijsverschil nu alleen nog maar groter.

Als ik alle onderhoudskosten die ik aan mijn aandrijving bij elkaar optel, zit ik nu 4,5 jaar / 30000km later nog niet eens op de helft van die 1000 euro prijsverschil. Tegen de tijd dat mijn fiets hetzelfde heeft gekost als de rohloff-variant, dan ben ik alweer heel wat meer fietskilometers, kettingen en cassette's verder. En ik geloof er niet zo in dat je voor een rohloff 0,0 onderhoud moet plegen ;)

Ik doe het onderhoud wel zelf trouwens, dus wellicht is het als je bij een fietsenmaker laat doen wat sneller voordelig om voor rohloff te kiezen :)