Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil Santos Travelmaster 3+ en Travel lite - Forum Wereldfietser

Verschil Santos Travelmaster 3+ en Travel lite

Hi,

Ik oriënteer mij op een Santos en ben benieuwd wat de verschillen zijn tussen bovenstaande types. Een dealer vertelde dat de travel lite minder robuust is als de travelmaster3+.
Maar is de Travel lite voldoende robuust om een fijne fietskampeervakantie mee te ondernemen waarbij een gravelpaadje hier en daar wel fijn is.

Gr
Christel
Ja natuurlijk is ie dat.
Ik zou er geen 50 kilo aan bagage aan hangen maar voor de rest verteert hij alles prima.

Op Travelmaster 3+ is wel geschikt voor 50 kilo bagage, maar die zou ik er ook niet aanhangen. Beetje oversized qua bagagecapaciteit dus voor vrijwel alle reizigers of andere fietsers.
Alles (of haast alles) is relatief. De Travelmasters zijn weer net iets stabieler en speciaal gebouwd voor meer bagage. Maar de Travel Lite is ook prima geschikt voor fietskamperen met tent en alles wat je verder nodig hebt. Misschien iets minder dan de Travelmaster serie, maar als ik het ga vergelijken met een Batavus Sprint Tour uit de jaren 80 of een Giant Expedition type 1, dan is de Travel Lite het toonbeeld van stabiliteit en kwaliteit. Met die Batavus en die Giant ging het ook prima, en ik ben zelf 90+ kilo en een kampeeruitrusting vorige eeuw was duidelijk zwaarder dan tegenwoordig, dus met de Travel Litemoet het ook zeker lukken.
Volgens mij is een belangrijk verschil (op wat verdere kleine details na) dat de Travelmaster 3+ een stalen voorvork heeft en de Travel Lite een aluminium voorvork. In het stappenplan van Santos zelf staat de Travel Light in het zelfde rijtje als de Travelmaster 3+ als je met "4 tassen (+ stuurtas)" wil fietsen. Bij "vooral onverhard" worden dat minder: "2 tassen (+ stuurtas)". Koen Frantzen heeft evenwel op een Travel Lite met veel bagage de GDMBR gereden, een best wel stevige tocht met (heel) veel gravel. Dus ik weet niet hoe scherp dat verschil in fietsen nou is.

Santos noemt de Travel Light een "oersterke" reisfiets. Het is een beetje een ronkend betoog maar het zal niet uit de lucht gegrepen zijn: "Het stijve frame stuurt je strak door de bochten, houdt je stabiel bij het afdalen en voelt efficiënt bij elke trapbeweging". Als je een beetje op de kilo's wil letten (de Travel Lite weegt iets minder) of je wilt schuiven met componenten (een zwaardere Pinion i.p.v. een wat lichtere Rohloff) dan heeft de Travel Lite, lijkt mij, een plus.
Hoe stijver het frame, hoe meer je aan comfort moet inboeten. Vervolgens compenseren we dat inmiddels met banden van +50mm. Gewicht van de fiets neemt toe en met een ballonband stuurt je fiets ineens weer minder strak door de bocht. Best paradoxaal, haha!
Beeld wordt steeds duidelijker. Ik wil graag met derailleur blijven rijden; goedkoper en meer mogelijkheden om cassette/voorbladen aan te passen. Dan blijft de TM3+ over. Derailleur wordt niet aangeboden bij de travel lite.

Dank voor alle reacties.
Een aluminium toerfiets met derailleurs voor €5000, komt dat met verguld XTR?
Grandonneur schreef:
zo 26 jan, 2025 21:49
Een aluminium toerfiets met derailleurs voor €5099, komt dat met verguld XTR?
Nee. Ook niet met verlichting trouwens.
hoeksie schreef:
zo 26 jan, 2025 18:41
Beeld wordt steeds duidelijker. Ik wil graag met derailleur blijven rijden; goedkoper en meer mogelijkheden om cassette/voorbladen aan te passen. Dan blijft de TM3+ over. Derailleur wordt niet aangeboden bij de travel lite.

Dank voor alle reacties.
Bij Santos is veel mogelijk buiten wat ze aanbieden, even bellen of mailen om te horen of er wel een derailleur groep op de Lite kan is een goed idee.

Je kan trouwens zelf ook een groep of andere onderdelen aanleveren [ of je dealer] en die laten monteren
Op een aantal foto's van de Travel Lite staan dezelfde montagepunten (voor een derailleuroog) als de TM3+. Het zou dus mogelijk moeten zijn (mits aangegeven bij de bestelling).
De TM3+ is het enige model dat met derailleurs wordt aangeboden. Hoogstwaarschijnlijk omdat Frank van Rijn daarmee op pad is gegaan. Tja dan zou het raar zijn als je zoiets niet kopen kon.

Inderdaad, zolang een frame voorzien is van een derripad zou elke fiets zo uitgevoerd moeten kunnen worden.
Ik heb net even gebeld met Santos en zij melden dat zij - bij wijze van proef- in de configurator weer de optie hebben opgenomen om een Travelmaster 3+ met derailleur te kiezen. Overigens kan er inderaad ook een derailleur op de travel lite hebben zij bevestigd. DIe zou ik evt. kiezen omdat die lichter is dan de TM 3+, maar op de TM 3+ kun je ook weer de lichtere aluminiumvoorvork die bij de Travel lite standaard is, kiezen. Kortom er is veel meer mogelijk dan wat er te vinden is.
Ik ga vrijdag proefrijden in Nieuw Vennep, maar moet bekennen dat ik door de bomen het bos niet meer helemaal zie.

En nu ben ik naast Santos ook nog het merk Avaghon tegengekomen, dat volgens mij qua prijs-kwaliteitverhouding gunstig. Iemand ervaring met de S28? In vergelijking tot bovenstaande modellen?
Ik denk dat ook de Avaghon Atlas behoorlijk in de buurt komt en.... met derailleur verkrijgbaar. Verder fijne lui daar bij Bike4travel dus ik zou er zeker eens langs gaan.
Als je toch een derailleur wilt, waarom kijk je niet naar een Koga Worldtraveller? Qua prijs de helft (!) van een Santos en dan krijg je er ook nog verlichting en een voordrager bij. Met 3x10 versnellingen.

https://www.koga.com/nl/trekking-fietse ... er?frame=H

En de (lichtere) Classic is ook nog te koop met derailleur (dan wel duurder want via de Signature-lijn): 3500 euro (nog steeds veel goedkoper dan de Santossen) incl verlichting, bidons en goede pomp.
hoeksie schreef:
ma 27 jan, 2025 15:18

En nu ben ik naast Santos ook nog het merk Avaghon tegengekomen, dat volgens mij qua prijs-kwaliteitverhouding gunstig. Iemand ervaring met de S28? In vergelijking tot bovenstaande modellen?
Bij Avaghon is heel veel mogelijk. Maak een afspraak, ze nemen de tijd voor je, voor uitleg en uitzoeken wat bij je past (letterlijk en figuurlijk).
Wij hebben er afgelopen september fietsen gekocht, relatief korte levertijden voor fietsen die voor je van frame af worden opgebouwd.
Én ze zijn santosdealer van het eerste uur ofzo, zullen je eerlijk en passend adviseren.
hoeksie schreef:
zo 26 jan, 2025 18:41
...... en meer mogelijkheden om cassette/voorbladen aan te passen.
Bij zowel de Rohloff als de Pinion kan je ook schuiven met het verzet door tandwielen op trapas / achternaaf aan te passen. Een nadeel van de derailleur lijkt me dat de cassette maar een beperkte economische levensduur heeft. Ofwel: is die cassette met die fijne verhoudingen over 5 jaar nog verkrijgbaar?
hoeksie schreef:
ma 27 jan, 2025 15:18
En nu ben ik naast Santos ook nog het merk Avaghon tegengekomen, dat volgens mij qua prijs-kwaliteitverhouding gunstig.
Dan is het denk ik de moeite om nog even verder rond te kijken, kom je ook Snel nog op het spoor en Vittorio en wie weet wat nog meer allemaal. ;)
Iemand ervaring met de S28? In vergelijking tot bovenstaande modellen?
Ik heb in 2007 een S26.0 gekocht; ik vond die en de Snel Savanne allebei lekkerder fietsen dan een min of meer gelijk afgemonteerde Travelmaster. Is wel moeilijk vergelijken bij die custom-builts, want de afmontage maakt veel uit voor de rijeigenschappen en je krijgt het nooit helemaal gelijk. Ik meen dat Avaghon ook nog het goedkoopst was, en sneller leverbaar met wat extra mogelijkheden t.o.v. de Snel. Maar dat ligt inmiddels misschien allemaal wel anders.

Veel plezier bij het kiezen,

Carl
Ik heb vandaag proefgereden op de travelmaster 3+ met rohloff en de travellite met pinion. Beide fietsen ook met ondersteuning.
Merk dat mijn voorkeur naar pendix gaat. Dan bLijft van Santos alleen de travelmaster 3+ over. In de travel lite met framemaat 49 kan de accu niet worden ingebouwd in het frame.
Oriënteer me nu ik weet wat voor ondersteuning ik er (in de toekomst) op wil echter ook op de Koga Worldtraveller classic. Ik heb nu zo’n fiets met Bosch middenmotor en vind de fiets zelf ontzettend fijn rijden. De Bosch middenmotor is echter niet wat ik wil.