Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd bikepacking build (Salsa Fargo) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd bikepacking build (Salsa Fargo)

PaneVino schreef:
vr 17 jan, 2025 14:07
Dropbar, mechanische remmen, double voor en grote cassette achter. Ik heb zelf ook een soortgelijke fiets opgebouwd. Destijds was de Fargo ook op de shortlist, maar werd nr 2 ....

Ik ben voor mechanisch gegaan omdat ik ten eerste de prijzen van de dropbar-shifter/remmen enorm hoog vind, maar ook omdat ik de simpelheid van bekabelde onderdelen mooi vind.

Juintech R1 remmen
Microshift Sword brifters
Microshift Sword derailleur voor
Shimano M5120 / Deore SGS derailleur achter
2 x 10
11-42 cassette
28-44 chainrings
Raceface Aeffect crankset met 64/104 double boost spider.

Die remmen zijn ook een dingetje. Ik heb ook nog een setje BB7's liggen maar deze Juintech waren, voor het geld en het feit dat ze in een kleurtje leverbaar waren, het proberen waard omdat het intern hydraulische remmen zijn. Kabel gestuurde hydraulische remmen dus. Na een half jaar zeer intens gebruik, zowel on- als offroad en ook beladen/bepakt, kan ik ze aanraden. De eerder genoemde TRP Hy/RD 's zijn gelijksoortig.

Die MS shifters zijn een stuk goedkoper dan die van Gevenalle en ook een (nagenoeg gelijk aan) shimano dynasys cable-pull. Je kunt dus met die dropbar-shifters van Microshift ook, net als die Gevenalle GX, elke shimano mtb derailleur aansturen, want een enorm tand-bereik oplevert, zonder dat je wel allerlei conversie dingen moet gaan werken.

Iets dat je ook moet bedenken is of je Fargo Boost-spacing heeft of niet en daarop de chainline wat zou moeten aanpassen. Bij mij zit dat in de spider en in de ringen tussen frame en bb.


Ik heb zoals je ziet aardig wat praktijk ervaring met een dergelijke fiets.
Welke fiets is het uiteindelijk geworden? Heb je een paar foto’s?

Ik heb in eerste instantie besloten om te kiezen voor Avid BB7S remmen en ik onthoud de suggesties voor een combirem van hydrauliek en kabel. De bestelling voor de meeste onderdelen is de deur uit, ik zal binnenkort even een lijstje posten in dit topic voor de volledigheid.

In ander nieuws: is er een tekort aan Shimano Deore XT onderdelen? Of worden die uitgefaseerd? De gewenste crankset en spider zijn overal uitverkocht. Ik heb de Deore XT Crankstel 2X11 34-24 (FC-M8000-B2) op het oog en ik kan geen shop vinden die het op voorraad heeft.
Ik vind dat crankstel ook niet zo snel. Bike components zegt snel weer leverbaar dus je zou kunnen vragen wat ze daarmee bedoelen.

Het crankstel b2 is voor de brede kettinglijn. Heb je de juiste naafbreedte, crankstel en voorderailleur bij elkaar gezocht? Het frame kan namelijk met twee breedtes worden opgebouwd.
scharrelvis schreef:
zo 26 jan, 2025 09:29
In ander nieuws: is er een tekort aan Shimano Deore XT onderdelen? Of worden die uitgefaseerd? De gewenste crankset en spider zijn overal uitverkocht. Ik heb de Deore XT Crankstel 2X11 34-24 (FC-M8000-B2) op het oog en ik kan geen shop vinden die het op voorraad heeft.
Die ligt er inderdaad uit, kijk maar: https://bike.shimano.com/en-AU/products ... inued.html

Is ook niet onverwacht; M8000 is intussen al 10 jaar oud en 5 jaar geleden is er een kransje bijgekomen in de groep.
RianGeenen schreef:
zo 26 jan, 2025 10:10
Ik vind dat crankstel ook niet zo snel. Bike components zegt snel weer leverbaar dus je zou kunnen vragen wat ze daarmee bedoelen.

Het crankstel b2 is voor de brede kettinglijn. Heb je de juiste naafbreedte, crankstel en voorderailleur bij elkaar gezocht? Het frame kan namelijk met twee breedtes worden opgebouwd.
Ik zal mijn wielbouwer even bellen, maar ik ben uitgegaan van 148 boost.
Grandonneur schreef:
zo 26 jan, 2025 12:07
scharrelvis schreef:
zo 26 jan, 2025 09:29
In ander nieuws: is er een tekort aan Shimano Deore XT onderdelen? Of worden die uitgefaseerd? De gewenste crankset en spider zijn overal uitverkocht. Ik heb de Deore XT Crankstel 2X11 34-24 (FC-M8000-B2) op het oog en ik kan geen shop vinden die het op voorraad heeft.
Die ligt er inderdaad uit, kijk maar: https://bike.shimano.com/en-AU/products ... inued.html

Is ook niet onverwacht; M8000 is intussen al 10 jaar oud en 5 jaar geleden is er een kransje bijgekomen in de groep.
Bedankt, dat verklaart een hoop. Ik vind het dan vreemd dat ik deze crank nog wel tegenkom als ik zoek naar Deore XT onderdelen op de site. Heeft iemand een voorstel voor een vervangende crank?
scharrelvis schreef:
zo 26 jan, 2025 09:29
PaneVino schreef:
vr 17 jan, 2025 14:07
Dropbar, mechanische remmen, double voor en grote cassette achter. Ik heb zelf ook een soortgelijke fiets opgebouwd. Destijds was de Fargo ook op de shortlist, maar werd nr 2 ....

Ik ben voor mechanisch gegaan omdat ik ten eerste de prijzen van de dropbar-shifter/remmen enorm hoog vind, maar ook omdat ik de simpelheid van bekabelde onderdelen mooi vind.

Juintech R1 remmen
Microshift Sword brifters
Microshift Sword derailleur voor
Shimano M5120 / Deore SGS derailleur achter
2 x 10
11-42 cassette
28-44 chainrings
Raceface Aeffect crankset met 64/104 double boost spider.

Die remmen zijn ook een dingetje. Ik heb ook nog een setje BB7's liggen maar deze Juintech waren, voor het geld en het feit dat ze in een kleurtje leverbaar waren, het proberen waard omdat het intern hydraulische remmen zijn. Kabel gestuurde hydraulische remmen dus. Na een half jaar zeer intens gebruik, zowel on- als offroad en ook beladen/bepakt, kan ik ze aanraden. De eerder genoemde TRP Hy/RD 's zijn gelijksoortig.

Die MS shifters zijn een stuk goedkoper dan die van Gevenalle en ook een (nagenoeg gelijk aan) shimano dynasys cable-pull. Je kunt dus met die dropbar-shifters van Microshift ook, net als die Gevenalle GX, elke shimano mtb derailleur aansturen, want een enorm tand-bereik oplevert, zonder dat je wel allerlei conversie dingen moet gaan werken.

Iets dat je ook moet bedenken is of je Fargo Boost-spacing heeft of niet en daarop de chainline wat zou moeten aanpassen. Bij mij zit dat in de spider en in de ringen tussen frame en bb.


Ik heb zoals je ziet aardig wat praktijk ervaring met een dergelijke fiets.
Welke fiets is het uiteindelijk geworden? Heb je een paar foto’s?

Ik heb in eerste instantie besloten om te kiezen voor Avid BB7S remmen en ik onthoud de suggesties voor een combirem van hydrauliek en kabel. De bestelling voor de meeste onderdelen is de deur uit, ik zal binnenkort even een lijstje posten in dit topic voor de volledigheid.

In ander nieuws: is er een tekort aan Shimano Deore XT onderdelen? Of worden die uitgefaseerd? De gewenste crankset en spider zijn overal uitverkocht. Ik heb de Deore XT Crankstel 2X11 34-24 (FC-M8000-B2) op het oog en ik kan geen shop vinden die het op voorraad heeft.
Ik heb een Singular Gryphon Ti met boost-spacing, stevigere buizen en stijvere vork laten maken.

De Avid BB’s zijn betrouwbaar en voorspelbaar. Met goede stevige buitenkabels (compressionless housing) simpelweg goed.

Die XT doubles gaan er uit ja. Maar er zijn goedkopere betere alternatieven. Ook bij Shimano. De m4xxx en M5xxx series cranks bijv, of die uit de Cues serie.
Belangrijkste voor mij was hoe de voorziening van (goedkopere) kettingbladen voor de bcd-maten was.

Bijlagen

Bedankt, dat verklaart een hoop. Ik vind het dan vreemd dat ik deze crank nog wel tegenkom als ik zoek naar Deore XT onderdelen op de site. Heeft iemand een voorstel voor een vervangende crank?
Deze bijv
https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/shi ... 37973236/p
Even een lijstje om aan te geven hoever ik ben:
  • Frame: Salsa Fargo Steel 2024
  • Fork: komt met het frame, volledig carbon
  • Headset: komt met het frame
  • Bottom Bracket: Hope BSA 24mm Black
  • Crankset: Shimano Deore FC-M5100-B2 (2x11)
  • Shifters: Gevenalle GX (2x whatever)
  • Derailleur Front: Shimano FD-M5100-D
  • Derailleur Rear: Shimano RD-M8000-SGS
  • Cassette: Shimano CS-M8000 (11–42)
  • Chain: uitzoeken
  • Brake Levers: Gevenalle GX
  • Disc Brakes: Avid BB7S
  • Discs: TRP 160 (achter) & TRP 180 (voor)
  • Hubs: DT Swiss 350 148 IS HG Steel & DT Swiss 350 110 IS
  • Rims: Stan’s NoTubes Flow MK4
  • Tires: Vittorio Mezcal XC Trail 29x2.35
PaneVino schreef:
ma 27 jan, 2025 11:19
scharrelvis schreef:
zo 26 jan, 2025 09:29
PaneVino schreef:
vr 17 jan, 2025 14:07
Dropbar, mechanische remmen, double voor en grote cassette achter. Ik heb zelf ook een soortgelijke fiets opgebouwd. Destijds was de Fargo ook op de shortlist, maar werd nr 2 ....

Ik ben voor mechanisch gegaan omdat ik ten eerste de prijzen van de dropbar-shifter/remmen enorm hoog vind, maar ook omdat ik de simpelheid van bekabelde onderdelen mooi vind.

Juintech R1 remmen
Microshift Sword brifters
Microshift Sword derailleur voor
Shimano M5120 / Deore SGS derailleur achter
2 x 10
11-42 cassette
28-44 chainrings
Raceface Aeffect crankset met 64/104 double boost spider.

Die remmen zijn ook een dingetje. Ik heb ook nog een setje BB7's liggen maar deze Juintech waren, voor het geld en het feit dat ze in een kleurtje leverbaar waren, het proberen waard omdat het intern hydraulische remmen zijn. Kabel gestuurde hydraulische remmen dus. Na een half jaar zeer intens gebruik, zowel on- als offroad en ook beladen/bepakt, kan ik ze aanraden. De eerder genoemde TRP Hy/RD 's zijn gelijksoortig.

Die MS shifters zijn een stuk goedkoper dan die van Gevenalle en ook een (nagenoeg gelijk aan) shimano dynasys cable-pull. Je kunt dus met die dropbar-shifters van Microshift ook, net als die Gevenalle GX, elke shimano mtb derailleur aansturen, want een enorm tand-bereik oplevert, zonder dat je wel allerlei conversie dingen moet gaan werken.

Iets dat je ook moet bedenken is of je Fargo Boost-spacing heeft of niet en daarop de chainline wat zou moeten aanpassen. Bij mij zit dat in de spider en in de ringen tussen frame en bb.


Ik heb zoals je ziet aardig wat praktijk ervaring met een dergelijke fiets.
Welke fiets is het uiteindelijk geworden? Heb je een paar foto’s?

Ik heb in eerste instantie besloten om te kiezen voor Avid BB7S remmen en ik onthoud de suggesties voor een combirem van hydrauliek en kabel. De bestelling voor de meeste onderdelen is de deur uit, ik zal binnenkort even een lijstje posten in dit topic voor de volledigheid.

In ander nieuws: is er een tekort aan Shimano Deore XT onderdelen? Of worden die uitgefaseerd? De gewenste crankset en spider zijn overal uitverkocht. Ik heb de Deore XT Crankstel 2X11 34-24 (FC-M8000-B2) op het oog en ik kan geen shop vinden die het op voorraad heeft.
Ik heb een Singular Gryphon Ti met boost-spacing, stevigere buizen en stijvere vork laten maken.

De Avid BB’s zijn betrouwbaar en voorspelbaar. Met goede stevige buitenkabels (compressionless housing) simpelweg goed.

Die XT doubles gaan er uit ja. Maar er zijn goedkopere betere alternatieven. Ook bij Shimano. De m4xxx en M5xxx series cranks bijv, of die uit de Cues serie.
Belangrijkste voor mij was hoe de voorziening van (goedkopere) kettingbladen voor de bcd-maten was.
Mooie fiets hoor, complimenten :)

Wat bedoel je met de zin “Belangrijkste voor mij was hoe de voorziening van (goedkopere) kettingbladen voor de bcd-maten was.”?
scharrelvis schreef:
ma 27 jan, 2025 13:15

Mooie fiets hoor, complimenten :)

Wat bedoel je met de zin “Belangrijkste voor mij was hoe de voorziening van (goedkopere) kettingbladen voor de bcd-maten was.”?
Dank je wel. Zit ook heel wat werk in :oops:

Beladen fietsen, met in het bijzonder het beladen off-road fietsen, vereist heel andere versnellingen dan dat regulier op de markt is. Helemaal de racefiets-onderdelen zijn totaal ongeschikt met die enorme kettingbladen.

Ook GRX met zijn 46-30 vind ik te groot. En de gemiddelde MTB dubbel crankset is, met zijn 22-36 of 24-38, wat mij betreft weer te klein. Ik wilde iets er tussen in. Iets met 26 of 28 als klein blad en een 42 of 44 als groot blad.

Dat betekent dat je bij je crankset behorende kettingbladen moet zoeken. In BCD104 en BCD64 vond ik flink wat (goedkopere) kettingblad opties en mede daardoor heb ik een dergelijke crankset.

Zo bedoelde ik het.