Welke fiets is het uiteindelijk geworden? Heb je een paar foto’s?PaneVino schreef: ↑vr 17 jan, 2025 14:07Dropbar, mechanische remmen, double voor en grote cassette achter. Ik heb zelf ook een soortgelijke fiets opgebouwd. Destijds was de Fargo ook op de shortlist, maar werd nr 2 ....
Ik ben voor mechanisch gegaan omdat ik ten eerste de prijzen van de dropbar-shifter/remmen enorm hoog vind, maar ook omdat ik de simpelheid van bekabelde onderdelen mooi vind.
Juintech R1 remmen
Microshift Sword brifters
Microshift Sword derailleur voor
Shimano M5120 / Deore SGS derailleur achter
2 x 10
11-42 cassette
28-44 chainrings
Raceface Aeffect crankset met 64/104 double boost spider.
Die remmen zijn ook een dingetje. Ik heb ook nog een setje BB7's liggen maar deze Juintech waren, voor het geld en het feit dat ze in een kleurtje leverbaar waren, het proberen waard omdat het intern hydraulische remmen zijn. Kabel gestuurde hydraulische remmen dus. Na een half jaar zeer intens gebruik, zowel on- als offroad en ook beladen/bepakt, kan ik ze aanraden. De eerder genoemde TRP Hy/RD 's zijn gelijksoortig.
Die MS shifters zijn een stuk goedkoper dan die van Gevenalle en ook een (nagenoeg gelijk aan) shimano dynasys cable-pull. Je kunt dus met die dropbar-shifters van Microshift ook, net als die Gevenalle GX, elke shimano mtb derailleur aansturen, want een enorm tand-bereik oplevert, zonder dat je wel allerlei conversie dingen moet gaan werken.
Iets dat je ook moet bedenken is of je Fargo Boost-spacing heeft of niet en daarop de chainline wat zou moeten aanpassen. Bij mij zit dat in de spider en in de ringen tussen frame en bb.
Ik heb zoals je ziet aardig wat praktijk ervaring met een dergelijke fiets.
Ik heb in eerste instantie besloten om te kiezen voor Avid BB7S remmen en ik onthoud de suggesties voor een combirem van hydrauliek en kabel. De bestelling voor de meeste onderdelen is de deur uit, ik zal binnenkort even een lijstje posten in dit topic voor de volledigheid.
In ander nieuws: is er een tekort aan Shimano Deore XT onderdelen? Of worden die uitgefaseerd? De gewenste crankset en spider zijn overal uitverkocht. Ik heb de Deore XT Crankstel 2X11 34-24 (FC-M8000-B2) op het oog en ik kan geen shop vinden die het op voorraad heeft.