Antonius schreef:
wo 14 aug, 2024 18:12
Ik heb jaren niet gekampeerd, heb nog wel een Thermarest matje op zolder liggen uit mijn jonge jaren, ik denk rond 25 jaar oud. Naar aanleiding van deze thread (en het voornemen om voor het eind van de zomer nog een weekje door NL te fietsen met tentje en slaapzak) heb ik het matje voor het eerst in vele jaren uitgerold en opgeblazen. Geen nacht op gelegen, wel is het matje tenminste voor korte tijd gewoon nog op te blazen, geen merkbaar lek. Ik kan er op liggen, zak er niet in tot op de grond. Het aankomende fietstochtje zal moeten leren of hij het ook daadwerkelijk een nacht volhoudt.
Nog even terugkomen op mijn eigen bericht met een update. Mijn Thermarest matrasje dateert van omstreeks 1995, met ruime marge van een paar jaar. Voor de identificatie: het is opgeblazen zo'n 2 a 3cm dik, lang en smal. Een zijde is blauw, de andere rood. Het label in het hoesje geeft aan dat het matje enkel opgerold in het zakje vervoerd moet worden, tussentijds uitgerold en met lucht gevuld bewaren. Ik moet bekennen dat ie het merendeel van de afgelopen 30 jaar strak opgerold in het zakje op zolder heeft gelegen. De afgelopen weken heb ik er twee tochtjes mee gekampeerd en meerdere nachten op geslapen. Het matje is nog steeds luchtdicht. Het is niet bijster comfortabel, maar dat krijg je als je de dunste versie koopt. Voor die tijd was het wel uitzonderlijk licht. Tegenwoordig zijn er vast lichtere versies te koop. Ik betwijfel of ze net zo lang mee gaan.

Ik vermoed dat er door de jaren heen variaties in gebruikte materialen en productie methodes zijn geweest waardoor sommige modellen het langer uithouden dan andere. Soortgelijke ervaringen heb ik met bergschoenen: er is één merk dat mij goed zit. Sommige modellen kan ik helemaal tot de draad verslijten. Andere modellen van hetzelfde merk zijn weliswaar super comfortabel maar gaan voortijdig stuk (loslatende zolen heb ik meermaals gehad).