Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw ventiel van Schwalbe - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuw ventiel van Schwalbe

Even een update: het werkt zoals Schwalbe claimt. Twee opmerkingen: het bijgeleverde tooltje om binnenventiel eruit te draaien en het clik ventiel erin te draaien past slecht, zeg maar: niet. Binnenventiel kan heel vast zitten. 2. Even snel band leeg laten lopen valt ook tegen. Daarvoor moet je het kleine pinnetje bovenop indrukken, kan met vingernagel of huissleutel o.i.d. Loopt dan langzaam leeg.
sjefke schreef:
wo 12 nov, 2025 18:27
Even een update: het werkt zoals Schwalbe claimt. Twee opmerkingen: het bijgeleverde tooltje om binnenventiel eruit te draaien en het clik ventiel erin te draaien past slecht, zeg maar: niet. Binnenventiel kan heel vast zitten. 2. Even snel band leeg laten lopen valt ook tegen. Daarvoor moet je het kleine pinnetje bovenop indrukken, kan met vingernagel of huissleutel o.i.d. Loopt dan langzaam leeg.
Dank voor je review! Nuttig. Inmiddels heb ik ook van andere reviewers begrepen dat Presta-pompen vaak toch niet, of niet goed, werken met de Clik Valve.

Dat maakt het lastig, want de Clik Valve-pomp werkt ook niet met Presta-ventielen. Ik koop onderweg nog wel eens een binnenbandje als ik mijn laatste reservebandje heb gebruikt, en voor het geval die alleen met Presta verkrijgbaar zijn, zou ik voor de zekerheid dus twee pompjes bij me moeten hebben.

Daarnaast is het enige van de genoemde problemen met Presta-ventielen dat ik herken dat van de losdraaiende kern. Héél irritant als je net 1.000 slagen met je minipompje hebt gemaakt om je band weer op 100 PSI te krijgen.

Echter, dit doet zich tot nu toe bij mij alleen voor bij sommige Schwalbe SV15's, dus als ik overstap naar Continental kan ik dat ook oplossen binnen het Presta-universum. :wink:
Qua pomp heb ik de Renncompressor pomp omgebouwd met een nieuwe slang met E.V.A. pompkop. Werkt foutloos. Moet het minipompje nog uitproberen.
sjefke schreef:
wo 12 nov, 2025 18:27
Kleine tip: dit kan met het ventieldopje, hier zit een speciale rand daarvoor op en dat werkt top.
Dan heb ik zeker de verkeerde dopjes ontvangen. Dopje is te groot en valt eraf. Was toch al niet van plan dopjes te gebruiken.
sjefke schreef:
wo 12 nov, 2025 23:11
Dan heb ik zeker de verkeerde dopjes ontvangen. Dopje is te groot en valt eraf. Was toch al niet van plan dopjes te gebruiken.
De dopjes die erbij zitten klik je erop in plaats van draaien (even doordrukken). Je kan ze beter wel gebruiken anders komt er stof of vuil in wat de werking beïnvloed.
John Jongerius schreef:
wo 12 nov, 2025 23:20
(...) Je kan ze beter wel gebruiken anders komt er stof of vuil in wat de werking beïnvloed.
Hmmm. Tja. Dat kenden we natuurlijk al van de Schrader.

Paar andere dingen die ik uit reviews haalde:

• tenzij je de Clik Valve-adapter gebruikt, geeft je manometer niet de correcte bandenspanning aan, namelijk 6-7 PSI te weinig, als gevolg van de veer in het ventiel
  • als je onderweg een pomp van een ander wilt gebruiken dan loop je de kans dat die niet werkt. Aanbevolen wordt een Presta-ventielkern als reserve mee te nemen
De lijst met Presta-voordelen wordt er niet korter van. :?
non-fixie schreef:
do 13 nov, 2025 11:59
John Jongerius schreef:
wo 12 nov, 2025 23:20
(...) Je kan ze beter wel gebruiken anders komt er stof of vuil in wat de werking beïnvloed.
Hmmm. Tja. Dat kenden we natuurlijk al van de Schrader.

Paar andere dingen die ik uit reviews haalde:

• tenzij je de Clik Valve-adapter gebruikt, geeft je manometer niet de correcte bandenspanning aan, namelijk 6-7 PSI te weinig, als gevolg van de veer in het ventiel
  • als je onderweg een pomp van een ander wilt gebruiken dan loop je de kans dat die niet werkt. Aanbevolen wordt een Presta-ventielkern als reserve mee te nemen
De lijst met Presta-voordelen wordt er niet korter van. :?
Ik zou altijd een clik valve adapter meenemen voor als je niet de juiste pomp hebt (deze zit bij de startset), inmiddels hebben zowel Lezyne als Sks al een collectie met hand en voetpompen met Clik valve aansluiting voor zowel thuis als onderweg.

Het fijne hiervan is dat je direct de druk af kan lezen als je hem op het ventiel klikt en niet eerst 1 slag moet pompen.

Met een universele pomp lukt oppompen altijd wel alleen kun je dan de druk niet aflezen.