Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsschoenen met spd waar je ook goed in kan wandelen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsschoenen met spd waar je ook goed in kan wandelen

Dank allen voor tips en adviezen ! :D
Mijn gedachte hierbij is dat het beste uit twee werelden niet te koop is.
Als de sluiting te diep in de schoen zit klikken ze vast lastig in en uit het pedaal.
Als het makkelijk klikt, klikt het ook makkelijk op straat.

Ga naar een winkel en vraag of je het mag uitproberen en gun de winkel de handel.
Poppink schreef:
vr 24 feb, 2023 12:53
Mijn gedachte hierbij is dat het beste uit twee werelden niet te koop is.
Als de sluiting te diep in de schoen zit klikken ze vast lastig in en uit het pedaal.
Als het makkelijk klikt, klikt het ook makkelijk op straat.

Ga naar een winkel en vraag of je het mag uitproberen en gun de winkel de handel.
je hebt gelijk, ik ben naar de vakantiefietser gegaan in Adam als de zool dikker zou zijn dan klikt het plaatje niet meer vast.... achteraf logisch ... :roll:
Ik heb vorig jaar vaude tvl sykkel gekocht. Bevalt mij op zich wel goed. Klikt goed in en uit. Voor een dagje wandelen kun je de plaatjes er af schroeven en rubberen zooltjes ervoor in de plaats schroeven.
Lopen op de plaatjes gaat op zich ook wel goed maar je hoort de plaatjes wel knarsen op de bestrating.

Heb geen vergelijk met andere spd schoenen. Dit zijn mijn eerste...

https://www.bergfreunde.nl/vaude-tvl-sy ... 8124802539..
Hoewel ik wel allerlei klikpedalen en -schoenen heb, gaan die nooit mee op vakantie of toertochtjes, om de bovengenoemde redenen.

Dit is wat ik gebruik. Werkt ook prima met gympen met een glad bovenwerk en een beetje stijve zool, maar ik vind dit soort fietsschoenen nog net iets fijner. Zowel voor fietsen als lopen. YMMV.

Afbeelding
ja mooi enzo, maar kruis dan wel de veter óf links over rechts óf recht over links in elk geval dat het de bedoeling is op die manier. Zo gaat er natuurlijk over je gepraat worden uiteraard.
non-fixie schreef:
vr 24 feb, 2023 16:57
Hoewel ik wel allerlei klikpedalen en -schoenen heb, gaan die nooit mee op vakantie of toertochtjes, om de bovengenoemde redenen.

Dit is wat ik gebruik. Werkt ook prima met gympen met een glad bovenwerk en een beetje stijve zool, maar ik vind dit soort fietsschoenen nog net iets fijner. Zowel voor fietsen als lopen. YMMV.

Afbeelding
Prachtig!
Mijn eerste racefiets had ze ook toeclips die heeft nu spd pedalen en die toeclips en de originele pedalen liggen in de kast.
Ik ga het proberen.
Heb zelf al paar jaar Shimano wielrenschoenen met de spd-plaatjes verzonken in de zool. Je kunt er prima op lopen, wandelen etc. zonder de vloer te beschadigen. Niet geschikt voor wandelvakanties :wink:
Laat je eens verassen door Northwave MTB schoenen die ook in een variant zijn voor lopen.
Fiets en loop er al jaren mee.
MTB fietser schreef:
wo 22 mar, 2023 16:38
Fiets en loop er al jaren mee.
Over welk model heb je het dan?
Hoi,

Ik ben al jaren tevreden met Mavic contagrip, precieze serie is niet meer te lezen helaas.
Maar ik fiets zonder spd te gebruiken.

succes.

groet,
Linda
Oef...welk model...daar vraag je me wat.
Corsair staat erop
even nagekeken...corsair trekking schoenen.
Zijn ook niet zo duur
Ik heb uiteindelijk moeten kiezen tussen de shimano EX500 en de Corsair bij Mantel in Utrecht op basis van de adviezen die ik gekregen heb.

Bijkomende informatie shimano ganteert een stijfheid gradatie 5 is trekking/wandel 9 is wedstrijd stijf.

Ik had al shimano mtb 15 jaar oud met platte zool maar veel stijver dan de EX500. De pasvorm paste mij goed de EX 500 is vrij ruim in de voorkant. De North wave had zon draai sluiting knop, te ingewikkeld en kwetsbaar, shimano heeft snelsluiting veters. Vanwege pasvorm de EX500 gekozen met spd plaatjes eronder merk je niets van goede grip zolen wandelen alsof het een wandelschoen is. Voldoende hard om te toer fietsen. Heb er 3 dage 100 km per dag mee gefietst.

Zoals leon geloof ik zei met de tijd slijten de zolen en zal het spd plaatje wellicht weer hoorbaar worden. Maar voorlopig is het een hele verbetering, ik glij als ik afstap niet meer onderuit.

Nog bedankt voor het delen van de ervaringen
Ter aanvulling op alle eerder genoemde modellen, de Bontrager SSR Multisport zijn mij erg goed bevallen. Het spd plaatje zit ongeveer op gelijke hoogte met de schoenzool. Je hoort/voelt het plaatje wel bij het lopen, maar het steekt niet echt uit. Net als alle andere fietsschoenen zijn ze niet gemaakt om hele dagen mee te lopen, maar een paar km wandelen was geen enkel probleem.
Schoenen is net als met fietsen, als het niet past op jouw lichaam dan is het niet goed, dat wil niet zeggen dat die fiets of schoen niet goed is maar niet voor jou.
Die draaiknoppen vindt ik dan weer fijn want je kan heel goed afstellen hoe strak je de schoen wil.
Als ik een stuk moet wandelen dan gaan de fietsschoenen uit en pak ik een paar lichte sportschoenen, dat is 100 keer beter voor mijn voeten dan welke fietsschoen ook.
Peter
Het lijkt mij goed om bij het uitgangspunt van de vraagstelling te blijven, de pasvorm was niet het issue, dat was een paar fietsschoenen spd waarin je ook redelijk tot goed kunt wandelen/lopen omdat ik uitgleed op mijn oude schoenen omdat de spd plaatjes te ver uitstaken.
Ik wil als het kan geen extra paar schoenen meenemen en streef ernaar alleen het hoogst noodzakelijke mee te nemen.

Ten tweede die draaiknop is leuk maar kwetsbaar die kan stuk. Wellicht kan je je herinneren dat v d Poel uitgleed in een bocht ik dacht in de wereldkampioenschappen en daardoor ook die knop vernielde ,al fietsend heeft hij hem eraf getrokken als mij dat gebeurt als ik op pad ben dan moet je op zoek naar een nieuwe schoenen. Die knop Is ook meer voor het wedstrijd circuit gemaakt. Met gewone ouderwetse veters kan ik prima mijn schoenen zo strak als ik wil aanbinden. Mochten die breken dan knoop ij ze weer aan elkaar.

Kort samengevat mijn uitgangspunt is 1) zo min mogelijk meenemen alleen het strikt noodzakelijke tot maximum 19 kg en 2) alle spullen moeten betrouwbaar en niet kwetsbaar zijn en bijvoorkeur te repareren door mijzelf dat geldt ook voor de fiets.
Daarom wil ik ook geen electronische versnelling bijvoorbeeld ik wil niet afhankelijk zijn van batterijen en software electronica en heb ook altijd een papieren kaart bij me als achtervanger en om beter overzicht te houden van de route.

Maar vanzelfsprekend mag iedereen zelf bepalen hoe en met wat voor spullen je lange fietsreizen aanvangt.
Tsja, dan val ik maar in herhaling, je kan geen goede fietsschoenen met SPD hebben waar je ook nog goed mee kan wandelen, als ze niet passen.
ik gebruik nu al zo'n 15 jaar schoenen van Sidi en Northwave (voor de winter), en de enige keer dat ik de draaiknop van de Northwave kapot heb weten te maken kwam omdat ik niet meer wist hoe het mechanisme werkte (net iets anders dan bij Sidi) dus die zijn aardig idiot-proof. Het grote nadeel van shimano-schoenen is dat vooral de zolen snel versleten al is dat nu misschien anders, daarnaast zaten ze voor mijn voeten gewoon veel te ruim, (zelfs de smalste) en elke 2 jaar dure schoenen kopen ging me een beetje tegenstaan, Bij de Sidi's zijn de zolen vervangbaar en ondanks de carbon zool kun je daar redelijk op lopen maar het zijn zeker geen wandelschoenen. Voor wat het gewicht van de wandelschoenen betreft die wegen maar liefst 700 gram inclusief veters in de maat 47. Voor het comfort wat ze me geven neem ik de ruimte die ze innemen en het gewicht voor lief, of ik nu 19 of 20kg meeneem dat merk ik na een week fietsen ook niet meer.
Minder gewicht en betrouwbaar zijn overigens ook tegenstrijdig, want als iets minder weegt wordt er vaak op de duurzaamheid beknibbeld waar je vervolgens wel meer geld voor neer mag tellen. Dus een tent van 1,5 kg is leuk maar als je die na 4 jaar verslijt is dat geen goede investering geweest, maar dat is hoe daar tegenaan kijk.
Peter,
Dank voor je reactie.
als ik het eerder had geweten dan had ik wellicht een andere keuze gemaakt,dat kunnen verzolen ie een groot pluspunt en inderdaad zitten ze ruim in de voorvoet maar strak genoeg over de wreef.
maar ik moest de knoop doorhakken want ik wil weg over een paar weken, en de verkoper bij Mantel gaf mij 2 opties northwave Corsair of dr Shimano EX500.
Ik zal tzt mijn ervaring posten
Ik gebruik graag mijn Specialized Rime 2.0 schoenen voor meerdere dagen bikepacken (anders dan een 2-daagse waar ik vaak raceschoenen draag). Een prima schoen met Vibram zool met flink profiel zonder erg lomp te zijn. Èn een veter èn een BOA. Da's fijn.