door
_Peter_ » di 03 jun, 2025 23:31
Tsja, dan val ik maar in herhaling, je kan geen goede fietsschoenen met SPD hebben waar je ook nog goed mee kan wandelen, als ze niet passen.
ik gebruik nu al zo'n 15 jaar schoenen van Sidi en Northwave (voor de winter), en de enige keer dat ik de draaiknop van de Northwave kapot heb weten te maken kwam omdat ik niet meer wist hoe het mechanisme werkte (net iets anders dan bij Sidi) dus die zijn aardig idiot-proof. Het grote nadeel van shimano-schoenen is dat vooral de zolen snel versleten al is dat nu misschien anders, daarnaast zaten ze voor mijn voeten gewoon veel te ruim, (zelfs de smalste) en elke 2 jaar dure schoenen kopen ging me een beetje tegenstaan, Bij de Sidi's zijn de zolen vervangbaar en ondanks de carbon zool kun je daar redelijk op lopen maar het zijn zeker geen wandelschoenen. Voor wat het gewicht van de wandelschoenen betreft die wegen maar liefst 700 gram inclusief veters in de maat 47. Voor het comfort wat ze me geven neem ik de ruimte die ze innemen en het gewicht voor lief, of ik nu 19 of 20kg meeneem dat merk ik na een week fietsen ook niet meer.
Minder gewicht en betrouwbaar zijn overigens ook tegenstrijdig, want als iets minder weegt wordt er vaak op de duurzaamheid beknibbeld waar je vervolgens wel meer geld voor neer mag tellen. Dus een tent van 1,5 kg is leuk maar als je die na 4 jaar verslijt is dat geen goede investering geweest, maar dat is hoe daar tegenaan kijk.