door
Flix » zo 01 mei, 2022 23:41
Poppink schreef: ↑zo 01 mei, 2022 22:55
...nam het verschil tussen dag- en nachttemperaturen er met een graad toe.
Kan zijn. Toch was 11 september 2011 in NY en Washington een helder dag, met een diepblauwe lucht, zonder contrails, terwijl er op dat moment ter plekke honderden vliegtuigen in de lucht waren. Hoe de dagen erna waren, weet ik niet, maar vraag me daarom af waar genoemde metingen vandaan komen.
.
.
Juist omdat de condens strepen vervliegen hangt er een voortdurende deken, een mist boven onze hoofden met wel degelijk negatieve gevolgen voor het klimaat.
Die snap ik niet. Condensstrepen zijn wolken van onderkoelde waterdruppeltjes, dan wel ijskristallen.
Als deze niet of maar kort zichtbaar zijn, dan zijn ze verdampt dan wel gesublimeerd naar gewone waterdamp ( H2O(g) ). Dat is geen mist, dat is gewoon een half procentje hogere luchtvochtigheid.
.
.
Het weer is een bruut mechanisch en chemisch proces. Je hebt wolkenvelden over de aarde die zich over honderden, duizenden km's uitstrekken, ook in breedte. Van het aardoppervlak tot makkelijk 10 km hoogte. Dat zijn tienduizenden kubieke vierkante km's water en ijsdeeltjes. Per dag verdampen daar honderden, duizenden tonnen water, en regent er weer evenzoveel uit. De krachten die hiervoor nodig zijn dan wel vrij komen zijn enorm. Denk aan al het onweer overal (soms wel tot 18 km hoogte), denk aan de tropische orkanen/cyclonen. Denk je dan echt dat die paar extra cirruswolken wat condensstrepen zijn, er toe doen op dit geheel?
Nogmaals; helaas stoten vliegtuigmotoren meer uit dan alleen waterdamp, en is de aandacht daarvoor zeker relevant. Maar je druk maken om condensstrepen, als zichtbare vorm van de uitstoot, is nou juist niet zo relevant.