Alteveer (3x) was een tocht vol verassingen.
Op de eerste camping werd ik 's morgens wakker gemaakt met een ontbijtje voor m'n tent.
Van Alteveer naar Alteveer zag ik de mooie lanen rond Stuifzand, de Boerenveense Plassen bij Pesse, het Dwingeler veld, de radiotelescoop, het Drents-Friese Wold en kwam door Appelscha, het plaatsje waar ik al de keren dat ik er geweest ben nog nooit de zon heb zien schijnen.
Het Fochteloër Veen was stil en verlaten.
Een fietstocht langs het Oostervoortse Diep, via Alteveer, het Lieversche Diep en het Peizer Diep kan ik iedereen aanbevelen.
Wat een mooi landschap, wat een vogels. Langs het Peizer Diep fietste ik een heel stuk gelijk op met een Bruine Kiekendief.
Bij Hoogkerk langs het Hoendiep, langs de Suikerunie (noem ze nu iets Engels met Beet) de oude weg naar Groningen.
Zowaar nog een wat vervallen stroocartonfabriek aan het water.
Over Stad niets dan goeds. Daar moet je niet doorheen fietsen, daar moet je een paar dagen blijven.
De volgende dag een van mijn oude uitvalswegen uit de stad gefietst, Middelbert, Engelbert, Westerbroek en bij de scheepswerven van Foxhol een uurtje dom staan kijken naar de bedrijvigheid aldaar.
Toen ik in Groningen woonde nam ik altijd buitenlanders mee naar Foxhol. De scheepswerven en een kanaal dat hoger ligt dan de polder, daarna Hoogezand Sappemeer met verschillende oude herenhuizen en dan via het Zuidlaardermeer , het brinkdorp Zuidlaren en dan de Hondsrug bekijken bij Midlaren en Noordlaren. Vervolgens de oude Hereweg terug naar Stad waar de Hondsrug eindigt in de Herestraat.
En daarna genieten van de stad Groningen.
Maar ik dwaal af.
Van Foxhol door het mooie Hoogezand Sappemeer (als je het wilt zien) naar Alteveer.
Wat mij opviel is dat in oost Groningen zo veel huizen van die mooie geglazuurde dakpannen hebben.