Ben sinds vorig jaar eigenaar van een Burley Nomad. Heb er in de afgelopen 2 zomers mee gekampeerd in Nederland met een ebike. Totaal nu 1200 km gereisd met deze fietskar. Dit jaar 700 km door een deel van Nederland. Fietskamperen.
Prima fietskar om door Nederland te fietsen.
Stabiel.
Kan tegen Nederlands weer
Tot dusver spullen in de kar droog gehouden
Zijkant en onderkant is stevig kunststof doek. Waterwereld, niet waterafstotend. Spullen in de kar wel wel waterdichte containers en inwaterafstotende zakken en plastic zakken gewikkeld. Ruim 100 L bagageruimte. Tent. Slaapspullen, kookspullen en kleding en electronica en reparatiekit past er in. 25-30 kilo gedragen. Gaat prima op de weg en ofroad.
Soms, niet altijd, net te breed voor sommige fietspaden. Maar gaat meestal goed. Fietspaden in Nederland verschillen nog wel eens van breedte afhankelijk van locatie en mate van onderhoud.
Weinig problemen gehad met laagligging. Ook door hoge graspaden, grindpaden, schelpenpaden, bospaden, heidepaden, over diverse fietsbruggtejes glooiend en steil geweest. Over asfalt, beton, grind, keien, zand, menggrond, roosters, droog, nat, plassen, modderigheid, klinkers glad en grof geweest. Kar kan het prima aan.
Tot dusver geen roesterige lagers meegemaakt.
Wel meegemaakt dat er een slag in een wiel was, omdat ik iets te hard door oneffen stuk terrein gefietst ben. Wiel piept dan wat aan het eind van de dag op oneffen terrein. Het is praktisch weer weg op glad asfalt en goede fietspaden.
Ik merk dat bij een zwaarderbeladen kar, de wielen meer te verduren krijgen en er dus slagen kunnen komen in de wielen (wielen Ijn spaakwielen) bij herhaaldelijke oneven belasting op onverharde wegen bij hogere snelheden (boven 18 km/hr). Van een wiel had de as een tikkeltje speling. Met aanschroeven van de bout van de as en een lager iets dieper in het wiel met een paar tikjes van de hamer en het was opgelost. Een wiel heeft helaas nog een grotere slag. Aandraaien van de spaken helaas weinig geholpen. Fietsenmaker kijkt of hij het kan redden. Anders helaas nieuwe wiel vrees ik. Naast een reiskar is het ook een goede transport kar voor alledaagse klusjes een boodschappen of rondje bouwboumarkt.
Kar maakt in het algemeen geen geluid en je merkt vaak niet eens dat hij achter je fiets gekoppeld is. Komt de de lage ligging, laag zwaartepunt. Heerlijk!
Bij 25-30 kilo gewicht scherpe bochten met beleid nemen. Een keer zanderige stukje heuvel afwaarts meegemaakt een slinger in het fietspad in het bos meegemaakt, waarbij de fietskar op ongelukkige wijze een kloon slipjes maakte en dus het achterwiel even meetrekken. Was een heel klein momentje. Ik ging ook iets te snel rollend de heuvel af (25-30 km/uur). Ging wel goed, maar de schrik zat er even in. Verder is de fietskar stabiel op de weg. Wendbaarheid is goed doorgaans, ook met draaien op fietspaden als de breedte het toelaat. Maar de draaicirkel is klein. Ik heb opijn Burley stang een derde wiel. Ideaal voor die momenten dat het ontkoppeld moet worden op de camping, momenten van "mislukte" achteruitkeren met scharing kar met fiets, of sommige kleine pontjes waar ontkoppelen wenselijk is.
Ik heb ook bagagerek. Weinig gebruikt als dranghekken. Ideaal voor ophangen wasjes, wat onderweg kan drogen.
Fijne fietskar.
Verbeterwensen kar:
-waterdicht materiaal/stof voorzijde kar, of eventueel een soort spatbord voor de voor zijde van de kar. Deze wordt snel vies door het achterwiel van de fiets
-robustere wielen waarin minder snel een slag in het wiel kan komen. Vering?
-rechte achterkant in plaats van druppelvormig.
Dan passen kampeerspullen net wat beter in.
-kogelvormoige koppeling innovatie. Hiermee is er meer vrijheden van beweging kar bij oneffen terrein. Huige koppeling is prima, maar het rubber dlijt wel omdat de beweeglijkheid vooral zit in de horizontale as (links/rechts beweging. Hoog/laag wordt opgevangen door rek/speling van het rubber.
-een stuggere platte/waterdichte bodem optie.
-ombouw optie van reisfietskar naar duwkar ingebouwd in het frame. Met ingebouwde duwstang.(multifunctioneel)
-eenvoudig koppelsysteem voor montage links of rechts van de fiets. Nu moet je omslachtig ombouwen steeds en kun je eigenlijk alleen links dominant koppelen.(more degrees of frredom).
-zwarte of blauwe of groene doek optie, dan alleen geel.
-gele doek volledig afhaalbaar. Nu zit het op merkwaardige wijze vast met twee schroeven aan het frame. Heeft ook zijn voordelen dat het op zijn plek blijft. Maar een waterdichte doek met twee schroefgaten bovenin blijft natuurlijk een kwetsbaar punt voor waterdoorlatend. Ik vind dit punt wat minder goed doordacht door de ontwikkelaars.Maar het is verder wel goed voor alledaagse gebruik en Nederlands weer nu naar mijn ervaring. Tot nu toe is het in de kar drooggebleven
- Een kleine rem zodat de kar op de helling er niet zelf vandoor gaat (...wanneer je drie wielen op je kar hebt...).
-ingebouwde wielslot beiderzijds.
-dat de fietskar gecentreerd is achyer de fiets. Nu is de kar iets breder links dan rechts door de stang en koppeling.