Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spykers op de weg. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spykers op de weg.

Sorry, maar wie of wat is Spyker? :oops:

Marco

Zo'n ding met vier wielen dat veel te hard kan rijden en veel te duur is.

Marco

bert sitters schreef:Een Hummer is toch ook niet superlicht! Wie durft er op het komende kampeerweekend van de Wereldfietser op een dergelijke fiets te verschijnen?
True, maar een sportauto merk welke redelijke lichte sportauto's maakt en van gewichtbesparen bij zijn auto's ten gunste van de PK gewichtsverdeling tot doel verheft had ik toch wel verwacht dat ze dit doortrekken bij het bouwen van een (lichte) fiets. Je kan die kilojoulen maar een keer wegtrappen.

Aan materialen zal het niet liggen, carbon/glas vezel, titanium, magnesium, vliegtuig aluminium en andere exotische metalen die ze vast op de planken hebben liggen en hebben gebruikt zo lees ik, als je dan toch nog 12,8 kilo nodig hebt dan vind ik dat knap, chapeau voor Kronan die het met veel zwaardere metalen doet, lees: pisbakkenstaal :lol:

Robin
Eigenlijk is pisbakkenstaal een foute uitdrukking: juist dat staal moet veel weerstand kunnen bieden en tevens hoe zwaarder het staal hoe dichter de structuur hoe meer weerstand. ;-)
Marco

Marco Meijerink schreef:Wat is precies lelijk aan de fiets? Is het omdat de fiets zo duur is dat we (wf'ers) de fiets gelijk als lelijk classificeren of is de fiets écht lelijk?
Is het omdat het een fiets is die wij niet kunnen betalen? Een soort afgunst? Of kijken we echt naar het design van de fiets?
Ik heb -beroepsdeformatie- niets tegen dure fietsen. Maar het idee achter deze fiets lijkt primair 'laten we eens duur doen' Er is opeens witte koolstof, dus laten we alles van witte koolstof maken. En vervolgens schroeven ze de spatborden er met het lulligste beugeltje tegenaan, want zo schroeven ze altijd spatborden op een fiets. Het is net als met champagne, je kunt een duur merk kopen, maar ook een 'methode champenoise' voor minder die wel met liefde gemaakt is, smaak heeft en waar je geen koppijn van krijgt.

Marco uit de nieuwe gemeente Heuvelrug,

Als jij 12.500 Euro neerlegt, kan die fiets bij je afgeleverd worden. Je weet waar je dat ding kunt bestellen.

Sorry, maar wie of wat is Spyker?
Spyker is een roemrucht Nederlands automerk, dat betaan heeft van 1880 tot 1926. In 1903 bouwde Spyker een auto die zowel de eerste zescilinder als de eerste permanent vierwielaangedreven auto ter wereld was. Aan het eind van de vorige eeuw is er weer leven in het merk geblazen. Ze maken nu hele dure sportauto's (>300.000).

En daar zit nu precies de oorzaak van de lelijkheid. Het is een bizarre combinatie van moderne techniek en referenties aan heel oude vormen zoals wielen met houten spaken, of rare rijtuigspatborden. Dus nu ook maar eens twee voorbeelden van dure fietsen die ik wel heel mooi vind: voor traditionele gelugde constructie in staal de Rivendell fietsen, en voor super modern de kale schoonheid van een Merlin titanium maatframe. Die zijn allebei zuiver in hun vorm omdat ze voortkomen uit de techniek die erbij hoort.
Wim
Bert, als je een Hummer kan regelen voor het wereldfietsweekend in augustus, dan kom ik op die manier. Eventueel kan ik ook met mijn 20 kilogram zware Kronan (voormalig Zweedse legerfiets in hip design) komen. Ook een antieke bierfiets is te overwegen.

Rutger

Marco Meijerink schreef:Wat is precies lelijk aan de fiets? Is het omdat de fiets zo duur is dat we (wf'ers) de fiets gelijk als lelijk classificeren of is de fiets écht lelijk?
Is het omdat het een fiets is die wij niet kunnen betalen? Een soort afgunst? Of kijken we echt naar het design van de fiets?
Wat is mooi? Form follows function. In dit geval gaat dat niet op. Ik vinnem lelijk omdat ie niet lijkt bedoeld om op te fietsen. Net als een racefiets heeft ie totaal geen vering (carbon spaken!), maar er zit geen racestuur op. Er zitten spatborden op, maar die zitten maar met één boutje vast. Dat gaat lekker trillen. En het achterspatbord is zo kort dat je colbertje alsnog vies wordt.

Maar misschien follows de form toch de function. Want was is eigenlijk de functie van dit object?

Koga en Spyker hebben het concept fiets gebruikt voor iets wat niets met fietsen te maken heeft.

Ik vind het wel een mooie fiets, maar voor mijn tocht door Down Under kies ik toch wel voor mijn Van Herwerden met Santos frame. Functioneel, comfortabel en duurzaam. Daar draait het toch om. Ik vind dit een fiets om boven mijn bed te hangen.

Rutger
Was ik maar rijk en niet zo knap.

Tja, "form follows function" is het adagium van het Bauhaus, jaren dertig vorige eeuw. Ik ben ook wel blij dat dat tegenwoordig niet altijd meer op gaat. Zijn de meest waardevolle zaken in het leven niet vaak on-nuttig? Wat is nu het "nut" van een fietsreis?? Is het daarom minder waardevol?
In de automobielindustrie heb je zoiets als een "Conceptcar", een studie naar vorm, en een verkenning naar hoe de auto van de toekomst er uit kan gaan zien. Die dingen zijn steevast niet bedoeld om er in te rijden. Maar juist door de vrijheid die dat geeft, heeft het z'n meerwaarde. Wellicht moeten we de Koga-Spyker ook wel zo zien. Het is een studie naar hoe een fiets eruit kan gaan zien als je mooie materialen gebruikt: "wat gebeurt er als we compromisloos te werk gaan". Waarschijnlijk is 'ie helemaal niet bedoeld om daadwerkelijk op te fietsen. Dat geeft de prijs eigenlijk al aan.
Ik ben echter blij dat er in deze tijd, waarin "economisch nut" de enige graadmeter schijnt te zijn, nog mensen zijn die hun kop willen uit te steken en iets idioots durven te bouwen. Niet om het nuttige en bruikbare, maar om het vrije en compromisloze. Of ze daarin geslaagd zijn met die Koga-Spyker is een andere vraag.

Waar "ze" met de Koga-Spyker wel in ieder geval wel geslaagd zijn is deze discussie op gang te brengen. Wellicht is dat nu juist het doel om een zo'n "gekke" fiets te presenteren. Die naam van die automobiel is overigens Spijker.

bert sitters schreef:Waar "ze" met de Koga-Spyker wel in ieder geval wel geslaagd zijn is deze discussie op gang te brengen. Wellicht is dat nu juist het doel om een zo'n "gekke" fiets te presenteren. Die naam van die automobiel is overigens Spijker.
Ik vrees dat het Koga toch meer te doen is om 50 * 12500 uit de markt te trekken. Deze fiets is niet als ontwerpstudie (daar zijn overigens ook voldoende vreselijke voorbeelden van) gepresenteerd maar als handel.

Spijker realiseerde in 190x al dat hij meer handel zou hebben met de spelling Spyker. Dat is dus de merknaam. De familie Spijker bleek nog steeds de rechten op Spyker te bezitten, en die naam mag nu weer gebruikt worden door de huidige groep investeerders

Een keurige samenvatting (en nog wel uit de auto hoek):
http://www.telegraph.co.uk/motoring/mai ... rmay04.xml

12.500,- euro... :(

Maar dat fietsje wordt als nog 5 kg zwaarder, van de fietssloten die ik er aan hang.
Leuk kunststukje van Koga, leuk voor in de vitrinekast.

Een titanium fietsje dat voor een zesde van die priijs te koop is, is deze: 2.450 dollar (1.942,67 euro). Het gaat wel om een mountainbike. Maar ja, dan moet een randonneur ook mogelijk zijn.

Edit: Ehh... excuseer :oops: Ik lees nu dat die prijs voor alleen het frame is. Blijft de prijs nog steeds ver onder die 12.500,- euro. Dat wel.
Een ander leuk geintje van Italiaanse bodem:
http://www.colnagonews.com/en/forever/index.php

Voor €11.000,- (incl. btw) is deze "race"fiets van je. Je moet 'm dan persoonlijk gaan halen in Italië, alwaar de fiets door meneer Colnago persoonlijk voor je op maat wordt gemaakt, en dan kun je ook gelijk de Italiaanse fabriek bekijken.

Uit informele bronnen heb ik vernomen, dat de Aeroblade van Koga al uitverkocht is.
Het was een gelimiteerde oplage van 50 en de meeste zullen nu naast de naamgenoot van Spyker staan.
Er zijn meer exclusieve automerken die een fiets in het programma heeft.
Althans op die fiets zit een transfer met het merk. Zoals Porsche, Mercedes
Denk niet dat er meter op gereden zal worden. :lol:

Bob

€ 11,000 voor een fiets!
Als ik dat soort geld in m'n zak had dan was mijn keuze:

1) een 2e hands Koga WT en dan...
2) een jaar sabatical en dan...
3) Doooooiieeeeeee!

More money than sense some people!!

50-er,

Had je er nou een foto van Leontien opgezet, dan had waarschijnlijk vast veel meer positievere reacties gekregen. Ik denk wel dat ik haar mooier (in ieder geval leuker) vind dan de fiets. :P Grappig, wat een fiets al niet oproept... :)