Leon schreef: ↑zo 05 apr, 2020 09:02
Poppink schreef: ↑za 04 apr, 2020 22:17
Laten we beginnen het zelf goed te doen zonder anderen op hun tekortkomingen te wijzen.
Misschien is er ergens toch wel een puntje, gezien de ongevalsstatistieken waarin die ouderen onevenredig vaak voorkomen? Het gaat niet alleen om de luxe van de jongere fietser, maar ook om de bescherming van de oudere. Als je ziet dat mensen zichzelf in de problemen brengen dat wil je toch helpen?
Misschien een ander "puntje": Als ik naar de stromen schoolgaande jeugd alhier kijk dan is er slechts één reden waarom die niet rijkelijk in de ongevalsstatistieken terechtkomen - de jeugd stuitert veel makkelijker, na een valpartij staan ze gewoon weer op, en ook omdat ze thuis geen gedoe willen, maken ze er verder nergens melding van.
Omgekeerd hebben ouderen de onhebbelijkheid heel gemakkelijk iets te breken (nu ja sommigen, combineer botontkalking met jarenlang niet gefietst hebben en je hebt een "breekbaar evenwicht").
Overigens, als je de ongevalsstatistieken goed bekijkt is er nog een ander piekje: De Mamil's die na hun midlife-crisis ineens uit de sportwagen op de rappe race-fiets stappen, die de klikpedalen extra strak afstellen want hun tanende krachten moeten toch voor voldoende snelheid zorgen .... het recept voor een heupfractuur.
En ja, ik fiets ook regelmatig met een joekel van een boog om oudere e-bikers heen als er weer eens een midden op het (landelijke, maar wel 80 kmh) kruispunt staat en ik met geen mogelijkheid kan inschatten welke kant hij/zij de komene seconde zal opgaan, maar al te vaak zonder ook maar een blik naar links of rechts te werpen, laat staan achterom kijken.
Dat scheelt ook maar weinig met die schooljeugd, behalve dan het midden op een kruispunt stilstaan. Een belangrijk deel van die schooljeugd rijdt zo traag dat nog langzamer niet gaat zonder achteruit te rijden. Verder is het verschil met vroeger vooral dat de e-bike voor méér oudere fietsers op de weg zorgt ... ik botste 40 jaar geleden al eens op zo'n "overjarig dwaallicht".
Anyway, zoals hier al eerder genoemd werd: De piek in de e-bike-ongevallen lijkt wat terug te zakken ... de e-bike leek voor iedereen die niet meer kon fietsen een oplossing. Een deel van de e-bike (fiets)gelukszoekers heeft - eventueel door schade en schande - geleerd dat een e-bike toch niet DE oplossing was ... misschien zouden ze wat hebben aan een thre-e-bike, een driewieler, en dan met goede achteruitkijk-spiegels.
Wat betreft die achteruitkijk-spiegels: Ik ben daar al heel lang fan van. Indertijd werd het een "ouwe-lullen" dingetje gevonden, vaak waren het ook lullige dingen ... tegenwoordig zie je ze (gelukkig) meer en meer, en ook in aantrekkelijker (en paktischer) uitvoeringen. Echter, een spiegel is niet genoeg, je moet een zekere ervaring met spiegel(tje)s hebben wil je er ook echt profijt van hebben ... en die ervaring heeft de huidige generatie e-bikes veelal niet.