Tweede punt is dat de éénzijdige krachten op de achtervork ook veel groter bij een Pinion dan bij een versnellingsnaaf. De kans dat de tandriem uit lijn wordt getrokken over de tandriemwielen is ook groter. Dat geeft extra slijtage.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Tweede punt is dat de éénzijdige krachten op de achtervork ook veel groter bij een Pinion dan bij een versnellingsnaaf. De kans dat de tandriem uit lijn wordt getrokken over de tandriemwielen is ook groter. Dat geeft extra slijtage.
Kort of lang, het overtuigt niet.
Je moet dan erbij bedenken dat er in een pinionnaaf ook tandwielen zitten. Die verkleinen en vergroten - afhankelijk van de gekozen versnelling - het toerental van het voorblad en vergroten resp. verkleinen de kettingkracht overeenkomstig.
Dat de grootte van de tandwielen voor- en achteraan een verschil kan maken, wil ik geloven.Leon schreef: ↑vr 20 mar, 2020 17:37Je moet dan erbij bedenken dat er in een pinionnaaf ook tandwielen zitten. Die verkleinen en vergroten - afhankelijk van de gekozen versnelling - het toerental van het voorblad en vergroten resp. verkleinen de kettingkracht overeenkomstig.
De kracht op de riem wordt daarmee dus wel anders.
Het punt is, als ik het goed begrijp, dat de snelheid van de riem/ketting bij een Rohloff bepaald wordt door enerzijds de trapfrequentie en anderzijds de grootte van het voorblad. Bij een Pinion is dat de hoeksnelheid van het achterwiel en de grootte van het kransje achter.
Toch nog een vraagje over het gebruik, bij vroeg versleten tandwielen moest ik denken aan dit verhaal:
Nee dat is niet zo bij een Rohloffnaaf. Bekijk een Rohloffnaaf die in verzet 1 of 14 draait maar eens goed. In 1 draait het kransje veel sneller dan het wiel, in 14 veel langzamer dan het wiel.
Bij gelijk trapvermogen is dat juist
Ook juistPoppink schreef: ↑vr 20 mar, 2020 19:40Om 100 meter vooruit te komen moet het wiel (voorbeeld 42*622, 223 mm wielomtrek) 44,84 keer rond.
Als je dezelfde versnellingsverhouding hebt doet het er niet toe of je een derailleur, een pinion of een rohloff hebt.
Het doet er ook niet toe of die versnellingsverhouding in voorblad en achterblad of intern in de naaf zit.
Niet juist. Bij een naafversnelling zijn de centimeters ketting- of tandriemloop gelijk aan de omwentelingen van het voorste kettingwiel of blad. Bij gelijk trapvermogen blijft de trekkracht op ketting of tandriem gelijk. Bij een steile klim, wanneer het wiel langzamer draait, wordt het koppel op het achterwiel vergroot door de tandwielreductie in de naaf.
Dit verschil doet niet ter zake.
Ik vind dit een vervelende reactie. Er zijn al vele reacties hiervoor geweest die precies uitleggen dat het zo niet werkt.Flix schreef: ↑vr 20 mar, 2020 17:31Kort of lang, het overtuigt niet.
Bij hetzelfde toerental (trapomwentelingen) zal het koppel (trapkracht) hetzelfde zijn om een verder gelijkwaardige fiets met dezelfde snelheid vooruit te krijgen, onafhankelijk van de soort transmissie en de positie ervan.
Dus ook de kracht op de riem zal niet verschillende zijn.
Wel zal o.a. aan te tonen zijn dat verschil in tandwiel-maat een verschil in belasting en daarmee in slijtage zal geven.