Net terug, 338 km op de teller en het was prachtig. Vanaf station Maastricht ging het vrijwel direct langzaam omhoog, af en toe omlaag maar vooral omhoog. Vlak voor de Belgische grens het dal in richting Slenaken tikte mijn teller de 56 km. per uur aan, ik kon harder maar mijn voorwiel begon een beetje te slingeren door het gewicht van mijn voortassen dus dat leek mij niet verstandig. Mijn eerste nacht was op de prachtige bivakzone La Gileppe in Jalhay, Belgie, echt een aanrader. Even dacht ik het rijk alleen te hebben totdat mijn nachtrust rond 22:00uur bruut verstoord werd door een stuk of twintig dronken scouts, nu snap ik waarom die zo'n grote rugtas meeslepen, die zit vol met flessen whiskey en vodka. Afijn, oordoppen in en verder slapen. De volgende dag, dwars over de hoge venen via een stukje Vehnbahnradweg richting Monschau, alleen maar klimmen maar wat een prachtig gebied. Grote groepen met honderden kraanvogels kwamen regelmatig over. En echt iedereen hier rijd op e-bikes, behalve ik, en regelmatig ging er een duimpje omhoog naar die gekke Ollander die met volle bepakking en zonder hulpmotor omhoog fietste. Monschau had voor mij trouwens niet gehoeven, veel te toeristisch en alleen maar erop gericht om toeristen tijdens hun verblijf zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen, waar een biertje elders 2 euro kost betaal je hier het dubbele zeg maar. Uiteindelijk via de vehnbahnradweg beland op camping Morrikken bij Butgenbach (9 euro met onbeperkt douchen, zeer schappelijk!). Dag 3 naar bivakzone Les Tailles net buiten Houffalize gefietst. Ook een mooie lokatie aan de rand van een klein boerendorp in een oud beukenbos. Door de overdaad aan beukennootjes stikte het hier wel van de muizen, midden in de nacht voor de zekerheid mijn fietstas met voedsel nog in de boom gehangen omdat het geritsel wel erg dichtbij kwam. Dag 4 werd ik gewekt door een stuk of 3 raven die mij omsingeld hadden, machtig geluid blijft dat. Vandaag wederom over de hoge venen via Coo en Franchorchamps richting La gileppe, ongeveer 70 km en mijn grootste dagafstand van deze trip. Klimmen, klimmen, klimmen... de Hoge venen liggen immers op zo'n 600 meter boven N.A.P. maar.... en ik zag het al aankomen op mijn gps, de laatste 10 km was 1 lange afdaling, heerlijk en voor de verandering eens een bijna on-Belgisch mooie gladde asfaltweg, maar ik had mijn korte broek nog aan en uit ervaring weet ik dat je na een dag fietsen snel onderkoeld kan raken dus halverwege nog even een lange broek en jasje aan, ondertussen ging de zon ook nog eens onder dus ik kwam bijna klappertandend aan bij La Gileppe. Tentje snel opgezet, nog even een goede pan spaghetti gegeten en gauw mijn slaapzak in. Na een koude maar dit keer rustige nacht langzaam weer ingepakt voor de 5e en laatste etappe terug richting Maastricht, los van wat venijnige klimmetjes grotendeels naar beneden. Bijna alles heb ik kunnen fietsen, behalve het dal uit bij Slenaken, dat heb ik omhoog moeten lopen. Maar als ik zag hoeveel moeite een wielrenner al had om zonder bepakking omhoog te blijven fietsen weet ik dat het gewoon onmogelijk is om met 20 a 25 kilo extra hier omhoog te fietsen. Al met al een zeer geslaagde korte trip, lekker gefietst met prachtig weer en zeker voor herhaling vatbaar.