Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vehnbahnradweg, Aken DL-troisvierges LUX_23 Feb. t/m 2 Mrt. reisgenoten gezocht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vehnbahnradweg, Aken DL-troisvierges LUX_23 Feb. t/m 2 Mrt. reisgenoten gezocht

patrick_ijsselstein schreef:
vr 22 feb, 2019 14:17
.. dus vanuit Maastricht moet ik eigenlijk al aan de goede kant van de Maas zien te geraken?
Het maakt allemaal niet zo gek veel uit.
Je kunt ook doorfietsen en door Moelingen gaan. Ga niet door het centrum van Visé richting het oosten, dat is echt minder prettig.
Ruud-H schreef:
wo 13 feb, 2019 12:31
gios schreef: Wij gaan misschien in de meivakantie dit met de kinderen doen.
Fedor schreef: Hier ook wel interesse in de route :). Mooie tocht voor een paar dagen.
Stuur me een PB met je mailadres, dan stuur ik de GPX files door.
Ze zijn niet helemaal compleet, omdat ik destijds last had van uitvallende navigatie wanneer mijn telefoon in slaapstand ging. Maar start, finish en de grootste delen kloppen.
Rivage is ook een handig startpunt. Je mist dan alleen het stukje Vennbahn bij het begin van de Rur en Monschau. Het stedelijk gebied bij Aken vind ik niet zo aantrekkelijk.
groverr schreef: Het stedelijk gebied bij Aken vind ik niet zo aantrekkelijk.
De wegwijzers van de Vennbahn lopen door tot op de markt in Aken. Van daar zit je binnen 500 meter op de Grünroute, die vanaf Aken door het Wormdal naar het noorden loopt. Daarmee blijft het aantal stedelijke kilometers beperkt.
Alleen viel me op dat de bewegwijzering van de Grünroute bedroevend was. Je kunt die niet alleen op de bordjes rijden, maar heb je GPS hard nodig.
Net terug, 338 km op de teller en het was prachtig. Vanaf station Maastricht ging het vrijwel direct langzaam omhoog, af en toe omlaag maar vooral omhoog. Vlak voor de Belgische grens het dal in richting Slenaken tikte mijn teller de 56 km. per uur aan, ik kon harder maar mijn voorwiel begon een beetje te slingeren door het gewicht van mijn voortassen dus dat leek mij niet verstandig. Mijn eerste nacht was op de prachtige bivakzone La Gileppe in Jalhay, Belgie, echt een aanrader. Even dacht ik het rijk alleen te hebben totdat mijn nachtrust rond 22:00uur bruut verstoord werd door een stuk of twintig dronken scouts, nu snap ik waarom die zo'n grote rugtas meeslepen, die zit vol met flessen whiskey en vodka. Afijn, oordoppen in en verder slapen. De volgende dag, dwars over de hoge venen via een stukje Vehnbahnradweg richting Monschau, alleen maar klimmen maar wat een prachtig gebied. Grote groepen met honderden kraanvogels kwamen regelmatig over. En echt iedereen hier rijd op e-bikes, behalve ik, en regelmatig ging er een duimpje omhoog naar die gekke Ollander die met volle bepakking en zonder hulpmotor omhoog fietste. Monschau had voor mij trouwens niet gehoeven, veel te toeristisch en alleen maar erop gericht om toeristen tijdens hun verblijf zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen, waar een biertje elders 2 euro kost betaal je hier het dubbele zeg maar. Uiteindelijk via de vehnbahnradweg beland op camping Morrikken bij Butgenbach (9 euro met onbeperkt douchen, zeer schappelijk!). Dag 3 naar bivakzone Les Tailles net buiten Houffalize gefietst. Ook een mooie lokatie aan de rand van een klein boerendorp in een oud beukenbos. Door de overdaad aan beukennootjes stikte het hier wel van de muizen, midden in de nacht voor de zekerheid mijn fietstas met voedsel nog in de boom gehangen omdat het geritsel wel erg dichtbij kwam. Dag 4 werd ik gewekt door een stuk of 3 raven die mij omsingeld hadden, machtig geluid blijft dat. Vandaag wederom over de hoge venen via Coo en Franchorchamps richting La gileppe, ongeveer 70 km en mijn grootste dagafstand van deze trip. Klimmen, klimmen, klimmen... de Hoge venen liggen immers op zo'n 600 meter boven N.A.P. maar.... en ik zag het al aankomen op mijn gps, de laatste 10 km was 1 lange afdaling, heerlijk en voor de verandering eens een bijna on-Belgisch mooie gladde asfaltweg, maar ik had mijn korte broek nog aan en uit ervaring weet ik dat je na een dag fietsen snel onderkoeld kan raken dus halverwege nog even een lange broek en jasje aan, ondertussen ging de zon ook nog eens onder dus ik kwam bijna klappertandend aan bij La Gileppe. Tentje snel opgezet, nog even een goede pan spaghetti gegeten en gauw mijn slaapzak in. Na een koude maar dit keer rustige nacht langzaam weer ingepakt voor de 5e en laatste etappe terug richting Maastricht, los van wat venijnige klimmetjes grotendeels naar beneden. Bijna alles heb ik kunnen fietsen, behalve het dal uit bij Slenaken, dat heb ik omhoog moeten lopen. Maar als ik zag hoeveel moeite een wielrenner al had om zonder bepakking omhoog te blijven fietsen weet ik dat het gewoon onmogelijk is om met 20 a 25 kilo extra hier omhoog te fietsen. Al met al een zeer geslaagde korte trip, lekker gefietst met prachtig weer en zeker voor herhaling vatbaar.
Als local kan ik me je trip precies voorstellen, prachtig. Vandaag heb ik nog bij Slenaken gewandeld. Geweldig weertje.
Het zien ( en horen neem ik aan) van trekkende kraanvogels boven de Hoge Venen is met stip het hoogtepunt, zou het voor mij zijn dan.
Ik weet alleen niet welke (verharde) weg vanaf Slenaken omhoog niet met bagage zou kunnen fietsen.
ik heb dan ook geen dure rohloff maar gewoon een nexus 8 aandrijving, ik denk dat dat het verschil is.
volgens mij heet die weg piemert...
hij gaat 54m omhoog over 200m
correctie, 54m over 700m
gemiddeld toch ongeveer 10%, zelfs een onbepakte racefietser kwam met moeite omhoog....
Gelukkig heb je de Schilberg gemist, of de Geulhemmerweg. Daar heb ik me wel eens in verslikt.
Zuid Limburg is verraderlijk.
Maar 10% moet te doen zijn, zeker voor een racefiets.
Misschien idd te weinig versnellingsmogelijkheden.

Leuk tochtje verder. Die kraanvogels lijken mij prachtig.
Gr Anja
patrick_ijsselstein schreef:
wo 27 feb, 2019 22:17
volgens mij heet die weg piemert...
Volgens barometrische meting met mijn Etrex 30x is de helling daar maximaal 11%, gemiddeld genomen over ca 100 meter.
Dan heb je verder toch wel heel veel steilere wegen weten te omzeilen. :D
Ik heb geen flauw idee of dat in Slovenië ook kan, maar van andere wereldfietsers hoog ik dat Slovenië wel pittig is.
patrick_ijsselstein schreef:
wo 27 feb, 2019 21:17
Grote groepen met honderden kraanvogels kwamen regelmatig over.
*Plant meteen een route die kant op...

Mooi en inspirerend verhaal :D
Fedor schreef:
do 28 feb, 2019 09:26
patrick_ijsselstein schreef:
wo 27 feb, 2019 21:17
Grote groepen met honderden kraanvogels kwamen regelmatig over.
*Plant meteen een route die kant op...
Ik ben geen echte vogelaar maar ik denk dat je dat dat vandaag moet doen want vanaf morgen is het minder mooi weer en de kans dat je dan kraanvogels ziet is een stuk kleiner - ik geef ook geen garantie. Ik vermoed ook dat als ze bij minder mooi weer vliegen ze niet bovenover de Hoge Venen gaan.
Als het over een paar weken weer eens goddelijk weer is zijn de kraanvogels waarschijnlijk al op de bestemming.
Dan kun je dus wachten tot november of zo.
Ze trekken ook vrij vaak over onze wijk, maar de voorspelbaarheid is laag. Het beste kun je altijd het raam open hebben staan en luisteren. Afgelopen november spoedde ik mij 's avonds laat nog eens naar buiten om een enorme groep te horen overkomen, maar nauwelijks te zien. Het is heel intrigerend om een (dan hopelijk) stille woonwijk qua geluid in beslag genomen te horen worden door een groep gezellig kakelende vogels hoog in de lucht. Het geluid lijkt dan van alle kanten te komen.

Als 'vervanger' hadden wij vorige zomer een groep ganzen (10 à 50) die vrijwel elke avond in V-vormen tegen zevenen richting oosten vlogen en tegen negenen weer terug, maar dan net onder boomtophoogte, dus tussen schoorsteen en boomtoppen, heel laag dus.
Bijna alles heb ik kunnen fietsen, behalve het dal uit bij Slenaken, dat heb ik omhoog moeten lopen. Maar als ik zag hoeveel moeite een wielrenner al had om zonder bepakking omhoog te blijven fietsen weet ik dat het gewoon onmogelijk is om met 20 a 25 kilo extra hier omhoog te fietsen.
Die moet ik 's ochtends als ik de fiets naar het werk pak 😁