Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plateau maken voor fietsaanhanger - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Plateau maken voor fietsaanhanger

willem.m schreef:
zo 03 feb, 2019 13:54
Leon schreef:
zo 03 feb, 2019 13:46
Het lijkt me wel wel interessant om vooraf te weten wat zo'n lomp stuk ijzer weegt.
Tja, jammer dat de boeiende discussie over hout bruut wordt verstoord door een goed alternatief idee.
Het is alsof je denkt dat ik niet geïnteresseerd zou zijn naar het gewicht van de benodigde plank. Dat is een misvatting.
willem.m schreef:
zo 03 feb, 2019 13:54
Leon schreef:
zo 03 feb, 2019 13:46
Het lijkt me wel wel interessant om vooraf te weten wat zo'n lomp stuk ijzer weegt.
Tja, jammer dat de boeiende discussie over hout bruut wordt verstoord door een goed alternatief idee.

(Jongens, iedereen de bagagedragers van de fiets halen en met veel noeste arbeid geprepareerde planken monteren, want die zijn lichter. Ha ha.)

Trouwens, waar is de TS gebleven?
Willem, ik denk niet dat Leon op jouw bijdrage reageerde maar op die van DaVinci.
Ok. Maar waar is de TS?
willem.m schreef:
zo 03 feb, 2019 17:18
Ok. Maar waar is de TS?
Naar de bouwmarkt een plankje kopen, naar de Aktion voor de rest en vanmiddag zagen en schilderen?
Leon schreef:
zo 03 feb, 2019 17:37
willem.m schreef:
zo 03 feb, 2019 17:18
Ok. Maar waar is de TS?
Naar de bouwmarkt een plankje kopen, naar de Aktion voor de rest en vanmiddag zagen en schilderen?
Die zag de eerste reacties binnenkomen en dacht : "Ik ben weg!" ;-)
Voor de duidelijkheid, er bestaat geen watervast hout in welke vorm dan ook. Alleen de lijm die gebruikt wordt zou watervast kunnen zijn. Een plaatje trespa of keraliet zou hier afdoende voor zijn.

Marcel
Tomtom2012 schreef:
zo 03 feb, 2019 21:56
Voor de duidelijkheid, er bestaat geen watervast hout in welke vorm dan ook.
Afbeelding
Er bestaat wel degelijk watervast hout in de vorm van massief tropisch hardhout. Er bestaat ook watervast verlijmd multiplex, maar ook daarvan moet je de kopse kanten goed behandelen. En hout wat aan alle kanten goed geventileerd wordt gaat lang mee, maar zal niet mooi recht blijven.
Bert van Sprang schreef:
zo 03 feb, 2019 22:12
En hout wat aan alle kanten goed geventileerd wordt gaat lang mee, maar zal niet mooi recht blijven.
Deze snap ik niet, kan je dit even verduidelijken?
Onbehandeld hout zal vocht opnemen en het spinthout zal meer zwellen als het kernhout, dus hout zal onherroepelijk gaan werken, tenzij het door schroeven o.i.d. op zijn plaats wordt gehouden.
Leon,

Die mooie boot is een slecht voorbeeld. Hoewel volgens mij voor de buitenzijde vooral eikenhout werd gebruikt, is het toch echt de lak die watervast is en niet het hout.

Bert
Bert van Sprang schreef:
ma 04 feb, 2019 11:03
Leon,
Die mooie boot is een slecht voorbeeld. Hoewel volgens mij voor de buitenzijde vooral eikenhout werd gebruikt, is het toch echt de lak die watervast is en niet het hout.
Bert
Ik vond mijn reactie wel proportioneel.
willem.m schreef: Trouwens, waar is de TS gebleven?
Een wereldfietsforum, en na twee dagen deze vraag al stellen :D

Zonder gekheid sta ik versteld van het feit dat ik na 3 dagen 32 reacties heb, wat een levendig forum! Geweldig. Hebben al die Santossen tegenwoordig wifi ofzo?
ikzelf schreef: Of zijn er creatievelingen aanwezig hier die een ander idee hebben voor een plateau?
Ik was vooral van plan om met geen tot weinig geld zo'n plateau te maken. Ik heb hier al wat ge-experimenteerd, met o.a. een aantal bagagedrager-accessoires, zoals de aangehaalde Steco adapter, of zo'n Yepp verlenger. Dat werkt, maar is mij niet helemaal ideaal, daar mijn idee was om de Ortlieb Rack-pack XL (welke ik in een bob-yak gebruik) achterop de Weehoo te knopen. En die heeft iets meer breder platform nodig dan de gemiddelde bagagedrager. Ik heb ook al gekeken naar een voordrager, maar dat is allemaal net niks.

Omdat ik hier genoeg resthout heb liggen (underlayment, osb, vuren/berken Multiplex) , en geïnspireerd raakte door de weehoo cargo (met van dat schoolmeubulair-hout, dat lijkt me vaak ge-epoxied), leek me dat de snelste en goedkoopste (of toch niet, epoxy is nog best duur..) oplossing. Dus met wat waterbestendigingsgoedjes aan de gang gaan om een (van nature nooit watervast) stukje hout, en mooi passend plateautje maken.

Ik vind het verleidelijk om misschien toch ook eens te kijken naar andere tasjes, maar ik houd mezelf echt even tegen. Eerst de Bob-Zak er maar eens op binden...

Ohja, dat op het stoeltje binden leek me minder praktisch (en minder mooi, jongens het oog wil ook wat, nietwaar). Hij steekt dan erg hoog uit en wordt top-zwaar, bij een kar die -beladen met een 5-jarige- al veel inboet op stabiliteit.

De stoeltjes zijn makkelijk te verwijderen, en ik kan de voetsteun van het achterste kind omdraaien en zo als steun gebruiken om het plateau op te monteren.

Kortom, ik neem een plaatje multiplex, (zo'n 35x40cm is al genoeg). Zou ik dan met epoxyhars (zoals bijvoorbeeld bij polyestershoppen.nl) de klus kunnen klaren? Ik heb maar een klein beetje nodig. Of zijn er andere middelen, die goedkoper zijn, en net zo goed hun werk doen?
(Betonplex zou eventueel optie twee zijn)

Ohja, volgende keer kom ik sneller reacties checken hoor :wink:
Hugsni schreef:
di 05 feb, 2019 00:22

Een wereldfietsforum, en na twee dagen deze vraag al stellen :D

Hebben al die Santossen tegenwoordig wifi ofzo?

:lol: :lol: :lol:

Ontopic: Al gedacht aan een wuppenrek? Dat is breder dan een normale bagagedrager, is licht en heeft allerlei bevestigingsmogelijkheden.
voor het verbinden van delen hout zou je watervaste constructielijm van Bison kunnen gebruiken. gewoon zo'n geel potje van de bouwmarkt. krijg het liever niet op je vingers want het hecht erg goed. gebruk desnoods verfhandschoentjes of een lege brood-plasticzak.

zo'n wuppenrek, de Monkeymee van Steco, heb ik tweedehands hier voor je liggen. stuur maar een pb als je die wilt.
groet! hoogframe
Hugsni schreef:
di 05 feb, 2019 00:22
Kortom, ik neem een plaatje multiplex, (zo'n 35x40cm is al genoeg). Zou ik dan met epoxyhars (zoals bijvoorbeeld bij polyestershoppen.nl) de klus kunnen klaren? Ik heb maar een klein beetje nodig. Of zijn er andere middelen, die goedkoper zijn, en net zo goed hun werk doen?
De uitbouw aan ons huis is aan de bovenkant afgewerkt met multiplex platen. Die zijn geschilderd. Ze hangen al zo'n 18 jaar in de regen. Ze zien er nog prima uit.
Waarom het zo ingewikkeld maken als het ook eenvoudig kan ... simpele oplossing is deze die "blokdoorn" eerder al aangaf:
blokdoorn schreef:
za 02 feb, 2019 09:18
Betontriplex is hier voor heel geschikt. Gezaagde zijkanten met b.v beits beschermen. Dan kan het lang mee. Niet een te dikke kiezen, dan wordt het niet te zwaar. Wordt ook wel gebruikt voor bakfietsen en bodem van aanhangers e.d. Is bij de bouwmarkt te verkrijgen. Waarschijnlijk heb je maar een klein stukje nodig, heb ik nog wel liggen (kop van overijssel).
Je kan ook voor de betonplex versie antislip kiezen indien nodig.
Beitsen kopse kanten vervangen door alu profieltjes, klaar.
Betonplex is loodzwaar, ik zou gewoon watervast verlijmd multiplex nemen (bij voorkeur berken of populier) en dat goed lakken (of beitsen).
Vreemd dat niemand het heeft over Trespa, hout is in mijn ogen een slecht idee.
patrick_ijsselstein schreef:
di 05 feb, 2019 13:23
Vreemd dat niemand het heeft over Trespa, hout is in mijn ogen een slecht idee.
Omdat het nogal kostelijk is misschien.