Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies en/of gebruikerservaringen van Pedalen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies en/of gebruikerservaringen van Pedalen

Toch nog een vraagje: Ik overweeg de Planet X Clingon 2 te bestellen.

Maar die pennetjes: Zijn die in zowel de grote als kleine maten, van een bepaalde internationale standaard (*)? Het lijkt me immers wel handig dat als die pennetjes aan vervanging toe zijn, dat ik die pennetjes gewoon hier bij m'n lokale fietsenboer kan halen.
En is het ook mogeliijk om de kleine pennetjes, voor grote pennentjes te vervangen, en andersom?

(*) Omdat ik dus ook dit heb gelezen:
De Vakantiefietser schreef:Een voordeel van de DX pedalen met pennetjes is dat de inbuspennetjes kleiner zijn. Omdat de pennen op de Wellgo/Santos pedalen groter zijn, ...
En verder: Welke shoenen zijn eigenlijk bedoeld voor dit soort pedalen? Want het lijkt mij dat niet alle zoolprofielen op dit pennetjes-systeem aansluiten.

Groet, Marco

Bij de Shimano trappers worden langere inbusboutjes meegeleverd.
En wat voor schoenen? Ik vind zwarte pumps met naaldkousen het mooist staan :lol:
Maar alle gekheid op een stokje; een schoen met een harde zool is te preferen boven een schoen met een soepele zool. En zorg voor korte veters.

Aha, kijk dit zegt nou veel over jou... Ik weet zeker dat jij in stijl elke berg op en af gaat. :wink:

Maar dit is dan ook weer duidelijk.

Hoi,

Op mijn jaar oude Santos zitten ook de genoemde wellgo pedalen. Daarvoor fietste ik graag met combi pedalen meestal 'ingeclipt'.

Heb toen toch gekozen voor pedalen waarop je los zit, maar vond dat eigenlijk best prettig. Na 3 weken vakantie wil ik niet anders meer.

Het genoemde argument dat dit type pedalen veel draagvlak hebben ben ik het helemaal mee eens. Bij gebruik van sandalen op smallere pedalen buigen je voeten verder door en moet je meer kracht zetten om met je hak niet te ver te zakken.
Helaas was het vorig jaar zomer in Frankrijk niet zulk goed weer om met sandalen te fietsen!

groetjes,

Michiel

SjirkM schreef:En hier komen dan weer twee draadjes samen. De kans op wonden aan mijn scheenbeen zou voor mij al reden zijn om deze pedalen niet te gebruiken. Ik heb in het vorig voorjaar een wond opgelopen aan mijn scheenbeen en die is pas nu genezen! Onderdeel van het genezingsproces was een antibioticakuur, waar ik alle bijverschijnselen uit de bijsluiter heb gehad. Ik kon anderhalve week niet fietsen omdat ik niet meer op het zadel kon zitten. :oops:

Vanuit het fietswereld heb ik te horen gekregen dat wonden aan het scheenbeen berucht zijn. Ze genezen langzaam en ontsteken heel gemakkelijk. Als je dan bedenkt dat die pinnetjes normaal in zool zitten, dan kan ik me voorstellen dat dat straatvuil ook in je scheenbeen komt. :(

Het goed ontsmetten van dit soort wonden (biotex, borstel etcetera) zit niet in het normale pakket van EHBO maar is voor fietsers wel handig om te weten (tenzij je antibiotica snoepgoed vindt). Dit lijkt me een goed onderwerp voor de EHBO-cursus :idea:

Sjirk
Na een week fietsen met platform-pedalen (in de Ardennen), zitten m'n benen ook onder de schrammen.
Misschien dat het een oplossing is om de scherpste randjes van de pennetjes af te vijlen, tot het mooie ronde kopjes zijn geworden.

Wat de Santos pedalen betreft, deze zijn anders dan de Wellgo pedalen die er hetzelfde uitzien. :oops: Ik heb dit deze week van Innobike gehoord. Santos vervangt de asjes namelijk, hetgeen de Santos/Wellgo pedalen een stuk duurder en vooral duurzamer maakt dan de standaard Wellgo pedalen. Met de complimenten aan Santos.

Je ziet het volgens Santos aan de asjes. Dus als je na verloop van tijd problemen hebt met zogenaamde Santos pedalen waar je een paar tientjes voor hebt betaald, dan zijn dat dus NIET de gemodificeerde Santos pedalen. :lol:

Ik fiets met Shimano M-324 vind ik idiaal Is met een combi-kooi erop. Ene kant SPD andere kant gewoon een trapper met kooi. Moet je wel een SPD schoen hebben maar dat zie ik niet als nadeel.

Hi,

sinds dit een paar weken rij ik rond met deze pedalen:
Afbeelding

moet eerlijk bekennen dat deze met toeclips echt super fietsen. had eerst een paar bij de lokale fm gehaald maar deze draaien echt veel soepeler. Heb ook even platform pedalen overwogen maar de kleinere atb pedalen voldoen eigelijk al jaren gewoon goed. Rijd meestal met B/C bergpantoffels voor alle daags gebruik en op vakantie met een paar fietsschoenen, gewoon een goede combi.

Bas
3 weken terug in Noorwegen begon opeens mijn PD-M324 pedaal te haperen. Hij wilde niet mee lekker draaien en als ik niet inklikte dreigde hij onder mijn voet door te draaien. Bij de lokale fietsenboer heb ik paar nieuwe pedalen gekocht maar uit nieuwsgierigheid wel de oude (534 gram) nog 2 weken meegesleept.

Deze oude pedalen heb ik nu net losgemaakt tot het punt dat je de kogeltjes kunt zien rollen :D - Ik zie een moer en een 6 kantig schijfje dat vermoedelijk de achterkant van de conus is. Losdraaien zal wel lukken met een pijpsleuteltje, maar dan ....

Nu is de vraag ... heeft iemand het hier besproken plastic tooltje of weet hoe ik daar aan kan komen om mijn pedaaltjes weer helemaal in topvorm te krijgen ? Als ik google kom ik een tool (TL-PD33) tegen van $49 :shock: dat kan niet de bedoeling zijn.

Pedalen heb ik nu 3.5 jaar en ze bevallen erg goed en hopelijk krijg ik ze ook weer soepel aan het draaien.

Wouter
Pathfinder_II schreef:Als ik google kom ik een tool (TL-PD33) tegen van $49 :shock: dat kan niet de bedoeling zijn.
Dat is inderdaad niet de bedoeling: consumentenadviesprijs is hier €68.25 :D
Ik heb ooit begrepen dat je M-324 helemaal niet kan demonteren, bijstellen of van nieuw vet kan voorzien. "Op is op" werd er toen gezegd, maar misschien klopt dat verhaal niet.
Haike schreef:Ik heb ooit begrepen dat je M-324 helemaal niet kan demonteren, bijstellen of van nieuw vet kan voorzien. "Op is op" werd er toen gezegd, maar misschien klopt dat verhaal niet.
Wees altijd kritisch op wat je verteld wordt als de spreker zich binnen loopafstand van zijn kassa bevindt ;)

Shimano levert de losse asjes met kogeltjes voor €11.50, dus die denken er kennelijk anders over. Maar om ze te kunnen afstellen heb je wel twee in elkaar passende pijpsleuteltjes nodig
Kijk aan, dat geeft de burger weer moed. Ik vond de prijs van de pedalen destijds ook niet die van een "weggooi" prijs :wink:
m-gineering schreef:
Pathfinder_II schreef:Als ik google kom ik een tool (TL-PD33) tegen van $49 :shock: dat kan niet de bedoeling zijn.
Dat is inderdaad niet de bedoeling: consumentenadviesprijs is hier €68.25 :D
:shock: Een nieuwe m-324 kost Eur 43.95
Twee nieuwe pedalen kost Eur 87.9
De tool plus twee nieuwe asjes kost Eur 91.25
Vogens mij kun je beter de pd-a520 aanschaffen
Maar er is (waarscijnlijk) helemaal niks kapot :shock:
Het kan in onze wegwerpmaatschappij toch niet zo zijn dat ik mijn pedaal moet weggooien omdat er een moertje los is gelopen !!! :twisted:
Hoe kan het nu zo zijn dat ik nieuwe schoenen moet kopen niet eens omdat mijn veter is gebroken maar omdat mijn veter los zit :?

Wouter
Pathfinder_II schreef:Maar er is (waarscijnlijk) helemaal niks kapot :shock:
Het kan in onze wegwerpmaatschappij toch niet zo zijn dat ik mijn pedaal moet weggooien omdat er een moertje los is gelopen !!! :twisted:
Dat noemen we nou een economische beslissing :D . Afbeelding

Als je het gereedschap van Shimano te duur vind kun je natuurlijk met een goedkoop doppensetje, een boor en een griptang zelf wat improviseren
Excuses. Ik bedoelde de 530 pedalen.
Die zijn volgens Marten te servicen met een plastic dingetje van een euro.

En ja, het is een zotte wegwerpmaatschappij waar je goedkoper uit bent om nieuwe pedalen te kopen omdat het ondserhoud met juiste gereedschap niet in verhouding staat tot de kosten voor de pedaal zelf. Het lijkt me dat sh@#$no hier een ontwerpfoutje heeft gemaakt.

Uiteraard staat het je vrij om slecht ontwerp of goede marketing te belonen met aanvullende omzet voor het bijbehorende gereedschap. Want dan moet ik Marten wel gelijk geven als je besluit om de 324 pedaal te servicen dan kun je het best het juiste gereedschap aanschaffen.

Enneuh, Marten staat er in dat boek ook iets over de cost of ownership :P
Waar kan ik losse pennen voor wellgo pedalen kopen voor mijn Santos bike?