Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voor toeren en vakantie Nederland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets voor toeren en vakantie Nederland

Naja, blijkbaar is de markt voor Rohloff, Pinion en wat Alfine/Nexus fietsen zo goed dat je dat kan zeggen.
Ik denk dat de winkel in kwestie ook meer een verkoophuis is dan een echte fietsenmaker. Dat zie je steeds meer, winkels die verkopen maar niet repareren, fietsenmakers die alleen maar repareren en niet nieuw verkopen. Ik krijg al mensen over de vloer met problemen die de 3 winkels op het dorp hiernaast niet opgelost krijgen...
Shadow schreef:
za 12 jan, 2019 14:17
Ik krijg al mensen over de vloer met problemen die de 3 winkels op het dorp hiernaast niet opgelost krijgen...
Dat is vergelijkbaar met dat je als fotograaf alleen nog maar de klanten krijg die het na lang proberen niet lukt om de foto's zelf te maken. En dan toch verwachten dat het voor een habbekrats vanmiddag nog kan natuurlijk.

Maar we moeten terug naar Marieke. Ik neem aan dat ze nu zelf een foto aan het maken is van de fiets.
(Mooi in het volle daglichtlicht zetten dat er vandaag helaas niet is, niet in de felle zon (zon? waar?) Op een paar meter afstand gaan staan. Het volledige beeld vullen met de fiets. Van de linkerkant fotograferen. Detailfoto's waarop je kunt zien wat je wilt laten zien etc.)
Ik heb vanochtend mijn fiets weggebracht. Er moet een nieuwe cassette, ketting en remblokjes op. Cassette is ooit eerder vervangen. Ook heb ik er ooit nieuwe remkabels en remblokjes op laten zetten. Ik kan dan ook helaas geen foto meer maken van de Stevens met oude onderdelen. Wel van de opgeknapte Stevens.
Marieke84 schreef:
za 12 jan, 2019 15:55
Ik heb vanochtend mijn fiets weggebracht. Er moet een nieuwe cassette, ketting en remblokjes op. Cassette is ooit eerder vervangen. Ook heb ik er ooit nieuwe remkabels en remblokjes op laten zetten. Ik kan dan ook helaas geen foto meer maken van de Stevens met oude onderdelen. Wel van de opgeknapte Stevens.
Juist. Als je goed op deze fiets zit en er verder weinig aan mankeert, gewoon het normale ondehoud (laten) doen en lekker doorfietsen. Als er na 50000km alleen dit is vervangen en hoeft te gebeuren dan hoef je je door niemand te laten aanpraten dat de afmontage goedkoop is. Als je geen wereldreizen maakt maar eigenlijk alleen in Nederland fietst hoef je ook niet veel zelf te kunnen doen aan de derailleur. Behalve de ketting af en toe olieën wat een makkelijk klusje van één minuut is, en iets dat bij nieuwe fietsen met naafversnellingen ook moet. Voor het spatbord is vast ook een oplossing mogelijk.

Hans
We zijn benieuwd naar de foto.
De meeste mensen die veel fietsen verslijten op één derailleurfiets hele reeksen met kettingen en cassettes.
Ik verbruik meestal één (goedkope) ketting per 2000 km en een cassette per 6000 km dus na 40.000 km met mijn vorige fiets was dat .... veel.
Ik hoop dat je fietsenmaker niet met de mededeling komt dat een of meer voorbladen ook versleten zijn maar wees niet boos als het zo is want het zou zomaar kunnen dat die ook versleten zijn.
De meeste Nederlanders hebben hier niet zo veel last van. De gemiddelde Nederlandse fiets gaat namelijk na zo'n 10.000 km in de container. Op dit forum zitten niet veel gemiddelde Nederlanders overigens :D
_
Winterswijk schreef:
za 12 jan, 2019 17:33
Gewoon even ...
Natuurlijk zijn filmpjes vaak handig. Maar als je op nulniveau begint denk dan niet dat je na drie filmpjes alle meteen kunt omdat het zo toch "zo gemakkelijk" is. Bovendien doet iedereen het anders. Er zijn op dit forum al verwoede discussies over gevoerd.
Fijn dat er zoveel reacties zijn. Ik ben blij dat ik mijn Stevens laat repareren. Ik heb met het geld wat ik bespaar fietskleding voor mijn vriend en ik gekocht. De laatste tocht eindigde ik koud in een bezwete jas.
Een update. Ik heb nog steeds mijn Stevens. Ik moet de fiets nu echt weer wegbrengen naar de fietsenmaker. De voorblad zijn versleten, remblokjes moeten vervangen worden, spatbord is kapot en ik geloof dat er nog meer is.

Ik had een vraag en ik denk dat ik m maar in mijn oude topic plaats. Ik heb een nieuwe baan en daarvoor fiets ik elke dag circa 10 km heen en terug. Ik was 1 december begonnen en ik heb werkelijk zoveel in de stromende regen gefietst. Ik ga namelijk nooit met de auto naar mijn werk. Ook niet met windkracht zeven. Mijn ketting is zwaar achteruit gegaan. Als ik s avonds terugkom ben ik niet iemand die mijn droog poetst.

Ik begon dus nu mijn Stevens weer slecht is over een andere fiets te dromen echter is de Stevens voor mooi weer perfect. Wat ik niet fijn vindt aan de Stevens is de sportieve zit voor als ik gewoon mijn nette kleren draag. Dan zit een wollen mantel heel onprettig. Qua comfort vind ik een omafiets heerlijk. Heb ik hier staan maar zonder versnelling wat toch erg zwaar is en met slechte verlichting.

Ik dacht vervolgens een oplossing te zien in de Gaastra Fyra 11. Comfortabele zit en weinig onderhoud dus perfect met slecht weer. Alleen dacht ik vervolgens is het misschien wat dubbel omdat ik al mijn Stevens heb. Op marktplaats zag ik de gazelle ultimate C3. Alfine naaf 11, Magunazelaia hydrolische velgremmen, gesloten kettingkast en comfortabele zit. En dat kost tweedehands 600 euro. Gaastra Fyra is 2300.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Totaal nieuwe fiets kopen?

Of 2 fietsen? De Stevens opknappen en lekker mee naar werk op de mooie dagen en gebruiken voor de 40 km tochtjes op het eiland en een onderhoudsvrije fiets voor de slechtere dagen. Ik hoef niet altijd heel nodig snel, mijn werk is al zwaar genoeg.

Ik kom momenteel niet toe aan fietstochtjes San de wal. Nu niet vanwege de Corona maar straks ook niet omdat ik druk ben met mijn nieuwe baan.
Autocorrect is een mooi iets, maar ik zou hem toch even uitzetten nu :wink:

Ik kan niet in je portemonnee kijken, als je door weer en wind de afstand fietst, dan is het handig om het onderhoud zelf te gaan doen, of een onderhoudsarme fiets als een Gaastra Fyts of Idworx / Santos met riem aan te schaffen. (God behoede dat Gerrit leest dat z’n Fyts ‘Fyra’ genoemd wordt)
Ik heb een paar keer de Gaastra Fyts 4.11 geleend. Hij is solide en redelijk comfortabel, maar dat komt met name door de bredere banden. Brede banden kunnen trouwens heel fijn zijn op de schelpenpaden, klinkerwegen en het zandpad, als je daar tenminste nog overheen moet naar je nieuwe baan. De hoogte van het stuur en het zadel zijn ongeveer gelijk, dus het is nog zeker geen oma fiets. Het frame is van staal, wat ook wat rijcomfort kan geven. Laat je wel voorlichten over de impact op het stalen frame en het onderhoud i.v.m. het zout in de omgeving. Mogelijk moet het frame op den duur jaarlijks van binnen behandeld worden. Als je veel last van hebt van het zout kan het verstandig zijn om gelijk een riem te kiezen, zodat geen ketting onderhoud hebt. Spoel wel regelmatig je fiets af. De overige onderdelen op de Fyts zijn van een veel betere kwaliteit dan bij een gemiddelde confectiefiets, zoals een Gazelle of Batavus. Een kwaliteitsfiets kost behoorlijk wat geld, maar kan je wel elke dag veel plezier geven. En aangezien je elke dag fietst kan je dus heel veel plezier hebben aan zo een investering. Ga er wel een paar uurtjes op proefrijden (niet tot het einde van de straat en weer terug)! Misschien ervaar je dat zo een fiets zelfs lichter rijdt dan de Stevens.

Een idworx of Santos fiets met riem heeft al snel een Rohloff naaf. Die naaf kost 1000 euro en heeft grote stappen. Je gebruikt er in Nederland dus maar een paar versnellingen van. Een Afline of Nexus 8 naaf is echt prima, is lichter en goedkoper. Gebruik dat geld dan liever voor een riem als het zout een rol speelt. Ik zie bij de lokale fietsenwinkel nu heel veel fietsen met een Afline en een riem aandrijving, dus je kan ook nog wat zoeken tussen de Fyts en een standaard hybride confectiefiets van Batavus of Gazelle in.

Tussen je eerste post en nu zit ruim een jaar. Dan is het heel normaal dat je weer een nieuwe ketting om moet leggen, remblokjes moet vervangen en een keer een nieuw voorblad moet krijgen. Je hebt ook kans dat je trapas lagers eens aan de beurt zijn. Dat is allemaal niet zo gek als je dagelijks zoveel fietst door weer, wind en zout. Een ketting gaat sowieso maar iets van 3000 km mee en ook een voorblad slijt door de krachten die erop komen. Volgens mij fiets je behoorlijk veel per jaar.

Als je steeds opnieuw aan een andere fiets denkt vanwege de geometrie, dan zit je dus blijkbaar vaak met tegenzin op de Stevens. Dus kijk wat je nodig hebt en kijk waar je plezier in hebt. Misschien kan het in 1 fiets.
Bedankt voor de reacties zover.

Ik rij als ik naar mijn werk ga over geasfalteerd fietspad. Ik ga niet meer dagelijks over een zandpad.

Als ik aan een tweedehands gazelle denk, denk ik aan deze:

- https://www.12gobiking.nl/gazelle-ultimate-c11-2017

Afgemonteerd met volgens mij prima onderdelen en niet-literaire zwaar met zijn kilo. Deze fiets zou ik dan naast mijn Stevens houden.

Vervanging voor huidige fiets:

https://www.12gobiking.nl/koga-f3-6-0-2019

Alleen heeft de Koga een verend balhoofd?

Of:

https://www.12gobiking.nl/stevens-super-flight-2020

Of de:

https://gaastrabikes.eu/index.php#fyts4.11

Santos trekking lite vind ik ook mooi maar duur . Mijn vriend heeft een Santos en die had destijds lakproblemen.
Marieke84 schreef:
di 14 apr, 2020 08:32
Ik rij als ik naar mijn werk ga over geasfalteerd fietspad. Ik ga niet meer dagelijks over een zandpad.
Dan zijn een verende voorvork of balhoofd, een verende zadelpen en 11 versnellingen alleen maar ballast, extra kosten en risico van kapotgaan.

Of een riemaandrijving veel beter is in de zanderige omstandigheden daar weet ik niet, maar het zou wel kunnen. Van mijn ervaring met mijn eigen fiets in de kustgebieden herinner is me best veel geknars, en dat is heel slcht voor de aandrijving. Een dichte kettingkast is dus helemaal niet zo gek.

Of een aluminium fiets in die omstandigheden beter is dan een stalen betwijfel ik, net als het aan de binnenkant extra behandelen van een stalen frame. Ik heb op de Wadden en in Zeeland veel totaal versleten oude fietsen gezien, maar geen daarvan was doorgeroest van binnenuit. Wat ik wel zeker weet is dat je een fiets waar zout water op is gekomen inderdaad best kunt afsppelen, maar ook dat je een droge fiets beter gewoon niet kunt afspoelen. Maar in de praktijk kan het zout op de fiets ook op Terschelling nogal meevallen als je op de verharding blijft.
Ik heb de Rohloff-versie van de Gaastra, geweldige fiets, nooit problemen mee gehad. Nu 44000 km in 9 jaar, en lak nog als nieuw (behalve waar er tassen zitten).
Ik heb vorige week de giant alu fiets van mijn nicht opgeknapt. Fiets als een zonnetje en is al bijna 20 jaar oud.

Als het frame maar goed is.

Mario
Deze biedt erg veel waar voor zijn geld, vind ik:

https://www.canyon.com/nl-nl/urban-bike ... enfarbe=GY

Voor binnen Nederland is 7 of 8 vernellingen ook ruim voldoende en nog € 300 goedkoper.
Als ik zo de reacties lees valt Koga af door het gebruik van een verend balhoofd. Ook de gazelle ultimate c8 met premium naaf valt af door vering. gazelle s8 heeft volgens mij ook slechte verlichting. 25 lux lijkt mij weinig. Ik heb gekeken naar de suggestie die wordt gedaan maar daar zit een con riem op. Dat zie ik niet zitten. Dan kan ik na 9 maanden denk ik de riem vervangen.

Blijf ik nog steeds erg enthousiast over de Gaastra. Als het om de Gaastra gaat: Wat zijn jullie gedachten over nexus 8 premium of alfine 11?
En weet iemand hoeveel lux verlichting de fiets heeft?
Marieke84 schreef:
wo 15 apr, 2020 23:03
En weet iemand hoeveel lux verlichting de fiets heeft?
Geen idee, maar bedenk dat een koplamp wel te vervangen is. Daar hoef je dus geen fiets voor te kopen die honderden euro's duurder is. Dat zou een dure lamp worden.
Marieke84 schreef:
wo 15 apr, 2020 23:03
Blijf ik nog steeds erg enthousiast over de Gaastra. Als het om de Gaastra gaat: Wat zijn jullie gedachten over nexus 8 premium of alfine 11?
En weet iemand hoeveel lux verlichting de fiets heeft?
Ik reed op een vorige fiets met de 8 premium en die beviel prima.
Op mijn Rohloff Gaastra van 9 jaar oud zit een prima koplamp, geen idee hoeveel lux, maar voldoende voor zomers en winters woon-werk verkeer (door weer en wind dus).
Als ik de plaatjes op het net goed bekijk dan zit deze lamp erop https://www.bumm.de/de/produkte/dynamo- ... lber.html?
En 8 versnellingen is voor in NL genoeg, is in mijn ogen geen 300 euro meer waard.
Ik fiets nu een half jaar woning-werk op een Alfine 8 en dat bevalt prima. En je kunt er ook in glooiend terrein prima mee uit de voeten.
En als je het niet zo duur wilt en jouw Stevens met derailleur erbij wil houden, kijk dan eens naar de Batavus Dinsdag.
Ik heb een fiets met Alfine 8 voor woning-werk en boodschappen en een paar fietsen zonder dichte kettingkast voor als het mooi weer is en vakantie.