Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Het lijkt er zelfs op dat fietsen zonder helm veiliger is dan met, van de ongevallen had 13,3 % een helm op. Dat terwijl maar 0,5% van de fietsers een helm draagt.daulagari schreef: ↑za 01 sep, 2018 23:15Een mogelijke verklaring daarvoor is dat mountainbiken en racefietsen toch meer kans op ongelukken geeft:
Why are Dutch cyclists more likely to be injured if they wear helmets?
Het is wel een gekleurde bron en zijn het een beetje "gekleurde" cijfers want het lijkt alleen te gaan om enkelvoudige fietsongevallen, maar in het jaar van het rapport lijken z'n 70% van de ongevallen enkelvoudige ongevallen te zijn. (bron)
MTBers en racefietsers zijn niet perse bezig met voortbewegen, maar vooral met sporten. En ja, dan gaat het wat harder en worden misschien wat meer risico's voor lief genomen..._Peter_ schreef: ↑za 01 sep, 2018 23:39Het lijkt er zelfs op dat fietsen zonder helm veiliger is dan met, van de ongevallen had 13,3 % een helm op. Dat terwijl maar 0,5% van de fietsers een helm draagt.daulagari schreef: ↑za 01 sep, 2018 23:15Een mogelijke verklaring daarvoor is dat mountainbiken en racefietsen toch meer kans op ongelukken geeft:
Why are Dutch cyclists more likely to be injured if they wear helmets?
Het is wel een gekleurde bron en zijn het een beetje "gekleurde" cijfers want het lijkt alleen te gaan om enkelvoudige fietsongevallen, maar in het jaar van het rapport lijken z'n 70% van de ongevallen enkelvoudige ongevallen te zijn. (bron)
(Het zit hem er maar net in hoe je de data interpreteert. Wat wel opvalt is dat het voornamelijk racefietsers en mountainbikers met letsel zijn.
Misschien eens een andere manier van voortbewegen kiezen waarbij het hoofd niet voorover gebogen is en je een beter zicht op de omgeving hebt.
Dus jij doet een stellige bewering, ik vraag om een bron, en jouw antwoord is ga zelf maar googlen?Senior2 schreef: ↑za 01 sep, 2018 23:35Documenten heb ik niet bij de hand. Ik heb in de chemie gewerkt, o.a. met deze producten. Ik heb daar voldoende wetenschappelijke literatuur over doorgespit. Ga er gevoeglijk maar vanuit dat de benodigde literatuur daarover aanwezig is. Verder is er ook het e.e.a. te vinden bij tests van fiets en motorhelmen over polystyreen. Ik ga het niet opzoeken, maar als je googled moet je het kunnen vinden.
Conformité Européenne.
En feiten zijn vaak niet zo hard als ze worden gebracht:
PS van helmen is geen puur PS, dat kun je er al aan zien als je ziet dat het zwart is. Dat alleen zal veroudering door UV flink remmen. Als ik eens in het kale PS knijp van mijn 12 jaar oude helm, die ik niet vaak draag, merk ik wel dat het PS best hard is. Ik zou eens in een winkel aan een nieuwe helm moeten voelen of dat zo hoort
Goede tip, heb het gelezen -prettig geschreven!- en ook op de pre-verlanglijst voor de Sint gezet.rockhopper schreef: ↑ma 03 sep, 2018 14:03Ik heb ook ooit een Lidl helm gehad, maar ik vond de pasvorm matig. Omdat een andere beter paste ben ik daar uiteindelijk op over gegaan. De bouwkwaliteit van de lidl helm was naar mijn idee verder prima, maar als het niet lekker zit en blijft zitten houdt het verhaal op.
Qua leesvoer over helmen kwam ik vandaag ook nog een leuk stukje tegen:
No helmets, no problem: how the Dutch created a casual biking culture
https://www.vox.com/science-and-health/ ... astructure
Gewoon een kijk vanuit het buitenland op de fietscultuur en de helmcultuur hier.