Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies - door de bomen het bos niet meer zien - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsadvies - door de bomen het bos niet meer zien

JanS schreef:
wo 15 aug, 2018 13:45
De prijsvergelijking die hierboven gemaakt is tussen Trek en Santos met Rohloff, is een voorbeeld van de smiegterigheid waarmee hier te werk wordt gegaan: voor die prijs heb je geen Rohloff maar een derailleur, maar dat zie je dus niet terug op de aangehaalde site van Bike4travel.
Oef....je kan er ook prima voor kiezen dat je denkt dat ik het verkeerd gezien heb. Ik dacht gezien te hebben op de site van bike4travel dat een TM voor 1899 te koop stond. Er wordt een rohloff fiets getoond. Pas nu lees ik dat dit de vanaf prijs is. Ik zal dat in de tekst hierboven aanpassen. Zou het erg waarderen als je mij gewoon netjes terecht wijst in plaats van grote termen te gebruiken.

verder met Egopro eens. Lekker uit proberen. Ben benieuwd wat het gaat worden.
Volgens mij maakt Marco gewoon een fout. Marco weet heel goed dat je voor € 1.800 geen fiets (en zeker geen Santos) met Rohloff kunt kopen. En het is zeker wenselijk als een fiets voldoende stijf is. Er is niets vervelender (vind ik) als een zwieberende fiets. Wat stijf genoeg is, is niet exact te definieren, enige flex is wenselijk om niet over de weg te stuiteren.
Senior2 schreef:
wo 15 aug, 2018 12:50
Blijft de vraag wat hier nou “de gekte” is. Is dat een boven gemiddeld slimme fietsverkoper die een klant meer verkoopt dan hij nodig heeft, of is dit een verschrikkelijk naïeve klant die een fiets met tassen gaat kopen en totaal geen huiswerk gedaan heeft en eigenlijk zelf niet weet wat hij nodig heeft. Het is in ieder geval een apart verhaal.
Wat betreft Santos en zijn voorkeur voor riem/rohloff/Pinion, volgens de site zijn alle travelmasters met derailleur te leveren.
Een vriendin van me kwam een paar jaar geleden al met het verhaal dat de sociale druk om een duurdere dan derailleursantos te kopen in de winkel toch wel groot was, middels de verkoper maar ook middels de winkel omdat alle andere fietsen heel veel duurder waren dan de fiets die zij kocht.
Gelukkig is zij nogal van het nuchtere type en had de verkoper geen kans.
JanS schreef:
wo 15 aug, 2018 13:33
Verder moet een frame helemaal niet stijf zijn, maar wel sterk genoeg voor wat je allemaal mee wilt nemen.
Als je stijf zegt, zeg je aluminium, en dat is meteen het materiaal dat bepaalde producenten op deze site leveren. Sturende informatie dus.
Jij hebt duidelijk nog nooit een te slappe fiets gehad. Dat hoef je maar een keer te hebben, dan ben je genezen. Het kan echt ook in aluminium te slap zijn.
JanS schreef:
wo 15 aug, 2018 13:33
Verder moet een frame helemaal niet stijf zijn, maar wel sterk genoeg voor wat je allemaal mee wilt nemen.
Als je stijf zegt, zeg je aluminium, en dat is meteen het materiaal dat bepaalde producenten op deze site leveren. Sturende informatie dus.
Dat is een vergezochte insinuatie. De hele markt wordt door aluminium beheerst. Waarom is dat nou weer nodig?
Bert van Sprang schreef:
wo 15 aug, 2018 14:30
Marco weet heel goed dat je voor € 1.800 geen fiets (en zeker geen Santos) met Rohloff kunt kopen.
Hoe zou Marco dat moeten weten dan? Zelf koopt hij die spullen niet.

Een frame dat sterk genoeg is om veel bagage maar met die bagage gaat zwabberen? Nooit meegemaakt.

Ik heb wel eens een zwabberende fiets gehad, en dat heeft mijn fiets techniek veel goed gedaan. Dan leer je wel stil te zitten (geen overbodige bewegingen te maken) tijdens het fietsen.
Ik stel voor dat je je onvrede over Marco rechtstreeks aan hem uit. Hier komt het de sfeer niet ten goede en het is nergens voor nodig. Wellicht kunnen we nu terug naar het topic en de topicstarter aan een goed begin van haar fietsvakantieloopbaan helpen.
JanS schreef:
Bert van Sprang schreef:
wo 15 aug, 2018 14:30
Marco weet heel goed dat je voor € 1.800 geen fiets (en zeker geen Santos) met Rohloff kunt kopen.
Hoe zou Marco dat moeten weten dan? Zelf koopt hij die spullen niet.
Ik denk dat je Marco nu toch onderschat.

Marco Meijerink schreef:
wo 15 aug, 2018 13:10
Als je puur naar prijs kijkt is het ombouwen van je huidige fiets beslist goedkoper. Is geld een groot issue dan gewoon ombouwen. Je kent de fiets. Wellicht niet de ideale vakantiefiets maar na 1000 km weet je niet beter.
Heb je wel wat geld over, dan biedt echte vakantiefiets wel voordelen. Stijver, rustiger rijgedrag.
Dit is zeker een zinnig advies. Zo heb ik zelf destijds 12 jaar lang op een Gazelle Tour de France gefietst. Die kon behoorlijk zwabberen en was afgemonteerd met brakke onderdelen. Na vervanging van die onderdelen heb ik er uiteindelijk toch 50.000 km mee gefietst, zelfs op bergwegen in Lesotho.
In 1990 liet ik een randonneurframe bouwen dat ik nu aan de slappe kant zou vinden, maar toen wist ik niet beter. Met de relatief dunne banden uit die tijd (breder dan 37 mm paste niet) moest een frame ook niet te stijf zijn om nog een beetje comfortabel te kunnen fietsen. De superstijve frames van tegenwoordig vind ik alleen nog comfortabel fietsen op banden die 6 cm dik zijn. Ik rij nu het liefst op een stalen frame dat stijver is dan waar ik vroeger op fietste, maar soepeler dan de fietsen die Santos en andere fabrikanten vandaag de dag bouwen. Dat heeft ook met mijn manier van fietsen te maken: die is relaxed, zonder de ambitie om het uiterste uit mijn fiets en lijf te halen. (Ik hou overigens wel van onverharde bergpaden; daar ga ik gewoon een stukje lopen als het me te steil of te ruig wordt).
Op mijn 18de 1989 heb ik zorgvuldig mijn eerste toerfiets uit gekozen een Giant toerfiets van 1200 gulden.
ik ben ermee naar Parijs gefietst en kreeg onderweg spaakbreuk en het kostte 25 gulden om te laten repareren. Toen kwam ik erachter dat goede wielen heel belangrijk zijn met zoveel bagage en dat dat nogal eens problemen kan geven en ook uiteindelijk je veel geld kan kosten bv. onderweg aan reparaties, als je niet weet hoe je aan goede wielen komt en niet iedere fietsenmaker is daar in te vertrouwen en al zeker niet als je een nieuwe fiets koopt met machinegemaakte wielen, die misschien wel sterk qua onderdelen zijn, maar gewoon niet goed gespannen zijn en als er dan een spaak knapt je zomaar een slinger kunt hebben, dusdanig dat je wiel niet meer goed rond kan draaien.
Hoe goedkoper een nieuwe fiets hoe goedkoper de onderdelen en dat wil je niet voor een wereldreis als je ergens in de middle of nowhere staat met problemen aan onderdelen,
maar er zijn mensen die met een goedkope nieuwe maar ook tweedehandse, maar kennelijk wel sterke en goede onderdelen, toch ook die wereldreis maken.
Een heel dure fiets wil niet altijd zeggen dat het ook niet problemen kan geven. Soms is iets wat simpel maar sterk in elkaar zit beter dan van allerlei technische snufjes voorzien wat heel veel geld heeft gekost, maar probleemgevend.
Ik heb geen problemen met velgremmen. Heb wel van mijn oude toerfiets de cantilevers vervangen voor v-brakes, bij veel regen en heuvel of bergafwaarts, is het wel een aanslag op je velgrand.
Weten qua techniek hoe een fiets in elkaar zit en waar je op moet letten bij het meenemen van veel bagage, heeft dan een pluspunt.

Na zeven jaar toeren op mijn giant koos ik zorgvuldig voor mijn nieuwere aluminium cannondale fiets 3500 gulden 1995 en ging steeds verder in eigenlijk alleen Europa fietsen, maar allemaal op mijn gemakkie ontdekt en zorgvuldig voorbereid.
En nu heb ik een nieuwe stalen fiets avaghon opgebouwd voor eigenlijk 'maar' 2000 euro, maar in mijn beleving, oerdegelijk.

Een wereldreis heb ik in mijn eentje nooit aangedurfd buiten Europa qua veiligheid maar ik wil je nauturlijk niet bang maken.. :lol:



Over je bestaande fietsen; Ik zou dat zo niet durven zeggen. Een vakantiefiets moet vooral stevig aanvoelen, want zeker voor een wereldreis heb je standaard wel 5 kilo MEER bagage schat ik dan voor een 4 wkn trip in Europa, dat voelt vooral in het begin behoorlijk zwaar aan, maar vooral je fiets moet dat dus kunnen dragen.
Ze zeggen hoe kleiner de wielen hoe sterker het wiel, maar ik ben er uiteindelijk altijd gekomen met 28" zelfs op race! velgen, door eerst een goede fietsenmaker die goede wielen maakte en later kon ik het zelf,

ik zeg altijd, je moet je fiets dusdanig voorbereiden, dat je alleen evt. lekke banden moet vervangen, dat kan voor trips tot 3000 km, daarna moet je de nodig onderdelen wellicht een keer vervangen zoals een ketting ed.
Ik vind derailleur heerlijk fietsen, kan het ook allemaal zelf onderhouden en simpele bar-ends schakelaars, ook zeer simpel en degelijk. Ik houd van analoog, ik moet het ZIEN hoe het in elkaar zit, dan kun je ook zien waar het misgaat of waar het is misgegaan.

heel veel succes! iig met je keuze voor welke fiets en vooral met wat je evt. wilt gaan doen, als je er steeds mee bezig bent, kom je op een gegeven moment vanzelf vaak tot (een) keuze(s) over wat nu het handigst is.
fud0 schreef:
wo 15 aug, 2018 16:10
...al zeker niet als je een nieuwe fiets koopt met machinegemaakte wielen, die misschien wel sterk qua onderdelen zijn, maar gewoon niet goed gespannen zijn en als er dan een spaak knapt je zomaar een slinger kunt hebben, dusdanig dat je wiel niet meer goed rond kan draaien.
Dat was vroeger misschien wel zo, maar ik denk dat de ontwikkelingen hier ook niet hebben stilgezeten...

Maar ja, wereldfietsers zijn nu eenmaal vaak aartsconservatief wat hun materiaal betreft ;)
Ja inderdaad, dat heb ik vaker gehoord dat het nu anders is.
Ik was destijds op de fietsbeurs in 1994 en hoorde dat de velgen van de cannondale die ik destijds op het oog had, de sterkste velgen waren! op dat moment,geen idee meer welke, nou ik heb het geweten, nog geen 250 km in Duitsland en een slag van minimaal 3 cm dusdanig dat mijn wiel niet meer rond kon en ik terug moest..
toen handgemaakte van rigida racevelgen voor 700 gulden twee nieuwe wielen laten maken bij mijn fietsenmaker die me er van overtuigde dat ik met deze racevelgen prima met bepakking kon fietsen, en dat kon ik inderdaad! zonder problemen :) duizenden km's berg op berg af en toen er na jaren en duizenden km's wel 50.000! (woon werk erbij) een spaak brak onder grenoble ben ik er nog helemaal mee teruggefietst naar NL en had nog geen mm uitslag, dat noem ik nou eens een echte wielenmaker waar ik op kon bouwen. (helaas inmiddels overleden)
In Duitsland kwam ik laatst iemand tegen op een Intec frame met volledige LX afmontage, verlichting, achterdrager, spatborden, en 26 inch wielen. De normale prijs was 1000 euro, maar deze was weggegaan voor 800 omdat de rode kleur niet gangbaar was. Met Intec frames is niets mis: ze komen bij Fort in Tsjechië vandaan, waar vroeger ook de stalen Santos frames gemaakt werden, en de Avaghon Series frames.
JanS schreef:
wo 15 aug, 2018 15:22
Ik heb wel eens een zwabberende fiets gehad, en dat heeft mijn fiets techniek veel goed gedaan. Dan leer je wel stil te zitten (geen overbodige bewegingen te maken) tijdens het fietsen.
Dan heb je nog steeds geen echte slappe fiets gehad. Een echte slappe fiets rijdt echt belabberd en er is geen lol aan.

Ik heb mijn idee voor mijn fahrradmanufaktur eigenlijk van wilbert van wilbertgatochfietsen.nl, wiens afgeleefde fiets ik eens zag. Het frame zag er uit alsof het van botswana tot kenia achter een vrachtauto was gesleept, maar het was wel heel. En het ding fietste goed met een hoop tassen er aan. Dat met die tassen heb ik ook gedaan, dat met die vrachtauto niet. Afrika ook niet. Hij kostte 600 euro en ik heb er nog voor ongeveer 300 euro aan verbouwd.
Beste Jonne,
Wat een fantastisch plan! Qua fiets sluit ik me aan bij voorgaande reacties aan. Ga eerst eens op je Trek op pad voor een korte tocht met bagage en kijk wat je wel en niet bevalt aan de fiets.

Ombouwen kan en is het goedkoopst waarschijnlijk. Als je naar een andere fiets gaat kijken (2e hands of nieuw), is het belangrijkste dat:
(a) het frame goed past,
(b) het frame en wielen stevig genoeg zijn voor de bagage die je meeneemt
(c) je voldoende versnellingen hebt om heuvels en bergen over te kunnen
(d) je banden breed en goed genoeg voor verhard en onverhard zijn
(e) de remmen het ook in de bergen blijven doen.

Betaalbare fietsen (met derailleur) zijn bv VSF, Avaghon, Giant, Velotraum, Santos Special, Surly LHT, Kona, Thorn, de door Wim genoemde Intec (Meilenweit) etc. En tweedehands ook bv Koga. Allemaal voor minder dan 2000 euro te koop. Zolang de fiets maar aan eerder genoemde voorwaarden voldoet.

Ter inspiratie: deze twee wereldreizigers gingen je voor en hadden daarvoor geen superdeluxe dure trekkingfietsen nodig:
The cylcing Dutch Girl (https://cyclingdutchgirl.com/about)
En Henk Dillen (http://henkvandillen.net/nl/over/)

Veel succes en plezier met je voorbereidingen!

Oh en OT, bij de genoemde fietsenwinkel in Zuid-Holland heb ik vorig jaar nog een prima fiets met derailleur gekocht zonder dat ik daarop raar werd aangekeken. Integendeel zelfs met alle egards en goede service geholpen.
Stap 1 is misschien wel om dit najaar de Wereldfietser reparatiecursus in Kiel Windeweer te doen.
whoooow.......ik ben bang dat TS nu wil gaan hiken. :D
Bedankt voor alle reacties!

Het idee is om rond maart 2019 te vertrekken richting het oosten. Ik zou in ieder geval heel graag de Pamir highway willen doen, en als het daarna nog naar meer smaakt daarna nog verder fietsen. Dat wil zeggen, als het bevalt zou ik dan via Indonesie naar naar Australie willen doorsteken, daar de westkust willen fietsen en vervolgens van Alaska naar Patagonie willen fietsen. Aangezien dat wel héél grootse plannen zijn is het eerste doel de Pamir Highway.
De fiets zal dus wel tegen een stootje moeten kunnen. Daarom vind ik 29 inch wel interessant, lijkt me gewoon wat comfortabeler fietsen. Althans, dat merk ik op de mountainbike toch wel. En ik merk ook dat het daadwerkelijk sneller fietst dan 26 inch. Dat een 26 inch wiel sterker is kan ik me helemaal voorstellen.

Qua bagage, bikepacking vind ik zeker interessant klinken, maar ik denk dat ik voor de old fashion way wil gaan met iets meer bagage. Dus sowieso tassen achterop, waarschijnlijk ook tassen voorop. Ik wil compleet reizen, dat wil zeggen met tent, slaapspullen en kookgerei. Enige stijfheid in het frame lijkt me dan toch wel handig.

Doordat ik pas in maart zou willen vertrekken heb ik natuurlijk nog ruim de tijd om me voor te bereiden. Ik ben dan ook zeker van plan om wat meerdaagse tochten te gaan maken.
Uiteindelijk kun je natuurlijk nooit helemaal voorbereiden wat je op een eventuele wereldreis gaat tegen komen. Wat ik wel weet is dat ik al jaren droom van reizen, maar het er nooit van komt/het dan toch niet uitkomt. Wellicht toch wel een beetje angst voor het onbekende.
Nu zit ik een beetje op het punt dat ik vind dat ik het maar gewoon moet doen. En als ik na 3 weken besluit dat het het tóch niet is, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. Ik ben gelukkig wel redelijk sportief en heb een sterk lijf.

De genoemde merken ga ik in ieder geval alvast bekijken!
En meer tips zijn altijd welkom!

Bedankt!
Jonne
@groverr: Hiken is ook zeker leuk! Toevallig ben ik een paar weken geleden nog de Kilimanjaro opgelopen.
En de Pacific Crest Trail is ook best een droom.
Amerika is op het moment echter lastig vanwege visa problemen, en met de fiets kun je meer meenemen én ben je sneller. Spreekt me op dit moment toch meer aan :)
Vanwege angst (voor het onbekende) kan je enorm veel bagage gaan meenemen voor als......dit of als.....dat. Dan heb echt die oer degelijke stevige Santos nodig en zitten de tassen bomvol.

Je kan ook denken vanuit je werkelijke basisbehoeften en dat eventueel onderweg aanschaffen of weggooien, weggeven of terug sturen per post naar huis. Zo kan je je bagage beperkt houden en toch met bijvoorbeeld die Trek 920 op pad. Als je zo sportief bent en weet wat je kan durf je vast ook wat meer risico te nemen en te vertrouwen op je vermogen om iets op te lossen.
Een goed voorbeeld dat men zich door allerlei trends laat meeslepen is de uitgesproken voorkeur voor de zg. twentyniners. Verdiepen in de feiten levert op dat dat gewoon 622mm velgen/banden zijn en 29" een simpele, maar verwarrende marketing kreet. We meten al sinds 1980 in mms (ETRTO) en dat is duidelijk en eenduidig. Vergeet inches.
Mijn voorkeur zou overigens ook uitgaan naar 559mm wielen/banden, want de nominale aanduiding 26 inch omvat 4 verschillende maten (559, 571, 584 en 590mm).