Wim schreef: ↑zo 13 mei, 2018 09:08
Het aantal verkeersdoden onder fietsers is nu hoger dan onder automobilisten. Vooral de groei van het aantal Ebikes lijkt er debet aan te zijn. Dat is geen reden ze te verbieden natuurlijk, maar misschien wel om beleid te ontwikkelen, zoals bredere fietspaden, een helmplicht, een lagere maximum snelheid, een examen etc. Maar ook voor andere fietsers lijkt nieuw beleid nodig. Dat mag echter niet afschrikken, want fietsen zelf is natuurlijk wel gezond.
https://www.theguardian.com/world/2018/ ... h-cyclists
Niet gek eigenlijk als je bedenkt dat er meer fietsen zijn dan inwoners van Nederland!
En met de komst van elektrisch fietsen zie je een nieuwe doelgroep erbij komen, die ook nog eens dieper de natuurgebieden binnen dringt, dan waar men vroeger terecht kwam. Verder zijn fietspaden niet gebouwd op zoveel toename van fietsers. Is het ook niet altijd mogelijk om fietspaden te verbreden. En zie je nog op genoeg delen van het land dat een toename van fietsverkeer achterwege blijft.
Het is soms ook weekend gerelateerd of op zonnige dagen/vakantiedagen en zomerdagen druk.
Zodra er een beetje regen valt of de zon verdwijnt achter de wolken dan neemt dat fietsverkeer ook weer af!
Nou ja, ik woon misschien wel in een rustig gedeelte van Nederland
En blijf op warme zomerse dagen weg uit die gedeelten die druk bezocht worden.
Een helmplicht heeft weinig zin als je snelheid boven de 20 km/uur komt en er knalt een auto van 1500 kg tegen je aan lijkt mij. Als fietser ben je gewoon kwetsbaar. Dat besef je vaak pas als het te laat is.
Maar ook als je met snelheid van 10 km/uur gaat (menige scholier van onder de 12 jaar, of oudere verkeersdeelnemer) en er komt iemand aan jakkeren met 25-30 km/uur is dat verschil dermate groot dat een helm weinig soelaas zal bieden.
Waarom niet gewoon een snelheidslimiet van maximaal 25 km/uur op fietspaden verplicht stellen?
En laat men de stad als woonerf instellen waar alle verkeersdeelnemers maximaal 30 km/uur mogen rijden.
Wie harder wil rijden moet de stad niet als doorgaande route gebruiken maar erom heen rijden.
Veiligheid begint bij afspraken met elkaar maken waar wij elkaar op kunnen aanspreken.