Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets

supermario schreef:
do 08 feb, 2018 20:35
Zijn er fietsers die 28 inch met rohloff naaf met 32 spaken hebben en wat is jullie ervaring
Idworx gebruikt bijv. voor de ER ook 32 spaken.
Oke, wist ik niet. Maarja een vsf is dan ook geen idworx :D

Mario
Idworx adviseerd een max totaal gewicht van 130kg voor de 32 spaaks wielen dacht ik...
supermario schreef:
do 08 feb, 2018 20:35
Ik kan een mooie 28 inch vsf fiets kopen met rohloff naaf. Ik twijfel om dat de rohloff naaf 32 spaken heeft. Vraag mij nu af of ik geen spaak problemen krijg. Ben 93 kilo en fiets met ongeveer 22 kilo aan bagage.

Zijn er fietsers die 28 inch met rohloff naaf met 32 spaken hebben en wat is jullie ervaring

Mario
M.b.t. Rohloff en 32-gaats, volgens de Vakantiefietser: "Omdat het wiel symmetrisch is gespaakt, is het minstens even sterk als een 48 spaaks wiel met een cassette, die dus ‘paraplu’ gespaakt is."

Volgens de Vakantiefietser is een 32-spaaaks Rohloff dus heel veel sterker dan een 'gewone' 36-spaaks met cassette (mits de bespaking natuurlijk van dezelfde kwaliteit is). 36-spaaks Rohloff zal neem ik aan sterker zijn dan 32-spaaks Rohloff, maar beiden zijn sowieso veel sterker dan paraplu gespaakt.

Op Handgespaakt trof ik nog een overzichtje mbt gewicht en aantal spaken, paraplu gespaakt.
(gaat vooral om de verhoudingen: gericht op lichaamsgewichten, niet op beladen vakantiefietsen)
https://handgespaakt.nl/keuze-spaken/
Ik weet het niet zeker, maar geloof dat Eric geen vsf fietsen meer verkoopt.

Mario
mikefiets schreef:
vr 09 feb, 2018 01:14
Volgens de Vakantiefietser is een 32-spaaaks Rohloff dus heel veel sterker dan een 'gewone' 36-spaaks met cassette (mits de bespaking natuurlijk van dezelfde kwaliteit is). 36-spaaks Rohloff zal neem ik aan sterker zijn dan 32-spaaks Rohloff, maar beiden zijn sowieso veel sterker dan paraplu gespaakt.
Kan ook best een verkooppraatje zijn (koop die duurdere rohloff fiets maar), zie weinig technische onderbouwing; in theorie klopt het vast wel, maar in de praktijk maakt het niet zo heel erg veel uit; hoe weet je of de bespaking van dezelfde kwaliteit is? het is (m.i. veel) belangrijker of het wiel goed gebouwd is..

Het is in ieder geval geen enkele garantie: in Cuba zag ik bij iemand met een 32-spaaks rohloff achterwiel (van een wat goedkoper merk) de ene na de andere spaak het begeven totdat hij (terecht) niet verder durfde te fietsen... Leuk detail: zijn fietsenmaker had hem de verkeerde lengte "reservespaken" meegegeven.
In theorie is een niet-paraplu R32 sterker want bij een paraplu-wiel is de spaakspanning rechts meestal 2x zo groot dan links waardoor de enige mogelijkheid om een goed sterk wiel te krijgen is om de spaakspanning maximaal te maken. Alleen dan is de spaakspanning links niet te laag. (typisch 140 om 70 kgf)

De praktijk is weerbarstiger want een Rnaaf is dikker dan een derailleurnaaf wat betekent dat de spaken schuiner op de velg staan. Als de velg daar niet speciaal voor gemaakt is krijg je knikken in de spaakeinden, daar waar de schroefdraad ophoudt. Daar zijn al aardig wat problemen over gemeld.

Tweede is dat Rohloff problemen kreeg met het uitbreken van spaken uit de flens. Of de 32sp flenzen nu sterker zijn gemaakt of dat de voorgeschreven spaakspanning beperkt is weet ik niet.

Al met al vindt ik dat het weinig zin heeft om 50 of 100 euro te sparen bij een goedkope wielbouwer op een wiel dat met naaf en al 1000 euro kost.
Ernie Frieke, (die mijn wielen nu aan het maken is), zei daarover het volgende;

'dat spaken de hoek om moeten bij de nippel is geen ramp, zo lang die hoek niet te groot wordt is het gewoon een kwestie van buigen en spanning weer op peil brengen'

op zijn website staat ook iets in die richting geschreven. Als je ze niet buigt en er mee gaat rijden, buigen ze dan als nog, komen te slap te staan en breken. Zoals Leon zegt, op een naaf van 1000 euro gaan bezuinigen op een goede wielenbouwer is nonsens.
De idworx durim 2 velgen 28 mm breed zijn zeer sterk en stabiel.

Deze velgen kan je kopen in duitsland bij speedbasics voor €100 met css €150

mario
Shadow schreef:
vr 09 feb, 2018 17:46
'dat spaken de hoek om moeten bij de nippel is geen ramp, zo lang die hoek niet te groot wordt is het gewoon een kwestie van buigen en spanning weer op peil brengen'
het wordt wel vervelend als je later nog aan de spaken wilt draaien als de nippels wat vaster gecorrodeerd zitten. Dan torderen de spaken en gaat de buiging ook het rondje mee. Auw!
Ja absoluut, maar dan heb je eigenlijk een griptang nodig om het torderen te voorkomen. Maakt niet uit of ze gebogen zijn btw, als ze recht staan en zo torderen is het ook gauw klaar.
Heb met een mooie Santos gekocht met
Naaf nummer: 181219. Is interne naaf.

Zal later proberdn een foto te plaatsen

Mario
Gefeli! Ik had elders al gelezen dat je vanmiddag ging kijken.
supermario schreef:
wo 14 feb, 2018 17:08
Heb met een mooie Santos gekocht met
Naaf nummer: 181219. Is interne naaf.

Zal later proberdn een foto te plaatsen

Mario
Leuk leuk leuk! benieuwd naar de foto's!
Denk deze :P

Afbeelding
Precies. Die is het. Precies mijn maat 57 cm.

Ik wilde iets minder betalen dan €1995 maar dat lukte niet.

Ik weet ook niet helemaal of ik de juiste prijs heb betaald. Volgens mij komt de naaf uit 2013.

Ik fiets nu voor het eerst met een rohloff naaf en dat is wennen als je altijd met derailleur heb gefietst. Ik hoor wel wat geluidjes maar niet echt storend. Als ik schakel neem ik altijd wat kracht terug.

Ik hoor ook wat geluid bij het crankstel. Het heeft een excentrische trapas misschien vandaar.

De fiets heeft een interne schakeling. Even wennen met bajonet sluiting.

Mario
Mooie fiets hoor, veel plezier ermee!
Gelukkig hoeft je wiel er niet zo vaak meer uit :wink:
Bedankt voor jullie mooie reacties.

Denk er wel over na om een oude stads fiets te kopen. Want in het centrum van Den Haag ben je zo je fiets kwijt

De verkoper vertelde mij dat die kabels ongeveer 8000km mee gaan.

Mario
Ja die is te mooi om in de stad neer te zetten...