Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie is de uitvinder van de belt-drive? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wie is de uitvinder van de belt-drive?

nicolevelo schreef:
zo 28 jan, 2018 08:54
math schreef:
zo 28 jan, 2018 00:36
Uit metingen blijkt dat beneden 100W een kettingaandrijving efficiënter is en ongeveer vanaf 100W een riemaandrijving. Als je de riem wat minder strak zou spannen bij laag vermogen, zou ook daar de efficiency hoger kunnen zijn. Zelfspannende constructies die dat doen zijn bekend, worden alleen nog niet toegepast.
Interessant. Waar zijn deze metingen te vinden, Math?
http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... ter-36074/

Spijtig genoeg is friction facts overgenomen door ceramic speed waardoor de testen niet onpartijdig meer zijn, ceramic speed houdt zich bezig met voor heel veel geld marginale verbeteringen in lagers, kettingen, e.a. te verkopen.
Leon schreef:
zo 28 jan, 2018 10:48
math schreef:
zo 28 jan, 2018 00:36
Het is niet zo dat een riemaandrijving van een fiets eenduidig een lagere efficiency heeft dan een kettingaandrijving! Uit metingen blijkt dat beneden 100W een kettingaandrijving efficiënter is en ongeveer vanaf 100W een riemaandrijving.
Met de duizenden typen riemaandrijvingen van allerlei apparaten in de wereld lijkt me dat wel een erg heftige veralgemenisering. BTW: In mijn cassettedeck - waarom heb ik dat ding nog - zitten ook riempjes.
Zoals iedereen hierboven kan nalezen hadden we het over riemaandrijving van fietsen. Ik ben me van geen veralgemenisering bewust! Integendeel, anno 2018 discussiëren we vooral over de Gates riem, of soortgelijke riemen van Continental en Bridgestone. Nogal bizar om dan zelf met 'allerlei apparaten in de wereld' en zelfs 'cassettedecks' aan te komen...

nicolevelo schreef: Waar zijn de metingen te vinden, Math?
Ik doelde niet op de metingen van Friction Facts, maar op die van Prof. Hinzen uit Trier. De metingen zijn nauwelijks bekend, waarschijnlijk omdat het oorspronkelijke artikel in het Duits is en alleen in het jaarverslag 2012 van de Hochschule stond. Ik sla zijn metingen minstens zo hoog aan als die van Friction Facts. De kunst is om de belasting nauwkeurig in te stellen en vast te houden. Met dat probleem kampt ook Andreas Oelzen. Hinzen heeft daar een zeer ingenieuze oplossing voor bedacht. Kijk maar eens naar de resultaten van zijn derailleurmetingen (Figuur 2), hoe mooi de meetpunten vaste, logische trends volgen en nauwelijks spreiden!
De figuur waar ik op doelde heb ik er hieronder nog even uitgelicht. Ik heb hem beknopt samengevat als "kettingaandrijving beter beneden 100W ; riemaandrijving beter boven 100W".

Afbeelding

Natuurlijk kun je hier allerlei kanttekeningen bij plaatsen, bv. met welke diameter van de tandwielen? Een riem is daar waarschijnlijk gevoeliger voor dan een ketting. Ik vond vandaag een recente discussie waarin metingen van verschillende instituten vergeleken en becommentarieerd worden. Hinzen legt het kantelpunt bij 120W, maar geeft ook aan dat dat punt met de riemspanning verschuift.

Dat het probleem van riemaandrijving bij fietsen de efficiëntie is, is juist een heftige en onjuiste veralgemenisering. Het probleem van riemaandrijving is eerder dat hij alleen maar werkt bij naafversnellingen en ongeschikt is voor derailleurs. Dat is verreweg de grootste beperking.
Leon schreef:
zo 28 jan, 2018 10:48
Dat dat niet is meegevallen heeft de geschiedenis ons geleerd, gezien het feit dat het ruwweg een eeuw geduurd heeft voordat er iets redelijke - Gates - op de markt kwam.
En Gates beschouw ik dan nu dus maar als de "uitvinder" van de moderne belt-drive voor fietsen.

Verder heb ik nog wel wat vragen en onduidelijkheden over de verschillende soorten riemen van Gates, maar daar open ik wel een ander onderwerp voor.
rooss schreef:
ma 29 jan, 2018 09:54
Leon schreef:
zo 28 jan, 2018 10:48
Dat dat niet is meegevallen heeft de geschiedenis ons geleerd, gezien het feit dat het ruwweg een eeuw geduurd heeft voordat er iets redelijke - Gates - op de markt kwam.
En Gates beschouw ik dan nu dus maar als de "uitvinder" van de moderne belt-drive voor fietsen.

Verder heb ik nog wel wat vragen en onduidelijkheden over de verschillende soorten riemen van Gates, maar daar open ik wel een ander onderwerp voor.
Wie de uitvinder van de riem is, zou je terug kunnen vinden bij een patentbureau die dit bij houdt?
"A belt drive for a bicycle was patented in the United States on April 8, 1890 by Charles D. Rice, Patent # 425,390"
Mogelijk zijn er verschillende "uitvinders" die het concept verder ontwikkeld hebben, zoals In 2007, Gates met zijn Carbon Drive Systeem? 8)
Misscien niet het juiste topic, maar toch.
Ik heb een bundeltje van het oude Duitse tijdschrift “ Dinglers Polytechnisches Journal” liggen, jaargangen 1895-1899. Kwam daarin een bespreking van een vinding tegen welke een prachtige combi van riem en ketting zou vormen: een metalen band als aandrijving.
Geen groot succes geworden, maar het laat wel mooi zien hoe er altijd gezocht is naar manieren om de nadelen van eender welke form van aandrijving dan ook op te lossen.

Groet, Tom.

Bijlagen

De hele pagina...

Groet, Tom.

Bijlagen

Tom vds schreef:
ma 29 jan, 2018 15:59
De hele pagina...

Groet, Tom.
Idea is toch verder uigewerkt. Een mid high-end klase auto van 2005.... tot heiden heeft meestal CVT - Continues Varible speed Transmition. Metaal riem is een essentieel onderdeel. Google zoek "Bosch CVT "

http://www.manufacturing-today-europe.c ... bosch-vdt/
miro schreef:
di 30 jan, 2018 13:26
CVT - Continues Varible speed Transmition. Metaal riem is een essentieel onderdeel.
Met één heel groot verschil. De CVT band is een duwband en geen trekband zoals hier bedoeld wordt. Bovendien bestaat hij uit allemaal losse schakels die samen worden gehouden door een metalen riem aan beide kanten.
Klein maar belangrijk detail idd :lol: