Afgelopen zomer deden wij, mijn vrouw en ik, ongepland een rondje België. Ongepland in de zin dat we eigenlijk aan de Jacobsroute begonnen waren, maar gaandeweg ontdekten dat de ongetrainde benen van mijn reisgenote niet zo goed bestand waren tegen de vrijwel constante tegenwind. En toen we op het stuk Geraardsbergen - Doornik/Tournai nog meer wind tegen hadden en daar de heuvels ook nog bij kwamen, besloten we bijna letterlijk het roer om te gooien. En zo kwamen we uiteindelijk ook in het gebied Ieper/Diksmuide terecht (voordat u denkt: wordt dit nog eens on topic of hoe zit dat).
We arriveerden op 31 juli in Ieper, en dat was toevallig de dag dat het 100 jaar geleden was dat de derde slag om Ieper begon. Die slag die effectief nauwelijks iets opleverde maar aan honderdduizenden het leven kostte.
De camping van Ieper was bomvol met Britten die voor de herdenking waren gekomen, en met enkelen van hen spraken we ook. Vrijwel iedereen daar aanwezig had wel een familielid te herdenken. Opmerkelijk hoe dit na zoveel jaren nog steeds leeft. Ook wij waren bijzonder onder de indruk van ons bezoek aan de dagelijkse herdenking bij de Menenpoort, de duizelingwekkende hoeveelheden namen op de muren van de poort en de herdenkingsmuren op Tyne Cot, van mensen van wie nooit meer iets herkenbaars is teruggevonden.
Nog een paar zaken die niet met WO1 te maken hebben maar op de fietstocht betrekking hebben. Wij kochten in een boekhandel een drietal kaarten waarop ook de knooppuntnummers vermeld stonden zodat we ons daarmee weer gemakkelijk naar Nederland konden navigeren. Dachten we. Totdat inderdaad, zoals Kees ook al memoreerde, bleek dat de knooppuntennummering drastisch overhoop was gehaald. Daarmee verviel wel een deel van het nut van de kaarten, en we voelden eigenlijk wel een beetje bekocht.
De camping bij Diksmuide was een plezierige verrassing. Mooi veldje, aardige mensen, gezellig kroegje, en sanitair dat gedeeltelijk al vernieuwd was. De enige handicap was de bijna stormachtige wind die het opzetten van de tent tot een waar avontuur maakte. Na ons bezoek aan Diksmuide zelf vroeg ik me zelfs even af of ik de flarden tent niet al voorbij zou zien waaien. Hij hield echter moedig stand.
Hoewel we na bijna een week in het oorlogsgebied wel een beetje monumentmoe waren kan ik me toch wel voorstellen dat ik de route van Kees nog eens in zijn geheel ga rijden. De geschiedenis is boeiend genoeg.
We arriveerden op 31 juli in Ieper, en dat was toevallig de dag dat het 100 jaar geleden was dat de derde slag om Ieper begon. Die slag die effectief nauwelijks iets opleverde maar aan honderdduizenden het leven kostte.
De camping van Ieper was bomvol met Britten die voor de herdenking waren gekomen, en met enkelen van hen spraken we ook. Vrijwel iedereen daar aanwezig had wel een familielid te herdenken. Opmerkelijk hoe dit na zoveel jaren nog steeds leeft. Ook wij waren bijzonder onder de indruk van ons bezoek aan de dagelijkse herdenking bij de Menenpoort, de duizelingwekkende hoeveelheden namen op de muren van de poort en de herdenkingsmuren op Tyne Cot, van mensen van wie nooit meer iets herkenbaars is teruggevonden.
Nog een paar zaken die niet met WO1 te maken hebben maar op de fietstocht betrekking hebben. Wij kochten in een boekhandel een drietal kaarten waarop ook de knooppuntnummers vermeld stonden zodat we ons daarmee weer gemakkelijk naar Nederland konden navigeren. Dachten we. Totdat inderdaad, zoals Kees ook al memoreerde, bleek dat de knooppuntennummering drastisch overhoop was gehaald. Daarmee verviel wel een deel van het nut van de kaarten, en we voelden eigenlijk wel een beetje bekocht.
De camping bij Diksmuide was een plezierige verrassing. Mooi veldje, aardige mensen, gezellig kroegje, en sanitair dat gedeeltelijk al vernieuwd was. De enige handicap was de bijna stormachtige wind die het opzetten van de tent tot een waar avontuur maakte. Na ons bezoek aan Diksmuide zelf vroeg ik me zelfs even af of ik de flarden tent niet al voorbij zou zien waaien. Hij hield echter moedig stand.
Hoewel we na bijna een week in het oorlogsgebied wel een beetje monumentmoe waren kan ik me toch wel voorstellen dat ik de route van Kees nog eens in zijn geheel ga rijden. De geschiedenis is boeiend genoeg.